۱۳۹۲ آذر ۴, دوشنبه

نگرانی از سرکوب جنبش های اجتماعی در پی توافق هسته ایی

جمه.وری اسلامی این توافقنامه را به عنوان وسیله ای برای سرکوب جنبش ها استفاده خواهد کرد زیرا خودبخود توجه جهانیان به نقض حقوق بشر در ایران کمتر خواهد شد.
 « محبت نیوز »-  مذاکرات ایران با گروه 1+5 در اولین ساعات صبح روز یکشنبه 24 نوامبر در ژنو و با توافق نامه ای بین طرفین پایان یافت. طبق توافقات، ایران از جمله تعهد داده است که غنی سازی بالی 5 درصد را متوقف کند، ذخائر اورانیوم 20 درصدی را خنثی سازد و از توسعه فعالیت های هسته ای امتناع نماید. گروه 1+5 در مقابل از جمله تعهد داده است که (فعلن) از وضع تحریم های جدید خودداری نماید، برخی از موارد تحریم های جاری را تعدیل کند و اجازه برداشت 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی را به ایران بدهد.
این توافقات واکنش های محتلفی را به دنبال داشته است. ساعاتی پس از اعلام آن شهرزاد نیوز با انجام مصاحبه هایی در ایران، نظر تنی چند را نسبت به این توافقات جویا شد که در زیر می خوانید.
"نگرانی از سرکوب جنبش ها ی اجتماعی در ایران"
فریبا 29 ساله و فارغ التحصیل هنر و ساکن اصفهان و از فعالین زنان است. او مذاکرات ایران با کشورهای خارجی را با دقت از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی دنبال می کند. می گوید به منابع دولتی و رسمی ایران اعتمادی نیست. فریبا می گوید: " این توافقنامه به ضرر مردم ایران است. جمهوری اسلای این توافقنامه را به عنوان وسیله ای برای سرکوب جنبش ها استفاده می کند. زیرا خودبخود توجه جهانیان به نقض حقوق بشر در ایران کمتر خواهد شد."
"عقب نشینی ایران برای حفظ قدرت"
کاوه 35 ساله که در بحبوحه انقلاب 1357 متولد شده، مهندس مکانیک است و در شرکتی در تهران کار می کند. او 10 سال در ترکیه تحصیل کرده و پس از پایان درس اش به ایران بازگشته است. او که از نظر سیاسی خود را تحول طلب می داند، معتقد است باید انقلاب شود تا تغییرات دمکراتیک صورت گیرد. می گوید این توافقنامه و رفع تحریم ها در نظر اول مثبت است، اما در واقع به ضرر مردم ایران است؛ زیرا دست رژیم جمهوری اسلامی باز می ماند تا در داخل کشور هر بلایی بر سر مخالفینش بیاورد. در مورد علت پذیرش این توافق از سوی ایران می گوید: "ایران در وضعیت بسیار حساسی قرار داشت و اگر عقب نشینی نمی کرد با خطر سرنگونی و یا حمله نظامی مواجه می شد."
"پایان تحریم ها، جلوی ثروت اندوزی دلالان را می گیرد"


محسن 34 ساله پزشک و ساکن تهران است. خود را رفرمیست می داند و امیدوار است با این توافق، برخی مشکلات اقتصادی سر و سامان می گیرد." او می افزاید: " در دوران تحریم ها قشر محدودی ثروت های میلیاردی به جیب زدند. صدها دلال و واسطه در دوبی با پولشویی در آمدهای نفتی ایران را به داخل ایران می فرستادند، اما مردم در عذاب بودند. رفع این تحریم ها در آینده بسیار مثبت است، اما امیدی به پایان دستگیری و آزار کنشگران اجتماعی نیست. این توافق احتمال جنگ با ایران را محدود می کند." محسن می تأکید می کند: "این توافق به کله شقی ایران پایان داد. این مثبت است. ایران باید پروژه هسته ای را کنار بگذارد. سیاست های ایران تا به حال به ورشکستگی انجامیده است. اما همین توافق روزنه ای است برای بهبود اوضاع."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر