۱۳۹۲ آبان ۲۳, پنجشنبه

چرا بهاییان در ایران تحت پیگرد قرار دارند !

حکومت 34 ساله جمهوری اسلامی به بسیاری از گروه‌های مذهبی و سیاسی در ایران آسیب رسانده است، اما یک گروه فشار ویژه ای را تحمل کرده است: بهاییان؛ یک اقلیت مذهبی که بسیاری از مسلمانان آنان را ملحد می‌دانند.

« محبت نیوز» - ده‌ها بهایی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 کشته شده یا به زندان انداخته شده‌اند. میلیاردها دلار زمین، خانه، مغازه و سایر مایملک بهاییان در سال‌های پس از انقلاب توسط سازمان‌های مختلف، از جمله "ستاد"، سازمانی تحت نظر رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، مصادره شده است.
دفتر سازمان ملل جامعه بین‌المللی بهاییان، یک سازمان غیر دولتی، تخمین می‌زند که تا سال 2003، (یعنی آخرین آمار موجود) بیش از 2 هزار خانه، مغازه، باغ و سایر اموال اعضایش در ایران مصادره شده است. قیمت این اموال تا آن زمان بالغ بر 10 میلیارد دلار می‌شده است.
هاینر بیلفلدت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در آزادی مذهب یا عقیده، امسال در باره نحوه رفتار با بهاییان در کنفرانسی در ژنو، گفت: "این واقعن یکی از آشکارترین نمونه‌های پیگرد دولتی است. این اساسن پیگرد دولتی، سیتماتیک و در تمام زمینه‌های فعالیت‌های دولت است، و سیستم‌های مختلف از قوانین خانواده گرفته تا مدرسه، تحصیل و امنیت را شامل می‌شود."
یکی از دلایلی که ملاها در ایران چنان به شدت این گروه را هدف قرار داده‌اند، این واقعیت می‌باشد که مسلمانان معتقد مذهب بهایی را بدعت و توهین به آموزه‌های اسلام می‌دانند. این مذهب در سال 1844 در شهر شیراز آغاز شد، زمانی که مردی به نام "باب" ظهور پیامبری از سوی خدا را اعلام کرد. در سال 1863، یکی از پیروان باب به نام "بهاءالله" خود را آن پیامبر اعلام کرد و شروع کرد به موعظه پیام وحدت در میان مذاهب. پیروانش مورد حمله قرار گرفتند و او سال‌ها در تبعید زندگی کرد و سرانجام در سال 1892 در شهر عکا که آن زمان در فلسطین قرار داشت، از دنیا رفت.
اکثر سال‌های قرن بیستم، سلسله‌های حکومتی ایران بهاییان را تحمل کردند، گرچه به گفته مورخان، گاهی برخی از آنان دستگیر می‌شدند یا مورد حمله قرار می‌گرفتند.
پس از انقلاب اسلامی این گروه مجددا مورد هدف قرار گرفت. در حالی که یهودیان و مسیحیان به عنوان اقلیت‌های مذهبی در قانون اساسی جدید به رسمیت شناخته شدند، اما بهاییان به رسمیت شناخته نشدند. به گفته بهاییان، صدها بهایی از دانشگاه‌ها اخراج شدند یا محل‌های کارشان مورد حمله قرار گرفت یا اموال‌شان توقیف شد.
دولت ایران از ابراز نظر در این باره خودداری کرده است.
جامعه بین‌المللی بهایی تخمین می‌زند که 300 هزار بهایی هنوز در ایران زندگی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ماه ژوئیه گذشته خامنه‌ای فرمانی صادر کرد مبنی بر این که ایرانی‌ها باید از هر گونه معامله و رفت و آمد با بهاییان خودداری کنند.
یک وکیل ایرانی که وکالت چندین بهایی را در پرونده‌های اخیر مربوط به توقیف اموال بر عهده داشت، می‌گوید، سال گذشته مأموران سازمان اطلاعات او را احضار کرده، مورد بازجویی قرار داده و تهدیدش کرده اند. این وکیل که مسلمان است و به شرطی حاضر به صحبت شد که نامش برده نشود، به رویترز گفت که دیگر موکلین بهایی را نمی‌پذیرد.
این وکیل گفت: "دولت سیستمی به وجود آورده است که هر جایی که بهایی‌ها حضور دارند، نتوانند قدرت اقتصادی کسب کنند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر