۱۳۹۲ مهر ۶, شنبه

شورای امنیت قطعنامه نابودی سلاح‌ شیمیایی سوریه را تصویب کرد

Freedom Messenger - Ghasedane Azadi
با موافقت 15 عضو این شورا

شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه‌ای بامداد روز شنبه 28-9-2013 به اتفاق أرا ، قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا و روسیه برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه را تصویب کرد.

به گزارش العربیه قطعنامه 2118 درباره سلاح شیمیایی سوریه با رأی مثبت 15 عضو شورای امنیت به تصویب رسید.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل بر ضرورت حمایت همه طرف ها از قطعنامه شورای امنیت تاکید کرد . وی نیز از دولت سوریه خواست قطعنامه تصویب شده شورای امنیت را صادقانه و بدون تاخیر به اجرا گذارد.

بر اساس قطعنامه جدید شواری امنیت، در صورت عدم همکاری رژیم سوریه با بازرسان بین‌المللی، جهت بکارگیری نیروی نظامی علیه دمشق اعضای این شورا به تصویب یک قطعنامه دیگر بر مبنای بند 7 نیاز دارند.

هیثم المالح عضو هیئت اجرایی ائتلاف مخالفان رژیم سوریه در گفت و گو با تلویزیون العربیه اعلام کرد که قطعنامه شورای امنیت ، حد اقل درخواست های مردم سوریه را برآورده نمی کند.

وی در این زمینه افزود:" مردم سوریه برای از بین بردن سلاح شیمیایی رژیم اسد انقلاب نکرده اند. به گفته المالح بیش از 125 هزار نفر از مردم سوریه کشته شده اند که از این میان تنها 1500 نفر از آنها بوسیله سلاح شیمیایی جان خود را از دست داده اند و بقیه قربانیان با دیگر سلاح های این رژیم کشته شده اند. "

این در حالی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف از تصویب قطعنامه 2118 شورای امنیت ، مجازات بشار اسد برای بکار گیری شیمیایی در 21 اگوست در حومه دمشق است."

وی در عین حال بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه از طریق برگزاری کنفرانس ژنو2 تاکید کرد.

از سوی دیگر سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه آمادگی کشورش را برای حمایت از اجرای كامل قطعنامه شورای امنیت جهت از میان بردن سلاح شیمیایی سوریه ، اعلام کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر