۱۳۹۲ مرداد ۱۲, شنبه

ایرانیانی که به سفر زندان می‌روند

«هرگز در فرودگاه بسته‌ای را از فرد ناشناس نگیرید.» خیلی‌ها به بهانه اضافه‌بار، مسافران ناآگاه را تبدیل به قاچاقچی مواد مخدر می‌کنند. نادیده گرفتن این توصیه ساده، تاکنون بسیاری از ایرانیان را در زندان‌های سراسر دنیا گرفتار کرده است.
« محبت نیوز» - قضیه به همین سادگی هم نیست. بسیاری از این زندانیان خود می‌دانستند که مواد مخدر حمل می‌کنند. آنها با وعده پول، حاضر شده بودند مقدار زیادی مواد مخدر را در چمدان خود بگذارند یا کیسه‌های حاوی مواد مخدر را قورت بدهند.
به گزارش رادیو زمانه، به گفته معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه ایران، جرم ۸۰ درصد از ایرانیان زندانی شده در خارج از کشور، قاچاق مواد مخدر است.
علاوه بر قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان نیز از عوامل اصلی زندانی شدن اتباع ایرانی در خارج از کشور است.
هرچند حسن قشقاوی اعلام کرده است که وزارت امور خارجه ایران براساس کنوانسیون وین، برای آزادی اتباع متهم و غیر متهم ایرانی تلاش می‌کند و این موضوع را جزو وظایف ذاتی خود می‌داند، اما در عین حال تاکید بر این کرده که «یک دست صدا ندارد» و باید به صورت ریشه‌ای با قاچاق انسان و مواد مخدر، آن هم در داخل کشور برخورد شود. به گفته این مقام مسئول، دستگاه دیپلماسی ایران به تنهایی نمی‌تواند با دستگیری ایرانیان در خارج از کشور برخورد کند.
او از رسانه‌ها خواسته نسبت به دو پدیده قاچاق مواد مخدر و انسان هشدارهای لازم را بدهند زیرا «این موضوع بر روابط دوجانبه تاثیرگذار است و وقت و انرژی مضاعفی را از دستگاه دیپلماسی می‌گیرد».
قشقاوی تاکید کرده است: «عزت دستگاه دیپلماسی این نیست که سفیر ما به صورت مرتب از یک قاچاقچی که چندبار دستگیر شده است، دفاع و روابط دوجانبه را فدای حمایت از چند متهم کند.»
سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ نفر از ایرانیان زندانی در خارج از کشور آزاد شده‌اند. مقامات ایران می‌گویند که هرسال، حدود یک سوم زندانیان ایرانی در خارج از کشور، با تلاش‌های وزارت امور خارجه آزاد می‌شوند. امسال هم وعده داده‌اند که حدود ۸۰۰ نفر دیگر از ایرانیان زندانی در خارج از کشور آزاد خواهند شد.
اندونزی؛ جزیره بی‌برگشت
نهم مرداد، پس از آنکه سفیر اندونزی در تهران اعلام کرد پنج هزار شهروند ایرانی به دلیل تلاش برای عبور غیر قانونی از خاک اندونزی به استرالیا در بازداشتگاه‌های اندونزی به سر می‌برند، حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه، آمار دستگاه دیپلماسی را از ایرانیان زندانی در اندونزی از آمار ارائه شده از سوی سفیر این کشور در تهران کمتر دانست و گفت: «در مجموع، سه هزار ایرانی در خارج از کشور در زندان به‌سر می‌برند.»
این در حالی است که رضا اویسی، معاون اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، چندی قبل اعلام کرده بود حدود چهارهزار و ۵۰۰ تا پنج‌هزار زندانی ایرانی در زندان‌های کشورهای مختلف دنیا دوره محکومیت خود را سپری می‌کنند.
«دیان ویرنجوریت»، سفیر اندونزی همچنین گفته است ۵۰۰ ایرانی نیز به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان‌های این کشور محبوس هستند که برای ۴۷ نفر از آنها حکم اعدام صادر شده است.
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزیر امور خارجه در عین حال اعلام کرده که وزارت امور خارجه از سفارت ایران در جاکارتا خواسته تا درباره آمار ارائه شده از سوی سفیر اندونزی در تهران تحقیق و بررسی کند و تاکید کرده که مقامات جمهوری اسلامی ایران در تهران و جاکارتا، به صورت مستمر در حال رایزنی و تماس با مقامات اندونزی درباره ایرانیان زندانی در این کشور هستند.
اندونزی اکنون به عنوان دروازه ورود به استرالیا، مورد توجه قاچاقچیان انسان و متقاضیان پناهندگی است.
هر روز کشتی‌های غیر استاندارد، تعداد زیادی پناهجو را در خود جا می‌دهند که از میان آنها، تنها تعدادی دستگیر می‌شوند.

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر