۱۳۹۲ مرداد ۶, یکشنبه

ترکیه: اعتراضات گسترده علیه سخنان یک محقق مسلمان در مورد زنان باردار

اظهارات یک پژوهشگر دینی در شبکه تلویزیونی ترکیه در مورد زنان باردار، خشم گروه‌هایی از مردم ترکیه به‌ویژه زنان را برانگیخت.

« محبت نیوز» - سخنان یک روشن‌فکر مذهبی و استاد موسیقی کلاسیک ترکیه در رابطه با لزوم در خانه ماندن زنان باردار، خشم فعالان حقوق زنان و نیز مردان این کشور را بر انگیخت
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمر تُغرُل اینانچر، محقق اسلامگرا و حقوقدان که در شبکه تلویزیونی تی.‌آر.تی ترکیه برنامه تبلیغ دینی دارد شب گذشته در این شبکه گفت حضور زنان باردار در مجامع عمومی "نه تنها غیراخلاقی است بلکه زشت هم هست."
اینانچر افزود از هفتمین یا هشتمین ماه بارداری زنان باید فقط شب‌ها آن هم با همراهی مردان خود خانه را ترک کنند.
گفتنی است  زنان باردار خشمگین در استانبول و آنکارا در تظاهراتی خیابانی شرکت کردند. چندین مرد نیز با گذاشتن بالش زیر پیراهن خود با آنان اعلام همبستگی کردند. از جمله هلال دوقوزجو، سیاستمدار و فعال حقوق زنان ترک گفت که اینانچر با حرف‌هایی که زد پرده‌هایی را درید و از مرز خود عبور کرد. خانم دوکوزجو گفت: « یک بار دیگر می بینیم، در حالیکه تجاوزگران و بیماران جنسی آزادانه می‌گردند، برخی تلاش می‌کنند حق استقلال و خودمختاری زنان را نقض کنند.»
اداره امور دینی ترکیه می‌کوشد وضعیت را آرام کند. در بیانیه‌ای که این اداره به این مناسبت منتشر کرده آمده است که حبس کردن زنان در خانه بخشی از اسلام نیست. این نهاد در عین حال از زنان حامله خواسته که در پوشیدن لباس رعایت خویشتن‌داری را بکنند.
گروه‌های فمینیستی نیز "خشم" خود از سخنان عمر تُغرُل اینانچر را اعلام کردند.
دفتر امور دینی در تلاشی برای آرام‌سازی وضعیت پیش آمده امروز اعلام کرد زندانی کردن زنان باردار به اسلام ربطی ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر