۱۳۹۲ دی ۱۹, پنجشنبه

چگونه با صدور فتوا ، چت کردن جوانان، غیر قانونی و نامشروع می شود

انتشار فتوای جدید آیت اله خامنه ای در پاسخ به استفتائی در همین زمینه ، یعنی امکان چت کردن دختر و پسر نامحرم ، که این فتوا آنرا "جایز " نشمرده است، در واقع بر پیچیده گی این وضعیت افزوده است.

 به گزارش « محبت نیوز» موضوع فیلتر شدن شبکه اجتماعی "وی چت " که یک سرویس ارتباطی مخصوص تلفن هوشمند موبایل است ، این روز ها در رسانه های کشور بازتاب گسترده ای دارد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود رای منفی نماینده وزارت ارتباطات به فیلتر شدن این سایت در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ، که همه نشریات آنرا بازتاب دادند و نوعی مخالفت دولت با فیلتر شدن این سایت تلقی شد ، انتشار فتوای جدید آیت الله خامنه ای در پاسخ به استفتائی در همین زمینه ، یعنی امکان چت کردن دختر و پسر نامحرم ، که این فتوا آنرا "جایز " نشمرده است، در واقع بر پیچیده گی این وضعیت افزوده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، محمود خسروی ، چند روز پیش مکانیزم تصمیم گیری درباره " وی چت " را در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه این طور تعریف کرد که گویا " دو کارشناس " در این کمیته درباره این شبکه اجتماعی یک تحلیل فرهنگی – اجتماعی ارائه کرده اند و بر اساس گزارش آنها ست که تصمیم گرفته شده است این سرویس مسدود شود. بروایت محمود خسروی ، نماینده وزارت ارتباطات از میان دوازده عضو این کمیته تنها کسی است که با این کار مخالفت کرده است.
رادیو بخش فارسی فرانسه در گفتگوئی با نیما راشدان تحلیلگر مسائل رسانه ای ، از او درباره معیار ها و دلایل مخالفت یا موافقت اعضای کمیته تعیین مصداق ها می پرسیم. براستی دو کارشناسی که درباره "وی چت " گزارش تهیه کرده اند در چه عرصه ای کارشناسند؟چه نوع گزارش هائی می نویسند و این دوازده نماینده با چه ضوابط و معیار هائی موافقت یا مخالفت می کنند؟ و چه صلاحیت حقوقی برای تعریف جرم و یا تعیین مصادیق آن دارند؟
جوانان ایران در مقابل این آسان گیری در تعیین مصادیق مجرمانه ، که نتیجه اش سختگیری نسبت به رفتارهای جوانان است چگونه داوری می کنند ؟تاثیر واقعی فتوای آیت الله خامنه ای – و یا هر مرجع تقلید دیگری – درباره غیر مجاز دانستن چت کردن با نامحرم ، در میان جوانان و یا خانواده ها چه تاثیری باقی میگذارد؟
نیما راشدان معتقد است که تمام آن هزینه هائی که در جمهوری اسلامی طی سالها ی طولانی بکار گرفته شده بود برای این که کنترل اجتماعی با تفکیک زن و مرد در جامعه مستقر شود ، توسط یک نرم افزار خیلی ساده و مجانی که روی موبایل وصل می شود ، به آسانی به چالش کشیده شده است. راشدان می گوید تمام ساختارها و ابزار های کنترل اجتماعی جمهوری اسلامی را این سرویس ارتباطی ناکارآمد می کند و درست به همین دلیل است که باید متوقف شود.
به این گفتگو گوش کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر