۱۳۹۲ دی ۲۳, دوشنبه

گزارش سالانه آماری – تحلیلی نقض حقوق بشر در ایران ویژه سال ۲۰۱۳

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به همت نهاد آمار، نشر و آثار خود، گزارش سالانه میلادی آماری، تحلیلی وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (۲۰۱۳) را بدین وسیله منتشر می‌کند. گزارش پیش روی حاصل کوشش روزانه این تشکل در فرایند دو ساله اخیر به عنوان بخشی از پروژه آمار گیری روزانه آغاز شده از سال ۸۸ این مجموعه است که ارائه تحلیل آمار را در گزارش حاصله میسر می کند.
گزارش سالانه میلادی از نقض حقوق بشر در ایران (۲۰۱۳) حاصل جمع‌آوری، تجزیه، تحلیل و مستند سازی شدت ۱۸۶۹ گزارش از وضعیت حقوق بشر منتشر شده توسط منابع خبری در محدوده یک سال میلادی گذشته است. سهم خبرگزاری هرانا به عنوان ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در استخراج و گزارشگری گزارشات مورد اشاره ۵۱% ، منابع رسمی‌ و نزدیک به حکومت ایران ۲۹% و سایر منابع خبری حقوق بشری ۲۰% بوده است.
در گزارش ۲۰ صفحه پیش روی بخش‌های متعددی از جمله زنان، کارگران، کودکان، زندانیان و … مورد بررسی‌ اجمالی‌ و آماری همراه با ارائه نمودار‌های مربوطه برای درک بهتر خوانندگان قرار گرفته است بنابر این گزارش تمرکز گزارشگری وضعیت حقوق بشر در ایران علیرغم افزایش ۳% سایر نقاط کشور نسبت به استان تهران در مقایسه با سال قبل همچنان روایتگر عدم دیده بانی‌ مناسب سایر نقاط کشور به نسبت مرکز از سوی جامعه مدنی است.
هرچند گزارش پیش روی به صورت برجسته حاصل تلاش گسترده مدافعان جسور حقوق بشر در ایران است که از راه تحقق‌ باور‌های انسان دوستانه خود متحمل هزینه می‌شوند، با این حال به دلایل روشنی منجمله عدم اجازه فعالیت سازمان‌های حقوق بشری توسط دولت ایران و نیز ممانعت این حکومت از گردش آزاد اطلاعات بدیهی ست گزارش پیش روی علیرغم دقت بالا از سویی عاری از خطا نباشد و از سوی دیگر به تنهایی بازتاب دهنده وضعیت کامل حقوق بشر در ایران محسوب نشود، با این حال گزارش پیش روی به جرات باید یکی‌ از دقیق‌ترین، جامع‌ترین و مستند‌ترین گزارشات نقض حقوق بشر در ایران از نوع خود دانست که امید است دستمایه فعالیت بهتر سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر از طریق درک بهتر وضعیت حقوق بشر در ایران، چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی آن قرار بگیرد.
شرح کامل گزارش فوق در ذیل می‌اید، همچنین نسخه بدون گرافیک و نمودار گزارشات در این لینک مشاهده بفرمائید، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران همچنین با تکیه بر توانمندی‌های آمار و آرشیوی خود بدین وسیله آمادگی خود را برای همکاری با پژوهشگران، سازمان‌های فعال و کلیه مدافعان حقوق بشر در زمینه‌های مربوطه اعلام می‌درد.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر