۱۳۹۲ دی ۱۸, چهارشنبه

پناهجویان ایرانی در خطر فوری دیپورت از سوئد

گروهی از پناهجویان ایرانی و یک پناهجویی افغان در سوئد در خطر فوری دیپورت به ایران و افغانستان

« محبت نیوز» - محمد رضا علی خانی، احمد کرمیار، بهراد هاشمزاده از ایران و اشکان نورزاهی از افغانستان در بازداشت هستند و در معرض خطر دیپورت قرار دارند. پلیس مرزی برای دیپورت احمد کرمیار  امروز تاریخ 8 ژانویه و برای اشکان نورزاهی 12 ژانویه اعلام کرده است.
سازمان همبستگی، فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی در سوئد از همه سازمانها و نهادهای مدافع حقوق پناهندگی و مردم انسان دوست سوئد خواست به حکم دیپورت این پناهجویان اعتراض کنند.تعقیب و پیگرد پناهجویان از سوی پلیس سوئد همچنان ادامه دارد. احمد کرمیار بیش از 6 سال است در سوئد زندگی می کند و در طول مدت این 6 سال درسوئد به دلیل وجود قوانین ظالمانه در ایران از قبیل مجازات اعدام، شکنجه های وحشیانه و غیر انسانی از قبیل شلاق، قطع اعضای بدن متهمین، از دین اسلام نیز دست کشیده و همه جا آن را اعلام کرده است. با این وجود اداره مهاجرت و دادگاه مهاجرت سوئد حکم دیپورت وی را صادر کرده و قرار است روز چهارشنبه 8 ژانویه احمد کرمیار را به ایران دیپورت  نماید. احمد کرمیار در رسانه های مختلفی در این دوره ظاهر شده و در مورد دین اسلام و تاثیرات تخریب کننده اش بر زندگی بشر صحبت کرده است.
بهراد هاشمزاده از فعالین اعتراضات جنجال برانگیز پس ازانتخابات سال 2009 در ایران است که متاسفانه هم اداره مهاجرت و هم دادگاه مهاجرت سوئد دلایل پناهندگی بهراد را رد کرده و رای به اخراج وی از سوئد داده اند. بهراد هاشم زاده درطول 4 سال گذشته در سوئد درحال فعالیت سیاسی علیه رژیم جمهوری اسلامی در ایران بوده است. بهراد می گوید من علاوه بر فعالیت سیاسی در ایران در طول سالهای 2012 و 2013 یکی از افراد ثابت گروهی از فعالین سیاسی بودم که هر هفته روزهای سه شنبه در مقابل سفارت ایران در شهر استکهلم دست به اعتراض می زدیم. بهراد بارها در میزگردهای سیاسی در (تلویزیون مردم) یک تلویزیون ماهواره ای که برای ایران برنامه پخش می کند شرکت کرده است.علاوه بر اینها بهراد حداقل سه مورد نیز با رادیوی بخش فارسی صدای اسرائیل در مورد اختناق و سرکوب در ایران مصاحبه داشته است.
محمد رضا علی خانی 4 سال پیش به همراه مادر و خواهر سه ساله اش به سوئد آمد‌. وی در آن هنگام ۱۵ ساله و خواهرش 7 ساله بوده است. وی می گوید: "من بعد از کلی‌ زحمت توانستم وارد دبیرستان شوم. در سال دوم دبیرستان بودم که متأسفانه در تاریخ سوم دسامبر توسط پلیس مرزی سوئد دستگیر شدم." محمد رضا علیخانی می گوید: "مادرم در سوئد مریض است و تحت مراقبت پزشک می باشد. پلیس من را بعنوان گروگان دستگیر کرده و در حال حاضر در بازداشتگاه مشتا در شهر استکهلم هستم." به وی گفته اند به زودی مادرت حالش خوب میشود و هر سه نفرتان را به ایران برمی گردانیم.
علیرضا می گوید: من از بازگشت به ایران وحشت دارم. نمی دانم چکار کنم؟ من علیه رژیم جمهوری اسلامی مبارزه کرده ام و در این مورد عکسها و فیلم‌های زیادی در اینترنت دارم. از طرف دیگر بدلیل حاکمیت دین و بویژه دخالت بی ربط قوانین دینی در زندگی مردم از دین اسلام برای همیشه دست کشیده ام اگر به ایران دیپورت شویم معلوم نیست چه بلایی به سرمان بیاید چون مادرم هم از دین اسلام دست کشیده است.
کتایون صادقنیا مادر علی رضا می گوید: "نمی دانم به فکر پسرم باشم یا بفکر دخترم که چشم انتظار برادرش است احساس می کنم که در اوج بیماری، من که همواره در زندگی انسانی قوی وهمیشه با مشکلات دست وپنجه نرم می کردم تحمل و طاقتم رو به تحلیل است تنها امید وانتظارم از وجدانهای بیدار انسانهایی است که می دانم حتما نمی توانند در مقابل این شرایط غیر انسانی بی تفاوت با شند."
اشکان نورزاهی جوانی است از ترس جنگ و ناامنی و درگیریهای قومی- مذهبی، و با قیمت جان خود به کشور سوئد رسیده است. وی می گوید من در افغانستان نه سرپناه داشتم، نه پول و نه کار و نه امنیت جانی، نمی دانم دولت سوئد می خواهد من را به کجا برگرداند، مگر من انسان نیستم و به یک زندگی انسانی نیاز ندارم؟
این دیپورتها در حالی صورت می گیرد که تحادیه اروپا در همین چند روز پیش و در ابتدای سال 2014 روش دولت سوئد در زمینه‌ی اخراج اجباری پناهجویان را مورد انتقاد قرار داده است.
اتحادیه اروپا سوئد را متهم کرده که نظارتی بر اینگونه اخراج‌ها ندارد و پروسه‌ی پرواز این پناهجویان بسته و محرمانه صورت می گیرد. اتحادیه اروپا تهدید کرده است که در صورت عدم تغییر در این سیاست، اداره‌ی کنترل مرزی اتحادیه اروپا (فرونتکس) همکاری خود را با سوئد قطع خواهد کرد. سورن کلرتون رئیس بازرسی مرزی در اداره‌ی پلیس می‌گوید که بدون کمک فرونتکس، انتقال پناهجویان اخراجی میلیون‌ها کرون هزینه خواهد داشت.فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی این نامه را برای اتحادیه اروپا می فرستد تا اسامی اخراج اجباری آنها نیز به لیست اتحادیه اروپا اضافه شود.
در اعتراض به تصمیم اداره مهاجرت مبنی بر بازداشت و صدور حکم اخراج برای این پناهجویان یک گردهمائی در مقابل بازداشتگاه اداره مهاجرت در مرشتا در شهر استکهلم نیز روز سه شنبه تشکیل شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر