۱۳۹۲ بهمن ۱۱, جمعه

باز هم خودکشی یک دختر دانشجو



یکی از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد خمینی شهر! اصفهان، پس از ربوده شدن توسط ۳ کارگر ایرانی، خود را از طبقه سوم ساختمان به پایین پرتاب کرد.

بر اساس گزارشات رسیده به سایت دانشجونیوز، «مرجان.م» دانشجوی ورودی سال ۸۸ رشته ی مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد خمینی شهر!، روز ۱۶ دی ماه سال جاری، توسط ۳ کارگر ساختمان نیمه کاره در این شهر، ربوده شد.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی، علت مرگ «سقوط از ارتفاع» و «خودکشی» عنوان شده است.

گفتنی است که این ۳ کارگر پس از بازداشت توسط پلیس اصفهان، به ربودن این دختر دانشجو اعتراف کرده اند.

«مرجان.م» پیش از اینکه مورد تجاوز قرار بگیرد، با پیدا کردن فرصتی خود را به پایین ساختمان پرتاب کرده که متاسفانه این عمل منجر به مرگ وی شده است.

یکی از دوستان وی در گفتگو با سایت دانشجونیوز اظهار کرد: مرجان منتظر بود آخرین امتحاناش را بدهد و فارغ التحصیل شود. چرا باید این اتفاق بیفتد و چرا باید جنایت به این بزرگی مخفی بماند.

متهم اصلی این وقایع , رژیم آخوندی است که امنیت جامعه را تامین نکرده و باعث خودکشی دانشجویان و هموطنان رنج کشیده میشود




عدم تحویل اجساد و ممانعت از مراسم دو اعدامی اهواز

خبرگزاری هرانا – مسئولین امور از تحویل اجساد هادی راشدی و هاشم شعبانی خودداری کرده و خانواده ایشان را تهدید به پیگرد قانونی در صورت برگزاری مراسم نمودند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق اظهار مسئولین وزارت اطلاعات هاشم شعبانی و هادی راشدی حدود ۵ روز پیش اعدام شدند و قرار بر این شد که محل دفن ایشان به خانواده‌هایشان اعلام شود.
بستگان این دو فعال فرهنگی عرب که از تحویل اجساد ایشان محروم شدند از سوی نهادهای امنیتی تهدید شدند که حق ندارند مراسمی در مسجد برگزار نمایند و می‌توانند ظرف مدت ۲۴ ساعت تنها در منزل مراسم خود را برگزار کنند و مردم حق اجتماع در منزلتان را ندارند؛ در غیر این‌صورت پیگرد قانونی در انتظارشان خواهد بود.
مامورین وزارت اطلاعات هم‌چنین به خانواده اعدام شدگان گفتند باید به هرکس که به منزلتان مراجعه کرد اعلام کنید که فرزندان ما مجرم بودند و نظام جمهوری اسلامی آن‌ها را اعدام کرد.
روز گذشته که خبر اعدام هادی راشدی و هاشم شعبانی پخش شد تعدادی از جوانان منطقه ضمن در دست داشتن عکس اعدام شدگان در محل تجمع کردند که این امر با دخالت نیروهای امنیتی و بازداشت دست‌کم ۳ تن از ایشان همراه بود.
هاشم شعبانی‌نژاد وهادی راشدی دو فعال فرهنگی شهررامشیر که احکام اعدام آن‌ها توسط شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تایید شده بود، توسط اداره اطلاعات اهواز به مکانی نامعلوم انتقال داده شدند و طی روز گذشته خبر اعدام ایشان به خانواده‌هایشان اطلاع داده شد.
گفتنی است، اجساد عبدالرضا امیرخنافره، غازی عباسی، عبدالامیر مجدمی و جاسم مقدم‌پناه که آذرماه سال جاری اعدام شدند نیز تاکنون به خانواده‌هایشان تحویل نشده است.

۱۳۹۲ بهمن ۱۰, پنجشنبه

بازداشت چهار فعال دانشجویی و سایبری در تهران و مشهد

خبرگزاری هرانا - طی روزهای اخیر چهار فعال سایبری و کنشگر دانشجویی، توسط ماموران امنیتی در تهران و مشهد بازداشت شدند.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مسلم بوشهریان، فعال سایبری، روز دوم بهمن ماه امسال هنگام ورود به فرودگاه بین المللی تهران، توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده است.
این در شرایطی است که وی طی ماههای اخیر در چین مشغول به تحصیل بوده و از فعالان حوزه اینترنت و شبکه های اجتماعی به شمار می رفت.
هنوز از دلیل بازداشت، محل نگهداری و سرنوشت این فعال سایبری خبری منتشر نشده و مراجعات مکرر خانواده وی به مراجع قضایی، نتیجه ای در بر نداشته است.
همزمان ساسان و سیاوش جنتیان و رضا آلناصر، سه فعال در شبکه های اجتماعی نیز، روز شنبه پنجم بهمن ماه، در مشهد بازداشت شدند.
گزارش منابع خبری حاکی از آن است که این سه فعال سایبری، روز شنبه هنگام خروج از خوابگاه دانشگاه، توسط دو دستگاه خودروی پژوی سفید رنگ متوقف و توسط چند مامور مسلح و مجهز به بیسیم به زور سوار خودرو می شوند.
سیاوش جنتیان دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد و از فعالان وبلاگی – دانشجویی بوده، و ساسان جنتیان نیز، از فعالان دانشجویی بازداشتی در جریان حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ می باشد.
رضا آلناصر، نویسنده وبلاگ «کنکاش» نیز، پیش از این مورد احضار و تذکر توسط نهادهای امنیتی در خوزستان قرار گرفته بود.
هنوز از دلیل دستگیری و سرنوشت این دو برادر و دوست همراه آنان خبری منتشر نشده است.
طی هفته های اخیر، طیف وسیعی از وبلاگ نویسان، فعالان سایبری، کنشگران شبکه های اجتماعی و همچنین فعالان دانشجویی، در شهرهای شیراز، اصفهان، کرج، کرمان، شهریار و تهران، احضار، بازداشت یا ربوده شده اند، که از سرنوشت تعدادی از آنها خبری در دست نمی باشد.
سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش های خود، با توجه به رخدادهای ایران، این کشور را همچنان از بزرگترین زندانهای روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی سایبری در جهان معرفی کرده است.

درخواست حکم قطع دست یک متهم در دادگاه کیفری

خبرگزاری هرانا – قضات دادگاه کیفری‌استان تهران پرونده درخواست قصاص دست متهمی را بررسی می‌کنند که دست جوانی را در نزاع‌ از مچ قطع کرده ‌است. این پرونده که قرار است به‌زودی در شعبه ۷۷ دادگاه کیفری ‌استان تهران مورد رسیدگی قرار گیرد، با شکایت جوانی فروشنده تشکیل شد.
به گزارش روزنامه شرق،او با ضربات متعدد چاقو به‌شدت مجروح شده و تا مدت‌ها در کما ‌بود. مطابق گزارش پرونده، اوایل سال جاری جسم نیمه‌جان مردی را به بیمارستان منتقل کردند که همراهانش مدعی‌ بودند با ضربات شمشیر مورد ضرب‌وجرح قرار گرفته ‌است. با انتقال مجروح جوان به بخش مراقبت‌های ویژه و انجام عملیات احیا، پزشکان موفق شدند او را که خون زیادی از دست داده بود و در آستانه مرگ قرار داشت، نجات دهند. تحقیقات نشان داد این جوان ۲۵ساله به نام رامین در غرب تهران مغازه دارد. او روز حادثه با فردی به نام محمد درگیر شده بود.
از آنجایی که رامین به کما فرورفته و هنوز بهوش نبود ماموران شاهدان را مورد بازجویی قرار دادند. یکی از دوستان رامین که محمد را هم از نزدیک می‌شناخت به پلیس گفت: «من و محمد به اتفاق یکی دیگر از دوستانمان برای خوردن سیرابی به مغازه رامین رفتیم. محمد مشروب با خودش آورده‌ بود. بعد از اینکه مقدار زیادی سیرابی خوردیم به پیشنهاد محمد به داخل ماشین او رفتیم و مقدار زیادی هم مشروب خوردیم.
من نفهمیدم چه اتفاقی افتاد که ناگهان درگیری شدیدی بین محمد و رامین رخ داد و محمد بعد از پیاده‌شدن از ماشین با شمشیر به جان رامین افتاد و او را زد.» گفته‌های این شاهد عینی باعث بازداشت محمد شد. او اتهامش را قبول کرد و گفت فحاشی میان آن‌ها باعث چنین اتفاقی شد. در حالی‌که بازجویی‌ها ادامه داشت ماموران متوجه ‌شدند رامین از کما خارج اما دستش از مچ قطع و ضربات کاری که بر گردن او وارد شده نیز بخشی از بدنش را از کار انداخته ‌است.
با ارایه شکایت از سوی رامین، محمد به اتهام قطع ‌دست بازداشت شد. او گفت: «بعد از اینکه مشروب خوردیم محمد اصرار کرد من بازهم بخورم اما گفتم دیگر ظرفیتش را ندارم. محمد فحاشی کرد و گفت تو آدم بدبختی هستی و حرف‌های رکیکی زد من هم جوابش را دادم و همین باعث اختلاف میان ما شد. محمد شمشیر را بیرون کشید و به سمت من حمله کرد بعد از اینکه چندین ضربه به گردنم زد و خون زیادی از من رفت شمشیر را روی مچ دستم کوبید و دستم را قطع کرد آنقدر از من خون رفت که بیهوش شدم و وقتی بهوش آمدم در بیمارستان بودم.»
با معرفی رامین به پزشکی‌قانونی تایید شد مچ دست این جوان بعد از واردآمدن ضربه قطع‌ و ضرباتی نیز به گردن او وارد شده و رگ‌های حیاتی‌ او را دچار خونریزی و آسیب شدیدی به وی وارد کرده‌ است. با پایان تحقیقات رامین درخواست صدور حکم قصاص مچ‌ دست کرد و با صدور کیفرخواست پرونده برای رسیدگی به شعبه ۷۷ دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده ‌شد. این پرونده به‌زودی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد

اعدام پنج نفر در زندان مرکزی ارومیه

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز جاری حکم اعدام ۵ متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه (دریا) به اجرا در آمد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز گذشته ۶ محکوم به مرگ جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی بند قرنطینه زندان مرکزی ارومیه منتقل و سحرگاه روز جاری حکم ۵ تن از ایشان از طریق چوبه دار به اجرا در آمد.
کرم رسایی، جواد قاسم‌زاده، حمید اسلام سکان، رشید کرامت و خضر آهوس نام ۵ متهم به قتلی است که در دادگاه به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده و پس از اسیذان از رئیس قوه قضایئه سحرگاه روز جاری ۱۰ بهمن ماج حکم اعدام در موردشان اجرا شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «حمید اسلام سکان روز گذشته هنگام انتقال به سلول انفرادی از موضوع اعدام با خبر می‌شود و در مقابل مامورین مقاومت می‌کند. به همین دلیل از سوی مامورین بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به سلول انفرادی منتقل شد.»
همچنین سراج الدین رسایی که به همراه برادر خود برای اجرای حکم رفته بود با رضایت شکات پرونده به‌تنهایی به سلول خود بازگشت.
در پی درخواست دو گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، برای توقف اعدام‌ها، موج اعدام در ایران آغاز شده است.
آقای لاریجانی روز چهارشنبه نهم بهمن در جلسه مسئولان عالی قضایی ایران، با دفاع مجدد از مجازات اعدام، گفت که این مجازات «در قوانین بسیاری از کشور‌ها از جمله آمریکا نیز وجود دارد اما آنان با چنین فشارهایی از سوی مدعیان حقوق بشر مواجه نیستند.»
بر اساس گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۱۳ میلادی ایران ۵۸۵ نفر را در ایران اعدام کرده است که ۵۲ درصد اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بوده است.

۱۳۹۲ بهمن ۹, چهارشنبه

وضعیت وخیم جسمی یک زندانی سیاسی که نزدیک به ۴ سال در سلولهای انفرادی بسر برده است

بنا به گزارشات رسیده به« فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» زندانی سیاسی عبدالمالک میر بلوچ زهی در وضعیت وخیم جسمی پس از ۴ سال نگهداری در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان و شکنجه های وحشیانه، به بهداری زندان زاهدان منتقل گردید.
روز یکشنبه ۶ بهمن ماه زندانی سیاسی عبدالمالک میر بلوچ زهی ۲۹ ساله در حالی که وضعیت جسمی او بسیار وخیم بود از سلولهای انفرادی اداره اطلاعات به بهداری زندان منتقل و وی را در یک اتاق ویژه ای قرار داده اند تا هیچ کس با او در ارتباط قرار نگیرد و یا او را مشاهده نکند . وضعیت جسمی این زندانی به حدی وخیم است که به سختی قادر به صحبت کردن بوده و به حالت درازکش در اتاق ویژه بهداری زندان زاهدان می باشد.این در حالی است که بهداری زندان فاقد امکانات اولیه پزشکی است و هیچ پزشک متخصصی در آن وجود ندارد.
زندانی سیاسی عبدالمالک میر بلوچ زهی معروف به حمزه ریگی اسفند ۱۳۸۸ در زاهدان دستگیر شد و مستقیما به سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان منتقل گردید و تا روز ۶ بهمن ماه ۱۳۹۲ در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان زندانی بود . او در طی این مدت تحت شدیدترین شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت. او نزدیک به ۴ سال از داشتن هر گونه ارتباط تلفنی و یا ملاقات با خانواده اش محروم بود .


زندانی سیاسی عبدالمالک میر بلوچ زهی در اعتراض به شکنجه های وحشیانه چندین بار و هربار برای مدت طولانی دست به اعتصاب غذا زد.
علیرغم وضعیت وخیم جسمی این زندانی سیاسی هنوز معلوم نیست چرا بجای بستری کردن وی در بیمارستانهای خارج از زندان به بهداری زندان که فاقد امکانات اولیه پزشکی منتقل شده است و چرا او را در یک اتاق کاملا ایزوله قرار داده اند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، انتقال این زندانی سیاسی را که نزدیک به ۴ سال در سلولهای انفرادی تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت و هم اکنون در وضعیت وخیم جسمی بسر می برد به بهداری زندان که فاقد امکانات اولیه پزشکی است را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار فشار آوردن بر رژیم ولی فقیه برای پایان دادن به جنایت علیه بشریت در ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۹ بهمن ۹۲ برابر با ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴

ايران: 74 اعدام طي سه هفته

اعدامهاي جمعي و خودسرانه در زندانهاي كرمانشاه و بندر عباس و اوين و قزلحصار

امواج اعدام در شهرهاي مختلف كشور همچنان ادامه دارد. شمار اعدامها تنها در فاصله روزهاي 16دي تا 8بهمن به 74تن رسيده است.
در سحرگاه سه شنبه 8بهمن، يك زنداني 44ساله، در ملأعام در قزوين اعدام شد. رسانه هاي حكومتي براي ايجاد جو رعب و وحشت، عكسهاي اين جنايت را به طور گسترده منتشر ساختند.
در 7 بهمن هفت زنداني به طور جمعي درزندان قزل حصار كرج، به دار آويخته شدند. دژخيمان يكي از محكومان را كه پيش از اعدام دچار بيهوشي شده بود، به هوش آورده و بلافاصله اعدام كردند.
در شامگاه شنبه 5بهمنيك زنداني در زندان اوينو 4 زنداني ديگر در زندان مرکزی سنندج به دار آویخته شدند. يك زندانيديگر اهل سنندج نيز در همين روزها اعدام شد
در 3بهمن هفت زنداني در كرمانشاه، در 2 و 3 بهمن هفت زنداني به طور مخفيانه در زندان مركزيبندرعباس و در 30دي يك جوان 27ساله در تبريز و دو زنداني ديگر در زندان مركزي زاهدانحلق آويز شدند. در هفته اول بهمن ماه خبر اعدام سه زنداني از اهالي روستاهاي دلفان و ملاير منتشر شد.
علاوه بر اين در فاصله 16 تا 25ديماه نيز 40 زنداني اعدام شده بودند.
سركوب سراسري به ويژه مجازات وحشيانه اعدام كه صرفاً براي مهار خشم و نارضايتي مردمبه ستوه آمده صورت مي‌گيرد، بعد از روي كار آمدن روحاني ابعاد گسترده تري به خود گرفته است. در سال 2013 بيش از 700 تن اعدام شده اند كه در ده سال گذشته بيسابقه است.

Freedom Messenger - Ghasedane Azadi

حمید بابایی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است

خبرگزاری هرانا – حمید بابایی دانشجوی دکترا از دانشگاهی در بلژیک که به ایران سفرکرده بود، بازداشت و در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید بابایی دانشجوی مقطع دکترا و بورسیه دولتی در دانشگاه لی یژ بلژیک، که برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود، روز ۳۰ آذر ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۰ سال زندان به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم محکوم شد.
حمید بابایی پس از بازداشت و انتقال به سلول انفرادی، که ۲۰ روز آن را در بند ۲۴۰ و بقیه دوره انفرادی را در بند ۲۰۹ می‌گذراند، روز ۲۷ شهریور به بند ۳۵۰ اوین منتقل می‌شود و هم‌اکنون در این بند نگهداری می‌شود.
همسر این دانشجوی زندانی به گزارشگر هرانا گفت: ما ۵ مرداد ماه سال جاری به ایران برگشتیم و یکبار همسرم توسط وزارت اطلاعات بازجویی و تشویق به همکاری شد که وی قبول نکرد. هنگام بازگشت متوجه شدیم که همسرم ممنوع الخروج شده است. وزارت اطلاعات مجددا وی را احضار کرده و مورد بازجویی قرار داد و این بار بازداشت شد. مسئولین ابتدا به من گفتند چون بی‌ادبی کرده باید یک شب را پیش ما بماند و فردا که مراجعه کردم به من گفتند همسرتان را به زندان اوین منتقل کرده‌ایم. من یک هفته از مکان نگهداری وی خبر نداشتم و بعد از یک هفته در دادسرای شهید مقدس به من اطلاع دادند که وی در بازداشت‌گاه ۲۴۰ است.
وی در ادامه گفت: مسئولین در ‌‌‌‌نهایت موافقت کردند اجازه دهند حمید با من تماس داشته باشد و اتهاماتی همچون ارتباط وی با کشورهای اسرائیل، آمریکا، روسیه و گروههای اپوزسیون را به وی زدند که واقعیت نداشت. ما تمام مدت سرگرم درس خواندن بودیم و هیچ‌گاه فرصتی برای این ارتباطات که می‌گویند برای ما باقی نمانده بود.
همسر حمید بابایی در ادامه گفت: من را هم بازجویی کردند و سعی داشتند بگویند من نیز با همسرم همکاری می‌کردم. مسئولین بار‌ها به من گفتند که پرونده همسرتان چیز خاصی ندارد و وی یکی دو هفته دیگر آزاد می‌شود که چنین نشد. مسئولین از حمید می‌خواستند تا در اروپا به جاسوسی ایرانیان بپردازد و چون وی قبول نکرد اینچنین کردند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی من به نزد قاضی صلواتی رفتم که بر اساس چه مستنداتی همسر من را محاکمه می‌کنید؟ گفت: شما از این مسائل سر در نمی‌آورید و من این موضوع را برای وکیل توضیح می‌دهم. وقتی که خواستیم وکیل بگیریم قاضی صلواتی گفت ما هر وکیلی را قبول نداریم و باید وکیلی که ما معرفی می‌کنیم را به وکالت برگزینید. این وکیل تسخیری هم هیچ اقدام موثری برای تبرئه همسر من انجام نداد.
حمید بابایی هم اکنون به حکم وارده اعتراض کرده و پرونده وی در مرحله تجدید نظرخواهی است.

۱۳۹۲ بهمن ۸, سه‌شنبه

شیوه های غیر انسانی بازجویان وزارت اطلاعات علیه زندانی سیاسی بیمار..!

بنابه گزارشات رسیده بازجویان وزارت اطلاعات از درمان وبلاگ نویس زندانی محمد رضا پور شجری که از بیماریهای مختلف بخصوص بیماری قلبی شدیدا رنج می برد ممانعت می کنند .این مسئله باعث شده است که جان این زندانی سیاسی در معرض خطر جدی قرار گیرد .

بازجویان وزارت اطلاعات یک شیوه غیر انسانی و فریبکارانه عدم درمان زندانیان سیاسی را تا به حال در مورد چند زندانی سیاسی و عقیدتی بکار برده اند. این شیوه غیر انسانی به قرار زیر می باشد.

زندانی سیاسی را ظاهرا به یکی از بیمارستانها اعزام می کنند ، این اعزام ها که معمولا بعد از ظهر روز چهارشنبه انجام می شود بدون هماهنگی با بیمارستان مربوطه صورت می گیرد که اکثرا پزشکان متخصص یا در مرخصی بسر می برند و یا حضور ندارند. 


خبرنامه ملّی ایرانیان
عکس

اعدام دست‌کم ۷ زندانی در زندان قزل‌حصار

خبرگزاری هرانا – سحرگاه روز دوشنبه دست‎‌کم ۷ متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بهرام سلطانی، محسن داوودی، هادی بیگی، میثم حاجی، فیض محمد صابرزهی، نظرعلی فکوک و یونس کرمی زندانیان هستند که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده و احکام ایشان در دیوان عالی کشور مورد تائید قرار گرفته بود.
با استیذان ریاست قوه قضائیه حکم اعدام این ۷ زندانی سحرگاه دوشنبه ۷ بهمن ماه در محوطه زندان قزل‌حصار از طریق چوبه دار به اجرا در آمد.
بر اساس گزارش رسیده یکی از محکومان به دلیل ضعف جسمانی دچار بی هوشی شده اما با اصرارمسئولین پس از به هوش آمدن نامبرده حکم در مورد ایشان به اجرا در آمد.

هجده نفر طی روزهای گذشته اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – در طی روزهای گذشته  هجده زندانی در استانهای البرز، لرستان، مازندارن، قزوین، گیلان به اتهام قتل و مواد مخدر اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پنج زندانی با هویت نامعلوم در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند، اتهام برخی از این زندانیان حمل و نگهداری مواد مخدر بوده است.
افکار نیوز، گزارش داده است که سه زندانی از اهالی روستاهای شهرستان دلفان به جرم حمل و فروش مواد مخدر در شهرستان ملایر اعدام شدند.
هم چنین سایت عرش نیوز نیز سوم بهمن ماه از اجرای حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل در ساری خبر داده است.
صبح امروز یک زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر نیز در میدان مادر  شهر قزوین اعدام شده است. دو زندانی نیز به نامهای هادی حمیدی زارع متهم به قتل و حمزه رمضانی متهم به قتل دوشنبه هفتم بهمن ماه اعدام شدند. روز گذشته نیز هفت نفر در زندان قزل حصار به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شدند.
تصاویر مستند از اجرای حکم اعدام یک زندانی در قزوین را در زیر مشاهده کنید.
 edam-ghazvin3  edam-ghazvin1 edam-ghazvin5

۱۳۹۲ بهمن ۷, دوشنبه


نقض حقوق بشر در نظام مذهبی

وقتی دین به دولت گره خورد و نظامی سیاسی مذهبی ‌شد، دم زدن از حقوق شهروندی بیهوده‌گویی و گزافه‌گویی است چون این حقوق هرگز نمی‌تواند فراتر از محدودیت‌های تحمیلی یک نظام مذهبی باشد.
« محبت نیوز» - احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، اخیرا باز از ابعاد وسیع نقض حقوق بشر در رژیم اسلامی گزارش داد. اکثر کشورها و سازمان‌های حقوق بشری سالهاست از حاکمان رژیم اسلامی ایران آزادی زندانیان سیاسی، لغوحکم اعدام، شکنجه و خشونت را خواستارند. برخلافِ این خواسته اما در عمل گامی در زمینه بازداشت‌ها، شکنجه، خشونت، اعدام، ترور، کشتار و به طور کلی نقض حقوق بشر در ایران برداشته نشده است.
خواست و مطالبات که تنزل یافت و کم ارزش شد ، به همان نسبت داده‌ها نیز با معیار مذهب و آداب و رسوم شرعی سنجیده می‌شود و همزمان جایگاه حیثیت، شأن، اصول و ارزش‌های اخلاقی انسان تنزل می‌یابد و حقیر می‌شود.
بعد از سی دو سال که از فعالیت جامعۀ دفاع از حقوق بشر در ایران می‌گذرد، بعد از ایجاد ده‌ها تشکُل حقوق بشری، بعد از به میدان آمدن صدها فعال حقوق بشر، متأسفانه هنوز هم هیچ چشم‌اندازی از بهبود حقوق بشر در جامعه ایران به چشم نمی‌خورد.
انتشار گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که دررژیم اسلامی ایران نقض حقوق بشر کما کان همچون سی و چهار سال گذشته در ابعادی وسیع ادامه دارد. شوراي امنيت و کميسيون حقوق بشر سازمان ملل بارها اقدامات ضد حقوق بشری نظام اسلامی ایران را محکوم کرده‌اند . رژیم مذهبی ایران، هسته مرکزی ترور وخشونت و جنایت در خاورمیانه است. سردمداران این نظام با پیشینه‌ای از خشونت و جنایت و عدم احترام به حقوق بشر از منفورترین رژیم‌های جهان به شمار می‌رود. اما با وجود محکومیت‌های پی در پی از طرف نهادهای بین‌المللی وکشورهای مختلف، باز هم وابستگان ولایت فقیه و منتقدان مذهبی رژیم که واژه "ملّی" را به یقه خود سنجاق کرده‌اند ارزش واعتباری به این نگرانی‌های جهانی قائل نیستند و عناصر وابسته به این نظام و سودجویان اسطوره‌ساز و فرصت‌طلبان مشاطه‌گر، هم چنان به توجیه کشتار نظام مذهبی مشغولند، کاسبکارانه با چرتکه و ارقام و اعداد، اعدام‌ها را حساب می‌کنند و بدون آنکه نفس عمل و ماهیت کشتار را ببینند، بخشش بر مبنای دین و آیه‌های قرآن برای جنایتکاران طلب می‌کنند و از مخالفان رژیم مذهبی می‌خواهند به خاطر این کشتارها که هنوز هم ادامه دارد، «سیاه نمایی» نکنند!
به یاد دارم، نزدیک به چهل سال پیش، هنگامی که هنوز خبری از انقلاب اسلامی نبود، برای کاری به کُنسولگری ایران در برلن مراجعه کردم. کُنسول وقت از من خواست با کشور دشمنی نکنیم و چهره ایران را بد نشان ندهیم. هم‌زمان یکی از چماقداران رژیم شاه، با لباس ورزشی (گرم‌کن) دور اتاق‌ها در کنسولگری می‌دوید و نرمش می‌کرد، به کُنسول گفتم این ما نیستیم که چهره کشور را بد نشان می‌دهیم. این اعمال و کردار رژیم شاه و ورزش چماقدار در کنسولگری است که آبروی کشور را می‌برد.
فرانتس کافکا نویسنده چِک زمانی نوشت: "آدمی می‌بیند که خورشید به آرامی غروب می‌کند اما با این همه وحشتناک است هنگامی که ناگهان همه جا تاریک می‌شود". تاریکی و ظلمت را بر فراز ایران پهن کرده‌اند. بازداشت، ترور، قتل و کشتار را قبل از سال 1367 و در تابستان 67 و بعد هم علنی و مخفیانه شروع کردند و ادامه دادند و با بی‌شرمی همچنان ادامه می‌دهند، بدون آنکه خود را موظف به پاسخگویی بدانند.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، اخیرن باز از ابعاد وسیع نقض حقوق بشر در رژیم اسلامی گزارش داد. اکثر کشورها و سازمان‌های حقوق بشری سالهاست از حاکمان رژیم اسلامی ایران آزادی زندانیان سیاسی، لغوحکم اعدام، شکنجه و خشونت را خواستارند. برخلافِ این خواسته اما در عمل گامی در زمینه بازداشت‌ها، شکنجه، خشونت، اعدام، ترور، کشتار و به طور کلی نقض حقوق بشر در ایران برداشته نشده است. سردمداران رژیم اسلامی که از عقب‌مانده‌ترین قشر اجتماعی‌اند، بختک‌وار بر مردم پنجه افکنده‌ و همه چیز را به انحصار بدون چون و چرای خود در آورده‌اند.
طرفداران مذهبی نظام فقها نیز عملن در کشتار و ترورهای داخل و خارج کشور نقش مستقیم یا غیرمستقیم داشته‌اند و یا از باندهای ترور و سرکوب حمایت کرده و می‌کنند . همان طور که اشاره شد، نقض حقوق بشر در ابعادی وسیع در رژیم اسلامی ادامه دارد. افکار عمومی جهان نیز مانند مردم ایران، نگران خشونت و جنایت در نظام اسلامی ایران است و دغدغه نقض حقوق بشر در جامعه "فقها" را دارد. نسل جوان ایران به دنبال آزادی و رفاه و ارزش‌های انسانی است. وسعت مخالفت‌های مردم علیه عاملان، همکاران، ناظران، سکوت‌کنندگان و توجیه‌کنندگان، پاکسازی‌ها در کارخانه‌ها، ادارات و دانشگاه‌ها، گسترش بازداشت‌ها، شکنجه‌ها، ترور در داخل و خارج کشور و اعدام و کشتار و قتل نویسندگان ودگراندیشان، سرکوب و خشونت علیه زنان، دانشجویان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، روزنامه‌نگاران‌، نویسندگان‌، هنرمندان، احزاب و کانون‌های صنفی و سیاسی و مدنی، حیف و میل ثروت مردم و دزدی‌ میلیاردها دلار از سرمایه کشور به دست گروه‌های سرکوب‌گر مذهبی که از اقلیتی اندک و آلوده به فساد و ستم، انکارنکردنی است. در چنین شرایطی «حقوق شهروندی» چه جایی می‌تواند در این نظام داشته باشد؟!
وقتی دین به دولت گره خورد و نظامی سیاسی مذهبی ‌شد، دم زدن از حقوق شهروندی بیهوده‌گویی و گزافه‌گویی است چون این حقوق هرگز نمی‌تواند فراتر از محدودیت‌های تحمیلی یک نظام مذهبی باشد. اگر حاکمان نظام اسلامی توانستند با سرکوب و خشونت بیش از سه دهه نظام خود را حفظ کنند، تا زمانی که در بر همین پاشنه می‌چرخد، تأمین هر گونه حقوق شهروندی و انسانی چیزی جز یک توهم و یا ترفند نیست.
محمود رفیع / 25 ژانویه 2014
*دبیرجامعۀ دفاع از حقوق بشر در ایران (برلن)

۱۳۹۲ بهمن ۶, یکشنبه

مقابله زندانيان سياسي زندان گوهردشت با مامورين رژيم

طبق اخبار ى كه به كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسى رسيده است, زندانیان سیاسی سالن دوازده بند چهار زندان گوهردشت کرج امروز پنجم بهمن ماه در اعتراض به یورش مزدوران به زندان , شعار مرگ برخامنه ای , مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر ظالم را سر دادند .

دهها تن از مزدوران گارد ویژه زندان و پاسدار هاى بندها به زندانیان سیاسی زندان گوهردشت حمله کردند .

مزدوران ابتدا اقدام به بازرسی تمامی سلولهای زندانیان کردند و وسایل شخصی زندانیان را تخریب و به سرقت بردند و زندانیان را در سرمای زمستان به حیاط زندان منتقل کردند . زندانیان سیاسی در واکنش به اين یورش وحشیانه مزدوران گارد ویژه شعارهایی مانند مرگ برخامنه ای , مرگ بردیکتاتور , مرگ بر ظالم را سردادند.

در مقابل اين اعتراض زندانيان ماموران زندان از ترس گسترش این حرکت اعتراضی به سایر بندها سراسیمه سالن دوازده را ترک کردند . در این یورش وحشیانه و غیرانسانی جنایتکارانی مانند بحرینی رییس اطلاعات زندان , امیریان معاون زندان و آقایی شرکت داشته و یورشها را علیه زندانیان سیاسی فرماندهی میکردند .

طى هفته اخير زندانيان سياسي سالن دوازده بند چهار زندان گوهردشت خواسته هاى زير را با مسولين زندان مطرح كردند: جمع آوری کلیه دستگاه های پخش پارازیت از اين سالن , درمان زندانیان سیاسی که در شرایط وخيم جسمی بسر می برند و باز گشایی مجدد کتابخانه بند که زندانیان سیاسی آن را برپا کرده اند. اين زندانيان اعلام كردند كه در صورت عدم رسيدگى به خواسته هايشان به مدت سه روز از گرفتن غذا خوددارى خواهند كرد. 

خواسته هاي زندانيان سياسي اين بند و بالاخص دو خواست جمع آورى پخش پارازيت و وضعيت درمانى زندانيان بارها مطرح شده است .

دستگاهاى پخش پارازيت كه عمدتا به منظور جلوگيرى از خبر رسانى زندانيان سياسى به خارج از زندان نصبب شده اند باعث سردردهاى شديد و ساير ناراحتيهاي جسمى گريده است. علاوه به اين تعداد بسيار زيادي از زندانيان اين بند از بيماريهاى مختلف رنج ميبرند.

مسولين زندان با محروم نگه داشتن زندانيان از درمان و سخت تر كردن شرايط زندان از جمله پخش پارازيت و نگه داشتن زندانيان در سرما عامدانه سعى در شكنجه هر چه بيشتر اين زندانيان و از بين بردن تدريجيشان را دارند.

اين اولين بار نيست كه زندانيان سياسى زندان گوهردشت در مقابل اين وضعيت ساكت نمانده و در كمال شجاعت با اين جنايتكاران مقابله ميكنند. زندانيان با اعتراض عليه مزدورا ن در زندان به ما پيام ميدهند و از همه ما ميخواهند تا با تلاش وسيعتر و صداى رساتر وضعيت اين زندانيان را مطرح كرده و سازمانهاي جهانى را مجبور كنيم رژيم جنايتكار اسلامى را تحت فشار بگذارند.

كميته مبارزه براى آزادى زندانيان سياسي جهت حمايت از زندانيان سياسي در زندان گوهردشت و ساير زندانها كارزار دفاع از زندانيان سياسي محروم از دارو و درمان , كارزار " نگذاريد قلبشان از تپش باز ايستد" را از ماه اكتبر ٢٠١٣ اعلام كرده است.

اين كميته با تهيه گزارش و ارسال آن به سازمانهاى جهانى حقوق بشر و دولتها , تهيه طومار حمايتى و ارائه ليست زندانيان بيمار , ملاقات با مسولين وزارت خارجه كشورها و اتحاديه اروپا و فشار به سازمانهاى جهانى سعى در افشا كردن اقدامات سيستماتيك و عامدانه رژيم در محروم كردن زندانيان از درمان و كشتن خاموششان زده است.

از همه شما عزيزان مدافع آزادى زندانيانن سياسي دعوت ميكنيم كه از هر طريق ممكن به يارى اين زندانيان بشتابيد. منعكس كردن اخبار زندان بسيار حياتى است اما رساندن اين اخبار و صداى اين زندانيان به جهان از طريق حركتهاى اعتراضى است كه ميتواند سهم بزرگى در عقب راندن رژيم و حمايت از اين زندانيان داشته باشد.

بياييد همه با هم يكصدا و با اعتراضات موثر جهانى افكار عمومى را به سوى شرايط غير انسانى كه اين زندانيان در آن نگهدارى ميكنند جلب كرده ,مجامع بين المللى را مجبور به عكس العمل نموده و نگذاريم قلب زندانيان سياسي از تپش باز ايستد.

شيوا محبوبى

سخنگوى كميته مبارزه براي آزادى زندانيان سياسي در ايران
٢٥ ژانويه ٢٠١٤ برابر با پنجم بهمن ماه ١٣۹٢


Zendani Siasi

۴۷ نفر با اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی در خرم آباد دستگیر شدند

خبرگزاری  هرانا - فرمانده انتظامی خرم آباد از اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش  مهر، سرهنگ حسین نجفی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ارتقا امنیت اجتماعی در نقاط آلوده و جرم خیز شهرستان خرم آباد اجرا شد.
وی با اشاره به دستگیری متخلفان در قالب اجرای این طرح در خرم آباد افزود: با اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی ماموارن انتظامی خرم آباد موفق به دستگیری ۴۷ نفر متخلف در سطح شهر شدند.
فرمانده انتظامی خرم آباد تصریح کرد: همچنین با اجرای این طرح ۱۳ دستگاه خودرو و موتورسیکلت متخلف توقیف و مقاددیری مواد مخدر و سلاح سرد نیز ازمتخلفان کشف و ضبط شد.
سرهنگ نجفی با اشاره به نقش مردم در تامین و برقراری نظم و امنیت از شهروندان خواست که برای اجرای هر چه بهتر این طرح‌ها با پلیس همکاری بیشتری داشته باشند.

۱۳۹۲ بهمن ۵, شنبه

درگيری مردم حميديه اهواز و مأموران سرکوبگر، شليک هوايی و گاز اشک آور عليه تظاهر کنندگان

بنا به گزارشهای دريافتی پنج هزار تن از اهالی حميديه در اهواز روز جمعه چهارم بهمن در اعتراض به تخريب بناهای قديمی خوزستان از جمله کاخ شيخ خزئل در حميديه تظاهرات کردند. آنها از مسجد جامع حميديه تا سالن ورزش تربيت بدنی اين شهر راهپيمايی کردند. مأموران امنيتی و ضدشورش در وحشت از گسترش اين حرکت اعتراضی با شليک هوايی و گاز اشک آور به تظاهر کنندگان حمله کردند و با آنها درگير شدند.

یورش وحشیانه به زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج و شعارهای مرگ بر خامنه ای و مرگ بر دیکتاتور آنها

بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» صبح امروز ده ها نفر از نیروهای گارد ویژه و پاسداربندها به سالن ۱۲ بند ۴ زندان گوهردشت کرج یورش بردند و زندانیان سیاسی را مورد اذیت و آزار قرار دادند. پاسخ زندانیان سیاسی نسبت به این یورش وحشیانه و غیر انسانی سر دادن شعارهای مرگ بر خامنه ای ، مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر ظالم بود .
امروز شنبه ۵ بهمن ماه ده ها تن از نیروهای گارد ویژه زندان و پاسداربندها به سالن ۱۲ بند ۴ زندانیان سیاسی زندان گوهردشت یورش بردند. آنها ابتدا اقدام به بازرسی وحشیانه تمامی سلولهای زندانیان سیاسی نمودند و وسایل شخصی زندانیان بی دفاع را تخریب و یا به سرقت بردند. نیروهای یورش کننده ولی فقیه ،زندانیان سیاسی را مورد برخوردهای وحشیانه خود قرار دادند و آنها را در سرمای زمستان به حیاط زندان منتقل کردند.
زندانیان سیاسی نسبت به یورش وحشیانه و رفتارهای غیرانسانی دست به اعتراضات گسترده زدند و در این اعتراضات گسترده خود اقدام به سر دادن شعارهایی همچون ؛ مرگ بر خامنه ای ، مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر ظالم نمودند. نیروهای سرکوبگر ولی فقیه از اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی وحشت زده شده بودند چرا فریاد شعارهای زندانیان سیاسی که در حیاط زندان قرار داشتند تمامی زندان را فرا گرفته بود. نیروهای سرکوبگر از ترس گسترش این اعتراضات به سایر نقاط زندان ،سراسیمه سالن ۱۲ را ترک کردند .


در این یورش وحشیانه و غیر انسانی جنایتکاران علیه بشریت مانند بحرینی رئیس اطلاعات زندان، امیریان معاون زندان و آقایی شرکت داشتند و یورشها را علیه زندانیان سیاسی فرماندهی می کردند .
لازم به یادآوری است بحرینی از سرکوبگران و جنایتکاران علیه بشریت است که در زندان ارومیه مرتکب جنایتهای هولناکی علیه زندانیان سیاسی و عادی شده که منجر به قتل و معلولیت تعدادی از زندانیان زندان ارومیه شده است.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، یورش وحشیانه نیروهای گارد ویژه و پاسداربندهای ولی فقیه به سلول زندانیان سیاسی و مورد اذیت و آزار قرار دادن آنها را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت آخوند علی خامنه ای و سایر آخوندهای همدست وی مانند ؛ صادق لاریجانی، آخوند حسن روحانی و محمود علوی به دادگاه های کیفری بین المللی است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
۵ بهمن ۹۲ برابر با ۲۵ ژانویه ۲۰۱۴

بازجویان وزارت اطلاعات مانع آزادی یک زندانی سیاسی علیرغم پایان یافتن مدت محکومیت غیر قانونی وی..!

بنابه گزارشات رسیده بازجویان وزارت اطلاعات علیرغم پایان محکومیت غیر قانونی و غیر انسانی زندانی سیاسی فرزاد مددزاده مانع آزادی وی هستند .

روزپنجشنبه ۳ بهمن ماه علیرغم اینکه مدت محکومیت غیر قانونی و غیر انسانی فرزاد مددزاده پایان یافته بود بازجویان وزارت اطلاعات ولی فقیه مانع آزادی وی شدند .

شب پنجشنبه پدر پیر فرزاد مددزاده همراه با سایر اعضای خانواده تا پاسی از شب در سرمای شدید و سوزناک مقابل زندان گوهردشت کرج در انتظارآزادی فرزند خود ایستاده بودند ولی بازجویان وزارت اطلاعات ولی فقیه مانع آزادی وی شدند .

۱۳۹۲ بهمن ۴, جمعه

آخوند پناهيان: ولايت فقيه «اختيار» و «اموال» افراد را می خواهد

آخوند عليرضا پناهيان گفت: «ولايت فقيه «اختيار» و «اموال» افراد را می خواهد و «کسی که ولايت را می پذيرد، خودش را وقف کرده و اختيار خود را به طور کامل به ولی داده است»


اين آخوند که سخنرانی در يک جلسه در تهران در يک سايت رژيم به نام صابرنيوز منتشر شد همچنين گفت، وقتی کسی ولايت را می پذيرد ديگر برای او جمله «من دوست دارم» معنايی ندارد.


وی همچنين گفت که اگر ولايت نباشد نماز فرد نيز قبول نخواهد شد و «هيچ امری از اوامر الهی به اندازه امر به ولايت، مخالف هوای نفس انسان نيست».

فیس بوک و توئیتر صهیونیستی بوده و باید فیلتر شوند!

در برنامه "دیروز امروز و فردا" که ازصدا و سیمای ررژیم در مورد فیلترینگ و شبکه های اجتماعی پخش شد, اخوان بهابادی عضو شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد که تعمدی در خصوص پیاده سازی فیلترینگ هوشمند در کشور وجود دارد !
اما دبیر کمیته مصادیق جرایم رایانه ای خرم آبادی از پاسخ به این سوال طفره رفت و ضمن نشان دادن تصاویر مارک زاکربرگ موسس فیس بوک در لباس صهیونیستی تاکید کرد که دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر صهیونیستی بوده! و باید فیلتر شوند! چرا که خمینی گفته صهیونیستها اگر یک قطره آب در بحر بریزند، آن بحر نجس می شود!!!

قاصدان آزادی
نگاره: ‏فیس بوک و توئیتر  صهیونیستی بوده و باید فیلتر شوند!

در برنامه  "دیروز امروز و فردا" که ازصدا و سیمای ررژیم در مورد فیلترینگ و شبکه های اجتماعی پخش شد, اخوان بهابادی عضو شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد که تعمدی در خصوص پیاده سازی فیلترینگ هوشمند در کشور  وجود دارد !
 اما دبیر کمیته مصادیق جرایم رایانه ای  خرم آبادی از پاسخ به این سوال طفره رفت و ضمن نشان دادن تصاویر مارک زاکربرگ موسس فیس بوک در لباس صهیونیستی تاکید کرد که دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر صهیونیستی بوده! و باید فیلتر شوند! چرا که خمینی گفته صهیونیستها اگر یک قطره آب در بحر بریزند، آن بحر نجس می شود!!!

قاصدان آزادی‏

۱۳۹۲ بهمن ۳, پنجشنبه

ممانعت از آزادی فرزاد مددزاده با وجود پایان محکومیت

خبرگزاری هرانا – فرزاد مددزاده که محکومیت ۵ ساله خود را بدون مرخصی در زندان سپری کرده است، با وجود پایان دوران محکومیت با ممانعت از آزادی روبرو شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد مددزاده زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج که بنا به قرار قبلی باید در تاریخ ۳ بهمن ماه با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد می‌شد، با ممانعت مسئولین روبرو شده است.
دوستان و بستگان وی که از ظهر روز پنج‌شنبه ۳ بهمن ماه در مقابل زندان رجایی شهر به انتظار نشسته‌اند با مسئولین زندان صحبت کرده و مسئولین به ایشان اطلاع داده‌اند که فرزاد یک پرونده باز دارد.
یکی از ایشان به گزارشگر هرانا گفت: «فرزاد مددزاده در تابستان سال ۹۰ به همراه صالح کهندل و محمدعلی (پیروز) منصوری و یک زندانی سیاسی دیگر به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و پرونده‌ای با اتهام تبلیغ علیه نظام برای ایشان مفتوح شد. چند ماه بعد به دستور دادگاه انقلاب هر چهارنفر از اتهام مزبور تبرئه شدند. ولی اکنون اجرای احکام زندان اعلام کرده که نام فرزاد در لیست نیست. این درحالی است که قرار بازداشت صادره از سوی دادگاه انقلاب ۲ ماهه بوده است و اگر به فرض نام فرزاد از قلم افتاده باشد نیز اکنون که بیش از ۲ سال گذشته باید وی را آزاد کنند.»
فرزاد مددزاده از تاریخ یکم اسفند ماه ۱۳۸۷به همراه خواهرش شبنم مددزاده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

اعدام ها را متوقف کنید

دو گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد، احمد شهید، گزارشگر ویژه در مورد حقوق بشر در ایران، و کریستوف هینز، گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، فوری و خودسرانه، امروز از دولت ایران خواستند تا بلافاصله اعدامهای مستمر را متوقف کنند. متخصصین از افزایش سریع تعداد اعدامهایی که از آغاز سال ۲۰۱۴ تا کنون صورت گرفته ابراز نگرانی کردند.
متخصصین مستقل گفتند: “ما از تداوم استفاده از مجازات اعدام با تناوبی نگران کننده توسط مقامات ایران، که علیرغم درخواستهای مکرر ما از جمهوری اسلامی ایران برای وضع دستور توقف برای اعدامها صورت گرفته ناخشنودیم” و بر “ماهیت بیرحمانه، غیر انسانی، و خفت بار مجازات اعدام” تاکید کردند.
طبق گزارشات، حداقل ۴۰ نفر ظرف دو هفتۀ اول سال جدید میلادی به دار آویخته شده اند که ۳۳ مورد از این اعدامها فقط در هفتۀ گذشته اجرا شد. تعداد ۶۲۵ اعدام دیگر، که شامل ۲۸ زن و چندین زندانی سیاسی بوده است نیز مطابق گزارشات در سال ۲۰۱۳ میلادی اجرا شده اند.
اکثر این اعدامها برای جرمهای مرتبط با مواد مخدر بوده اند، اما چند نفر نیز به جرم محاربه و یا اقدام علیه امنیت ملی اعدام شده اند.
گزارشگر ویژه در مورد اعدامهای فراقضایی، فوری و خودسرانه گفت: “عمیقا نگران کننده است که دولت همچنان برای جرمهایی که شرایط “جدی ترین جرایم” را مطابق مقتضیات قوانین بین المللی دارا نمی باشند، و در جایی که نگرانی های جدی برای طی فرآیند مناسب قضایی وجود دارد به اعدامها ادامه میدهد.”
آقای هینز افزود “مایل هستم که یک بار دیگر درخواست بکنم که اگر قرار باشد از مجازات اعدام در کشورهایی که هنوز [این مجازات] را ملغی نکرده‌اند استفاده بشود. قوانین بین‌المللی ملزم می‌کند تنها در شرایطی تحمیل بشود پس از این که روند بررسی بالاترین سطح احترام به دادگاه عادلانه و استانداردهای دادرسی رعایت شده باشد. مقررات جدی ترین جرایم علاوه بر این ملزم می‌کند تنها برای قتل عمد تحمیل بشود.”
آقای شهید گفت “اعدام مداوم افراد برای استفاده از حقوق خود به آزادی تجمع، تشکل و وابستگی به گروهای قومی (اتنیکی) مغایر با اصول‌ و هنجارهای جهان‌شمول و پذیرفته حقوق بشر می‌باشد.”
آقای شهید در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۱۳، پس از اینکه دولت ایران ۱۶ عضو جامعۀ بلوچ های ایران را برای انتقام جویی از کشته شدن ۱۴ مامور گارد مرزی در روز قبل اعدام کرد، تاکید کرد: “جامعۀ بین المللی نمیتواند عمل مداوم اعدام افراد به دلیل انجام حقوق خویش به آزادی اجتماعات، انجمن، و ارتباط با گروه های اقلیتی و یا استفادۀ مقامات از انتقام برای توجیه اجرای اعدام را مورد تایید قرار دهد.”
احمد شهید گفت: “اعدام افراد به عنوان شکلی از مقابله به مثل برای یک نزاع تحت قوانین بین المللی حقوق بشر بدون شک عملی غیر قانونی است.” وی افزود: “دولت ایران نسبت به احترام به حق زندگی، که اساسی ترین حق از حقوق بشر و حقی غیر قابل بازگشت است تعهدات قانونی و اخلاقی دارد.”
متخصصین سازمان ملل متحد از مقامات ایران خواستند تا استفاده از مجازات اعدام را محدود کنند، تعداد جرایمی را که امکان این مجازات برای آنها وجود دارد کاهش دهند، و به موازین بین المللی که متضمن روند عادلانۀ دادرسی و حمایت از حقوق کسانی که با اعدام روبرو هستند میباشند احترام بگذارند.
گزارشگران ویژه گفتند: “ما یک بار دیگر از دولت ایران میخواهیم تا به عنوان یک عضو فعال جامعۀ بین المللی به درخواست‌ها برای اعلام دستور توقف اعدام، به خصوص در مواردی که مربوط به زندانیان سیاسی و متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر میشود، پاسخ مثبت دهند.”
گزارشگران ویژه تاکید کردند “در این میان، ما به مقامات ایران اصرار می‌کنیم که حداقل استفاده از مجازات اعدام را به مواردی که به عنوان استثنا در قوانین بین‌الملل مجاز است محدود بکند، به عبارت دیگر اعمال آن را فقط به جرم قتل عمد محدود بکند و استانداردهای بین‌المللی تضمین کننده دادگاه عادلانه و دادرسی برای آنانی که با مجازات اعدام مواجه هستند را به صورت دقیق رعایت بکند.”
درخواست تجدید نظر کارشناسان همچنین از طرف خوان مندز گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات ظالمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز نیز تایید شد.