۱۳۹۳ دی ۱۴, یکشنبه

رئیس سازمان زندان های ایران: سالانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر وارد زندان ها می شوند

خبرگزاری هرانا – رییس کل زندان‌ها و اقدامات امنیتی گفت: جمعیت زندانیان در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر است. این درحالی است که ظرفیت زندان‌های ما تنها ۸۰ هزار تا ۱۸۰ هزار نفر می‌باشد و تا وقتی که حتی جا برای خوابیدن افراد را نداریم چطور می‌توانیم بگوییم که اقدامات تربیتی را انجام می‌دهیم.
به گزارش هرانا به نقل از موج؛ اصغر جهانگیر، در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل زندان‌های استان فارس با اشاره به اهمیت زندان در جوامع گفت: با بررسی اهمیت زندان و فلسفه مجازات، در یک جمله می‌توان گفت، برای حفظ ارزش‌های موجود در هر جامعه ضرورت ایجاد زندان را توجیح می‌کند.
رئیس کل زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور افزود: مهم‌ترین هدف اسلام در بحث مجازات رساندن افراد به کمال و اصلاح جامعه است.
وی با بیان اینکه، در حال حاضر هم در قانون گذاری و هم در اجرای قانون مشکل داریم بطوری که انبوه قوانین حبس موجب تورم قانونی شده وقضات نیز نباید برای جرایم کوچک رای به حبس دهند گفت: این امر موجب شده که سالانه ۶۰۰ هزار نفر راهی زندان می‌شوند که نیمی از آنان کمتر از یک ماه در زندان می‌مانند.
معاون قوه قضائیه با تاکید بر اینکه سیاست‌های کیفری اسلام بر حبس تاکید ندارد گفت: در اسلام بر حبس به عنوان یک راه حل اولیه اصرار نشده و قضات نیز باید بر مجازات‌های جایگزین اقدام کنند.
رئیس کل زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ درصد از جمعیت زندانیان را افراد بازداشت با قرار تشکیل می‌دهند که تجمع این افراد برای ما بسیار هزینه بر می‌باشد لذا نباید سیاستی بکار بگیریم که افراد با قرار وثیقه سنگین در زندان بمانند.
وی با انتقاد از زندانی شدن افراد از طریق فرایند‌های غیر رسمی گفت: امروز عمده پرونده‌های ما از طریق شکایت افراد و نه به دلیل فعالیت و نظارت مامورین منتج به زندانی شدن می‌شود که فرایندی غیر رسمی است.
وی جمعیت زندانیان را در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر بر شمرد و افزود: این درحالی است که ظرفیت زندان‌های ما تنها ۸۰ هزار تا ۱۸۰ هزار نفر می‌باشد و تا وقتی که حتی جا برای خوابیدن افراد را نداریم چطور می‌توانیم بگوییم که اقدامات تربیتی را انجام می‌دهیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر