۱۳۹۳ بهمن ۱۱, شنبه

سازمان دیده‌بان حقوق بشر: وضعیت حقوق بشر با وخامت جدی روبروست

خبرگزاری هرانا – (بیروت، ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵) – سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز در مجموعه‌ «گزارش جهانی ۲۰۱۵» خود گفت که عناصر سرکوبگر در نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و دستگاه قضائی ایران قدرت گسترده و فراگیر خود را حفظ کرده و در سراسر سال ۲۰۱۴ مرتکب موارد جدی نقض حقوق بشر شدند.
نیروهای امنیتی و اطلاعاتی قدرتمند ایران، که توسط دستگاه قضائی حمایت می‌شوند، به رغم امیدها برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران بعد از اینکه حسن روحانی در اوت ۲۰۱۳ مقام ریاست جمهوری را بدست آورد، به فعالیت‌های سرکوبگرانه‌ی خود ادامه دادند. مقامات ظاهرا به اقدامات سرکوب‌گرانه خود علیه مخالفین که از طریق اینترنت عقاید خود را ابراز می‏کنند شدت بخشیدند، و دادگاه‌های انقلاب مجازات‌های سنگینی مانند احکام اعدام را علیه وبلاگ‌نویسان و کاربران رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صادر کردند. مقامات همچنین بسیاری از فعالان و چهره‌های مخالف پیشرو و رهبر را بازداشت کردند و یا آماج قرار دادند. از جمله‌ این چهره‌ها میرحسین موسوی و مهدی کروبی، کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، هستند که بدون محاکمه تحت بازداشت خانگی و در حصر به سر می‌برند. اعدام‌ها به ویژه بر اثر اتهامات مرتبط به جرائم مربوط به مواد مخدر با نرخ تکان‌دهنده و هشداردهنده‏ای ادامه یافتند.
سارا لی ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «دستگاه قضائی و نیروهای امنیتی ایران از موانع عمده‌ اجرای عدالت و پذیرش مسئولیت در قبال قربانیان نقض حقوق بشر در ایران هستند. بوضوح پیداست که حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران، به رغم محبوبیت ظاهری خود، کنترل اندکی روی آنها دارد. اما او می-تواند، و باید، اقدامات بیشتری انجام دهد تا به ایرانیان نشان دهد که وی برای اجرای عدالت و حمایت از حقوق بشر به پا ایستاده است.»
سازمان دیده‏ بان حقوق بشر در نشر بیست و پنجمین گزارش جهانی سال ٢٠١۵ خود که در ۶۵۶ صفحه انتشار یافته است، وضعیت حقوق بشر در بیش از ۹٠ کشور جهان را مورد بررسی قرار می‏دهد. در مقاله ابتدایی این گزارش دبیر کل سازمان دیده‏بان، کنت راث، از دولت‏های جهان درخواست می‏کند که نقش مهم حقوق بشر به عنوان راهنمای اخلاقی موثر در دوران آشفته کنونی را بپذیرند و تصدیق کنند که نقض حقوق بشر می‏تواند نه تنها به چالش‏های جدی امنیتی منجر شود بلکه انها را افزایش دهد. واقعیت این است که ارزش دستاوردهای کوتاه مدتی که ناشی از زیر پا گذاشتن آرمان‏های بنیادی مانند آزادی و برابری هستند به ندرت هزینه‏های طولانی مدت آنها را تلافی می‏کند.
در ایران، زنان و اقلیت‌های قومی و دینی از جمله بهائیان با تبعیض نهادینه در قانون و نیز در نحوه‌ اجرای آن مواجه هسند. ایران همچنین یکی از بزرگترین زندان‌های جهان برای روزنامه نگاران و وبلاگ‏نویسان جهان است؛ تا اکتبر ۲۰۱۴ حداقل ۴۸ تن روزنامه نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی در ایران در بازداشت به سر می‌برند. از جمله‌ این چهره‌ها روزنامه‌نگار «واشنگتن پست»، جیسون رضائیان، است که مقامات امنیتی او را به همراه همسرش یگانه صالحی (که او نیز یک روزنامه نگار است) در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۴ دستگیر کردند. مقامات، رضائیان را بدون تفهیم اتهام رسمی در بازداشت نگاه داشته و از دسترسی به وکیلش بازداشته اند. دولت همچنین به طور سیستماتیک وبسایت‌ها را مسدود می‌کند و مسیر پخش برنامه شبکه‌های ماهواره ای خارجی را مخدوش یا فیلتر می‌کند.
مطابق با منابع رسمی، مقامات ایرانی حداقل ۲۰۰ زندانی را در سال ۲۰۱۴ اعدام کردند. این در حالی است که تصور غالب آن است که تعداد حقیقی اعدام شدگان به بیش از ۶۰۰ تن برسد. از این تعداد، حداقل ۸ تن احتمالا مجرم کودک بوده اند که در زمان ارتکاب قتل یا تجاوزی که منجر به صدور حکم اعدام برایشان شد، زیر ۱۸ سال داشتند.
ده‌ها فعال و مدافع حقوق بشر به دلیل فعالیت‌های صلح آمیز یا مرتبط به حرفه‌ خود، از جمله وکلای مدافع مانند محمد سیف-زاده و عبدالفتاح سلطانی، همچنان در زندان به سر می‌برند. یکی از دلائلی که بر اثر آن این دو تن آماج قرار گرفتند، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر شیرین عبادی است. نسرین ستوده، وکیلی که مدتی حبس را بر اثر اتهامات مبهم مرتبط با امنیت ملی تحمل کرد، پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۳، به مدت ۱۰ سال از ادامه حرفه وکالت خود منع شد. در سپتامبر ۲۰۱۴، یک دادگاه این ممنوعیت را لغو کرد، اما در ۱۸ اکتبر همین سال دادگاه انتظامی کانون وکلای ایران به ستوده گفت که به دلیل محکومیت او پرونده‌ وکالتش را به مدت ۳ سال لغو کرده است.
همچنین، مدت طولانی است که دولت ایران به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران، اجازه ورود به این کشور را نداده است.

منتظر ماندن به امید اینکه آخوند به قولی که داده عمل کند یکی از بزرگ ترین اشتباهات ما ایرانی هاست!



گروهی از اهالی اهواز در اعتراض به بی‌عملی مسئولان در مقابله با آلودگی هوا در این شهر، در یک تجمع اعتراضی و آرام شرکت کردند.
يكی از هموطنان به نام اميد راد ميگويد:
تلفات یک انقلاب کمتر از تلفات ماندن در زیر یوغ این رژیم است روزانه هزاران نفر از آلودگی هوا، سرطان، آلودگی آب، تصادفات جاده ای، ناامنی و... میمیرند. بیایید خود و عزیزانمان را از شر این رژیم جنایتکار نجات دهیم. مرگ یک بار شیون هم یک بار رژیم بسیار آسیب پذیر تر از آن است که به نظر میرسد کافی است یک هفته اعتراضات خیابانی تداوم داشته باشد و وارد فاز درگیری خیابانی شود خیلی زود ضعف رژیم مقابل مردم معلوم میشود. به شرطی که همه مردم دست به دست هم دهیم. اگه بنشینیم و هیچ اقدامی نکنیم تا هزار سال دیگه هم اوضاع بهبود نمی یابد بسیاری از ناهنجاریهای اخلاقی و اجتماعی مثل اعتیاد, فحشا , طلاق , افسردگی مردم , ...حاصل تصمیمات سران همین رژیم است که برای چپاول شما گرفته میشوند.در حالی که مردم با هزاران بدبختی و گرفتاری تا حد مرگ دست به گریبانند سران این رژیم با سرمایه‌های میلیاردی حاصل از منابع سرشار این مملکت نه تنها در بهترین رفاه زندگی میکنند بلکه خود را مالک تمام این کشور و حتی جان و ناموس مردم میدانند. تمام این بدبختیها محصول سیاستهای همین رژیم است به جای نشستن و افسوس خوردن مشکلی را حل نمیکند بیایید دست به دست هم بدیم نیروهای امنیتی بسیار ضعیفتر از ظاهرشان هستند اگه همه جوونها همت کنند و بریزید بیرون و از چیزی نترسید و خیابانها رو ترک نکنید مطمئن باشید پیروز خواهید بود. کلید آینده روشن برای شما و فرزندانتان کنار گذاشتن ترس است رژیم چند نفر را میتواند بکشد یا زندانی کند وقتی همه باهم باشید نیروهای امنیتی هیچ غلطی نخواهند توانست. اگر خودتان نخواهید سرنوشت شما هرگز تغییر نخواهد کرد. مثل مردم اوکراین, مصر و تونس جسارت داشته باشید. بدست آوردن هر چیزی نیازمند سختی و دادن هزینه است.
نیازی به بهانه خاصی نیست همین الانش هزاران جنایت علیه مردم داره انجام میشه کافیه سازماندهی و تجمع کنیم و استعفای سران نظام رو به عنوان خواسته اصلی مطرح کنیم و کوتاه هم نیاییم تشویق و سازماندهی مردم برای این راه وظیفه من و شماست و از هر وسیله ای که میتونیم باید استفاده کنیم.




۱۳۹۳ بهمن ۱۰, جمعه

وضعیت وخیم ریحانه حاج ابراهیم دباغ در زندان اوین بیش از سه سال محرومیت از درمان!

خبرگزاری قاصدان آزادی : مدت ۳ سال است که ریحانه حاج ابراهیم دباغ در زندان اوین از چندین بیماری رنج می‌‌برد و مقامات زندان از اعزام وی به مراکز درمانی خودداری می‌‌کنند!
بنابر گزارش دریافتی به قاصدان آزادی به نقل از "فعالان در تبعید" ریحانه حاج ابراهیم دباغ، که پنجمین سال از دوران محکومیت ۱۵ سال حبس خود را در بند نسوان زندان اوین می گذراند، علیرغم درد های عصبی از ناحیه کمر و پا، و علیرغم درد شدید ناشی از خونریزی معده، که دستکم در سه سال گذشته ادامه داشته؛ از اعزام به مراکز درمانی محروم مانده است.
پیش از آن نیز منابع خبری گزارش داده بودند که ریحانه به دلیل مشکلات شدید معده قادر به غذا خوردن نیست و همزمان از مشکلاتی همانند بیماری اعصاب، تپش قلب و سردردهای مزمن رنج می‌برد .
ریحانه حاج ابراهیم دباغ، متولد ۱۳۶۰ است. او در عاشورای ۸۸ در منزل مطهره بهرامی و محسن دانش پور مقدم که از بستگان پدرش هستند، بازداشت شد که همگی به محاربه و اعدام، از طریق «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق»، محکوم شدند. این رای نهایتا برای ریحانه، در دادگاه تجدیدنظر به ۱۵سال حبس در زندان رجایی شهر (گوهردشت) کاهش یافت.
اندکی پس از انتقال ریحانه به زندان اوین در سال ۱۳۹۰، پدر ریحانه در گفتگو با «روز» با رد اتهامات انتسابی به دخترش، و همچنین محکومیت بلند مدت او گفته بود:
«دخترم ۱۷ ماه است که در زندان به سر می برد، از کم و کیف پرونده اش چندان خبری نداریم چون اجازه نداده اند پرونده اش را ببینیم اما دختر من فعالیت سیاسی نداشت و خودش گفت این اتهاماتی که به من زده اند بی اساس است. در اصل آقای دانش پور مقدم، پسر خاله من است و ریحانه روز عاشورا منزل آنها بود که ماموران او را به اتفاق خانواده پسرخاله ام بازداشت کردند و بردند.»
آقای حاج ابراهیم دباغ می افزاید: «ما با خانواده دانش پور مقدم فامیل هستیم و طبیعی است که رفت و امد داریم. ریحانه هم می رفت و به مطهره، همسر پسرخاله ام، کامپیوتر یاد می داد. وقتی آنها را گرفتند و بعد اتهام محاربه را اعلام و حکم اعدام دادند، واقعا همه شوکه شدیم. خودش هم هنوز می گوید حکمش را قبول ندارد. دادگاه تجدید نظر حکم را ۱۵ سال تبعید در گوهردشت داد اما ریحانه این حکم را نیز قبول ندارد چون هیچ فعالیتی نداشت. در اصل چون از بستگان آقای دانش پور بودیم و روز بازداشت ریحانه منزل آنها بود، او را نیز بردند و پرونده ساختند و … یعنی این حکم و اتهامی که به ریحانه دادند به دلیل نسبت فامیلی با آقای دانش پور مقدم بود.»
گفتنی است ریحانه حاج ابراهیم دباغ، علیرغم وضعیت وخیم جسمی و روحی، از لحظه بازداشت در سال ۱۳۸۸، تا به امروز از حق مرخصی برخوردار نبوده است




کمیته بانکی سنای آمریکا، طرح تشدید تحریم‌ها علیه رژیم ایران را تصویب کرد

خبرگزاری قاصدان آزادی : روز پنجشنبه ۹بهمن/ ٢٩ژانویه ٢٠١۵، کمیته بانکی سنای آمریکا، طرحی را تصویب کرد که بر مبنای آن در صورت شکست مذاکرات میان رژیم ایران و گروۀ ١+۵ ، تحریم‌های برقرار شده علیۀ این کشور تشدید شود. این طرح باید در جلسۀ عمومی سنای آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

بنابر گزارش دریافتی به قاصدان آزادی به نقل از رادیو فرانسه , کمیته بانکی سنای آمریکا، این طرح را با ۱۸رأی موافق و از جملۀ رأی ٦سناتور دمکرات به تصویب رساند؛ تنها ٤ سناتور دمکرات با تصویب طرح مزبور مخالفت کردند.

سناتور دمکرات "رابرت منندز"، بدنبال تصویب این طرح در کمیته بانکی سنا پیش بینی کرد که تصویب آن در موقع مناسب از پشتیبانی گسترده اعضای سنای آمریکا برخوردار خواهد شد.

بر اساس توافق حاصل شده میان ایران و ٦ کشور جهانی که در حال حاضر در بارۀ برنامۀ هسته ای تهران مذاکره می‌کنند، طرفین باید تا پایان ماه مارس سال جاری به یک تفاهم سیاسی درباره چگونگی رفع ابهامات از برنامه هسته‌ای ایران برسند و تا پایان ماۀ ژوئن به یک توافق جامع دست یابند.


سه شنبه های اعتراضی مقابل سفارت ننگین جمهوری اسلامی ایران-استكهلم 2015.0...

۱۳۹۳ بهمن ۹, پنجشنبه

ایران با شش امتیاز، در میان بدترین «کشورهای غیر آزاد» جهان است

خبرگزاری قاصدان آزادی :فریدام هاوس، سازمان دیدبان وضعیت آزادی و دمکراسی در جهان، نزول آزادی در سطح جهان را «نگران کننده» خوانده و نسبت به آن هشدار داده است.
گزارش سالانه «فریدام هاوس» یا خانه آزادی که روز هشتم بهمن ماه انتشار یافت، سوریه را «غیرآزادترین کشور جهان» ارزیابی کرده و اشغال اوکراین توسط روسیه را ضربه‌ای سخت به دموکراسی دانسته است.
گزارش خانه آزادی در مورد ایران گفته که تندروها از تصویب هرگونه اصلاحات بالقوه برای افزایش آزادی‌های مدنی یا کاهش دخالت دولت در زندگی ایرانیان، جلوگیری می‌کنند.
بر اساس این گزارش، نمره وضعیت آزادی برای هر کشور از دو نمره کلی بر مبنای امتیازات ۲۵ شاخص جزیی حاصل می‌شود.
این دو نمره کلی، یکی برای حقوق سیاسی و دیگری برای آزادی‌های مدنی است؛ یک برای آزادترین و هفت برای کمترین آزادی.
ایران در این گزارش مانند سال‌های پیش با نمره شش، به عنوان کشوری غیرآزاد ارزیابی و معرفی شده است.
فریدام هاوس، خانه آزادی، در گزارش سالانه خود نوشته است: افزایش ناگهانی در حملات تروریستی و تاکتیک‌های تهاجمی فزاینده‌ای که رژیم‌های اقتدارگرا به آن متوسل شده‌اند، به «تحقیر رو به رشد معیارهای دمکراتیک» در تقریبا تمام مناطق جهان در سال ۲۰۱۴ کمک کرده است.
این گزارش، سطح آزادی در ۱۹۵ کشور را ارزیابی کرده و عنوان آن، «صرف‌نظر از دموکراسی: بازگشت به مشت آهنین» انتخاب شده است.
این گزارش می‌گوید به رغم بروز بهبود وضعیت دموکراسی در کشورهایی چون کوبا و تونس، تعداد کشورهایی که در سال ۲۰۱۴ از لحاظ دموکراسی دچار سقوط شد‌ه‌اند نزدیک به دو برابر کشورهایی بوده که در این خصوص بهبود وضعیت داشته‌اند.
این گزارش به «تروریسم» به عنوان عاملی عمده اشاره کرده و نوشته است: «شبه‌نظامیان اسلامگرا در بسیاری از مناطق جهان نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را مثل هم قتل‌عام کرده‌اند، خارجی‌ها را گروگان گرفته‌اند و اقلیت‌های مذهبی از جمله مسلمانانی را که مرتد تلقی می‌کردند، کشته یا به بردگی گرفته‌اند».
به گزارش خانه آزادی، «تروریسم تاثیر ویرانگری بر کشورهایی چون عراق، سوریه، پاکستان و نیجریه داشته است».
تاثیر داعش
این گزارش به کارنامه خشونت‌بار گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش در عراق اشاره کرده و گفته که این گروه، دست به اقداماتی جهت نابودی مسیحیان، شیعیان، یزیدی یا ایزدی‌ها و جوامع دیگر تحت سلطه‌اش زده است.
این گزارش، اسرائیل را با نمره یک در ردیف کشورهای آزاد به حساب آورده و چین، ازبکستان، ترکمنستان، عربستان سعودی، کره شمالی، سوریه، سومالی، سودان و اریتره را در جمع بدترین‌ها قرار داده است.
از ۱۹۵ کشور بررسی شده در گزارش سالانه فریدام هاوس، خانه آزادی، ۸۹ کشور آزاد، ۵۵ کشور تا حدودی آزاد و ۵۱ کشور غیرآزاد ارزیابی شده‌اند.


عدم شرکت در نماز جمعه دولتی، علت دستگیری ۱۲ هموطن کردی !

خبرگزاری قاصدان آزادی : سید جمیل بدوی، برادر یکی از دوازده هموطن کردی که اخیرا در روستایی از توابع مهاباد بازداشت شده‌اند با نوشتن نامه ای اعلام کرده است که این افراد تنها به دلیل نپذیرفتن امام جمعه دولتی و سعی بر برگزاری نماز جماعت در ﺭﻭﺳﺘﺎی دیگر, بازداشت شده‌اند.
بنابر گزارش دریافتی به قاصدان آزادی , سید جمیل بدوی با تاکید بر لزوم شفاف سازی پیرامون بازداشت این افراد و مقابله با شایعات می نویسد :
اینجانب ﺳﯿﺪ ﺟمیل ﺑﺪﻭﯼ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺳﯿﺪ ﺟﻠﯿﻞ ﺑﺪﻭﯼ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﺤﺴﻦ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺵ، ﻣﻨﺼﻮﺭ ﻧﺎﺩﺭﯼ، ﺷﻬﺎﺏ ﺯﺭﯾﻦ، ﻣﺠﯿﺪ ﺧﺎﮐﺪﺍﻥ، ﺭﺿﺎ ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ ﺁﺫﺭ، ﮐﺎﻣﻞ ﻧﺠﺎﺗﯽ، ﺭﺿﺎ ﻣﮑﺮﯼ، ﻧﺎﺩﺭ ﺭﺳﻮﻟﯽ، ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺣﺴﯿﻦﺯﺍﺩﻩ، ﺻﺪﯾﻖ ﮐﺎﮐﻪﻣﻤﯽ، ﺟﻠﯿﻞ ﺑﺪﻭﯼ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺩﻫﻨﺎﺩ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻡ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺶ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎیی ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ که ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪﻧﺪ
آنها تنها ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮ که ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﻌﻪ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ ﺭﺍ ﺷﺨﺼﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﻣﯿﺪﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﯼ میکنند لذا ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎی دیگر ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪﻗﺼﺪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻧﻬﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺘﮕﺎﻫﯽ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻧﻬﺎﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺎﻣﻮﺭﯾﻦ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻭ ﺩﺭ آﻧﺠﺎ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺗﺒﺎﻧﯽ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻋﻠﯿﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺗﻔﻬﯿﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ
وی در ادامه می نویسد ﮐﻪ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯﮔﺬﺷﺘﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﯾﺖ ﻣﺤﻠﯽ ﮐﻮﭼﮏ ﮐﻪ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﻧﮋﺍﺩ ﭘﺮﺳﺘﺎﻧﻪ ﻭ ﻧﺎﺳﯿﻮﻧﺎﻟﯿﺴﺘﯽ ﻭ ﺿﺪ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺭﺍ ﭼﺎﭖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺍﯾﻦ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺭﺍ ﺗﺮﻭﺭﯾﺴﺖ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﭼﻨﯿﻦ ﺍﺗﻬﺎﻣﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ .
آقای بدوی با گلایه از مطالب غیرمستندی که در مورد این افراد در روزهای اخیر انتشار یافته است می‌گوید «ﻣﺎ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪﻩ ﺟﺰﻭ ﻫﯿﭻ ﮔﺮﻭﻩ ﻭ ﺗﺸﮑﻠﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﯿﭻ ﮐﺎﺭ خشونت آمیز، ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺷﺮﻋﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺁﺯﺍﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ»
لازم به اشاره است روز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۲ تن از جوانان کرد سنی مذهب پس از اقامه نماز جماعت در حالی که خارج از شهر به سر می بردند توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و تاکنون نیز در بازداشت به سر
می برند. مقامات رسمی در مورد پرونده این افراد و دلایل بازداشت آنان هیچگونه شفاف سازی نکرده اند.
لطفا به اشتراک بگذارید



۱۳۹۳ بهمن ۸, چهارشنبه

اعدام مردی به اتهام تجاوز به عنف در تهران

خبرگزاری هرانا – بامداد امروز چهارشنبه علی کمالوند به اتهام زنای به عنف، به دار آویخته شد.
به گزارش هرانا به نقل از ایسنا؛ براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، حسب محتویات پرونده مطروحه در دادسرای ناحیه ۲۷ عمومی و انقلاب تهران (امور جنایی)، علی کمالوند در شهریور سال ۹۲ بر اساس شکایات متعدد از سوی زنان قربانی، تحت پیگرد قرار گرفت. حسب اظهارات شکات خصوصی، کمالوند با نزدیک کردن خود به زنانی که‌گاه همسرانشان با آن‌ها همراه بوده و معرفی خود به عنوان فرد دارای نفوذ و تحصیلات پزشکی و اغوای افراد از طریق پیشنهاد کار و اشتغال، به آن‌ها قرص بی‌هوشی خورانده و ضمن تعرض به زنانی که بی‌هوش بوده‌اند، اموال قربانیان را نیز به سرقت می‌برده است.
در یک مورد وی با پیشنهاد شغل نگهبانی به مردی ۷۰ ساله، به منزل وی رفته و با خوراندن قرص بی‌هوشی به مرد و همسرش، نقشه خود را عملی می‌کند. قربانی دیگر با اغوا از طریق اشتغال در داروخانه و به منظور انعقاد قرارداد کار، کمالوند را به منزل خود دعوت کرده که همانند موارد پیشین، ‌ منتهی به بی‌هوشی خانواده، تعرض به همسر و سرقت اموال آن‌ها شده است.
براساس یازده فقره شکایت‌های واصله، متهم در تاریخ ۱۳۹۲/۷/۲۰ در حالی که تعداد قرص خواب‌آور همراه داشته شناسایی و دستگیر می‌شود. متهم در جریان تحقیقات، به اعمال ارتکابی خود اقرار کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و دادگاه پس از تشکیل جلسه با حضور نماینده دادستان، متهم و وکیل وی و استماع اظهارات و دفاعیات متهم، علی کمالوند را از بابت سرقت به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ردمال و از جهت غصب عنوان پزشکی به دو سال حبس و از بابت سه مورد زنای به عنف به سه بار اعدام محکوم کرد. این رای در دیوان عالی کشور ابرام و قطعی شد. محکوم علیه در بامداد روز چهارشنبه هشتم بهمن به دار آویخته شد.

حکم اعدام یکی از عوامل حادثه گلپایگان اجرا شد

خبرگزاری هرانا – بامداد امروز چهارشنبه علی کمالوند به اتهام زنای به عنف، به دار آویخته شد.
به گزارش هرانا به نقل از ایسنا؛ براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، حسب محتویات پرونده مطروحه در دادسرای ناحیه ۲۷ عمومی و انقلاب تهران (امور جنایی)، علی کمالوند در شهریور سال ۹۲ بر اساس شکایات متعدد از سوی زنان قربانی، تحت پیگرد قرار گرفت. حسب اظهارات شکات خصوصی، کمالوند با نزدیک کردن خود به زنانی که‌گاه همسرانشان با آن‌ها همراه بوده و معرفی خود به عنوان فرد دارای نفوذ و تحصیلات پزشکی و اغوای افراد از طریق پیشنهاد کار و اشتغال، به آن‌ها قرص بی‌هوشی خورانده و ضمن تعرض به زنانی که بی‌هوش بوده‌اند، اموال قربانیان را نیز به سرقت می‌برده است.
در یک مورد وی با پیشنهاد شغل نگهبانی به مردی ۷۰ ساله، به منزل وی رفته و با خوراندن قرص بی‌هوشی به مرد و همسرش، نقشه خود را عملی می‌کند. قربانی دیگر با اغوا از طریق اشتغال در داروخانه و به منظور انعقاد قرارداد کار، کمالوند را به منزل خود دعوت کرده که همانند موارد پیشین، ‌ منتهی به بی‌هوشی خانواده، تعرض به همسر و سرقت اموال آن‌ها شده است.
براساس یازده فقره شکایت‌های واصله، متهم در تاریخ ۱۳۹۲/۷/۲۰ در حالی که تعداد قرص خواب‌آور همراه داشته شناسایی و دستگیر می‌شود. متهم در جریان تحقیقات، به اعمال ارتکابی خود اقرار کرد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد و دادگاه پس از تشکیل جلسه با حضور نماینده دادستان، متهم و وکیل وی و استماع اظهارات و دفاعیات متهم، علی کمالوند را از بابت سرقت به ۱۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ردمال و از جهت غصب عنوان پزشکی به دو سال حبس و از بابت سه مورد زنای به عنف به سه بار اعدام محکوم کرد. این رای در دیوان عالی کشور ابرام و قطعی شد. محکوم علیه در بامداد روز چهارشنبه هشتم بهمن به دار آویخته شد.

۱۳۹۳ بهمن ۷, سه‌شنبه

حکم ۱۳۳ سال زندان ۸ فعال فیسبوکی تایید شد

خبرگزاری هرانا – حکم ۱۳۳ سال زندان برای ۸ فعال فیسبوکی در مرجع تجدید نظر دیوان عالی کشور عینا تایید شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای گذشته دیوان عالی کشور محکومیت مسعود سیدطالبی، فریبرز کاردارفر، امین اکرمی‌پور، امیر گلستانی، مسعود قاسم خانی، مهدی ری شهری، رویا صابری‌نژاد نوبخت و نغمه شاهسوندی را به تایید رساند.
در حکم جدید دیوان عالی کشور ابهامات زیادی وجود دارد و تجمیع پرونده‌های محکومین مورد قبول واقع نشده و در ‌‌‌نهایت مشخص نشده هرکدام از محکومین چه میزان زندان را باید تحمل نمایند.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «طبق حکم جدید تعیین مدت قطعی مجازات طبق ماده ۱۳۴ به قاضی اجرای احکام سپرده شده است که این امر خلاف قانون است.»
گفتنی است، مسعود سیدطالبی ابتدا در شعبه بدوی (شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه) به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود که پس از چند ماه اتهام توهین به مقدسات نیز به آن اضافه شد و حکم در‌‌‌ همان شعبه بدوی به ۲۰ سال افزایش یافت.
اتهامی که این افراد به خاطر آن محکوم شده اند  «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص» عنوان شده است.
گفتنی است، این افراد شهروندان عادی‌ای هستند که به‌دلیل توهین به مقدسات و مسئولان نظام در فیسبوک بازداشت و محکوم شده‌اند.  مسن‌ترین متهم این پرونده یک زن ۴۲ ساله و جوان‌ترین یک مرد ۲۱ ساله است.

دوازده شهروند کرد بخاطر نپذیرفتن امام جمعه دولتی دستگیر شده‌اند

خبرگزاری هرانا- سید جمیل بدوی، برادر یکی از دوازده شهروند کردی که اخیرا در روستایی از توابع مهاباد بازداشت شده‌اند با نگارش نامه‌ای تصریح کرده است که علیرغم بعضی شایعات این افراد تنها به دلیل نپذیرفتن امام جمعه دولتی و سعی بر برگزاری نماز جماعت خود در محلی دیگر بازداشت شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران سید جمیل بدوی در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است با تاکید بر لزوم شفاف سازی پیرامون بازداشت این افراد و مقابله با شایعات و مطالب غیر مستند گفته است «ﺍﯾﻨﺠﺎﻧﺐ ﺳﯿﺪ جمیل ﺑﺪﻭﯼ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﺳﯿﺪ ﺟﻠﯿﻞ ﺑﺪﻭﯼ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﺤﺴﻦ ﺩﺭﯾﺎﻧﻮﺵ، ﻣﻨﺼﻮﺭ ﻧﺎﺩﺭﯼ، ﺷﻬﺎﺏ ﺯﺭﯾﻦ، ﻣﺠﯿﺪ ﺧﺎﮐﺪﺍﻥ، ﺭﺿﺎ ﺳﻠﻄﺎﻧﯽ ﺁﺫﺭ، ﮐﺎﻣﻞ ﻧﺠﺎﺗﯽ، ﺭﺿﺎ ﻣﮑﺮﯼ، ﻧﺎﺩﺭ ﺭﺳﻮﻟﯽ، ﻣﻨﺼﻮﺭ ﺣﺴﯿﻦﺯﺍﺩﻩ، ﺻﺪﯾﻖ ﮐﺎﮐﻪﻣﻤﯽ، جلیل ﺑﺪﻭﯼ ﻭ ﺍﺣﻤﺪ ﺩﻫﻨﺎﺩ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯿﮑﻨﻢ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﻡ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﺶ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎیی ﺍﺯ ﺭﻭﺳﺘﺎﻫﺎﯼ ﺗﻮﺍﺑﻊ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪﻧﺪ صرفا به ﺍﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮ که ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﻌﻪ ﻣﻬﺎﺑﺎﺩ ﺭﺍ ﺷﺨﺼﯽ ﺩﻭﻟﺘﯽ می‌دانستند ﻭ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ. این افراد ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻧﻬﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺘﮕﺎﻫﯽ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﻧﻬﺎﺭ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺎﻣﻮﺭﯾﻦ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻭ ﺩﺭ آﻧﺠﺎ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻭ ﺗﺒﺎﻧﯽ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻋﻠﯿﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﻬﺎ ﺗﻔﻬﯿﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﯿﮕﯿﺮﯼ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺠﻤﻌﺸﺎﻥ ﺟﻠﻮﯼ ﺳﭙﺎﻩ ﭘﺎﺳﺪﺍﺭﺍﻥ ﻗﻮﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺗﮑﻠﯿﻔﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﻨﺪ»
در ادامه این نامه آقای بدوی با گلایه از مطالب غیرمستندی که در مورد این افراد در روزهای اخیر انتشار یافته است می‌گوید «ﻣﺎ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺳﺘﮕﯿﺮ ﺷﺪﻩ ﺟﺰﻭ ﻫﯿﭻ ﮔﺮﻭﻩ ﻭ ﺗﺸﮑﻠﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﯿﭻ ﮐﺎﺭ خشونت آمیز، ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺷﺮﻋﯽ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺁﺯﺍﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ»
لازم به اشاره است روز جمعه ۲۶ دی ماه ۱۲ تن از جوانان کرد سنی مذهب پس از اقامه نماز جماعت در حالی که خارج از شهر به سر می بردند توسط اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند و تاکنون نیز در بازداشت این نهاد به سر می برند. مقامات رسمی در مورد پرونده این افراد و دلایل بازداشت آنان هیچگونه شفاف سازی نکرده اند.

اعدام یک زندانی در زندان عادل‌آباد شیراز

خبرگزاری هرانا – طی روز دوشنبه یک زندانی با اتهام سرقت مسلحانه در محوطه زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز دوشنبه ۶ بهمن ماه یک زندانی با اتهام سرقت مسلحانه در زندان عادل‌آباد شیراز از طریق چوبه دار اعدام شد.
حکم این زندانی که «مرتضی قربانی» نام داشت در محوطه این زندان به مورد اجرا درآمد.
اعدام فوق از سوی رسانه‌های رسمی ایران اعلان نشده است.
همچنین یک منبع محلی به گزارشگر هرانا گفت: «صبح روز سه‌شنبه یک زندانی دیگر با نام محمد یونسی با اتهام سرقت مسلحانه و قتل در سطح شهر شیراز و در ملاء عام اعدام خواهد شد.»

۱۳۹۳ بهمن ۶, دوشنبه

اجرای حکم اعدام سه نفر به اتهام تجاوز به عنف در همدان

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام سه نفر به اتهام تجاوز به عنف امروز صبح در همدان اجرا شد.
به گزارش هرانا، دادستان عمومی و انقلاب استان همدان امروز در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: حکم اعدام این سه نفر به موجب دادنامه صادره از شعبه دوم دادگاه کیفری استان همدان و تایید شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور و پس از صدور مجوز ریاست محترم قوه قضاییه اجرا شد.
آقای حمزه افزود: بی‌تردید مجموعه قضایی استان از همه توان و ظرفیت خود برای ایجاد امنیت روانی و اجتماعی شهروندان محترم استفاده خواهند کرد.

مهدی فراحی شاندیز به ۳ سال حبس دیگر محکوم شد

خبرگزاری هرانا – مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج به ۳ سال حبس دیگر در دادگاه انقلاب محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که هم‌اکنون به بند ۱۰ این زندان منتقل شده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۳ سال زندان دیگر محکوم شد.
این حکم به اتهام «توهین به رهبری و اخلال در نظم عمومی» برای این زندانی سیاسی صادر شده و وی تا ۲۰ روز فرصت تجدید نظرخواهی دارد.
گفتنی است، سوم آبان سال جاری، محکومیت سه سال حبس مهدی فراحی شاندیز که به اتهام «توهین به رهبری و اخلال درنظم» صادر شده بود، به پایان رسیده ولی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران با تشکیل پرونده‌هایی جدید،  مانع آزادی وی از زندان شد.

۱۳۹۳ بهمن ۵, یکشنبه

روئین عطوفت فعال ملی-مذهبی روانه زندان شد

خبرگزاری هرانا – محمد رضا روئین عطوفت، فعال ملی-مذهبی که حکم ده ساله‌اش در آبان سال جاری تایید شده بود امروز برای اجرای حکم روانه زندان شد.
به گزارش هرانا به نقل از سایت ملی-مذهبی؛ این فعال ملی-مذهبی روز پنج شنبه از طریق تلفن به دایره اجرای احکام احضار شده بود.
یکی از مسئولان دایره اجرای احکام امروز به این فعال ملی-مذهبی اطلاع داده شش ماه از حبسش را کشیده و باقیمانده حکم وی نیز از امروز آغاز می‌شود.
دادگاه تجدید نظر در آبان ماه حکم ده سال حبس تعزیری رویین عطوفت را آبان ماه تایید کرد.
طبق این رای، دادگاه تجدید نظر حکم بدوی شامل ده سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات را تایید کرد.

سه شنبه های اعتراضی مقابل سفارت ننگین جمهوری اسلامی -استكهلم 2015.01.20

انتقال ۵ زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام

خبرگزاری هرانا – طی روز جاری ۵ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان شهاب کرمان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری (شنبه ۴ بهمن ماه) ۵ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان شهاب کرمان به سلول انفرادی منتقل شدند.
اسامی این ۵ زندانی عبارت است از: ۱- مهدی رییسی ۲- منصوربهروزی۳- محمد شهریاری ۴- ابراهیم ابراهیمی ۵- رحمت مختاری.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «احتمالا سپیده دم یکشنبه حکم اعدام این پنج نفر اجرا خواهد شد.»

۱۳۹۳ بهمن ۴, شنبه

محرومیت از ملاقات یک زندانی بهایی بدلیل مکاتبه با مسئولین

خبرگزاری هرانا – بهفر خانجانی، زندانی بهایی زندان مرکزی سمنان پس از ارسال نامه‌ای به دکتر جهانگیری، رئیس سازمان زندانهای کل کشور از مجاری قانونی به دستور سازمان زندانهای استان سمنان ممنوع الملاقات شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از موافقت رئیس زندان و قاضی ناظر برای اعطای مرخصی پایان دوره که منجر به آزادی این زندانی عقیدتی پس از حدود ۴ سال از زندان می‌شد، آقای آسیابی دادستان سمنان و همچنین آقای عرب مدیر کل زندانهای سمنان از صدور دستورالعملی خبر داده‌اند که بر اساس آن این زندانی از مرخصی پایان دوره محروم می‌شود. آقای بهفر خانجانی در واکنش به این موضوع نامه‌ای به دکتر جهانگیری رئیس سازمان زندانهای کل کشور نوشته و دستورالعمل مورد اشاره را نقد کرده و آن را مایه تضییع حقوق قانونی و انسانی خود خوانده بود. دستورالعملی که اساسا صحت وجود آن، جای تردید دارد.
پس از ارسال این نامه آقای خانجانی مورد مواخذه مسئولان زندان سمنان قرار گرفت و به ایشان اعلام شد تا اطلاع ثانونی بعنوان تنبیه از ملاقات با خانواده خود محروم است.
لازم به ذکر است آقای خانجای از بیماری صعب العلاجی رنج می‌برد که مورد تایید پزشکی قانونی نیز قرار گرفته است با اینحال مسئولین زندان حاضر به در نظر گرفتن شرایط ایشان و تحقق برخورداری ایشان از رسیدگی‌های پزشکی نیستند.


بهفر خانجانی به اتهام عضویت در تشکل بهائیت که حکومت ایران آن را غیرقانونی می داند و مشارکت در برنامه‌های مذهبی مانند جلسات دعا و ضیافت نوزده روزه به استناد ماده ۴۹۹ به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است و از اول تیرماه ۱۳۹۰ در زندان مرکزی سمنان محکومیت خود را سپری می‌کند.
 


اعتراض ۱۶۷ روزنامه‌نگار به توقیف رسانه‌ها

خبرگزاری هرانا – ۱۶۷ روزنامه‌نگار در داخل و خارج از ایران با انتشار بیانیه‌ای٬ نسبت به توقیف رسانه‌ها توسط جمهوری اسلامی اعتراض کردند. در بیانیه‌ آن‌ها به توقیف‌های اخیر از جمله توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» اشاره شده است. امضاکنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن توقیف رسانه‌ها خواستار فضایی شدند «که رسانه‌ها با اطمینان به کار خود ادامه داده و شور و نشاط به تحریریه مطبوعات بازگردد تا رسانه‌های کشور ما بتوانند کارکردهای حرفه‌ای خود را در انتقال خبر‌ها و اطلاعات و افکار به جامعه تحقق بخشند».
متن کامل بیانیه به همراه اسامی امضاکنندگان:
«شیوه غیرقانونی توقیف و تعطیلی زنجیره‌ای مطبوعات را درایران پایانی نیست. در یک ماه اخیر شاهد توقیف روزنامه‌های «مردم امروز» و «روزان» به بهانه‌های گوناگون بودیم. توقیف نشریات حق رسانه‌ها و جامعه را بر گردش آزاد اطلاعات، اخبار و افکار گوناگون و حق مردم را برای دانستن پایمال کرده و امنیت شغلی و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را به خطر می‌اندازد. توقیف مطبوعات از انباشت دانش و تجربه جلوگیری کرده و این فرصت را از روزنامه نگاران و مطبوعات می‌گیرد تا به تدریج مخاطبان را به رسانه‌ها جلب کنند.
ما روزنامه‌نگاران توقیف رسانه‌ها را محکوم کرده و خواهان فضایی هستیم که رسانه‌ها با اطمینان به کار خود ادامه داده و شور و نشاط به تحریریه مطبوعات بازگردد تا رسانه‌های کشور ما بتوانند کارکردهای حرفه‌ای خود را در انتقال خبر‌ها و اطلاعات و افکار به جامعه تحقق بخشند.»
اسامی امضا‌کنندگان:
۱- علیزاده منصوری٬ مریم
۲- آذر٬ شبنم
۳- آذر٬ شکوفه
۴- آقازاده٫ محمد
۵- آموسا، مریم
۶- آیینی٬ فرزانه
۷- ابراهیمی٬ احسان
۸- ابراهیم‌زاده٬ حمید
۹- ابوالفتاحی٬ حسین
۱۰- احمدی٬ محسن
۱۱- اسفندیاری٬ مهتاب
۱۲- اسلامی‌راد٬ حمید
۱۳- اصغری٬ رسول
۱۴- اعتضادالسلطنه٬ نوژان
۱۵- اعظمی٬ فرشاد
۱۶- افتخاری٬ آزاده
۱۷- افشار‌نیک٬ مهدی
۱۸- اقتصادنیا٬ ساناز
۱۹- الوندی٬ پدرام
۲۰- امیرآبادیان٬ نزهت
۲۱- امیری٬ نوشابه
۲۲- امیری٬ مریم
۲۳- انصاری‌راد٬ رضا
۲۴- اکبرین٬ محمدجواد
۲۵- ایاز٬ لیدا
۲۶- ایکدر٬ سولماز
۲۷- بابایی، سما
۲۸- باقی٬ مریم
۲۹- بدیعی٬ می‌نو
۳۰- بذرپور٬ فرزانه
۳۱- برآبادی٬ سعید
۳۲- بردبار٬ بهداد
۳۳- بنیاد٬ تارا
۳۴- بهرنگ٬ کامیار
۳۵- بهمنی٬ آرش
۳۶- بهنام٬ علیرضا
۳۷- بهکام٬ سپیده
۳۸- بهکام٬ نگین
۳۹- بهنود٬ مسعود
۴۰- بیاتی٬ سحر
۴۱- تاجیک٬ مهدی
۴۲- تنگستانی٬ محمد
۴۳- تهرانی٬ مانی
۴۴- توکلی٬ دلبر
۴۵- جامی٬ مهدی
۴۶- جانی‌پور٬ حمید
۴۷- جمال‌پور٬ فاطمه
۴۸- جهان‌بین٬ شیدا
۴۹- چوپانکاره، زهرا
۵۰- حائری‌نژاد٫ فرید
۵۱- حاجی‌حسینی٬ رضا
۵۲- حاجی‌زاده٫ مولود
۵۳- حسینی٬ مجتبی
۵۴- حسینی‌نژاد٬ لیدا
۵۵- حقیقت‌نژاد٬ رضا
۵۶- حیدریان٬ جواد
۵۷- خسروانی٬ نازنین
۵۸- خطیبی٬ فرناز
۵۹- خلجی٬ مصطفی
۶۰- خلقی٬ عاطفه
۶۱- خلعتبری٬ می‌ترا
۶۲- خوارزمی٬ مهراوه
۶۳- خیری٬ همایون
۶۴- دماوندیان٬ سارا
۶۵- دهقی٬ فرحناز
۶۶- دوستدار٬ نعیمه
۶۷- راد٬ نیما
۶۸- رافت٬ احمد
۶۹- ربانی٬ ویدا
۷۰- رحیمی٬ طاهره٬
۷۱- رضایی٬ نسرین
۷۲- رفیعی٬ بهرام
۷۳- رفیعی٬ رضا
۷۴- رفیع‌زاده٬ شهرام
۷۵- رمضانپور٬ علی‌اصغر
۷۶- رهبر٬ محمد
۷۷- روحانی٬ صادق
۷۸- روشنی٬ سارا
۷۹- ریاحی٬ طاهره
۸۰- زارع‌کهن٬ نفیسه
۸۱- سبوکی٬ افشین
۸۲- سحرخیز٬ عیسی
۸۳- سراب‌پور٬ سونیتا
۸۴- سربخشیان٬ حسن
۸۵- سروش٬ فریبرز
۸۶- سرکوهی٬ فرج
۸۷- سعادتی٬ لیلا
۸۸- سلامی٬ لادن
۸۹- سوری٫ پوریا
۹۰- سیار‌سریع٬ آیدین
۹۱- شعبانی٬ شبنم
۹۲- شعردوست٬ صبا
۹۳- شفیعی٬ شادی
۹۴- شمس٫ سعید
۹۵- شهرابی٬ شیما
۹۶- شیرازی٬ علی
۹۷- صارمی٬ نیوشا
۹۸- صف‌سری٬ بیژن
۹۹- صمدبیگی٬ بهروز
۱۰۰- طالبی٬ رضا
۱۰۱- ظهیری٫ نسرین
۱۰۲- عبداللهی٬ شیرزاد
۱۰۳- عزیزی بنی‌طرف٬ یوسف
۱۰۴- عزیزی٬ آرش
۱۰۵- علوی٬ حسین
۱۰۶- علیجانی٬ ارشاد
۱۰۷- علی‌نظری٬ مزدک
۱۰۸- علیزاده منصوری٬ مریم
۱۰۹- علمی٬ حدیث
۱۱۰- غفوری٬ کامبیز
۱۱۱- غلامحسین‌پور٬ ماهرخ
۱۱۲- فاریابی٬ فرشید
۱۱۳- فامیلی٬ شیرین
۱۱۴- فتحی٬ سایه
۱۱۵- فتحی٬ حسن
۱۱۶- فخرایی٬ پویان
۱۱۷- فراهانی٬ عذرا
۱۱۸- فراهانی٬ منصوره
۱۱۹- فردوسی٬ می‌ترا
۱۲۰- فرجی٬ مهران
۱۲۱- فرجامی٬ محمود
۱۲۲- فرهادیان٬ سروش
۱۲۳- فرهودی٬ بیژن
۱۲۴- فغفوری٬ گیسو
۱۲۵- قادری٬ سیامک
۱۲۶- قاضی٬ فرشته
۱۲۷- قجر٬ آیدا
۱۲۸- قدمعلی٬ محمد
۱۲۹- قدیمی٬ مهدی
۱۳۰- قربانی‌فر٬ مریم
۱۳۱- قلمچی٬ احسان
۱۳۲- کاظمی٬ مسعود
۱۳۳- کاظمی٬ نازنین
۱۳۴- کاویانی٬ مریم
۱۳۵- کریمی٬ روزبه
۱۳۶- کسایی‌زاده٫ محمد
۱۳۷- کمره‌ای٬ نفیسه
۱۳۸- کوثر٬ نیک‌اهنگ
۱۳۹- گلپاد٬ فرزین
۱۴۰- گنجی٬ رضا
۱۴۱- لاری‌پور٬ نیلوفر
۱۴۲- لطیفیان٬ علیرضا
۱۴۳- لقایی٬ ساقی
۱۴۴- لواسانی٬ مسعود
۱۴۵- مافی٬ حمید
۱۴۶- محسنی٬ مهدی
۱۴۷- متین‌نیا٬ نازنین
۱۴۸- محمدی٬ صابر
۱۴۹- محمودی‌ سرابی٬ سام
۱۵۰- مزروعی٬ علی
۱۵۱- مزروعی٬ حنیف
۱۵۲- مصلی٬ امیرحسین
۱۵۳- معمار٬ داریوش
۱۵۴- مقامی٬ علی
۱۵۵- ملکی٬ رویا
۱۵۶- مهرابی٬ احسان
۱۵۷- منتظری٬ امید
۱۵۸- موسوی٬ آمنه
۱۵۹- مومنی٬ می‌نو
۱۶۰- ناعمه٬ مرتضی
۱۶۱- نجفی٬ مجتبی
۱۶۲- نفیسی٬ ساناز
۱۶۳- نیستانی٬ توکا
۱۶۴- نیستانی٬ مانا
۱۶۵- نیکونظر٬ لیلی
۱۶۶- ویسمه٬ اعظم
۱۶۷- یوسفی٬ میثم

۱۳۹۳ بهمن ۳, جمعه

انتقال زینب جلالیان به زندان خوی

خبرگزاری هرانا – زینب جلالیان از حدود دوماه قبل به زندان مرکزی خوی منتقل شده و هم چنان از بیماریهای چشمی رنج می‌برد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زینب جلالیان از حدود ۲ ماه پیش از بند زنان زندان کرمانشاه به زندان مرکزی خوی منتقل شده است. زندان خوی فاقد بند سیاسی است.
زینب جلالیان با آنکه از بیماری ناخونک (بیماری چشمی) رنج می‌برد شرایط عمومی مناسبی دارد و مرتبا با وکلای خود (دکتر محمد شریف و امیرسالار داودی) در تماس است.
زینب جلالیان در سال ۸۶ از سوی مأموران اداره اطلاعات کرمانشاه دستگیر شد و به اتهام ارتباط با احزاب کردی در دادگاه انقلاب ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شد. این زندانی سیاسی در سالهای گذشته به شدت تحت فشار قرار داشته است و بار‌ها در اعتراض به وضعیت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

مكارم شيرازی: برای دفاع از پيامبر اسلام به خيابان بريزيد

آیت‌الله مکارم‌ شیراز.ی خواستار برگزاری اجتماعات اعتراض‌آمیز در حمایت از پیامبر اسلام شد.
به گزارش «محبت نيوز»، مکارم شیرازی از مراجع تقلید ضرورت برگزاری اجتماع اعتراض آمیز در محکومیت انتشار كارتون پيامبر اسلام را مورد تاکید قرار داد و گفت: "غرب باید بداند که مسلمانان اجازه نمی‌دهند کسی به مقدسات آنها توهین کند."
به گفته خبرگزاری فارس،  ناصر مکارم‌ شیرازی پیش از ظهر امروز در ابتدای درس خارج فقه خود اظهار داشت: این اقدام از سوی مسلمانان محکوم بوده و نشانه حمایت دولتمردان غربی است.
وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولتمردان غربی عقل سیاسی خود را از دست داده‌اند تصریح کرد: آنها با توهین به ساحت نبی مکرم اسلام می‌خواهند که به دین مبین اسلام ضربه بزنند.
این مرجع تقلید به جنایات گروه تروریستی دولت اسلامی اشاره کرد و مدعی شد: دولت اسلامی (داعش) نیز دست پرورده استکبار بوده و با هدف ضربه زدن به اسلام ایجاد شده است.
وی خطاب به رهبران غربی گفت: آیا توهین به مقدسات دیگر ادیان کار درستی است؟ عده‌ای می‌خواهند که با چنین اقداماتی چهره دین مبین اسلام را در دنیا مخدوش کنند.
مکارم‌ شیرازی با اشاره به اینکه توهین به "محمد" موجب شد که چهره واقعی دولتمردان غربی برای همگان مشخص شود افزود: دنیا امروز بیش از گذشته با هویت واقعی سردمداران غربی آشنا شد.
وی در ادامه افزود: برخی‌ افراد ساده لوح دولت‌های غربی را اسوه تمدن می‌دانند در حالی که می‌بینیم آنها نه حامی حقوق بشر هستند و نه اسوه‌ای از تمدن. این مرجع تقلید ضرورت برگزاری اجتماع اعتراض آمیز در محکومیت انتشار كارتون درباره پيامبر اسلام را مورد تاکید قرار داد و گفت: غرب باید بداند که مسلمانان اجازه نمی‌دهند کسی به مقدسات آنها توهین کند.

۱۳۹۳ بهمن ۲, پنجشنبه

حمله‌ مرگبار به ماموران انتظامی در خاش

خبرگزاری هرانا – به گفته حسین رحیمی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان در حمله افراد مسلح در خاش یک مامور انتظامی کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. ماموران انتظامی برای رسیدگی به یک تصادف به منطقه اعزام شده بودند.
به گزارش هرانا، خبرگزاری فارس در روز چهارشنبه (۱ بهمن/۲۱ ژانویه) از قول حسین رحیمی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان نوشت که ماموران انتظامی پس از دریافت تلفنی مبنی بر وقوع یک تصادف در «نوک‌آباد» خاش به محل حادثه رفتند، اما سرنشینان یک خودروی عبوری، ماموران را به رگبار بستند.
برخلاف اظهارات مقامات نظامی ایران مناطق و مرز‌های شرقی ایران به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان از امنیت کافی برخوردار نیست و تنها در سال جاری ده‌ها زد و خورد مسلحانه در این استان میان نیروهای انتظامی و امنیتی از یک سو و گروه‌های مسلح از سوی دیگر رخ داده است.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در ۲۴ دی به خبرگزاری فارس گفته بود که گروهی ۱۸ نفره در سیستان و بلوچستان دستگیر شده‌اند که دست داشتن در قتل مولوی شهید مصطفی جنگ زهی، امام جمعه اهل سنت راسک و سرباز از جمله اتهامات آن‌ها است.
رحیمی دستگیر‌شدگان را همچنین به کشتن یک بسیجی پایگاه نصیرآباد، یک کارمند ثبت ‌احوال شهرستان سرباز، دو نفر از پرسنل نیروی انتظامی در ایستگاه بازرسی سرباز، دو سرباز هنگ مرزی و ترور پنج نفر در همین منطقه به دلیل همکاری با جمهوری اسلامی متهم کرده بود.
در ۷ دی ماه نیز خبر ترور یک بسیجی و دو افسر سپاه در نزدیکی شهر سراوان استان سیستان و بلوچستان در رسانه‌های ایران منتشر شد. قربانیان این حمله مسلحانه سرگرد اکبر عبدالله‌نژاد، ستوان سوم قدرت الله ماندنی و بسیجی موسی نصیری بیات معرفی شدند.
با توجه به ادامه درگیری‌های مرگبار در این منطقه، ایران پاکستان را متهم می‌کند که افراد مسلح از خاک این‌ کشور وارد ایران می‌شوند و پس از انجام «حملات تروریستی» دوباره در پناهگاه‌های خود در پاکستان مخفی می‌شوند.
روز ۲۶ مهر امسال پس از چندین حمله گروه‌های مسلح به مرزبانان ایرانی، وزارت امورخارجه ایران با احضار سفیر پاکستان در تهران مراتب ناخرسندی خود را به اطلاع مقامات این کشور رساند.
مقامات نظامی ایران تا کنون بار‌ها تهدید کرده‌اند در صورتی که انفعال دولت پاکستان در مقابل گروه‌های مسلح ادامه یابد، ایران راساً در خاک پاکستان دست به سرکوب «اشرار» خواهد زد.
حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در مهرماه امسال خواستار آن شده بود که پاکستان به «تعهدات مرزی» خود عمل کند. وی با اشاره به تردد گروه‌های مسلح در مناطق مرزی گفت: «اساس کار ما دخالت در امور هیچ کشوری نیست، اما اگر به تعهدات خود عمل نکنند، ما مجبوریم وارد عمل شویم.»
پاکستان نیز متقابلاً هشدار داده است که اگر نیروهای نظامی و انتظامی ایران وارد خاک پاکستان شوند با «واکنش نیروهای پاکستانی روبرو خواهند شد.»

طرح دوفوریتی ممنوع‌القلم کردن روزنامه‌نگاران در دست نمایندگان

خبرگزاری هرانا - عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی خبر داد که طی آن وزارت ارشاد ملزم به ممانعت از فعالیت برخی از نویسندگان و روزنامه نگاران خواهد شد.
به گزارش هرانا، حمید رسائی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: متاسفانه در حوزه فرهنگ کشور دقت نظرهایی که در حوزه‌های دیگر از جمله سلامت، غذا و دارو صورت می‌گیرد، وجود ندارد و این حساسیت در میان مسئولان فرهنگی دیده نمی‌شود.
وی ادامه داد: بار‌ها اتفاق افتاده است که بعد از تخلف یک رستوران یا داروخانه که به سلامت چند نفر آسیب رسانده، نه تنها آن مکان پلمب شده بلکه پروانه فعالیت صاحب آن به کلی باطل شده است و افکار عمومی نیز همین توقع را دارد اما در حوزه فرهنگ به دلیل شناخت و نگاه غلط و برداشت نادرست از آزادی بیان و اینکه مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند، این اتفاق نمی‌افتد.
وی افزود: ما نگرانیم که مانند سال‌های اصلاحات آمریکایی و به دلیل سوء عملکرد وزارت ارشاد و حمایت دولت از جریان رسانه‌ای بیمار دوباره رسانه‌هایی به پایگاه دشمن تبدیل شوند و مجدداً مقام معظم رهبری این تذکر را بدهند که برخی رسانه‌ها به پایگاه دشمن تبدیل شده‌اند.
رسائی تصریح کرد: ما در حال تهیه طرحی دوفوریتی هستیم که وزارت ارشاد را ملزم می‌کند که در صورت توقیف چند‌باره رسانه در اختیار یک فرد به دلیل توهین به مقدسات، از فعالیت آن فرد در حوزه مطبوعاتی و قبول مسئولیت وی در این حوزه جلوگیری شود مانند تمام موارد دیگری که در حوزه‌های دیگر در صورت تخلف، افراد امکان ادامه فعالیت در آن حوزه خاص را ندارند.

۱۳۹۳ بهمن ۱, چهارشنبه

‏سه شنبه های اعتراضی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران ۲۰/۰۱/۲۰۱۵













اعدام سه نفر در ملاء عام در بناب

خبرگزاری هرانا – دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بناب خبر از اعدام سه زندانی در این شهر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، سعید قاسمی وند صبح چهارشنبه در حاشیه مراسم اجرای حکم اعدام این سه زندانی اظهار داشت: «این افراد ظهر ششم مهر امسال دختربچه ۱۲ ساله‌ای بنام سیده زهرا بدیهی را زمان بازگشت از مدرسه، پس از پیاده شدن ازسرویس مدرسه ربوده و سپس برای آزادی وی درخواست یک و نیم میلیون یورو برابر شش میلیارد تومان کرده بودند اما دو روز بعد از گروگانگیری از ترس دستگیری گروگان خود را به قتل رسانده و جسد وی را در حیاط خانه یکی از مته‌مان مدفون کردند.»
وی گفت: «با گذشت پنج روز از ماجرای گروگانگیری و در حالی که جوی از وحشت شهر بناب را در بر گرفته بود، در سایه عنایات و الطاف الهی و با تلاش شبانه روزی، کارآگاهان توانستند آدم ربایان را شناسایی و آن‌ها را دستگیر کنند که در‌‌ همان بازجویی‌های اولیه آدم ربایان اعتراف کردند گروگان خردسال خود را به قتل رسانده‌اند و متهمین به مشارکت در آدم ربایی و قتل اقرار کردند و در ادامه تحقیقات محل دفن جسد کودک که در منزل متهم ردیف اول بود، شناسایی و جسد وی از اعماق زمین بیرون کشیده شد.»
قاسمی وند تصریح کرد: «پس از انجام تحقیقات تکمیلی و بازجویی‌های بعمل آمده توسط بازپرس مربوطه، پرونده هر سه متهم به اتهام مشارکت در قتل به دادگاه کیفری استان آذربایجان شرقی فرستاده شد که این دادگاه هر سه متهم را به قصاص نفس محکوم کرد و ۱۵ آبان امسال پای میز محاکمه قرار گرفتند و هرچند قصد داشتند جنایت را انکار کنند و هریک دیگری را مقصر جلوه دهند، اما در ‌‌نهایت قضات دادگاه رأی به قصاص هر سه نفر آن‌ها دادند و سپس حکم صادره در اختیار دیوان عالی کشور قرار گرفت و قضات شعبه ۴۱ دیوان پس از بررسیهای نهایی این حکم را تأیید کردند.»

اعدام ۱۰ زندانی در زندان تایباد

خبرگزاری هرانا – ۱۰ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان تایباد از طریق چوبه دار اعدام شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک‌شنبه شب (۲۱ دی ماه) هفته جاری ۱۰ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان تایباد از طریق چوبه دار اعدام شدند.
یکی از اعدام شدگان «محمد رسول اعتمادی‌خواه» نام داشت امام از اسامی سایر اعدام شدگان تا این لحظه اطلاع دقیقی بدست نیامده است.
رسانه‌های رسمی ایران تا کنون خبر این اعدام‌های فوق را اعلان نکرده‌اند.

۱۳۹۳ دی ۳۰, سه‌شنبه

نامه شیرین عبادی به احمد شهید در خصوص مزاحمت‌های قضایی و امنیتی برای نرگس محمدی

خبرگزاری هرانا – شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در خصوص احضار‌ها و اخطار‌ها برای نرگس محمدی، نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر توضیحاتی را ارائه کرد.
هفته گذشته، خانم محمدی در مراجعه‌ای که به بازپرسی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب داشته، آخرین دفاع از او اخذ و پرونده جهت تعیین وقت به دادگاه انقلاب ارسال شده است. او همچنین در پی اهدای جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر، ساعت‌ها مورد بازخواست مأموران امنیتی قرار گرفت.
خانم عبادی در این نامه از آقای شهید خواسته است تا با استفاده از کلیه امکانات قانونی‌اش نسبت به رفع مزاحمت از سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، اقدامات لازم را انجام دهد.
رو نوشت این نامه برای کمیسر عالی‌ حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل متحد در وضعیت مدافعان حقوق بشر و دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ارسال شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن کامل نامه شیرین عبادی به احمد شهید که در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۳ ارسال شده، به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر احمد شهید
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران
پیرو گزارش‌های قبلی به اطلاع می‌رساند که خانم نرگس محمدی، نائب رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر همچنان با تشکیل پرونده‌های متعدد مواجه است؛ به‌گونه‌ای که از اردیبهشت ماه تا دی ماه سال جاری هفت بار از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب برای وی اخطاریه و احضاریه صادر شده است.
خانم محمدی که قبلاً به شش سال حبس محکوم شده بود، در پی تبعید غیرقانونی به زندان زنجان و همچنین مشکلاتی که مأموران امنیتی بصورت غیر‌مستقیم برای او ایجاد کرده بودند، به شدت بیمار و بستری شد تا حدی که مسئولان قضایی ناچار شدند وی را برای ادامه درمان با اخذ وثیقه، موقتاً آزاد کنند. اما متأسفانه پس از این دوران نیز مأموران امنیتی دست از سر او برنداشته‌اند.
هفته گذشته و در آخرین مراجعه‌ای که خانم محمدی به بازپرسی شعبه دوم بازپرسی دادسرای انقلاب داشته، آخرین دفاع اخذ و پرونده جهت تعیین وقت به دادگاه انقلاب ارسال شده است. اتهام‌های ادعایی علیه نامبرده عبارتند از: «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «مخالفت با مجازات اعدام و عضویت در گروه لگام».
مأموران امنیتی در گزارشی که ضمیمه پرونده است، نوشته‌اند که چون خانم محمدی با اعدام مخالف است بنابراین با قصاص نیز که از احکام شریعت است، مخالف است و از حیث مخالفت با شریعت اسلامی نیز مسئول است.
جناب آقای شهید
به خوبی مشخص است که اتهام‌های مطروحه به خاطر سمت و ادامه فعالیت خانم نرگس محمدی در کانون مدافعان حقوق بشر است و در این خصوص بار‌ها مأموران امنیتی به وی هشدار داده بودند. حتی پس از اهدای جایزه سالانه کانون مدافعان حقوق بشر به مولوی عبدالحمید که یکی از محبوب‌ترین روحانیون بلوچ و اهل تسنن است، ساعت‌ها مورد بازخواست قرار گرفت.
نظر به اینکه طبق اعلامیه حمایت از مدافعان حقوق بشر، کلیه افرادی که برای پیش برد حقوق بشر، فعالیت می‌کنند می‌بایستی آزادانه و مصون از هر نوع اذیت و آزاری بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، بنابراین خواهشمندم با استفاده از کلیه امکانات قانونی نسبت به رفع مزاحمت از سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر که یکی از سرشناسترین فعالان ایرانی است، اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین این نامه در پرونده دولت جمهوری اسلامی ایران، ضبط شود.
شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
۲۹ دی ماه ۱۳۹۳
رونوشت:
کمیسر عالی‌ حقوق بشر
گزارشگر سازمان ملل متحد در وضعیت مدافعان حقوق بشر
دفتر آقای‌بان کی‌ مون، دبیر کل سازمان ملل متحد