۱۳۹۳ مهر ۱۵, سه‌شنبه

برگزاری جلسه محاکمه سه دگراندیش مذهبی برانهامیست

این سه تن در مراحل بازپرسی ابتدا به «محاربه و افساد فی الارض» متهم شدن  اما در دادگاه بعدی با برداشته شدن اتهامات قبلی، به «اقدام علیه امنیت کشور و تشکیل گروه به قصد براندازی نظام» متهم گردیده اند.
به گزارش «محبت نیوز»، جلسه دادگاه سه تن از واعظان دگر اندیش مذهبی پیرو ادوارد برانهام موسوم به مسیحیان غیر تثلیثی روز سه شنبه 8 مهرماه (31 سپتامبر 2014) در دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان کرج برگزار شد. برخی حقوقدانان معتقدند که در جریان این دادگاه موارد قانونی مطرح در قانون آئین دادرسی به هیچ وجه رعایت نشده است.
فعالان حقوق بشر در ایران طی گزارش اعلام کردند این سه نفر در مراحل بازپرسی ابتدا به «محاربه و افساد فی الارض» متهم شده بودند اما در دادگاه روز سه‌شنبه با برداشته شدن اتهامات قبلی، به «اقدام علیه امنیت کشور و تشکیل گروه به قصد براندازی نظام» متهم گردیده اند.
مطابق قانون آئین دادرسی جمهوری اسلامی هر اتهامی باید کلیه مراحل قانونی را برای رسیدن به دادگاه حتمن طی کند و نمی توان شخصی را با یک اتهام مورد پیگرد قانونی قرار داد و سپس او را در دادگاه با اتهام دیگری محاکمه نمود.
در جلسه سه شنبه متهمان به اسامی بهنام ایرانی، رضا ربانی (سیلاس) و علی رضا علی حق نژاد (ماتیاس) تفهیم اتهام شدند و ادامه، جلسه دادگاه آنها به بعد موکول شد. تاریخ جلسه بعدی دادگاه هنوز اعلام نشده است.
هر سه متهم که در حال حاضر در زندان ندامتگاه مرکزی کرج نگهداری می‌شوند، از اعضای  حلقه فکری موسوم به مسیحیان غیر تثلیثی هستند که در تشکلی جمع شده اند و نام گروه خود را "کلیسای ایران" نامیدند.
علیرضا علی حق‌نژاد در ۲۷ مردادماه ۹۰ و رضا ربانی در آذرماه ۹۲ بازداشت شدند. بهنام ایرانی هم پیش از این  در دادگاه انقلاب کرج به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. او که که دوران حبس تعزیری خود را تمام کرد اکنون حبس تعلیقی خود را می‌گذراند.
بهنام ایرانی از سال ۹۰ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان است و مقامات دادگاه اسلامی مدعی هستند که او علاوه بر محکومیت فعلی باید برای محکومیت زندان تعلیقی قبلی خود نیز در زندان بماند. گزارشها وضع جسمانی او را نامساعد نشان می دهند و خبرهای رسیده حاکی از آن می باشد که او یک بار در طول دوران زندانی به علت حاد بودن بیماریش مورد عمل جراحی قرار گرفته بود.
فشار بیهوده برای مقاصد امنیتی
یاد آور می شود که متهمین مذکور که سه شنبه دادگاهی شدند، همگی وابسته به گروهی کوچک موسوم به "کلیسای ایران" هستند که از آنان بعنوان دگراندیشان مذهبی (غیرتثلیثی) نام برده می شود، این افراد پیروان "ادوارد برانهام" واعظ آمریکائی معروف قرن بیستم می باشند و او را به نوعی آخرین فرستاده خدا بر روی زمین می دانند. این گروه تعمید در نام پدر، پسر و روح القدس توسط مسیحیان را درست نمی دانند و سالهاست که ارتباط خود را با بدنه کلیسای مسیحی ایران قطع کرده اند.
از این گروه پیشتر "یوسف ندرخانی" نزدیک سه سال در زندان بود و از سوی دادگاه انقلاب گیلان به جرم ارتداد به اعدام محکوم شده بود.یوسف ندرخانی در اثر کمپینهای بین المللی که مسیحیان سراسر جهان و گروههای حقوق بشر به نفع او راه انداختند سرانجام شهریور ماه سال گذشته از دادگاه تجدید نظر حکم برائت گرفت و از زندان لاکان رشت آزاد شد.
مسیحیان ایران که در حال حاضر در تشکلهای مختلف کلیساهای رسمی و خانگی کشور به پرستش و نیایش مشغول هستند همگی خود را اعضای پیکره واحدی به نام کلیسای عیسی مسیح در ایران می دانند. مسیحیان با آنکه با دگر اندیشان غیر تثلیثی پیروان ادوارد برانهام هیچگونه رابطه کلیسائی و روحانی ندارند، ولی خواهان توقف آزار و اذیت آنها از سوی دستگاههای قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی هستند و معتقدند این افراد نیز باید آزاد باشند تا عقاید خود را مطرح کنند و به شیوه ای که فکر می کنند درست است خداوند را پرستش نمایند.
مورمونها و شاهدان یهوه در ایالات متحده آمریکا که با وجود اختلافات فراوان از نظر عقاید الهیاتی با جامعه مسیحیان آن کشور، از آزادی کامل در نشر عقایدشان و فعالیتهای اجتماعی و مدنی برخوردارند. در دور گذشته انتخابات ریاست جمهوری آمریکا میت رامنی با اعتقاد مذهبی مورمون تا پای رئیس جمهور شدن پیش رفت ولی از باراک اوباما شکست خورد.
به نظر می رسد دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی با وجود آن که می دانند دگر اندیشان غیر تثلیثی با جامعه مسیحی ایران ارتباطی ندارند و ابعاد فعالیت آنها فقط محدود به سخنرانی کردن و طرح مباحثی نه چندان موثر بر جامعه فعال مسیحی ایران می شود، اما برای مطرح نگه داشتن نام آنها به این گروه فشار می آورند تا از این طریق به تصور خودشان نوکیشان مسیحی و کسانی را که قصد مسیحی شدن دارند سر در گم کنند.
برخی از مسیحیان ایران طی اظهار نظراتی که برای « محبت نیوز» ارسال کرده اند معتقدند که حلقه فکری دگر اندیشان غیر تثلیثی چون "تثلیث" را قبول ندارند بدعت گذار و نمی توان این افراد را مسیحی نامید. با این همه پیروان ادوارد برانهام خود را مسیحی می دانند ولی تثلیث را قبول ندارند.


فعالان مسیحی ایران بر این باورند همین موضوع نکته ای است که باعث می شود ماموران امنیتی و دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی با وجود آنکه خود نیز از نظر عقیدتی منکر تثلیث هستند و فقط مسیحیت بدون تثلیث را به عنوان یک دین الهی قبول دارند، ولی کسانی که مانند خودشان فکر می کنند دستگیر و محاکمه می نمایند تا ایجاد سر در گمی نمایند.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر