۱۳۹۳ مهر ۲۳, چهارشنبه

توقیف نشریه دانشجویی پژواک و فشار مقامات دانشگاه جهت برکناری اعضای تحریریه

خبرگزاری هرانا – پس از توقیف نشریه دانشجویی «پژواک» معاون فرهنگی و رئیس کمیته نظارت بر مطبوعات دانشگاه شاهد در تلاش است از هرگونه فعالیت هیات تحریریه این نشریه جلوگیری کند.
به گزارش هرانا به نقل از نشریه نیمکت، «پژواک» ۳ خرداد ماه با دستور محسن فرمهینی‌فراهانی، معاون فرهنگی دانشگاه شاهد توقیف شده است.
یکی از نویسنده‌های این نشریه توضیح می‌دهد: «ابتدا به ما گفتند اگر می‌خواهید این نشریه را ادامه دهید باید اسم آن را عوض کنید.»
او این واهمه از نام «پژواک» را به‌دلیل جا افتاده بودن آن در بین دانشجویان مرتبط دانست و افزود: «بعد از مخالفت ما اعلام کردند که سردبیر و مدیرمسوول فعلی باید برکنار شوند و از اعضای شورای مرکزی شورای صنفی انتخاب شوند.»
با وجود این‌که دانشجویان فعال این دانشگاه سردبیر و مدیرمسوول را طبق خواسته غیرقانونی کمیته نظارت بر نشریات تغییر دادند، ممانعت‌های معاون فرهنگی تمام نشد. این دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهد ادامه داد: «شهریورماه برای جشن جدیدالورود‌ها قصد از سرگیری نشریه را داشتیم و می‌خواستیم در این جشن یک شماره توزیع کنیم. اما بدون اعلام هیچ‌گونه دلیل رسمی و هیچ حکم کتبی سردبیر جدید را نپذیرفتند و اجازه ادامه فعالیت ندادند.»
او توضیح می‌دهد: «نشریه «پژواک» تنها نشریه‌ منتقد در دانشگاه شاهد و متعلق به شورای صنفی دانشگاه بود که به جرم مصاحبه با علی مطهری نماینده مجلس و استفاده از رنگ سبز توقیف شد. مسوولان دانشگاه از ابتدای انتشار این نشریه همواره به دنبال یافتن فرصت و بهانه‌ای برای تعطیلی آن بودند اما به دلیل محبوبیت آن در میان دانشجویان از این کار پرهیز می‌کردند.»
به گفته این دانشجو «اکنون فقط بسیج و انجمن مستقل اسلامی دارای نشریه در دانشگاه شاهد هستند.»
محسن فراهانی، معاون فرهنگی دانشگاه درباره این رفتار خلاف آیین‌نامه با دانشجویان توضیح می‌دهد: «این دانشجو‌ها افراد جدیدی را معرفی کردند. اگر با شروع فعالیت پژواک مخالفت کردیم به این دلیل بود که جواب استعلام آموزشی و حراست حوزه‌ها هنوز نیامده است.»
او افزود: «ما حتی این موضوع را کتبا به آن‌ها اعلام کردیم. دانشجویان از منظر خودشان به قضیه نگاه می‌کنند. از شما هم می‌خواهیم این موضوع را پوشش ندهید.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر