۱۳۹۲ بهمن ۲۵, جمعه

افخم: هیچ شهروند آمریکایی در ایران بازداشت نیست !

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درخصوص ادعای بازداشت و زندانی شدن شهروندان آمریکائی در ایران اظهار داشت : براساس اطلاعات موجود ، هیچ شهروند آمریکائی در جمهوری اسلامی ایران بازداشت یا زندانی نیست .
به گزارش « محبت نیوز» در حالیکه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت‌خارجه  جمهوری اسلامی ایران  درخصوص بازداشت و زندانی‌شدن شهروندان آمریکایی در ایران، ادعا می‌کند که هیچ شهروند آمریکایی در ایران بازداشت یا زندانی نیست، این در حالیست که رئیس‌جمهوری آمریکا، برای نخستین بار در یک سخنرانی عمومی از مقام‌های ایران خواست تا سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کنند.
محل اختلاف اینجاست که مسئولان جمهوری اسلامی می‌گویند: «افرادی که از سوی مقامات، منابع یا رسانه‌های آمریکایی نام برده ‌می‌شوند، دو شهروند ایرانی هستند که مانند هر شهروند دیگری با برخورداری از حقوق کامل قانونی، در برابر قانون پاسخگو خواهند بود.»
به لحاظ حقوقی در ایران، افراد با دو تابعیت، تبعه ایران محسوب می شود و قوانین داخلی کشور بر او حاكم می شود. مثل حكام کیفری، ازدواج، طلاق، ارث، وصیت، خدمت سربازی و... این نوع تابعیت نه تنها در حقوق داخلی باعث بروز مشکلاتی می‌گردد بلکه در سطح بین المللی نیز اشکالاتی را در بردارد به ویژه آنکه اگر یک سر این تابعیت کشوری همچون ایران باشد که بسیاری از آزادی‌های مندرج شده حتی در قانون اساسی را هم زیرپا می‌گذارد.
سعید عابدینی کشیش 33 ساله ایرانی مقیم امریکا است که در سال ۲۰۱۰ شهروند آمریکا شد. وی که مهرماه ۱۳۹۱ در ایران بازداشت و پس از آن به اتهام «تشکیل و راه‌اندازی کلیساهای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت ملی»، به هشت سال زندان محکوم شد شامل این قانون گردید. البته خانواده او بارها اعلام کردند که فرزندشان برای دیدار با خانواده و تاسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود و هدف دیگری از سفر خود نداشت.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر