۱۳۹۵ شهریور ۲۱, یکشنبه

نقد وضعیت آزادی مذاهب در ایران در جلسه مجلس اعیان بریتانیا

خبرگزاری هرانا – پنج شنبه هفته گذشته در مجلس اعیان بریتانیا جلسه ای برای بررسی ماده ۱۸ (آزادی مذاهب) اعلامیه جهانی حقوق بشر و ترویج آن در اقصی نقاط جهان برگزار شد. در این جلسه دو تن از نمایندگان این مجلس با تاکید بر وضعیت «بسیار بد» آزادی مذهب در ایران، به موارد متعدد نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی پرداختند. این نمایندگان هم‌چنین به اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نیز اشاره کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ در مجلس اعیان بریتانیا جلسه ای در مورد ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشز (آزادی مذهب) و ترویج آن در اقصی نقاط جهان برگزار شد.
ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر می‌گوید: “هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی برخوردار باشد.”
در این جلسه «لرد کلارک نماینده  همپستد» با تاکید بر «وضعیت وحشتناک» آزادی مذهب در ایران، به گزارشات مستند نقض حقوق اقیلیت های مذهبی شامل شهروندان مسیحی، بهایی و سنی‌مذهب اشاره کرد.
وی هم‌چنین در دقایق پایانی سخنان خود به اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران پرداخت و خواستار محاکمه عاملان و آمران این اعدام‌ها شد.
بعد از لرد کلارک، نماینده دیگری با نام لرد کاتر نیز با تکرار و تکمیل سخنران قبلی، به مساله سرکوب گسترده و ادامه دار اقلیت‌های مذهبی در ایران پرداخت. وی هم‌چنین بر بالا بودن آمار اعدام زندانیان نیز اشاره و آن را محکوم کرد.
مجلس اعیان بریتانیا، یا مجلس لُردها تالار دوم پارلمان بریتانیا به شمار می‌رود. پارلمان بریتانیا از پادشاه، مجلس عوام و مجلس اعیان تشکیل شده‌است.  در اکتبر سال ۲۰۰۹ مجلس اعیان ۷۲۴ کرسی داشت که ۷۸ کرسی بیش از مجلس عوام با ۶۴۶ کرسی بود.
house-of-lords

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر