۱۳۹۵ مرداد ۲۳, شنبه

تایید رسمی اعدام های ارومیه؛ اعدام زندانی سیاسی، محمد عبدالهی و ۴ زندانی دیگر

خبرگزاری هرانا ـ علیرغم ابهام سازی و تکذیب اولیه رئیس سازمان زندانهای استان آذربایجان غربی سرانجام پس از گذشت ۵ روز، رئیس دادگستری این استان اعدام زندانی سیاسی، محمد عبدالهی و ۴ زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر را تایید کرد. هرانا علاوه بر گزارشگری از اعدام های صورت گرفته در روزهای گذشته بر انجام این اعدام ها و رد ادعای رئیس سازمان زندانها تاکید کرده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا،ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حالی که خانواده ۷ زندانی از جمله محمد عبدالهی، برای آخرین ملاقات به زندان ارومیه فراخوانده شده بودند و در سحرگاه سه شنبه مورخ ۱۹ مردادماه اسامی ۵ اعدام شده به خانواده های حاضر در مقابل زندان از جمله خانواده عبدالهی اعلام شد و حتی دست کم ۴ جسد به خانواده ها تحویل داده شد، روز چهارشنبه مورخ ۲۰ مردادماه، رئیس سازمان زندانهای استان آذربایجان غربی اعدام “شش” زندانی در این زندان را تکذیب کرد، با این تکذیب که اساسا مشخص نبود شمار اعدام شدگان یا کلیت اجرا تکذیب میشود خانواده محمد عبدالهی در بهت و سردرگمی فرو رفتند.
هرانا که گزارش اولیه از اعدام این زندانیان را منتشر کرده بود با انتشار گزارش و اسنادی تلاش کرد ناصحیح بودن ادعای مقام استانی در رد اعدام ها را نشان بدهد و بر وقوع این اعدام ها تاکید کرد.
سرانجام امروز رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به این ابهامات پایان داد و گفت “سحرگاه ۱۹ مردادماه ۵ نفر از زندانیان که جرائم آنان محاربه و شهادت سه مامور نیروی انتظامی و  فروش و حمل نگهداری انواع مواد مخدر بود در زندان مرکزی ارومیه پس از انجام تشریفات قانونی و رسیدگی قضایی به پرونده هایشان به دار مجازات آویخته شدند.”
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در تشریح جرام ارتکابی از سوی متهمان مواد مخدر گفت: “یک نفر از این زندانیان به اتهام فروش ۴ کیلوگرم شیشه، نفر دوم به اتهام حمل و نگهداری ۲ کیلوگرم شیشه و نفر سوم نیز به اتهام حمل و نگهداری یک کیلوگرم مرفین و نفر آخر نیز به اتهام حمل و نگهداری ۷ کیلوگرم هروئین به اعدام محکوم شدند”.
وی در ادامه به محمد عبدالهی اشاره کرد و گفت: “فردی که رسانه‌های ضد انقلاب برای وی سینه چاک می کنند عضو گروهک تروریستی کومله بوده است و به اتهام محاربه و استفاده از سلاح گرم که موجب شهادت سه نفر از ماموران نیروی انتظامی و مجروح شدن دو نفر دیگر از آنان شده بود به اعدام محکوم شد”.
در حالی رئیس دادگستری استان بر فعالیت های مسلحانه و قتل ماموران نیروی انتظامی توسط محمد عبدالهی تاکید می کند که پیش تر مصطفی احمدیان وکیل محمد عبدالهی در گفتگو با این خبرگزاری در رابطه با پرونده موکلش تاکید کرده بود: “پرونده دچار مشکلات عدیده ای است. قانون و عدالت در مورد موکلم هرگز محقق نشده است. موکل من هرگز دست به سلاح نبرده است.”
وی با بیان این‌که پرونده از نظر شکلی و ماهوی دچار نقض قانونی است در ادامه به گزارشگر هرانا گفت: “می توانیم به مصادیق این بی عدالتی ها اشاره کنیم. موکل بنده از اتهام محاربه بری شده است. قرار منع تعقیب از طرف بازپرس و دادستانی صادر شده بود در مورد ایشان. این قرار قطعی است و قاضی دادگاه انقلاب حقی در مورد نقض این قرار ندارد. نمی تواند دستور نقض را به دادسرا الزام کند که این اتفاق درپرونده افتاده است و قاضی دستور نقض داده است.”
آقای احمدیان در ذکر دیگر مصداق‌های بی عدالتی در این پرونده تصریح کرد: “درخواست اعاده دادرسی مطرح شد و این درخواست دوباره به همان شعبه صادر کننده رای قطعی رفت در صورتی که بایستی به شعبه هم‌ارز فرستاده می‌شد.”
وی در پایان خاطرنشان کرد: “این حکم بایستی تا زمان دادرسی کامل متوقف می شد.”
لازم به ذکر است این زندانی سیاسی از روز نهم خردادماه در اعتراض به حکم «ناعادلانه» و نحوه رسیدگی به پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده بود و در سی‌ودومین روز با وعده مساعد مسئولین مبنی بر «پذیرش اعاده دادرسی وی» به اعتصاب غذایش پایان داده بود.
محمد عبدالهی روز نهم خردادماه همزمان با اعلام اعتصاب غذای نامحدود، نامه سرگشاده‌ای نیز به رئیس قوه قضائیه با رونوشت به آقای احمد شهید گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نوشته است، او در این نامه خواستار برگزاری یک دادگاه عادلانه برای خود شد. پیش‌تر متن کامل این نامه توسط هرانا منتشر شده است.
محمد عبدالهی ۳۵ ساله، متاهل و شهروند ساکن شهر بوکان به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهر مهاباد محاکمه و به اعدام محکوم شد.
حکم اعدام وی، پس از تایید در دیوان عالی کشور در فرودین ماه سال ۹۳ به صورت رسمی از سوی دایره اجرای احکام زندان مهاباد به او ابلاغ شد.
محمدامین عبدالهی برادر محمد عبدالهی نیز در زندان بیرجند زندانی سیاسی است. او که به تازگی به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود روز یکشنبه با پایان مرخصی، خود را به زندان بیرجند معرفی کرد.

mohammad-abdollahi-family-khanevadeh2

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر