۱۳۹۵ شهریور ۱۰, چهارشنبه

ژیلا شهریاری به بند زنان اوین منتقل شد

خبرگزاری هرانا – ژیلا شهریاری شهروند بهایی که مورخ بیستم مرداد توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، پس از بیست روز نگهداری در بند ۲۰۹ زندان اوین، روز گذشته به بند عمومی زنان این زندان منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ژیلا شهریاری شهروند بهایی که بیست روز پیش توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شده بود، روز گذشته به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
یک منبع نزدیک به این شهروند بهایی با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “خانم ژیلا شهریاری از زمان بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شد و دراین مدت تنها یک‌بار اجازه تماس با خانواده داشته است.”
شایان ذکر است، ژیلا شهریاری همسر برادرِ مهوش شهریاری دیگر شهروند بهایی زندانی در بند زنان زندان اوین است.
از اتهامات و دلایل بازداشت خانم شهریاری کماکان اطلاعی در دست نیست.
Zhila-Shahriari

۱۳۹۵ شهریور ۹, سه‌شنبه

بازداشت هفت شهروند مسیحی در فیروزکوه

خبرگزاری هرانا – روز جمعه پنجم شهریورماه ۷ تن از نوکیشان مسیحی که با خانواده‌هایشان جهت تفریح به فیروزکوه در استان تهران رفته بودند توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند. دوتن از این شهروندان بلافاصله آزاد شدند. اما از مکان نگهداری و وضعیت پنج نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۵ شهریورماه، رامیل بت تمرز، امین نادرافشار، هادی عسکری، محمد دهنوی و امیرسینا دشتی با همسرانشان به شهر فیروزکوه در استان تهران برای ماهیگیری و پیکنیک رفتند. حدود ساعت یک و نیم بعدازظهر، ماموران وزارت اطلاعات به محل توقف آن‌ها حمله کرده، مردها را از زن‌ها جدا کردند. امین نادرافشار از آن‌ها حکم قضایی درخواست می‌کند که نه تنها حکمی نشان ندادند بلکه وی را مورد ضرب‌وشتم نیز قرار دادند.
یک منبع نزدیک به خانواده بازداشت شدگان با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “درواقع در ابتدا ۷ نفر بازداشت شدند اما دو نفر از آن‌ها بلافاصله آزاد شدند. سپس نیروهای امنیتی مردان بازداشت شده را با خود به مکان نامعلومی منتقل کردند و خانواده‌ها از وضعیت آن‌ها بی‌خبرند.”
رامیل بت تمرز، فرزند کشیش آشوری ویکتور بت تمرز است که در جشن کریسمس مورخ ۵ دی‌ماه ۹۳ در خانه‌اش بازداشت شد. امین نادرافشار نیز در همان زمان دستگیر شده بود.
کشیش ویکتور شفاها متهم به «فعالیت تبلیغی مسیحی و اداره غیرقانونی کلیسای خانگی» و «چاپ و توزیع انجیل» شد. وی دهم اسفند همان سال با تودیع وثیقه آزاد شد. امین نادرافشار نیز بهمن ماه ۹۳ به قید وثیقه آزاد شد. هر دوی این شهروندان منتظر احضاریه دادگاه برای دفاع از اتهامات مربوط به فعالیت مسیحی‌شان هستند.
منبع نزدیک به این خانواده ها تاکید کرد: “نزدیکان این شهروندان مسیحی هیچ دلیلی برای بازداشت آن‌ها غیر از همان بازداشت ویکتور، امین و یک نفر دیگر در جشن کریسمس سال ۹۳ در خانه کشیش ویکتور نمی‌بینند. بیم آن می رود که نیروهای اطلاعات درپی گرفتن اعترافات اجباری و تهیه مدرک علیه بازداشت شدگان آن مراسم باشند.


masihiyan-masihi-masih-nokish-nukish


۱۳۹۵ شهریور ۸, دوشنبه

دستگیری و احضار تعداد زیادی از فعالان شبکه های اجتماعی در سمنان و کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری هرانا ـ مسئول روابط عمومی و اطلاع رسانی «سپاه فتح» کهگیلویه و بویراحمد از دستگیری و احضار ۲۲ نفر متهم به فعالیت در حوزه «امنیت اخلاقی و توهین به عقاید و مقدسات دینی» در شبکه های اجتماعی، خبرداد. همزمان سپاه قائم آل محمد استان سمنان از بازداشت تعداد نامعلومی از مدیران گروههای مجازی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، سرهنگ پاسدار سید صداقت رضایی گفت: “با تلاش سازمان اطلاعات سپاه استان کهگیلویه و بویراحمد و هماهنگی‌های انجام شده با مراجع قضایی این افراد که در حوزه ضد امنیت اخلاقی و توهین به عقاید و مقدسات فعالیت می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند”.
رضایی تصریح کرد: “در این راستا تعداد ۲۲ نفر از متهمین شبکه‌های اجتماعی در سراسر استان دعوت، احضار و یا دستگیر شدند و در نهایت شبکه‌های اجتماعی مذکور بعد از برخورد با مدیران و کاربران متخلف مسدود شد”.
همزمان با این خبر، کلیدملی نوشت: سپاه قائم آل‌محمد (عج) استان سمنان از دستگیری تعدادی از مدیران و گردانندگان گروه‌ها، کانال‌ها و صفحات “مروج فساد” در فضای مجازی در استان سمنان خبر داد.

bazdasht cyber

۱۳۹۵ شهریور ۷, یکشنبه

به نظر شما مضحکتر از شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» که بر سردر وزارت خارجه رژیم ملایان نقش بسته چه شعاری است؟

نوژه؛ چراغ سبز «راهبردی» به چکمه های بیگانه
در هفته ای که گذشت، اتفاقی بی سابقه در تاریخ معاصر ایران به ثبت رسید. برای نخستین بار پس از جنگ دوم جهانی و اشغال ایران توسط نیروهای شوروی و بریتانیا، ارتش یک کشور بیگانه از خاک ایران برای مقاصد نظامی استفاده کرد؛ استقرار بمب‌افکن‌های ارتش روسیه در پایگاه نوژه در همدان برای حمله علیه مخالفان بشار اسد در سوریه (بمباران مناطق مسکونی و کشتار کودکان تحت عنوان مبارزه با داعش)
تفاوت اینجا بود که هفته پیش این اتفاق بر خلاف هفتاد سال پیش، نه به قهر و در زمان اشغال، بلکه با چراغ سبز تهران و در قالب آنچه «همکاری راهبردی» نامیده شد به وقوع پیوست. هرچند گروه تجسسی اینفورم ناپالم که فعالیت های نظامی روسیه را رصد می کند به رادیو فردا گفته است بر اساس شواهدی که در دست دارد، رفت و آمد هواپیماهای نظامی روسی به ایران نه هفته گذشته، بلکه از حدود یک سال پیش آغاز شده است.
از سوی دیگر در هفته‌های اخیر خبر دیگری در مورد روابط خارجی‌ رژیم خبر ساز شد.
منتقدان، دولت اوباما و وزارت خارجه را متهم می‌کنند که بر سر ارسال۴۰۰ میلیون دلار پول نقد برای رژیم ایران دروغ گفته‌اند.
به دنبال اذعان وزارت‌خارجه آمریکا به این‌که پرداخت این پولها مشروط به آزادی زندانیان آمریکایی در ایران بوده است، سناتور جان مک‌کین گفت: «اذعا وزارت‌خارجه آمریکا تأیید می‌کند که دولت اوباما به حامی شماره یک تروریسم در دنیا باج داده و تا کنون سعی داشته آن را انکار کند» !
این همان رژیمی است که بنیانگذارش خمینی در یک سخنرانی‌ در سال ۱۳۴۲ جهت شوراندن مذهبی‌‌ها گفته بود "ما را فروختند. استقلال ما را فروختند."مخاطبان گریه می‌کردند و لحن خطیب تندتر می‌شد: "آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر، همه از هم بدتر. رئیس جمهور آمریکا بداند، بداند این معنا را که منفورترین افراد دنیاست پیش ملت ما."
اما همان آخوند متعصب که محمد رضا پهلوی را به دلیل تلاش برای برپایی «تساوی حقوق زن و مرد»، متهم به نوکری آمریکا کرده بود، در همان زمان بی سر و صدا به دولت جان اف کندی پیام می‌دهد تا «حملات لفظی‌اش سوء تعبیر نشود زیرا او از منافع آمریکا در ایران حمایت می‌کند!»

۱۳۹۵ شهریور ۶, شنبه

احمد شهید خواستار توقف اعدام ۱۲ زندانی ندامتگاه کرج در ایران شد

خبرگزاری هرانا – امروز پنجم شهریور ماه، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، از حکومت ایران خواست فورا اجرای حکم اعدام ۱۲ زندانی در کرج از جمله علیرضا مددپور را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد شهید با اشاره به اینکه قرار است حکم اعدام علیرضا مددپور و یازده زندانی دیگر در روز شنبه (فردا) ۲۷ آگوست در زندانی در کرج اجرا شود، از حکومت ایران خواست اجرای این احکام را فورا متوقف کند.
روز چهارشنبه سوم شهریور هرانا گزارش کرده بود دوازده زندانی محکوم به اعدام با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان ندامتگاه کرج جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شدند که یک نفر از آن‌ها با اتهامات مشابه از زندان قزلحصار جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی ندامتگاه آورده شده است.

ahmad shahid

۱۳۹۵ شهریور ۵, جمعه

بازداشت ۲۵ نفر در کرمانشاه در ارتباط با فعالیت در تلگرام

خبرگزاری هرانا ـ سازمان اطلاعات سپاه در کرمانشاه اقدام به بازداشت ۲۵ شهروند در ارتباط با فعالیت در سرویس پیام‌رسان تلگرام نموده است.
باند بزرگ مدیریت گروه‌ها و کانال‌های غیراخلاقی شبکه‌های اجتماعی موبایلی که در غرب کشور فعالیت می‌کردند توسط  متلاشی شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، براساس گزارش «مرکز سایبری سازمان اطلاعات سپاه حضرت نبی اکرم»  ۲۵ ادمین فعال در تلگرام بازداشت شدند.
این مرکز مدعی است این افراد در بخش‌های «مدلینگ، روابط غیر اخلاقی، ترویج فحشا و غیره» صدها صفحه و گروه را در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کردند.


bazdasht cyber

۱۳۹۵ شهریور ۴, پنجشنبه

تصویب قانون جرم سیاسی پس از ۳۷ سال و نقدی بر آن

خبرگزاری هرانا ـ علی‌رغم گذشت ۳۷ سال از عمر حکومت جمهوری اسلامی، جرم سیاسی تا چندی پیش تعریف نشده بود و هیچ‌کس نمی‌دانست که چگونه یک فرد منتقد، می‌تواند نظراتش را بدون اینکه کار خلاف قانون و مستوجب مجازات انجام داده باشد، ابراز کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، با گذشت بیش از ٣٧ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی و باوجود اصل ١۶٨ قانون اساسی، جرم سیاسی تا چندی پیش تعریف نشده بود و هیچ‌کس نمی‌دانست که چگونه یک فرد منتقد، می‌تواند نظراتش را بدون اینکه کار خلاف قانون و مستوجب مجازات انجام داده باشد، ابراز کند. اکنون که قانون تعریف جرم سیاسی، تصویب شده است و رئیس جمهور آن را به وزارت کشور و وزارت دادگستری ابلاغ کرده‌ است، این نکات خطاب به این مقام نوشته شده است:
١- در اصل ١۶٨ قانون اساسی آمده است:  «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیأت‌منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیأت‌منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون براساس موازین معین می‌کند».
٢- در تاریخ ٧/۶/١٣۶٠، قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده، به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد. در ماده ١٩ این قانون آمده است: «شورای عالی قضائی موظف است تا یک ماه از تاریخ تصویب این قانون، لایحه تشکیل هیأت منصفه محاکم دادگستری موضوع اصل ١۶٨ قانون اساسی را تهیه و با رعایت اصل ٧۴ قانون اساسی، تقدیم مجلس نماید».
٣- در مرداد سال ١٣٧٨، قوه قضائیه اقدام به تهیه پیش‌نویس لایحه جرم سیاسی کرد که از سوی وزیر دادگستری به هیأت دولت تسلیم شد و یک سال بعد، با انجام تغییراتی، تقدیم مجلس ششم گردید. این لایحه، که مشتمل بر ٢٣ ماده و ١۴ تبصره بود، در جلسه هشتم خرداد ١٣٨٠ به تصویب مجلس شورای اسلامی دوره ششم رسید و به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان آن را در ١٨ مورد، خلاف قانون اساسی و شرع تشخیص داد و مردود اعلام کرد.
در فصل اول این قانون، جرم سیاسی چنین تعریف شده است: «ماده ١- فعل یا ترک فعلی که مطابق قوانین موضوعه قابل مجازات است، هرگاه با انگیزه سیاسی علیه نظام سیاسی مستقر یا حاکمیت دولت یا مدیریت سیاسی کشور یا مصالح نظام جمهوری اسلامی یا حقوق سیاسی اجتماعی و فرهنگی شهروندان و آزادی‌های قانونی ارتکاب یابد، جرم سیاسی به شمار می‌آید».
۴- در شهریور سال ٩٢ طرحی با امضای ١٩ نماینده مجلس تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس شد که سرانجام در ٢٩ دی‌ سال گذشته به تصویب نمایندگان مجلس رسید که شورای نگهبان ایراداتی بر آن گرفت و درنهایت، در روزهای آخر مجلس دهم و با عجله به تصویب رسید. ماده اصلی آن به شرح زیر است: «ماده ١: هر یک از جرائم در ماده ٢ این قانون چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون آنکه مرتکب، قصد ضربه‌زدن به اصل نظام را داشته باشد، جرم سیاسی محسوب می‌شود».
۵- در مقایسه کلی ماده اول دو قانون یادشده، ملاحظه می‌شود آنها کاملا با یکدیگر مغایرند.
در قانون جدید، تعریف جرم سیاسی تناقض دارد، یعنی اگر فردی معتقد به نظام، بخواهد به‌منظور اصلاح امور به صورت اعتراض به عملکردها اقدامی انجام دهد، با تعابیری مانند توهین یا نشر اکاذیب، مجرم سیاسی محسوب می‌شود.
به طور اصولی، باید به این سؤال پاسخ داد که اگر فرد یا گروهی بخواهد بدون مخالفت و ضربه‌زدن به نظام، اموری را در کشور اصلاح کند و مثلا با تشکیل حزب و به صورت قانونی و مسالمت‌آمیز، فعالیت کند؛ تکلیفش چیست؟ آیا نباید به این‌گونه افراد اجازه فعالیت قانونی داد؟ و اگر از فعالیت این‌گونه افراد و احزاب جلوگیری شود، نباید دادگاهی با حضور هیأت‌منصفه به اتهامات رسیدگی کند؟ چگونه ممکن است مسئولان با وجود اهل فن حوزوی و حقوقی، مراجع تقلید و مدیران سیاسی و اجرائی بزرگ و سال‌ها تجربه کشورداری، از تدوین یک قانون ساده – که مشابه آن در اکثر نظام‌های حکومتی شرق و غرب عالم وجود دارد – ناتوان باشند؟ ناچار باید قبول کنیم قصد و اراده جدی برای تعریف دقیق و روشن از جرم سیاسی وجود ندارد؛ زیرا در حالت ابهام و مشخص‌نبودن جرم سیاسی، می‌توان هر فردی را بازداشت کرد و با اتهاماتی مانند جرم ضدامنیتی، احکام خاص علیه او صادر کرد و جو نگرانی را در کشور حاکم کرد تا هیچ‌کس توان هیچ‌گونه اعتراض به عملکرد مسئولان را نداشته باشد. از جناب‌عالی که حقوق‌دان هستید و می گویید به حقوق شهروندی و استقرار عدالت اهمیت می‌دهید، درخواست می‌شود، پس از بررسی‌های دقیق و مشورت با مشاوران معتمد، یک لایحه اصلاحی تهیه و با ارائه آن به مجلس شورای اسلامی، قانون فعلی جرم سیاسی را اصلاح کنید تا شاید طلسم تدوین یک قانون کارآمد و قابل اجرا درباره جرم سیاسی بعد از ٣٧ سال شکسته شود.
jorm siyasi




در حمایت از زندانیان سیاسی واعدامی مقابل سفارت ننگین جمهوری اسلامی ایران...

۱۳۹۵ شهریور ۳, چهارشنبه

علی‌رغم تکذیب دادگستری؛ پدر زندانی امنیتی توسط معاون دادستان مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است

خبرگزاری هرانا – روز دوشنبه هفته جاری پدر سالخورده ایرج محمدی زندانی امنیتی زندان مرکزی تبریز که بعد از ۱۰ روز بی خبری از فرزندش به دادستانی این شهر مراجعه کرده بود، توسط معاون دادستان استان آذربایجان شرقی «سید محسن قریشی» مورد هتک حرمت و ضرب‌وشتم قرار گرفت. امروز آقای مظفری رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی این خبر هرانا را «کذب محض» دانست. پدر آقای محمدی در گفتگوی امروز خود با هرانا نسبت به این تکذیبیه واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جاری رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی، حکمتعلی مظفری در گفت‎وگو با رسانه های داخلی، خبر روز گذشته هرانا مبنی بر ضرب‌وشتم پدر سالخورده یک زندانی امنیتی توسط معاون دادستان نظامی تبریز، را «کذب محض» خواند.
آقای مظفری در سخنان خود مدعی شد: "طبق اطلاعاتی که از معاون دادستان نظامی استان دریافت کردم، پدر این محکوم امنیتی هفته گذشته با معاون داستان به صورت تلفنی ارتباط برقرار کرده، بنابراین انتشار این خبر مبنی بر حضور وی در دادسرا و هتک حرمت و ضرب و شتم توسط معاون دادستان کذب محض است."
علیرغم ادعای رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی، پدر ایرج محمدی در گفتگوی امروز خود با گزارشگر هرانا با تاکید بر سخنان پیشین خود و «کذب» خواندن مدعیات مقام قضایی گفت: "بعد از ۱۰ روز که پسرم از زندان تبریز زنگ نزده بود و نگران مانده بودیم، به زندان مراجعه کردم و فهمیدم به سلول انفرادی منتقل شده و از حق تماس و ملاقات محروم است. به آقای قریشی مراجعه کردم تا نامه ای برای ملاقات بدهد. اما جوابی به من ندادند. من هم چند ساعتی آنجا نشستم و گفتم تا جوابی نگیرم از اینجا نمی‌روم. که آقای قریشی و همراهانش آمدند و مرا به با کتک با سیلی و لگد گرفتند. و پس از آن هم به بیمارستان رفتم. در حال حاضر نیز پایم باد کرده است."
آقای محمدی هم‌چنین این تکذیبیه را «سرپوش گذاشتن بر ظلم» عنوان کرد و بر پیگیری شکایتش از سید محسن قریشی معاون دادستان نظامی تبریز به دلیل مورد «ظلم و بی‌حیثیتی» قرار دادن خود تاکید کرد.
آقای حکمتعلی مظفری هم‌چنین در قسمت دیگری از اظهارات ناصحیح امروز خود گفت "با توجه به اینکه یک سال از حبس این محکوم امنیتی باقی مانده است وی از بند نظامی به بند عمومی انتقال داده شده بود و پدرش به دلیل عدم اطلاع از این موضوع برای ملاقات به زندان مراجعه می کند و در نهایت طی تماس تلفنی، معاون دادستان وی را راهنمایی می‎کند."
این ادعا در حالی مطرح میشود که چندی پیش آقای قریشی دربازدید از زندان تبریز و مواجه با اعتراض ایرج محمدی و محمدامین آگوشی دو زندانی امنیتی در زندان، مورخ ۲۳ مردادماه دستور به « لغو مرخصی، ملاقات و تلفن» آن‌ها داد. این دو زندانی نیز با دوختن دهان خود دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند که با دستور این مقام قضایی به مدت ۱۰ روز به سلول‌های انفرادی بند ویژه این زندان منتقل شدند.
نهایتا بعد از ۱۰ روز آزار و اذیت در سلول انفرادی، روز دوشنبه اول شهریور، این دوزندانی با قول مساعد مدیر داخلی زندان «آقای شکری‌پور» به اعتصاب غذای خود پایان داده و از سلول‌ انفرادی به بندهای جداگانه (غیر از بند سابق خود) منتقل شدند.
ایرج محمدی به بند ۹ زندانیان پرخطر و محمد امین آگوشی به بند «سه گانه» (مخصوص سارقین) منتقل شدند که آقای آگوشی از رفتن به این بند خودداری کرده و در حال حاضر به طور موقت در قرنطینه این زندان نگهداری می‌شود.
این درحالی است که این زندانیان وسایل شخصی خود را همراه نداشته و به بندهای سابق خود نیز بازنگشته اند که این موضوع نیز مشکلاتی را برای آن‌ها بوجود آورده است.
لازم به یادآوری است، ایرج محمدی در اردیبهشت ماه سال ۸۸ به همراه محمدامین آگوشی و احمد پولادخانی به اتهام جاسوسی دستگیر و سرانجام در فروردین ۱۳۹۱ هر کدام به ده سال حبس تعزیری همراه با تبعید محکوم شدند.
هرانا پیش‌تر گزارش کرده بود، آقای محمدی در زاهدان مورد معاینه قرار گرفت و توسط کمسیون پزشکی تایید شد که ایشان باید تحت درمان باشد. اما این روند در زندان تبریز رعایت نمی شود و مسئولین زندان جواب مناسبی نمی دهند. هم اکنون وضعیت وی نامناسب است. به دلیل شرایط سخت زندان و تحمل هشت ماهه سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه پاسداران ارومیه که توام با ضرب و شتم بوده و بطور خاص به دلیل ضرباتی که به سرش خورده دچار بیماری و اختلالات اعصاب و روان شده است و در حال حاضر در زندان تبریز نیازمند درمان و دارو است.
محمد امین آگوشی در تاریخ اول مهرماه ٨۶ به اتهام جاسوسی و همکاری به نفع حکومت اقلیم کردستان بازداشت شد. ۷ ماه و ۲۰ روز در سلول های انفرادی قرارگاه رمضان وزارت اطلاعات واقع در شهرستان ارومیه جهت بازجویی بسر برد و پس از گدشت ۸ ماه از بازداشت خود با قرار وثیقه ی ۱۵۰ میلیون تومانی که از سوی شعبه ی ۲ بازپرسی دادسرای نظامی ارومیه توسط بازپرس پرونده آقای باغبان صادر شده بود، آزاد شد.
در اردیبهشت ماه سال ٨۶ با مراجعه به شعبه ی ۲ دادسرای نظامی شهرستان ارومیه به ریاست آقای حافظ غفاری و قاضی پرونده آقای صمیمی، تفهیم اتهام و به اتهام محارب متهم شناخته شد و به زندان مرکزی ارومیه انتقال داده شد. پس از گذراندان ۴ ماه در زندان مرکزی ارومیه بعد از ۵ جلسه تشکیل دادگاه به ریاست حافظ غفاری با توهین حکم اعدام از طریق تیرباران صادر و اعلام گردید.
با اعتراض به حکم صادر شده، پرونده برای دادرسی به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ به ریاست محمد سلیمی انتقال داده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به استناد ماده ۱۰۹ قانون اساسی تایید گردید.
در سال ۱۳۸۹ پرونده برای اعاده ی دادرسی باز و به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ فرستاده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری در تبعید تغییر پیدا کرد.
وی درمرداد ماه ۱۳۹۱ به زندان مرکزی زاهدان تبعید شده و بعد از یکسال موافقت دادستان دادسرای نظامی به مرخصی اعزام شد.
ایرج محمدی و محمد امین آگوشی در فروردین سال جاری از زندان زاهدان به زندان تبریز منتقل شدند.

۱۳۹۵ شهریور ۲, سه‌شنبه

گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در مرداد۹۵

خبرگزاری هرانا – آن‌چه در پی می‌آید گزارش اجمالی و ماهیانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی مرداد ۹۵ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.
لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.
گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق بشر در مرداد‌ماه ۱۳۹۵
در مرداد‌ماه سال ۱۳۹۵ نقض سامانمند حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت، در این ماه حکم اعدام ۶۸ نفردر استان‌های البرز، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مرکزی، هرمزگان اجرا شد.
اعدام
در مرداد ۹۵درکنارتمام اعدام‌های صورت گرفته شاهد بخشش و نجات محکومین به قصاص نیز بودیم.
حقوق اقلیت‌ها
این ماه با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که از بارزترین آنها، بازداشت و بی خبری از یک زوج مراغه ای، بازداشت یک شهروند بلوچ در کوه ون، بازداشت بهزاد قنبری در قره ضیاالدین، بازداشت توام با ضرب‌و‌شتم دو شهروند اردبیلی بود.
در رابطه با نقض حقوق شهروندان بهایی شاهد تبعیض و آزار و اذیت ادامه دار اما کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم، گزارشات: بازداشت و بی‌خبری از یاشار رضوانی شهروند بهایی، دفن خودسرانه یک شهروند بهایی تبریزی در گورستانی دور افتاده ازجمله آنها بود.
درزمینهٔ حقوق شهروندان اهل سنت نیز گزارش‌هایی منتشر گردید. از جمله طلبه مفقود شده حوزه علمیه چابهار از بازداشتگاه وزارت اطلاعات با خانواده تماس گرفت .
شهروندان مسیحی به خصوص نوکیشان این آئین نیز از نقض حقوق بشر در امان نماندند و به سیاق قبل قسمتی از پرونده نقض حقوق بشر در ایران را به خود اختصاص دادند بازداشت و بی خبری از وضعیت ۱۱ نوکیش مسیحی در اصفهان، بازداشت سه تن ازمسیحیان جمهوری آذربایجان توسط اطلاعات سپاه در تهران ازجمله این گزارشات بود.
حقوق کودکان
حقوق زنان
در رابطه با حقوق زنان درایران همچنان در ماهی که گذشت قدم جدی برای تحقق شعار برابری جنسی از سوی دستگاه حاکم برداشته نشد، زنان ایرانی هم‌چنان شاهد نقض متعدد حقوق خود بودند، از پر اهمیت‌ترین گزارش‌های نقض حقوق بشر در حوزه حقوق زنان می توان به عفو بین الملل: ایران فعالان حقوق زنان را به دشمنی با نظام متهم می کند، تداوم پایین بودن میزان سهم زنان ایرانی از اشتغال، ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان در مریوان اشاره کرد.
کارگری
همچنین در این ماه ۲۲ گزارش مربوط به مرگ کارگران در محل کار نیز منتشر شد.
اصناف
درحوزه اصناف و حقوق صنفی این ماه خالی از حوادث نبود، پلمپ ۹۲ واحد صنفی عرضه کننده مانتو در تهران، پلمب ۲ واحد معدنی در آمل، پلمب ۴۴۰۰ فروشگاه به دلیل ارائه‌ پوشاک نامتعارف ازبرجسته‌ترین‌های گزارشات این رسته در مردادماه ۹۵ بودند.
بهداشت و محیط زیست
غالب گزارشات منتشره در حوزه محیط زیست باموضوع آلودگی هوا، محیط ‌زیست و کمبود آب در کشور همراه بود که از جمله مهم‌ترین این گزارشات میتوان به تصرف جنگل به بهانه وقف، آلودگی هوا؛ سی درصد کودکان تهرانی راشیتیسم دارند، دومین دریاچه‌ آب شور ایران خشک شد؛ خطر کویری شدن در یک قدمی فارس، شصت درصد فاضلاب تهران وارد اراضی کشاورزی می‌شود اشاره کرد.
گزارش‌های مورد توجه
دراین بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر درمرداد‌ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی‌ست که این توجه بیش‌تر، الزاما به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.
ازجمله گزارش‌ها باتوجه خاص می‌توان به پلمب ۴۴۰۰ فروشگاه به دلیل ارائه‌ پوشاک نامتعارف، برخورد پلیس با مانتوهای پشت نوشته، یک کشته، ۱۰۸ مجروح و ۷۰ بازداشتی در پی درگیرهای مردم بلداجی، بازداشت توام با ضرب‌و‌شتم دو شهروند اردبیلی، تجاوز به دختر نوجوان با رضایت والدین برای اجبار به ازدواج، قتل ناموسی زن ۲۰ ساله در مشهد، ممنوعیت دوچرخه سواری بانوان در شهر مریوان، سینماهاى حوزه هنری “لانتورى” را نمایش نمى‌دهند، مستند آقای نخست‌وزیر اجازه اکران نیافت، مادر معتاد: قیمت باران و بهار ۳ ساله ۱۵ میلیون تومان، تکی نمی فروشم،اشاره کرد.
گزارش‌های حقوق بشری، درسایه‌ی کم توجهی
درمقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساسا با کم توجهی و بعضا بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌روشدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضا غیرتعمدی یا بعضا تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.
برای انتخاب مورد اول در این دسته باید به بازداشت و بی‌خبری از یاشار رضوانی شهروند بهایی، اشاره کرد که علیرغم اهمیت با واکنش و حساسیت زیادی در افکارعمومی روبرو نشد. همچنین قتل یک ترنسکشوال پس از اطلاع از هویت جنسی او، طلبه مفقود شده حوزه علمیه چابهار از بازداشتگاه وزارت اطلاعات با خانواده تماس گرفت، مرگ ۳۵۰ نفر در حوادث کار ۳ ماهه امسال، محاکمه ۲ متهم به قتل زیر ۱۸ سال در دادگاه اطفال، جنگل‌های ایران تا ۳۰ سال آینده به کلی از بین می‌روند، اعدام محمدعبدالهی در زندان مرکزی ارومیه، زندان تهران بزرگ؛ دست‌کم ۵۲ جوان زیر ۳۲ سال در انتظار اعدام نیز از دیگر گزارش‌هایی بود که در سایه کم‌توجهی ازسوی افکار عمومی قرار گرفتند.
Monthly-Report-hra2



۱۳۹۵ شهریور ۱, دوشنبه

تعیین وقت دادگاه رسیدگی به اتهامات حشمت الله طبرزدی

خبرگزاری هرانا ـ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، تاریخ دهم شهریورماه را جهت رسیدگی به اتهامات حشمت الله طبرزدی تعیین کرد. وی متهم به “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاریخ ۱۳۹۵/۶/۱۰ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای رسیدگی به اتهامات حشمت الله طبرزدی تعیین و روز ۱۳۹۵/۵/۳۱ به محمد مقیمی وکیل وی ابلاغ شده است.
محمد مقیمی وکیل حشمت الله طبرزدی که این خبر را اعلام کرده است گفت، موکلم متهم است به “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران”.
وی در ادامه گفت که فعالیت‌هایی مانند راه اندازی کمپین حقوق بشری در زندان رجایی شهر و کمپین معیشت و دیگر فعالیت‌های موکل به عنوان دلایل اتهامات ایشان در کیفرخواست مطرح شده است.
این وکیل دادگستری اضافه کرد: “موکلم بر این باور است به دلیل اینکه اصول متعدد قانون اساسی کشورمان مانند، محاکمه متهمان سیاسی با حضور هیئت‌منصفه و به‌صورت علنی، اصل برائت، اصل قانونی بودن جرائم و مجازات‌ها و اصول دادرسی عادلانه که در اسناد جهانی و بین المللی حقوق بشری مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی نیز مورد تاکید قرار گرفته است در خصوص ایشان و دیگر فعالان سیاسی و مدنی رعایت نشده و نمی‌شود. بنابراین از استیفاء حق دفاع خود استنکاف خواهد نمود”.
لازم به است که حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی، روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه، با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.
حشمت الله طبرزدی، دبیر جبهه دمکراتیک ایران، ۲۸ اردیبهشت در خیابان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، این فعال سیاسی، طی دو دهه گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است.

tabarzadi

۱۳۹۵ مرداد ۳۱, یکشنبه

تداوم نگهداری یاشار رضوانی در بند ۲۰۹ زندان اوین

خبرگزاری هرانا – یاشار رضوانی شهروند بهایی که از سیزدهم مردادماه در منزل شخصی اش بازداشت شده بود، هم‌چنان در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود. پرونده این شهروند بهایی به شعبه ۳ دادسرای «شهید مقدس» اوین ارجاع داده شده است و خانواده وی از اتهامات احتمالی او اطلاعی در دست ندارند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاشار رضوانی شهروند بهایی هم‌چنان در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود.
یک منبع نزدیک به خانواده رضوانی با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “۱۹ روز هست که آقای رضوانی در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود. پرونده به شعبه ۳ دادسرای شهید مقدس اوین ارجاع داده شده است، اما خانواده وی هنوز از اتهامات وی اطلاعی ندارند. در مراجعات خانواده رضوانی به دادسرای اوین نیز مسئولین پاسخگو نیستند.”
یاشار رضوانی شهروند بهایی ساکن آریاشهر تهران از روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه ساعت ۱۰:۴۵ صبح در منزلش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
Yashar-rezvani

احمد خاتمی: قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ خدمتی بزرگ به ملت ایران بود

خبرگزاری هرانا – سیداحمد خاتمی در خطبه های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ گفت “آنچه امام راحل در سال ۶۷ صورت داد کاری فقهی، قرآنی، ‌انقلابی و خدمتی بزرگ به ملت مسلمان ایران بود.” وی همچنین اشاره کرد رسانه‌های غربی عکس‌های فتوشاپی علیه بنده درست کردند که خودم هم در خواب ببینم وحشت می‌کنم.
به گزارش هرانا به نقل از عصرایران، سیداحمد خاتمی در خطبه های نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و محارب خواندن این زندانیان مدعی شد “آنچه امام راحل در سال ۶۷ صورت داد کاری فقهی، قرآنی، ‌انقلابی و خدمتی بزرگ به ملت مسلمان ایران بود”.
وی اضافه کرد رسانه‌های غربی تا جایی که ‌می‌توانستند این طلبه ناچیز را تخریب کردند و عکس‌های فتوشاپی آنچنانی علیه بنده درست کردند که خودم هم در خواب ببینم وحشت می‌کنم،  بنابراین از این حرفا باکی ندارم.
گفتنی است سخنان احمد خاتمی را باید واکنشی به انتشار اخیر فایل صوتی جلسه آیت الله منتظری با اعضای هیئت مرگ در زمان اعدام ها دانست که توجه زیادی را به خود جلب کرده است

ahmad khatami

۱۳۹۵ مرداد ۳۰, شنبه

مخالفت دادگاه با درخواست آزادی نازنین زاغری‌ به قید وثیقه

خبرگزاری هرانا ـ کمپین آزادی نازنین زاغری‌ – رتکلیف روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرده است، دادگاه انقلاب با درخواست وکیل خانم زاغری برای آزادی وی به قید وثیقه مخالفت کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رادیو فردا، ازنین زاغری‌-رتکلیف، که تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی دارد و برای بنیاد تامسون رویترز (بنیاد خیریه وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کند،‌ روز ۱۵ فروردین به هنگام خروج از ایران بازداشت شد. به گفته همسر نازنین زاغری‌-رتکلیف،وی همراه با فرزند خردسالش برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود.
در بیانیه کمپین آزادی نازنین زاغری‌-رتکلیف آمده است، خانم زاغری روز یکشنبه ۱۴ اوت (۲۴ مردادماه) بار دیگر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به مدت سه ساعت به صورت غیرعلنی محاکمه شد.
این بیانیه می افزاید، دادگاه به خانواده نازنین زاغری‌-رتکلیف اجازه حضور در دادگاه را نداده است.
طبق این بیانیه وکیل نازنین زاغری‌-رتکلیف به همراه پدر وی ضمن دیدار با قاضی، در خواست کتبی برای آزادی به قید وثیقه موکلش را ارائه کرده است.
در این بیانیه تصریح شده است: “روز چهارشنبه وکیل نازنین به همراه پدرش از رییس دادگاه خواستند با توجه به دوری چهارماه نازنین از فرزند دوساله اش، گابریلا، با آزادی وی به قید وثیقه موافقت کند. دادگاه روز چهارشنبه ۲۷ مردادماه با درخواست اولیه برای وثیقه مخالفت کرد. اما خانواده نازنین امیدوارند باردیگر در خواست آزادی با قید وثیقه را ارائه کنند و دادگاه با این درخواست موفقت کند”.
ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری‌-رتکلیف پیشتر گفته بود که او روز دوشنبه ۱۱ مرداد برای نخستین بار در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد.
ابوالقاسم صلواتی، رییس و قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران است و به صدور احکام سنگین علیه فعالان سیاسی – اجتماعی مخالف و منتقد جمهوری اسلامی شهرت دارد.
به گفته ریچارد رتکلیف، این چهارمین بار بود که همسر و دخترش به ایران سفر می‌کردند و «این ایده که او این بار بخشی از یک نقشه فعال بود، در حالی که در دفعات قبل هیچ مشکلی نداشت، نه تنها متوهمانه بلکه یک دروغ حساب شده است».
بنیاد تامسون رویترز هم تاکید کرده که «ابدا هیچ همکاری‌ای با ایران ندارد، در ایران فعالیت نمی‌کند و برنامه‌ای هم برای فعالیت در ایران ندارد».
این در حالی است که پیشتر ترزا می،نخست وزیر بریتانیا، در یک گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در خصوص وضعیت خانم زاغری و چند شهروند بریتانیانی دیگرکه در ایران بازداشت هستند، ابراز نگرانی کرد.

nazanin zaghari


۱۳۹۵ مرداد ۲۹, جمعه

برگزاری دادگاه نجیبه صالح‌زاده به اتهام نوشته‌های یک صفحه‌ فیس‌بوکی که متعلق به او نیست

خبرگزاری هرانا ـ نجیبه صالح‌زاده، همسر فعال کارگری محمود صالحی، گفت که دادگاه او به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری،” بیست و پنجم مرداد در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز برگزار شده و قرار است حکم او طی چند روز آینده صادر و ابلاغ شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، نجیبه صالح‌زاده گفت: “روز دوشنبه به اتفاق پسرم به دادگاه رفتیم و قاضی دوباره همان اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری را تکرار کرد و گفت که من در فیسبوک مطالبی نوشته ام، من هم دوباره مثل بازپرسی اتهامات را قویا رد کردم و گفتم که هیچ وقت در فیسبوک حساب کاربری نداشتم و ندارم و اگر کسی این کار را به نام من کرده من خودم شاکی هستم و دادستان باید پیگیری کند که چه کسی به نام من چیزی نوشته و جعل کرده است، من در ایران زندگی می کنم و می دانم چنین توهینی جرم است و اصلا نیازی و قصدی برای توهین به کسی ندارم.”
خانم صالح‌ زاده گفت: “بنا به محتویات پرونده، خانمی به نام ساناز یک صحفه فیس بوک ساخته و دو مطلب در آن نوشته و زیر این دو مطلب شماره موبایل نجیبه صالح زاده یعنی من درج شده و پلیس فتا از طریق این شماره موبایل من را شناسایی کرده و پرونده تشکیل داده است، من در دادگاه هم گفتم که این عاقلانه نیست که کسی با نام مستعار در فیسبوک مطلب بنویسد و بعد شماره تلفن واقعی خودش را به صورت عمومی زیر آن یادداشت کند.”
دادگاه روز هفدهم خردادماه سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه دوم دادیاری دادگستری شهرستان سقز به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” تفهیم اتهام شده بود.
پیش‌ترخانم صالح زاده درباره احضارش گفته بود: “روز ۱۷ خرداد با احضاریه قبلی به شعبه دو دادیاری سقز رفتم. به من گفتند که از طریق فیسبوک و در سفر به فرانسه علیه نظام جمهوری اسلامی و رهبری تبلیغ کردید، در حالی که من فیسبوک ندارم و سفرم به فرانسه به عنوان همراه همسرم بود که از طرف یک سندیکای بزرگ کارگری در اروپا دعوت شد و کاملا قانونی و با پاسپورت رفتیم.”
محمود صالحی همسر نجیبه صالح زاده نیز اتهامات همسرش را «پرونده سازی بدون مستند قانونی» خوانده و در صفحه فیسبوک خود نوشته بود که بخشی از اتهامات نیز به دلیل همراهی خانم صالح زاده در سفر به فرانسه و به عنوان همسر محمود صالحی بوده است : “قاضی محترم پرونده در بخشی از صحبت هایش گفته بود که شما و همسرت (محمود صالحی ) در کنگره سندیکا ها در فرانسه علیه نظام جمهوری اسلامی تبلیغ کردید. جهت اطلاع، ویدئو و متن سخنرانی من در کنفرانس و کنگره ۵۰ سندیکا ی کارگران موجود است و قاضی محترم شعبه دوم دادیاری سقز می تواند صحبت‌های من را که توسط یک خانم به زبان فرانسه ترجمه شده است، به زبان فارسی ترجمه کند تا مشخص شود که این کنفرانس و کنگره هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ایران و مقدسات کسی نداشته و ندارد.”
خانم صالح زاده نیز درباره بخشی از اتهاماتش مبنی بر سفر به فرانسه گفته بود: “حضور من در کنفرانس سندیکاهای کارگری در فرانسه به عنوان همراه همسرم بوده و اصلا صحبتی نکرده‌ام که تبلیغ علیه نظام باشد یا نباشد.”
نجیبه صالح زاده همسر محمود صالحی است که در بین فعالین کارگری در ایران شناخته شده است و بارها به دلیل فعالیت های کارگری، بازداشت و زندانی شده است و اخیرا نیز به ۹ سال زندان محکوم شده و موقتا با قید وثیقه آزاد است

najibeh saleh zadeh

۱۳۹۵ مرداد ۲۸, پنجشنبه

بازداشت و بی خبری از یک زوج مراغه ای

خبرگزاری هرانا – صبح روز سه شنبه هفته جاری دو شهروند ساکن مراغه، از توابع استان آذربایجان شرقی، به اسامی «جلال شیشوانی و شهناز طوسی» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از وضعیت و محل نگهداری این زوج دستگیر شده اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلال شیشوانی و شهناز طوسی، زوج ساکن مراغه، صبح روز سه شنبه بیست و ششم مرداد ماه با مراجعه‌ی ماموران امنیتی به منزلشان بازداشت شدند.
جلال شیشوانی، کارشناس ارشد مکانیک و در نیروگاه سهند مشغول به کار بوده است و گفته می‌شود که به دلیل فعالیت‌های اینترنتی خود و همسرش بازداشت شده‌اند.
از محلی که این زوج پس از دستگیری به آن‌جا منتقل شده‌اند، تا لحظه‌ی تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.

shishvani & tousi

دستگیری یک زن به دلیل فعالیت تلگرامی در گلستان

خبرگزاری هرانا ـ زن جوانی در گلستان به اتهام «مدیریت ۵ کانال ضد دینی» در اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام توسط نهاد اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و تحویل مقامات قضایی شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، مسئول روابط عمومی سپاه نینوا گفت: “معاونت اطلاعات سپاه نینوا چندی پیش فردی را که در شبکه های فضای مجازی اقدامات ضد دینی انجام می داد شناسایی و بازداشت کرد”.
سیدمهدی حسینی تبار مدعی شد: “این خانم ۳۳ ساله که با هویت معلوم به عنوان مدیر اصلی گروههای تلگرامی و زیر نظر عناصر خارجی اقدام به انتشار مطالب توهین آمیز علیه مقدسات، ائمه اطهار و نظام می کرد، تحویل مقامات قضایی شد”.

bazdasht cyber

۱۳۹۵ مرداد ۲۷, چهارشنبه

دستگیری ۹۵ شهروند اردبیلی با اتهام ‘جرائم اینترنتی’ در یک سال

خبرگزاری هرانا ـ رئیس پلیس فتای استان اردبیل میانگین سنی متهمان «جرایم اینترنتی» دستگیر شده را بین ۱۹ تا ۲۷ سال اعلام کرد و افزود که ما در یک سال اخیر بیش از ۹۵ نفر دستگیری در این حوزه داشتیم که با تشکیل پرونده این متهمان تحویل مراجع قضایی شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، حافظ  شریفی میانگین سنی متهمان دستگیر شده را بین ۱۹ تا ۲۷ سال اعلام کرد و افزود: “ما در یک سال اخیر بیش از ۹۵ نفر دستگیری در این حوزه داشتیم که با تشکیل پرونده این متهمان تحویل مراجع قضایی شدند”.
وی میانگین زمان وصول پرونده و رسیدگی به آن را ۴۹ روز اعلام کرد و گفت: “این شاخص در کشور به طور میانگین ۶۵ روز است که با توجه به پیچیدگی کار فنی مورد نیاز در این حوزه ما ۱۶ روز از شاخص کشوری در پیگیری و به سرانجام رساندن پرونده‌ها جلوتر هستیم”.
رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه «اشرافیت کامل بر فضای مجازی» داریم و سعی می‌کنیم با شناسایی به موقع اجازه ندهیم «عده‌ای از مجرمان» در این فضا جولان بدهند، گفت: “هر چند نشر اکاذیب، توهین و افترا بیشترین تخلفات ما را در این حوزه تشکیل می‌دهد اما ۲۴ ساعته فضای مجازی را رصد می‌کنیم تا با اشرافیت کامل اجازه ندهیم چنین بداخلاقی‌هایی تکرار شود”.
شریفی با بیان اینکه استان اردبیل در ردیف استان‌های گروه دوم در حوزه آسیب‌های فضای مجازی است، افزود: “ما مشکل خاصی را در فضای مجازی نداریم و با بحران نیز در این بخش روبه‌رو نیستیم
bazdasht cyber


۱۳۹۵ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

بازداشت و بی خبری از وضعیت ۱۱ نوکیش مسیحی در اصفهان

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۲۲ مرداد ماه یازده تن از اعضای یک کلیسای خانگی در اصفهان توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. از سرنوشت و محل نگهداری بازداشت شدگان خبری در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد الیاسی، محسن خوبیاری، ادموند(خاچاطوریان)، محمد ملک خطایی، سمانه شهبازی فر، آرش قدسی، فاطمه امینی، مریم ذنوبی، امین آهنین، حامد سپیدکار، به همراه یک تن دیگر (هویت نامشخص)، روز جمعه ۲۲ مرداد ماه، در حالیکه جهت مراسم پرستشی گردهم آمده بودند با هجوم ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند.
به گفته شاهدان عینی، ماموران امنیتی مسلح به سلاح کمری و بیسیم، افراد بازداشت شده را همراه با تعدادی کتاب، جزوه و ادوات دریافت ماهواره، به خودروهای ون منتقل کردند.
از سرنوشت و محل نگهداری بازداشت شدگان خبری در دست نیست و پیگیری خانواده های آنان از طریق نیروی انتظامی و هم‌چنین دادگاه انقلاب اصفهان نتیجه ای نداشته است.


masihiyan-esfehan

۱۳۹۵ مرداد ۲۵, دوشنبه

هافینگتون پست: افزایش شمار ایرانیان دو تابعیتی در زندان های ایران

خبرگزاری هرانا ـ رسانه ها در آمریکا و بریتانیا در مورد بالا رفتن شمار ایرانیان دو تابعیتی که پس از سفر به ایران با اتهام های جاسوسی و اقدام برای براندازی نرم مواجه می شوند هشدار داده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، شمار شهروندان غربی که توسط دولت ایران بازداشت و در زندان اوین حبس شده اند رو به افزایش است. بنا به این گزارش، مقام های ایران یا از تابعیت دو گانه اشخاص برای گرفتن امتیازهای اقتصادی، مالی، و سیاسی استفاده می کنند، و یا آنها را به عنوان مهره هایی نگه می دارند که با ایرانی های زندانی در کشورهای غربی مبادله شوند.
در میان شهروندان غربی ایرانی تبار، در حال حاضر چهار بریتانیایی ایرانی تبار در زندان های کشور در حبس بسر می برند، از جمله نازنین زاغری که در فروردین ماه سال جاری در فرودگاه امام خمینی و هنگام بازگشت به بریتانیا دستگیر شد.
سپاه پاسداران که در بازداشت نازنین زاغری نقش داشت، او را به مشارکت در پروژه‌های “براندازی نرم” متهم کرده و از او به عنوان یکی از “سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند” نام برده است. همسر خانم زاغری، ریچارد رتکلیف، اتهامات مطرح شده را به شدت رد کرده و آنها را جنون آمیز خواند.
در همین حال خانم ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در باره هر چهار نفر، از جمله نازنین زاغری رتکلیف که هم اکنون ۱۳۳ روز در حبس بسر برده، صحبت کرد و خواستار آزادی فوری آن ها شد.

zendan

۱۳۹۵ مرداد ۲۴, یکشنبه

بیش از ۱۰ ماه بلاتکلیفی مرجان داوری مترجم زندانی در اوین

خبرگزاری هرانا – مرجان داوری محقق و مترجم ۵۰ ساله از مهرماه سال ۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شود. علی‌رغم گذشت ۱۰ ماه از بازداشت، دادگاهی برای وی تشکیل نشده و هنوز اطلاعی از اتهامات وی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرجان داوری در ۴ اردیبهشت ۱۳۴۵ در تهران متولد شد.
خانم داوری تحصیلات ابتدایی را در انگلستان و در بازگشت به ایران، در مدرسه بین المللی تیزهوشان پارتیان به اتمام رساند. در سیزده سالگی موفق به اخذ دیپلم ترجمه زبان انگلیسی شد. تحصیلات دانشگاهی را با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه هنر الزهرا در رشته گرافیک و نقاشی و همچنین تحقیق و ترجمه در زمینه علوم باطنی و هستی شناسی مشرق و مغرب زمین ادامه داد.
از جمله آثار ترجمه منتشر شده خانم داوری می‌توان به «پنجه زمان اثر پال توئیچل ، جوینده اثر فیل موریمیتسو ، تمرینات معنوی اک اثر هارولد کلمپ» اشاره کرد.
یک منبع نزدیک به این مترجم زندانی در گفتگو با گزارشگر هرانا در مورد علت بازداشت وی گفت: “ایشان در تاریخ دوم مهر ۹۴ با تعطیلی و بازداشت مسئولان موسسه راه معرفت، بازداشت و بعد از گذشت بیش از ۱۰ ماه هنوز در وضعیت بازداشت موقت به سر می‌برد.”
این منبع مطلع با بیان این‌که هنوز از اتهامات خانم داوری اطلاع دقیقی در دست نیست در ادامه افزود: “مجموعه آثار و نوشته هایش به صورت آرشیوی نگهداری می‌شد تا در اختیار علاقه مندان بطور رایگان قرار گیرد که اکنون در توقیف نیروهای امنیتی است. او خود را به عنوان محققی آزاد و بدون مرز در زمینه علوم باطنی و متافیزیک می شناسد.”
منبع نزدیک به مرجان داوری درپایان تصریح کرد: “وی سال ها به طور متمرکز بر مطالعه و ترجمه علوم باطنی و علوم الهی و اشراقیون پرداخته و به عنوان یکی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت همکاری داشته است. در سال ۸۹ با بخش مشاوران معنوی سازمان ملل آشنا و اقدام به ترجمه آثار نویسندگان مکاتب فکری اشراقیون در سرتاسر جهان و گرد آوری و تدوین مجموعه ای ارزشمند در این زمینه نموده بود.

marjan-davari-davary