۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۰, دوشنبه

پنجاه هزار نفر ظرفیت زندان‌های کشور؛ ورودی ۲۵۰ هزار نفر است

خبرگزاری هرانا ـ عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت که به طور کلی سالانه ورود و خروجی زندانیان ۵۰۰ هزار نفر است که ۲۵۰ هزار نفر آنها در زندان می‌مانند درحالی که ظرفیت زندان‌های کشور ۵۰ هزار نفر است با این شرایط ۴ برابر استاندارد دنیا زندانی داریم.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، میرهادی قره سیدرومیانی افزود: “در دنیا دو روش علمی در زمینه برخورد با مواد مخدر وجود دارد که یک نوع آن نظارت و نوع دوم آن آموزش است”.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: “بسیاری از کشورها به سمتی رفته‌اند که محدودیت را از برخی موادمخدر برداشته‌اند اما نظارت کاملی بر خرید، فروش، توزیع و مصرف آن دارند این در حالی است که در کشور ما کمتر به این موضوعات پرداخته شده است”.
وی با بیان اینکه ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد، گفت: “کشور ما بهای سنگین ترانزیت موادمخدر به غرب را می دهد اما این هزینه سنگین برای ما جبران نمی‌شود که ضرورت دارد در چنین شرایطی برنامه‌ریزی کلان برای مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر در  دستور کار مسئولان قرار گیرد”.
این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: “به نظر می رسد کشور باید اولویت را بر آموزش قرار داده و کنترل و برخورد را به عنوان آخرین راهکار پیگیری کند، در این زمینه باید با همکاری وزارت آموزش و پرورش و نهادهای دانشگاهی اقدامات بازدارنده موثری انجام داد، تنها در چنین شرایطی است که می توانیم تا حدود زیادی از افزایش معتادان و عرضه و خرید و فروش مواد مخدر جلوگیری کنیم”.
وی تاکید کرد: “نیروی انتظامی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر نیازمند بودجه، آموزش و مهارت لازم و پرورش افراد مجرب است تا اراده جدی در برخورد با این معضل و اتخاذ تدابیر مناسب وجود داشته باشد”.
 رومیانی درباره برخوردهای مقطعی در جمع آوری معتادان در کشور، یادآور شد: “نگاه به موادمخدر باید ویژه باشد و از نگاه چکشی باید بیرون آید زیرا اگر معتادان را از خیابان هم جمع آوری کنیم باید جایگاهی را برای آن درنظر بگیریم تا مورد درمان قرار گیرند که این نیازمند ساماندهی و سازماندهی است و صرفا دستگیری افراد و تحویل آنها به قوه قضاییه دردی را دوا نمی کند”.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم، ادامه داد: “مراکز مذکور که معتادان در آن جمع‌آوری می شوند، اغلب به عنوان نماینده ای از سازمان زندان ها عمل می‌کند و بعد از یک الی دو ماه حبس معتادان، در ترک آنها و آموزش به معتادان مبادرت می ورزند که البته این برخوردها مقطعی است”.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه بیشترین زندانیان در کشور مرتبط با حوزه موادمخدر هستند، تصریح کرد: “به طور کلی سالانه ورود و خروجی زندانیان ۵۰۰ هزار نفر است که ۲۵۰ هزار نفر آنها در زندان می‌مانند درحالی که ظرفیت زندان‌های کشور ۵۰ هزار نفر است با این شرایط ۴ برابر استاندارد دنیا زندانی داریم”.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: “در شرایط مذکور اضافه کردن معتادان به زندان‌های معمولی کشور نتیجه بخش نیست زیرا هم اکنون سازمان زندان‌ها برای دادن غذا به زندانیان هم بودجه کافی ندارد که باید برای بهبود این وضعیت مانع از افزایش زندانیان مرتبط با مواد مخدر بود”.
zendani


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر