۱۳۹۵ خرداد ۱۰, دوشنبه

مصوبه شورای عالی فضای مجازی به ریاست روحانی برای انتقال اطلاعات کاربران ایرانی "تلگرام" به داخل کشور!

شورای عالی فضای مجازی در ایران، شامگاه شنبه ۸ خرداد مصوبه‌ای تصویب کرده که براساس آن، اطلاعات کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام باید به داخل منتقل شود. خبرگزاری "مهر" نوشته که براساس این مصوبه، شرکت‌های خارجی پیام‌رسان که در داخل ایران فعالیت دارند، برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد تا «همه اطلاعات و فعالیت‌های مرتبط با شهروندان ایرانی» را به داخل منتقل کنند.
نکاتی‌ درباره امنیت پیام رسان «تلگرام»
" آیا سپیده دم کانالی در پیام رسان تلگرام دارد؟" این سوالی که هم میهنان بارها در کامنت‌ها و پیغام‌های خصوصی از گردانندگان سایت سپیده دم پرسیده‌اند.
یکی‌ از کاربران فیسبوک هم در کامنتی نوشته است:
"اگر ممکن است یک پست هم برای روشنگری درباره ناامنی تلگرام که این روزها آخوندهای رنگین شده در ایران مد کرده اند بنویسید."
هم میهنان گرامی‌، ما در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۴ با انتشار مطلبی در سایت سپیده دم اعلام کردیم با توجه به عدم امنیت پیام‌رسان تلگرام برای شهروندان ایرانی‌، کانال تلگرامی سپیده دم برای همیشه حذف خواهد شد.
حال دلایل خود را درباره این تصمیم بار دیگر اعلام می‌کنیم:
۱- در آبانماه سال گذشته اخباری درباره "درخواست دولت روحانی برای همکاری در زمینه جاسوسی از شهروندان در تلگرام" منتشر شد.
۲- محمدرضا فرنقی زاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری گفته است که این وزارتخانه تصمیم گرفته بود در صورتی که صفحات "غیر اخلاقی" تلگرام مسدود نشوند، درباره فیلترینگ تلگرام تصمیم جدی بگیرد.
۳ - تاکنون بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی که از پیام رسان تلگرام استفاده میکردند، دستگیر شدند
۴ - حامیان روحانی قبل از انتخاباتِ اسفند ماه گذشته این شعار را سردادند: "همین قدر که روز انتخابات اس ام اس وصل است، تلگرام فیلتر نیست، ناظران سر صندوق ها هستند و کسی دستگیر نشده ... تاثیر آخرین رائی است که سال ۹۲ دادیم ..."
۵ - سایت خط امامی توانا این چنین برای تلگرام تبلیغ نمود: اگر نگران امنیت پیام‌هات هستی، از تلگرام استفاده کن!
۶- پاول دوروف ، موسس روسی پیام‌رسان تلگرام، روز چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ گفته بود که درخواست دولت روحانی برای همکاری در زمینه جاسوسی از شهروندان را رد کرده و به همین دلیل، تلگرام روز سه‌شنبه ۲۸ مهر ماه چند ساعتی فیلتر بوده است. اما بعد از مدت کوتاهی‌ او با انتشار پیامی در توییتر و کانال تلگرامش، اعلام کرد که فیلتری در کار نبوده است و اظهارات پیشین او مبنی بر مسدود شدن تلگرام در ایران نادقیق یا دست‌کم عجولانه بوده است و از این بابت عذرخواهی کرد.، دولت روحانی هم هرگونه درخواستی برای جاسوسی از طریق تلگرام را تکذیب کرده و درخواست‌هایی که او دریافت کرده، جعلی بوده‌اند!
آیا سرانجام مدیر روسی تلگرام درخواست جاسوسی از شهروندان ایرانی‌ را پذیرفت؟ نمی‌توان با قاطعیت در این باره اظهار نظر کرد!
اما فرض کنیم که مدیر تلگرام جهت جاسوسی با دولت جمهوری اسلامی همکاری نمیکند و و باز هم فرض کنیم وزارت اطلاعات مدت هاست که یک فعال سیاسی‌ به نام «سهیل» را زیر نظر زیر نظر گرفته
حال ماموران وزارت اطلاعات برای اینکه کنترل حساب تلگرام «سهیل» را در دسترس بگیره اختیار بگیرند چه راهی‌ پیش روی خود دارند:
قدم اول میتوانند به راحتی‌ اسم این فرد رو (و حتی خانوادش رو) توی لیست سیم کارت‌های ثبت شده سرچ کنند و مثلا ۱۵ سیم کارت به نام سهیل و یا اعضای خانواده اش پیدا میکنند.
در قدم بعدی کارشان بسیار راحت تر میشود، اگر دقت کنیم میبینیم که تلگرام برای لاگین به جای آدرس ایمیل شماره شماره موبایل از شما می‌خواهد و رمزی که به صورت اس‌ام اس به سیمکارت ارسال میشود.
خوب حال نیروهای امنیتی و سربازان امام زمان که شماره‌های موبایل‌ها را که از قبل جمع آوری و ثبت کرده اند، اس‌ام اس ها را هم که میتوانند از مرکز پیام اپراتور دریافت کنند، پس هر دو گزینه‌ای که برای ورود به اکانت تلگرام سهیل نیاز باشد را در اختیار دارند!! پس نتیجه میگیریم که تلگرام به هیچ وجه نمی‌تواند برای فعالین سیاسی و مدنی واقعی‌ ( نه قلابی از نوع محمد نوریزاد که با گریم خود را قربانی نشان میدهد) امنیت لازم را داشته باشد.
در آینده‌ای نزدیک در رابطه با امنیت در فیسبوک هم مطالبی منتشر خواهیم کرد. یکی‌ از تفاوت‌های فیسبوک با تلگرام این است که میتوانید با آدرس ایمیل لاگین کنید نه با شماره موبایل!





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر