۱۳۹۵ خرداد ۱۱, سه‌شنبه

سازمان ملل: شلاق زدن در ایران غیرانسانی، ظالمانه، تحقیر آمیز و خلاف قوانین بین المللی است

خبرگزاری هرانا ـ سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی ایران را به خاطر شلاق زدن به ۳۵ دختر و پسر جوان که در یک مهمانی شرکت کرده بودند، محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، پنجشنبه گذشته، اسماعیل صادقی نیارکی دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت ۳۵ دختر و پسر را به خاطر شرکت در جشن فارغ التحصیلی “مختلط” که با “رقص” و نوشیدن مشروبات الکلی همراه بوده، ۹۹ ضربه شلاق زده‌اند تا “درس عبرتی” برای سایرین باشد.
اما روز سه شنبه ۱۱ خرداد ماه، سخنگوی کمیساریایی عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه ای شلاق زدن این ۳۵ جوان را “غیرقابل پذیرش” خواند و گفت که این سازمان، اقدام جمهوری اسلامی ایران را “محکوم” می کند.
سازمان ملل متحد در بیانیه خود اشاره کرده است که این ۳۵ دانشجو هفته گذشته در قزوین به خاطر شرکت در یک جشن فارغ التحصیلی دستگیر و طی ۲۴ ساعت همگی شلاق خوردند.
سازمان ملل متحد می گوید طبق قوانین حقوق بشری بین المللی، به ویژه کنوانسیون علیه شکنجه، شلاق زدن ممنوع است.
سازمان ملل متحد اقدام مقامات جمهوری اسلامی را غیرانسانی، ظالمانه، و تحقیر آمیز خوانده و گفته اقدام آنها در شلاق زدن می تواند به منزله شکنجه باشد.
سخنگوی کمیساریایی عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین در بیانیه خود به شلاق زدن ۱۷ کارگر معدن در آذربایجان غربی در ماه جاری میلادی اشاره کرده است که به اخراج ۳۵۰ کارگر از یک معدن طلا اعتراض کرده بودند.
این سازمان همچنین به پرونده شلاق زدن علنی یک زن به خاطر اینکه خارج از پیوند زناشویی رابطه جنسی داشته، اشاره کرده است.
سازمان ملل متحد در بیانیه خود از مقامات ایران خواسته است که به مجازات تحقرآمیز، ظالمانه و غیرانسانی شلاق زدن پایان دهند
sazman melal

۱۳۹۵ خرداد ۱۰, دوشنبه

مصوبه شورای عالی فضای مجازی به ریاست روحانی برای انتقال اطلاعات کاربران ایرانی "تلگرام" به داخل کشور!

شورای عالی فضای مجازی در ایران، شامگاه شنبه ۸ خرداد مصوبه‌ای تصویب کرده که براساس آن، اطلاعات کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام باید به داخل منتقل شود. خبرگزاری "مهر" نوشته که براساس این مصوبه، شرکت‌های خارجی پیام‌رسان که در داخل ایران فعالیت دارند، برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد تا «همه اطلاعات و فعالیت‌های مرتبط با شهروندان ایرانی» را به داخل منتقل کنند.
نکاتی‌ درباره امنیت پیام رسان «تلگرام»
" آیا سپیده دم کانالی در پیام رسان تلگرام دارد؟" این سوالی که هم میهنان بارها در کامنت‌ها و پیغام‌های خصوصی از گردانندگان سایت سپیده دم پرسیده‌اند.
یکی‌ از کاربران فیسبوک هم در کامنتی نوشته است:
"اگر ممکن است یک پست هم برای روشنگری درباره ناامنی تلگرام که این روزها آخوندهای رنگین شده در ایران مد کرده اند بنویسید."
هم میهنان گرامی‌، ما در تاریخ ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۴ با انتشار مطلبی در سایت سپیده دم اعلام کردیم با توجه به عدم امنیت پیام‌رسان تلگرام برای شهروندان ایرانی‌، کانال تلگرامی سپیده دم برای همیشه حذف خواهد شد.
حال دلایل خود را درباره این تصمیم بار دیگر اعلام می‌کنیم:
۱- در آبانماه سال گذشته اخباری درباره "درخواست دولت روحانی برای همکاری در زمینه جاسوسی از شهروندان در تلگرام" منتشر شد.
۲- محمدرضا فرنقی زاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری گفته است که این وزارتخانه تصمیم گرفته بود در صورتی که صفحات "غیر اخلاقی" تلگرام مسدود نشوند، درباره فیلترینگ تلگرام تصمیم جدی بگیرد.
۳ - تاکنون بسیاری از فعالین سیاسی و مدنی که از پیام رسان تلگرام استفاده میکردند، دستگیر شدند
۴ - حامیان روحانی قبل از انتخاباتِ اسفند ماه گذشته این شعار را سردادند: "همین قدر که روز انتخابات اس ام اس وصل است، تلگرام فیلتر نیست، ناظران سر صندوق ها هستند و کسی دستگیر نشده ... تاثیر آخرین رائی است که سال ۹۲ دادیم ..."
۵ - سایت خط امامی توانا این چنین برای تلگرام تبلیغ نمود: اگر نگران امنیت پیام‌هات هستی، از تلگرام استفاده کن!
۶- پاول دوروف ، موسس روسی پیام‌رسان تلگرام، روز چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ گفته بود که درخواست دولت روحانی برای همکاری در زمینه جاسوسی از شهروندان را رد کرده و به همین دلیل، تلگرام روز سه‌شنبه ۲۸ مهر ماه چند ساعتی فیلتر بوده است. اما بعد از مدت کوتاهی‌ او با انتشار پیامی در توییتر و کانال تلگرامش، اعلام کرد که فیلتری در کار نبوده است و اظهارات پیشین او مبنی بر مسدود شدن تلگرام در ایران نادقیق یا دست‌کم عجولانه بوده است و از این بابت عذرخواهی کرد.، دولت روحانی هم هرگونه درخواستی برای جاسوسی از طریق تلگرام را تکذیب کرده و درخواست‌هایی که او دریافت کرده، جعلی بوده‌اند!
آیا سرانجام مدیر روسی تلگرام درخواست جاسوسی از شهروندان ایرانی‌ را پذیرفت؟ نمی‌توان با قاطعیت در این باره اظهار نظر کرد!
اما فرض کنیم که مدیر تلگرام جهت جاسوسی با دولت جمهوری اسلامی همکاری نمیکند و و باز هم فرض کنیم وزارت اطلاعات مدت هاست که یک فعال سیاسی‌ به نام «سهیل» را زیر نظر زیر نظر گرفته
حال ماموران وزارت اطلاعات برای اینکه کنترل حساب تلگرام «سهیل» را در دسترس بگیره اختیار بگیرند چه راهی‌ پیش روی خود دارند:
قدم اول میتوانند به راحتی‌ اسم این فرد رو (و حتی خانوادش رو) توی لیست سیم کارت‌های ثبت شده سرچ کنند و مثلا ۱۵ سیم کارت به نام سهیل و یا اعضای خانواده اش پیدا میکنند.
در قدم بعدی کارشان بسیار راحت تر میشود، اگر دقت کنیم میبینیم که تلگرام برای لاگین به جای آدرس ایمیل شماره شماره موبایل از شما می‌خواهد و رمزی که به صورت اس‌ام اس به سیمکارت ارسال میشود.
خوب حال نیروهای امنیتی و سربازان امام زمان که شماره‌های موبایل‌ها را که از قبل جمع آوری و ثبت کرده اند، اس‌ام اس ها را هم که میتوانند از مرکز پیام اپراتور دریافت کنند، پس هر دو گزینه‌ای که برای ورود به اکانت تلگرام سهیل نیاز باشد را در اختیار دارند!! پس نتیجه میگیریم که تلگرام به هیچ وجه نمی‌تواند برای فعالین سیاسی و مدنی واقعی‌ ( نه قلابی از نوع محمد نوریزاد که با گریم خود را قربانی نشان میدهد) امنیت لازم را داشته باشد.
در آینده‌ای نزدیک در رابطه با امنیت در فیسبوک هم مطالبی منتشر خواهیم کرد. یکی‌ از تفاوت‌های فیسبوک با تلگرام این است که میتوانید با آدرس ایمیل لاگین کنید نه با شماره موبایل!





۱۳۹۵ خرداد ۹, یکشنبه

مریم نقاش زرگران؛ چهارمین روز اعتصاب غذا و حمایت اعتراضی هم‌بندیان

خبرگزاری هرانا– مریم (نسیم) نقاش زرگران زندانی عقیدتی و بیمار در بند زنان زندان اوین از چهار روز پیش در اعتراض به عدم رسیدگی به بیماری‌ها، وضعیت پرونده، عدم آزادی مشروط و مخالفت با اعطای مرخصی در اعتصاب غذا به سر می‌برد. این نوکیش مسیحی روز جاری در ادامه اعتراضات خود از رفتن به ملاقات خودداری کرد در پی این اقدام اکثر هم‌بندیان او نیز در حمایت از اعتراض وی از رفتن به ملاقات خودداری کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی‌رغم وخامت حال مریم (نسیم) نقاش رزگران نوکیش مسیحی و زندانی عقیدتی بند نسوان زندان اوین از اعزام وی به مرکز تخصصی پزشکی خارج از زندان ممانعت بعمل می‌آید. این زندانی عقیدتی در اعتراض به وضعیتش از چهار روز پیش در اعتصاب غذاست.
یکی از نزدیکان خانواده زرگران با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “مریم چهار روز است که از تختش هم پایین نمی‌آید. تب بسیار بالایی دارد. از چهار روز پیش در اعتراض به وضعیت پرونده‌اش، عدم رسیدگی به بیماری‌ها، عدم آزادی مشروط و مخالفت با مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.”
این منبع در ادامه تصریح کرد: “امروز مریم در ادامه اعتراضش از رفتن به ملاقات خانواده خودداری کرد که اکثر هم‌بندیانش غیر از چند زندانی نیازمند ضروری ملاقات نیز در حمایت از اعتراض او به ملاقات نرفتند.”
منبع مطلع و نزدیک به خانواده زرگران در پایان تاکید کرد: “وضعیت جسمی مریم بسیار وخیم است. قبل از شروع اعتصاب ۲۵ کیلو کاهش وزن داشته، بیماری هایش از جمله یک بیماری جدید که باعث سرگیجه های شدید و سردردش می شود، بسیار شدید شده و اصلا رسیدگی نمی‌شود. از وضعیت روحی خوبی برخوردار نیست. در زندان دچار افسردگی شده و داروهای ضد افسردگی مصرف می کند. مدت‌ها پیش درخواست اعاده دادرسی داده بود اما به تازگی خانواده‌اش مطلع شدند چنین درخواستی در پرونده‌اش نیست و بایستی دوباره درخواست دهد.”
پیش‌تر هرانا گزارش کرده بود، مریم (نسیم) نقاش زرگران زندانی عقیدتی بند زنان زندان اوین دچار درد شدید در ناحیه گوش و سرگیجه مستمر شده‌ است. پزشکان بهداری زندان پس از رسیدگی اولیه به وی گفته‌اند تا دو هفته آینده نباید سرش را تکان دهد، در صورت عدم بهبود لازم است تحت عمل جراحی قرار گیرد. با این حال همچنان دادستانی با مرخصی استعلاجی یا اعزام وی به بیمارستان مخالفت می کند.
نسیم زرگران به دلیل ابتلا به بیماری ASD حدودا ٩ سال قبل تحت جراحی قلب قرار گرفت و نیاز مبرم به مراقبت های ویژه و مستمر پزشکی دارد. علاوه بر این او در یک سال اخیر با بی حسی دست و پا و درد مزمن در مفاصل و ستون فقرات مواجه شده است که پس از ماهها در مراجعه اولیه به پزشک متخصص تشخیص اولیه بیماری های دیسک کمر، آرتروز و پوکی استخوان بوده است و پزشک معتمد زندان دستور بستری ۵ روزه و نیاز فوری به انجام فیزیوتراپی را صادر کرده که با عدم مجوز دادستانی وی همچنان از درد بسیار رنج می برد. زرگران همچنین در ماه‌های زندان به کم خونی شدید، بیماری قند و چربی خون مبتلاست که به دلیل عدم صدور مجوز از سوی نهادهای قضائی مربوطه پروسه درمانی وی مغفول مانده است.
مریم (نسیم) نقاش رزگران نوکیش مسیحی اولین بار در اسفندماه ١٣٨٩ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. این بازجویی ها که با تهدید و مزاحمت برای اعضای خانواده وی همراه بود، اغلب در مکان های غیر رسمی و حول پرسش از کلیسای خانگی و جامع ادامه یافت.
وی نهایتا چند روز پس از بازداشت سعید عابدینی، شهروند ایرانی-آمریکایی که برای تاسیس پرورشگاه در شمال ایران به کشور بازگشته بود، از سوی پلیس امنیت به صورت تلفنی احضار و بازداشت شد و در همین روز منزل پدری وی مورد تفتیش و کتاب ها و جزوات دینی و لوازم شخصی وی توقیف شد.
این نوکیش مسیحی پس از بازداشت جهت انگشت نگاری به زندان اوین منتقل و بدون هیچ گونه تفهیم اتهام به ساختمان وزرا تحویل شد. وی به مدت ۵ شبانه روز بدون بدوی ترین امکانات بهداشتی در این مکان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت و اغلب موضوع سئوالات در مورد علت افزایش اعضای کلیسای خانگی و افراد حاضر و کیفیت برگزاری مراسم در این کلیساها بود.
خانم زرگران نهایتا به زندان اوین منتقل و از سوی شعبه ٢ دادسرای شهید مقدس تفهیم اتهام شد. تنها اتهام وارده به وی تبلیغ علیه نظام بود.
مریم نقاش پس از ١٩ روز بازداشت موقت در بند نسوان اوین با قید وثیقه ٧٠ میلیونی آزاد شد. وی توسط قاضی مقیسه، ریاست شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. این در حالی‌است که چنین اتهامی هرگز به وی تفهیم نشده بود.
وی هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین درحال گذراندن محکومیت چهارسال حبس خود است
maryam-naghash-zargaran


نرگس محمدی با نگارش نامه‌ای: چرا درخواست تجدید نظر نمی‌دهم

خبرگزاری هرانا ـ نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در پی اعلام رأی صادره برای او توسط قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، در نامه‌ای اعلام کرد که درخواست تجدید نظر نمی‌دهد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، بر اساس رأی صادر شده توسط قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، خانم محمدی جمعاً به ۱۶ سال زندان محکوم شده است که با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی و اجرای ماده ۱۳۴، ده سال از این حکم قابلیت اجرا پیدا می‌کند.
متن نامه نرگس محمدی به شرح زیر است:
به‌نام خدا
روز شنبه اول خرداد ۱۳۹۵ به اجرای احکام زندان اوین فرا خوانده شدم و با حضور وکیلم رأی صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست آقات صلواتی را رویت کردم: به استناد مواد ۵۰۰ – ۶۱۰ – ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی نامبرده (نرگس محمدی) را در مورد اتهام بند الف (اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور) به تحمل ۵ سال حبس و در مورد اتهام بند ب (فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران) به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام بند پ (تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام) به تحمل ۱۰ سال حبس و در مجموع تحمل ۱۶ سال حبس محکوم می‌گردد. حکم صادره ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است. این چند سطر اعلام رأی دادگاهی بود که در تاریخ ۱/۲/ ۱۳۹۵ و تنها به مدت یک ساعت به اتهامات اینجانب رسیدگی کرد.
اینجانب اعلام می‌کنم به‌دلیل صدور احکام غیرمنصفانه و غیرعادلانه، بی‌اعتنایی محض دادگاه به دفاعیات متهم و وکلا، برگزاری دادگاه به شکل غیرعلنی و پشت درهای بسته و به‌دور از قضاوت و آگاهی مردم، عدم حضور هیأت منصفه و از همه مهم‌تر تلاش دادگاه‌ها برای دادن احکام سنگین و اشد مجازات‌ها برای فعالان مدنی به منظور سرکوب جامعه مدنی در دادگاه انقلاب که صلاحیت رسیدگی به جرائم سیاسی را ندارد و غیر قانونی است، درخواست تجدید نظر نخواهم داد.
امتناع من از ارائه درخواست تجدید نظر در حکم ظالمانه ۱۶ سال زندان به دادگاه انقلاب به منظور اعتراض به رفتار خشونت‌بار و اصرار بر تداوم فضای امنیتی دوران سرکوب گذشته توسط نهادهای امنیتی و صدور احکام سنگین قضایی علیه فعالان مدنی و سیاسی است. احکامی که یقیناً نه بر مبادی قانون بلکه بر اساس دستور و رویکرد نهادهای امنیتی و جهت سرکوب و ارعاب و ایجاد ترس و یأس در جامعه صادر می‌گردد.
مگر نه این که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی کشور جمعیت‌ها و انجمن‌ها آزاد هستند پس چرا تمام نهادهای مدنی مستقل از انجمن صنفی روزنامه نگاران، کانون‌های صنفی معلمان و کارگران، کانون مدافعان حقوق بشر، انجمن دفاع از حقوق زندانیان حتی کمپین‌ها از جمله کمپین مخالفت با اعدام، فعالیت زنان در نهادهای مدنی که در کیفرخواست و رأی اینجانب نهاد زنان فمینیست خوانده شده تا احزاب شناخته شده سیاسی ۵۰ ساله و احزاب جدید التأسیس ضد امنیتی و غیر قانونی تلقی می‌شوند و فعالان آن بازداشت و مجازات می‌شوند و درهای این نهادها به طور غیرقانونی پلمپ می‌گردد.
مگر نه اینکه طبق اصل ۲۶ قانون اساسی راه پیمائی آزاد است؟ پس چرا تجمع ما زنان در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به اسید پاشی علیه زنان بی گناه حتی نشست‌های فعالان مدنی در مکان‌های سرپوشیده از جمله نشست ۸ مارس، نشست برای آلودگی هوا، نشست برای منشور حقوق شهروندی دولت آقای روحانی و …. تجمعات اغتشاشی و ضد امنیتی تلقی می‌گردد. شایان توجه است که در کیفر خواست و رأی اینجانب عیناً جمله «نرگس محمدی در مصاحبه‌های خود و در ملاقات با کاترین اشتون اصرار بر تحقق جامعه مدنی دارد»، آمده است که به منزله جرم محرز شناخته شده است.
آیا سرکار خانم شیرین عبادی در دادگاهی در ایران یا خارج از کشور مجرم شناخته شده‌اند که حتی همکاری و ارتباط ۱۴ سال پیش با وی جرم تلقی شود؟ آیا سفر خانم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عملی ضد امنیتی و مخفیانه بود که ملاقات اینجانب با وی اقدامی مجرمانه باشد؟ سرکار خانم اشتون تأکید کردند که شرط حضورشان در ایران این ملاقات بوده، پس چگونه است که دیدار مسئولان نظام، دیدار فرزندان انقلاب و جهت حفظ منافع کشور و ملاقات یک فعال مدنی که هم وزرات اطلاعات و هم قوه قضاییه کتبا تصریح می‌نمایند که با درخواست اینجانب برای تقویت و تحقق جامعه مدنی بوده، عملی خلاف امنیت تلقی می‌شود؟ چرا مخالفت مسئولان نظام با اعدام، خیر خواهانه و مخالفت اینجانب با اعدام، مخالف با حکم الهی و جایگزین کردن حقوق بشر غربی به جای قوانین اسلام و با هدف براندازی شمرده شده است؟ تمام موارد فوق در کیفرخواست، گزارش وزارت اطلاعات و رأی قوه قضائیه آمده است و اینجانب باور دارم آنچه در کارنامه خود ثبت کرده‌ام تلاشی قانونی، اخلاقی و بسیار اندک در حد توانم بوده که نه تنها ذره‌ای پشیمان و شرمگین نیستم بلکه قطعاً اصرار بر تداوم آن دارم، چرا که تنها راه تحقق دموکراسی را تحقق جامعه مدنی در ایران می‌دانم و نیک می‌دانم و آگاه هستم که ۱۶ سال حبس برای یک زن ایرانی مدافع حقوق بشر و فعال مدنی تلاش نافرجام به منظور سوق دادن جامعه به سکوت قبرستانی با روی آوردن به شیوه‌های خشونت بار و قهرآمیز است که راه سرکوب را هموارتر سازد
Narges Mohammadi


۱۳۹۵ خرداد ۸, شنبه

بازداشت یک نوجوان ۱۵ ساله توسط پلیس فتا در اصفهان

خبرگزاری هرانا ـ یک نوجوان پانزده ساله که اقدام به راه اندازی کانالی در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی کرده بود توسط پلیس فتا استان اصفهان دستگیر شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیان داشت: “در پی رصد و پایش شبکه های اجتماعی مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا صفحه ای در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی با محتویات غیر اخلاقی شناسایی گردید”.
این مقام مسئول عنوان داشت: پس از تحقیقات نهایی متهم که نوجوانی ۱۵ ساله، اهل و ساکن اصفهان بود شناسایی و به این پلیس احضار شد.
این مقام انتظامی افزود: متهم به بزه انتسابی اقرار و در بازجویی های انجام شده بیان داشت برای اینکه در بین دوستان خود بتواند خود را ثابت کند و از آنها کم نیاورد دست به این کار زده است
لازم به ذکر است روز ۲۹ اردیبهشت ماه پلیس فتا در استان اصفهان از دستگیری جوانی که یک صفحه “غیر اخلاقی” را در شبکه های اجتماعی مدیریت میکرد خبر داده بود

bazdasht cyber

تجمع حامیان زندانیان مسیحی، عقیدتی و سیاسی در ایران در حمایت از زندانیان مسیحی، عقیدتی و سیاسی در زندانهای حکومت اسلامی حاکم بر ایران شنبه 28 مه 2016




۱۳۹۵ خرداد ۷, جمعه

نگرانی دولت آلمان از اعدام علیرضا تاجیکی در ایران

خبرگزاری هرانا ـ دولت آلمان از ایران خواست که از اعدام علیرضا تاجیکی، جوان ۱۹ساله‌ای که به هنگام دستگیری خردسال بوده چشم‌پوشی کند. سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته است که تاجیکی را زیر شکنجه وادار به اعتراف به عمل ناکرده کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دویچه وله، بربل کوفلر، مسئول حقوق بشر دولت آلمان، روز چهارشنبه (۲۵ مه / ۵ خرداد) در برلین نسبت به وقوع یک اعدام در ایران هشدار داد که به گفته او به مثابه “نقض غیر قابل قبول حقوق بین‌الملل” است.
خانم کوفلر از علیرضا تاجیکی سخن گفت که در سال ۱۳۹۱ به اتهام تجاوز (لواط به عنف) و قتل دستگیر و به اعدام محکوم شد و هم‌اکنون ۱۹ سال دارد. او به هنگام ارتکاب جرم ۱۵ ساله بوده است.
قرار بود علیرضا تاجیکی را در روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۵ مه) ۱۳۹۵ در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام کنند، اما نسرین ستوده، وکیل مدافع او، به همراه شماری از فعالان حقوق بشر موفق شدند به طور موقت اجرای اعدام او را متوقف کنند.
بربل کوفلر گفت: «اینکه علیرضا تاجیکی، جوان ایرانی در معرض خطر اعدام قرار دارد، مرا بسیار نگران می‌سازد. حتی پس از به تعویق افتادن زمان اعدام او، باز امکان اجرای حکم وجود دارد.»
مسئول حقوق بشر دولت آلمان در سخنان خود درباره علیرضا تاجیکی در برلین به کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اشاره کرد که بر اساس آن اعدام اشخاصی که در زمان ارتکاب جرم هنوز انسان بالغ محسوب نمی‌شده‌اند، ممنوع است.
ایران امضاکننده سازمان ملل متحد درباره حقوق کودکان و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.
خانم نسرین ستوده، وکیل مدافع علیرضا تاجیکی، نیز که درخواست اعاده‌ی دادرسی کرده است، در صفحه‌ی فیسبوک خود نوشته است: «در پرونده‌ی او نقاط ابهام بسیاری وجود دارد که صدور چنین حکمی را با شبهات زیادی مواجه می‌سازد، اما در بدترین فرض، علیرضا تاجیکی در زمان ارتکاب جرم اتهامی ۱۵ سال بیشتر نداشته است.»
«تاجیکی را با شکنجه به اعتراف واداشتند»
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، علیرضا تاجیکی را زیر شکنجه به اعتراف مجبور کرده‌اند.
همچنین عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان مختلف نهادهای حقوق بشری بین‌المللی، از جمله به زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نوشته است: «حکم اعدام آقای تاجیکی بر اساس «اعتراف» او در زیر شکنجه طی بازداشت اولیه در سلول انفرادی صادر شده، با این که او در زمان محاکمه این «اعتراف» را نفی و اعلام کرد که شکنجه شده است و بر بیگناهی خود پافشاری کرد. آقای تاجیکی طی حبس و محاکمه از موازین دادرسی قانونی برخوردار نبوده و از جمله در دوره‌ی تحقیقات وکیل نداشته است.»
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که در سال گذشته دست کم ۹۷۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند. بدین ترتیب ایران در مقیاس بین‌المللی از لحاظ تعداد اعدام‌شدگان در رتبه دوم و پس از چین قرار گرفته است.
berbel kofel



انتقال مصطفی غلام نژاد به اداره‌ی اطلاعات تبریز

خبرگزاری هرانا – مصطفی غلام نژاد که عصر روز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، به اداره‌ی اطلاعات تبریز منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مصطفی غلام نژاد شهروند ساکن تهران، که توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از توقیف وسایل شخصی به مکان نامعلومی منتقل شده بود، یک روز پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شده است.
پیش‌تر هرانا گزارش داده بود حدود ساعت ۶ بعد از ظهر روز دوشنبه سوم خرداد ماه سال جاری، آقای غلام نژاد همراه با شش مامور امنیتی به منزل مسکونی‌اش در تهران مراجعه کرد، ماموران پس از گشتن منزل و توقیف برخی وسایل شخصی منجمله لپ تاپ و تعدادی کتاب، وی را با خود به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.
مصطفی غلام نژاد، فارغ التحصیل فلسفه علم از دانشگاه صنعتی شریف، اصالتاً اهل تبریز است.
گفتنی ست که از دلایل بازداشت و اتهامات وی هم‌چنان اطلاعی در دست نیست.
mostafa-gholam-nejhad

۱۳۹۵ خرداد ۶, پنجشنبه

اجرای حکم ۳۴۶۵ ضربه شلاق برای ۳۵ نفر در یک روز برای درس عبرت دیگران

خبرگزاری هرانا – بدنبال ارسال پرونده ۳۵ دختر و پسر دستگیر شده در یک پارتی مختلط به دادگاه، با تشکیل جلسه فوق العاده هر یک از متهمین به ۹۹ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند که حکم صادره در همان روز درباره آن‌ها اجراء شد. بدین ترتیب حکم ۳۴۶۵ ضربه شلاق برای ۳۵ جوان در فردای روز دستگیری به گفته دادستان قزوین «به عنوان درس عبرتی برای دیگران» و «اقتدار دستگاه قضایی» توسط پلیس امنیت اخلاقی به اجرا درآمد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دادگستری استان قزوین، دادستان استان قزوین از دستگیری ۳۵ نفر در یک پارتی شبانه خبر داد، وی در ادامه گفت که بدنبال ارسال پرونده متهمان به دادگاه، با تشکیل جلسه فوق العاده هر یک از متهمین به ۹۹ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند که حکم صادره در همان روز درباره آن‌ها اجراء شد. اجرای حکم شلاق نامبردگان توسط پلیس امنیت اخلاقی به اجراء درآمد.
صادقی نیارکی دادستان عمومی و انقلاب قزوین ادامه داد: “بیش از ۳۰ نفر از دختران و پسران که بدون داشتن هیچ گونه رابطه‌ای به بهانه شرکت در جشن فارغ التحصیلی در حال رقص و پایکوبی بودند، دستگیر و مجازات شدند.”
وی از اجرای حکم شلاق تمامی متهمان در فردای روز دستگیری خبر داد و عنوان کرد: “بدنبال ارسال پرونده متهمان به دادگاه، با تشکیل جلسه فوق العاده هر یک از متهمین به ۹۹ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند که حکم صادره در همان روز درباره آن‌ها اجراء شد. اجرای حکم شلاق نامبردگان توسط پلیس امنیت اخلاقی به اجراء درآمد تا درس عبرتی باشد برای افرادی که مبادرت به هنجارشکنی کرده و حیاط خلوتی برای رفتارهای هنجارشکنانه خود ایجاد می‌کنند. از طریق تریبون‌های مختلف به ویژه رسانه ها نسبت به حرمت شکنی برخی جوانان هشدار لازم و جدی را داده ایم و به هیچ کس اجازه نخواهیم داد تا با اعمال مجرمانه شان فضای اسلامی شهر و جامعه را مخدوش کنند.”
حجت الاسلام نیارکی همچنین افزود: “دستگیری این تعداد دختر و پسر جوان آن هم به صورت نیمه عریان و در حال مصرف مشروبات و اعمال منافی عفت موجبات جریحه دار شدن اذهان و افکار عمومی شده بود و می طلبید بار دیگر اقتدار دستگاه قضایی در رسیدگی سریع همراه با دقت و کیفیت اعمال شود که بحمدلله در ظرف زمانی کمتر از ۲۴ ساعت کار بازجویی، انجام تحقیقات، تشکیل جلسه دادگاه، صدور رای و اجرای حکم به انجام رسید.

Shallagh

۱۳۹۵ خرداد ۵, چهارشنبه

حشمت الله طبرزدی؛ ادامه بازداشت و بلاتکلیفی در اوین

خبرگزاری هرانا – حشمت الله طبرزدی فعال سیاسی که از صبح روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت در خیابان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است، همچنان بلاتکلیف در این زندان نگهداری می شود. خانواده آقای طبرزدی از “اعتصاب غذای” وی خبر می دهند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی که صبح روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است همچنان در این زندان بلاتکلیف به سر می‌برد.
تاکنون نهاد مشخصی مسئولیت بازداشت ایشان را نپذیرفته است از این رو مشخص نیست نامبرده تحت بازداشت کدام ارگان و بالطبع در کدام یک از بازداشتگاههای مستقر در زندان اوین نگهداری می شود.
یک منبع نزدیک به خانواده آقای طبرزدی با تایید این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا در پاسخ به این سئوال که آیا ایشان تماسی با خانواده داشته یا خیر، گفت: “در این مدت بیش از یک هفته از زمان بازداشت آقای طبرزدی تنها یک‌بار دو روز پیش با خانواده‌اش تماس کوتاهی داشته و احوال‌پرسی کرده و اجازه صحبت دیگری نداشته است.”
این منبع مطلع در ادامه افزود: “خانواده آقای طبرزدی آگاهند که او در اعتصاب غذاست. بسیار نگران موضوع اعتصاب غذای وی هستند و خواهان آن هستند که هرچه سریع‌تر دلیل بازداشت وی مشخص و از بلاتکلیفی بیرون بیایند.”
شایان ذکر است، آقای طبرزدی یک روز پس از بازداشت در جلسه بازپرسی در شعبه ۲ دادسرای شهید مقدسزندان اوین به مدت ۲ ساعت شرکت کرد، اما خانواده وی هنوز از اتهامات احتمالی خبری در دست ندارند و تنها می دانند ایشان در وضعیت بلاتکلیف است. گفته می‌شود این فعال سیاسی در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود.
پیش‌تر در آستانه شب چهارشنبه سوری احضاریه‌ای از دادسرای اوین به درب منزل آقای طبرزدی ارسال شده بود که ایشان از گرفتن آن امتناع کرده بودد، مامورین ابلاغ احضاریه نتیجه عدم حضور ایشان را جلب عنوان کردند.
لازم به یادآوری است آقای طبرزدی در نهم تیرماه سال ۹۴ پس از تحمل حدود ۵ سال و نیم حبس با اعمال ماده ۱۳۴ و تجمیع اتهامات، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود.
حشمت الله طبرزدی، دبیر جبهه دمکراتیک ایران است و سابقه چندین بازداشت و بیش از ۱۰ سال زندان را در پرونده خود دارد؛ وی در ظهر روز ۷ دی‌ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به ۹ سال زندان محکوم گردید.
این روزنامه نگار پیش‌تر مدیر مسئول نشریاتی همچون «پیام دانشجو»، «ندای دانشجو»، «هویت خویش» و «گزارش روز» بوده است.
Heshmat Tabarzadı


ممنوعیت نامه‌نگاری زندانیان بند زنان زندان اوین و لغو کلیه مرخصی‌ها

خبرگزاری هرانا – با اشاره به صدور بخشنامه جدیدی، کلیه نامه‌نگاری‌ها بین زندانیان محبوس در بند زنان زندان اوین و خانواده‌هایشان توسط مقامات زندان ممنوع اعلام شده است. همچنین کلیه مرخصی‌های زندانیان این بند تا اطلاع ثانوی لغو شده است. بند زنان زندان اوین محل نگهداری زندانیان سیاسی است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با اشاره به صدور بخشنامه‌ جدیدی، کلیه مکاتبات و نامه نگاری میان زندانیان زن در بند نسوان زندان اوین و خانواده‌هایشان ممنوع اعلام شده است.
یک منبع نزدیک به خانواده‌های زندانی در بند زنان زندان اوین با اعلام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “پیش از این، نامه‌ها از دو طرف خانواده‌ها و زندانی‌ها ابتدا به حفاظت می‌رفت و پس از بررسی و مطالعه کامل اگر مشکلی نداشت اجازه ارسال می‌گرفت. در این نامه ها نباید از کلمات رمزی، شرایط زندان و دیگر همبندیان چیزی نوشته می‌شد درغیر این‌صورت نامه عودت می‌خورد.”
این منبع مطلع در ادامه تاکید کرد: “در روزهای اخیر زندانیان و خانواده‌هایی که مبادرت به ارسال نامه کرده‌اند با اعلام ممنوعیت این اقدام توسط مسئولین زندان مواجه شده. دلیل آن بخش‌نامه جدیدی ذکر شده است هر چند زندانیان از محتوای این بخشنامه و دلیل صدور آن مطلع نیستند.”
منبع مطلع دیگری در گفتگو با هرانا اعلام کرد بنا به دلایل نامشخصی تمامی تقاضاهای مرخصی زندانیان بند نسوان که درحال طی مراحل اداری بود متوقف و اعلام شده تمامی مرخصی‌ها تا اطلاع ثانوی لغو شده است.
در بند زنان زندان اوین موسوم به بند نسوان که بسیاری از زندانیان آن مادرانی رنج کشیده هستند زندانیان دگراندیش زن نگهداری میشوند، این زندانیان برخلاف سایر بخشهای زندان اوین از امکان تماس تلفنی با خارج زندان محروم هستند، ملاقات‌های آنها محدود است و مشکلات محیطی بسیاری در این محل به چشم می‌خورد.
پیش‌تر هرانا در گزارشی مشروح شرایط این بند و اسامی ۲۵ زن زندانی سیاسی – امنیتی در این زندان را منتشر کرده است
zanan zenani zan nesvan band zanan



۱۳۹۵ خرداد ۴, سه‌شنبه

اجرای حکم حبس کامران ایازى در رابطه با “پنج شنبه سیاه” بند ۳۵۰ زندان اوین

خبرگزاری هرانا – دکتر کامران ایازی، هنرمند، فعال فرهنگی و زندانی سیاسی سابق بند ۳۵۰ اوین و از متهمان «پنج‌شنبه سیاه» که در این رابطه به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود، پنج ماه پس از آزادی برای اجرای حکم حبس به زندان اوین فراخوانده شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کامران ایازی، زندانی سیاسی سابق که از بهمن ٨٩ تا دی ماه سال گذشته را در زندان گذرانده و تنها ۵ ماه از آزادی‌اش می گذرد، برای اجرای حکم سه ماه و یک روز حبس مربوط به مقاومت در مقابل حمله گارد ویژه به بند ٣۵٠ در سال ٩٣ موسوم به «پنج‌شنبه سیاه»، جهت اجرای حکم حبس به زندان اوین فرا خوانده شد.
دکتر کامران ایازی دندانپزشک در بهمن ماه ٨٩ در شیراز دستگیر شد. دلیل بازداشت او فعالیت در فضای مجازی و وبلاگ نویسی بود که در جریان محاکمه در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب، با اتهامات توهین به مقدسات، توهین به آیت الله خمینی و خامنه ای و رئیس جمهور وقت، به ٩ سال حبس و ١۶٠ ضربه شلاق محکوم شد.
او در شب های قدر سال ٩٢ به همراه عده ای دیگر از زندانیان به اجرای احکام زندان فراخوانده و حکم ١۶٠ ضربه شلاق در موردش اجرا شد.
در همین سال و در پی اعلام عفو عمومی، سه سال از حکم ٩ سال حبس او بخشیده شد.
کامران ایازی از جمله معترضان به دخالت سازمان زندان‌ها در انتخاب مستقیم وکیل بند در زمستان سال ٩٢ بود که به همراه تعدادی از زندانیان سیاسی به سلول انفرادی منتقل شد .
در فروردین ١٣٩٣ و پس از حمله زندان‌بانان و ماموران لباس شخصی همراه یگان گارد ویژه زندان، کامران ایازی به همراه ساکنان اتاق ٣ و اتاق یک بند ٣۵٠ ، حاضر به تمکین در مقابل اقدامات غیر قانونی آن‌ها نشد.
سران معترضان و مقاومت کنندگان پس از آن درگیر پرونده سازی شده، حکم اعدام غلامرضا خسروی اجرا شد و آقای ایازی به همراه بسیاری از معترضان به بند امنیتی زندان رجائی‌شهر کرج تبعید شدند.
تخفیف اعمال شده در عفو عمومی سال ٩٢، پس از این ماجرا به طور غیر قانونی توسط دادستانی تهران از پرونده وی حذف شد.
کامران ایازی در پرونده «پنجشنبه سیاه » به ٣ ماه و یک روز حبس محکوم شد و با احتساب قطعی شدن حکم، بایستی تا فروردین سال جاری را در حبس می گذراند. این درحالی بود که وی در دی‌ماه سال گذشته از زندان آزاد شد و اکنون بعد از ۵ ماه آزادی مجداد به زندان فراخوانده شده است.
با توجه به تصویب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، با تجمیع احکام این زندانی سیاسی، تاریخ آزادی او در خردادماه سال ۹۱ تعیین و در برگه تعیین وضعیت او ثبت شد ولی زمان نهایی پایان حبس با حذف سه سال تخفیف اعمال شده در سال ۹۲، به دی‌ماه سال ۹۵ موکول شد.
گفتنی است کامران ایازی ضمن مدیریت بخش عمده ای از برنامه های فرهنگی-هنری موسوم به گلگشت عصر جمعه ۳۵۰، در دوران حبس خود، به سرودن چند شعر و ساخت چندین قطعه موسیقی و ترانه مبادرت کرده بود.

kamran-ayazi

۱۳۹۵ خرداد ۳, دوشنبه

محمد مظفری به حبس، جریمه و شلاق محکوم شد

خبرگزاری هرانا – روز جاری بر اساس حکم ابلاغی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محمد مظفری فعال سیاسی به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ میلیون تومان جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد مظفری که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت توسط قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه شده بود، بر اساس حکم ابلاغ شده در روز جاری به حبس، جریمه نقدی و شلاق محکوم شد.
بر اساس این حکم، محمد مظفری فعال سیاسی به دو سال حبس تعزیری، دو میلیون تومان جریمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
وکلای این فعال سیاسی، آقای دکتر نعمت احمدی و خانم زینب مظفری به این حکم اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده خواهد شد.
اتهامات آقای مظفری در این پرونده “تبلیغ علیه نظام”، “اجتماع و تبانی”، “عضویت در سازمان دانشجویان و دانش اموختگان جبهه ملی ایران”، “توهین به رهبری”، “حمایت از زندانیان سیاسی و خانواده انها”، “حمایت از مادران پارک لاله” و “استفاده و نگهداری تجهیزات ماهواره ای” عنوان گردیده است.
محمد مظفری ۲۶ بهمن ماه سال ۹۳ بازداشت و به بند دو-الف، بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در زندان اوین، منتقل شد. او پس از سه ماه و با پایان بازجویی ها به بند هشت منتقل و بیست و یکم تیرماه ۱۳۹۴ پس از پنج ماه بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شد.

mohammad-mozafari

۱۳۹۵ خرداد ۲, یکشنبه

آخرین وضعیت بازداشت شدگان کامیاران

خبرگزاری هرانا – چهار شهروند کامیارانی که از صبح ۳۰ اردیبهشت بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده بودند، هم اکنون در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج نگهداری می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرام محمدی، شاهو صادقی، مهرداد صبوری، و امید احمدی هویت چهار شهروند کامیارانی است که بدون ارائه حکم یا توضیحی از سوی ماموران مراجعه کننده در منازل شخصی خود بازداشت و همراه با لوازم شخصی و الکترونیکی خود به نقطه نامعلومی منتقل شدندد.
یک منبع مطلع در تماس با هرانا با اعلام این خبر گفت: “پس از چند روز بی خبرى طی تماس تلفنی که یکی از بازداشت شدگان با خانواده داشته، از انتقال و نگهداری آنان در اداره اطلاعات سنندج خبر داده است”.
هرانا پیش‌تر گزارش کرده بود، نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات صبح روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه در شهر کامیاران طی مراجعاتی جداگانه به منازل این چهار شهروند ساکن شهر کامیاران آنها را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
منابع مطلع بازداشت آنان را در ارتباط با برگزاری مراسمات روز جهانی کارگر در این منطقه می دانند. لازم به یادآوری است در میان بازداشت شدگان مهرداد صبوری پیش از این نیز به دلیل فعالیت در زمینه حقوق کارگران مدتی را در زندان سپری کرده بود.
روز گذشته نیز شعله گودرزی و روژین ابراهیمی به همین اتهام احضار و بعد از بازجویی آزاد شده اند اما به شعله گودرزی اعلام کرده اند که روز دوشنبه برای بار دوم خود را معرفی کند و روژین ابراهیمی هم روز سه شنبه مجددا به این اداره مراجعه کند


4-kamyaran


بازداشت و بلاتکلیفی سهیلا کارگر در قزوین

خبرگزاری هرانا – منابع نزدیک به “سهیلا کارگر” شهروند قزوینی، از بازداشت او خبر می دهند. خانم کارگر مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه در منزل مسکونی‌اش توسط ماموران امنیتی بصورت خشونت آمیزی بازداشت شد، او از آن زمان تاکنون تنها یک بار توانسته از زندان اوین با خانواده‌اش تماس بگیرد. همچنان از دلایل بازداشت او اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سهیلا کارگر شهروند قزوینی، روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه سال جاری با خشونت ماموران امنیتی در منزل مسکونی‌اش بازداشت شد.
یک منبع نزدیک به خانواده کارگر با تایید این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماموران امنیتی که خود را مامور اداره برق معرفی کرده بودند وارد خانه خانم سهیلا کارگر شده و بدون ارائه هیچ حکم و اتهامی با خشونت وی را بازداشت کردند. خشونت زمان بازداشت دراین حد بوده که وقتی خانم کارگر روی زمین افتاده بوده مامور مرد همراه آنان پایش را روی گردن وی گذاشته و به او دستبند زده است. حتی یکی از همسایه‌ها ماموری را دیده است که از دیوار خانه بالا می‌رفته و به شوهر خانم کارگر اطلاع داده است.”
این منبع مطلع در ادامه خاطرنشان کرد: “با مراجعه و پیگیری، خانواده خانم کارگر متوجه می‌شوند مسئول رسیدگی پرونده قاضی بغدادی در شعبه ۳ دادسرای قزوین است. گویا خانم کارگر که کبودی خشونت زمان بازداشت در صورتش پیدا بوده از ماموران در این شعبه شکایتی هم ثبت یا اعلام کرده. بعد از چهار روز بی خبری و با اصرار و اظهار نگرانی خانواده، آقای بغدادی به خانواده وی اعلام می‌کند شب همان روز دستگیری به زندان اوین منتقل شده با اینحال از اتهامات وارده اطلاعی ندارد و پرونده نیابتا در زندان اوین است و خانم کارگر هم تحت بازجویی است.”
وی همچنین افزود: “عصر همان روز گویا با سفارش قاضی بغدادی خانم کارگر با خانواده‌اش تماس گرفته و گفته است حالش خوب است و بازجوها محترمانه با او برخورد کرده اند و در سلول انفرادی نگهداری می‌شود.”
منبع نزدیک به خانواده کارگر در پاسخ به این سئوال که فعالیت‌های خانم کارگر چه بوده و دلایل احتمالی بازداشت چه می‌تواند باشد، تاکید کرد: “خانم کارگر چون کاندیدای مجلس شده بود فعالیتی خارج از چارچوب قوانین جمهوری اسلامی نداشته، محور فعالیت‌هایش با شعار گفتمان سوم در راستای حقوق اقوام، هویت طلبی و حقوق زنان است. با اینکه صلاحیتش رد شده بود با اینحال به شکل قانونی به این رد صلاحیت اعتراض کرده بود، دلیلی برای بازداشتش وجود نداشته است.”
این منبع در پایان تصریح کرد: “پس از آن تماس هنوز هیچ خبری یا ملاقاتی نبوده و خانواده خانم کارگر در تلاش هستند تا ملاقات حضوری بگیرند. ایشان دارای دختری ۵ ساله ای است که بسیار به مادرش وابسته است. بخت یار خانواده بوده که هنگام بازداشت این کودک در خانه پدربزرگش بوده و تاکنون نتوانسته اند بازداشت مادرش را به او توضیح بدهند
soheila-kargar


۱۳۹۵ خرداد ۱, شنبه

احضار و بازجویی از شعله گودرزی و روژین ابراهیمی در اداره اطلاعات کامیاران

خبرگزاری هرانا – روز جاری شعله گودرزی و روژین ابراهیمی دو شهروند کامیارانی در رابطه با برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در این شهر به اداره اطلاعات کامیاران احضار و مورد باجویی قرار گرفتند. آنان برای ادامه بازجویی ها باید در روزهای آینده به این نهاد مراجعه کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درپی بازداشت و احضار چندین شهروند کامیارانی به دلیل برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، امروز نیز دو شهروند دیگر کامیارانی با نام های شعله گودرزی و روژین ابراهیمی توسط اداره اطلاعات این شهرستان احضار و مورد بازجویی قرار گرفتند.
یک منبع مطلع با علام این خبر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “پس از حضور و بازجویی شعله گودرزی و روژین ابراهیمی در اداره اطلاعات به آن‌ها اعلام شده بایستی روز سه شنبه نیز برای ادامه بازجویی به آن اداره مجددا مراجعه کنند.”
شایان ذکر است، نیروهای وابسته به وزارت اطلاعات صبح روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه در شهر کامیاران طی مراجعاتی جداگانه به منازل چهار شهروند ساکن این شهر آن‌ها را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
آرام محمدی، شاهو صادقی، مهرداد صبوری، و امید احمدی هویت چهار شهروند کامیارانی بازداشت شده است که بدون ارائه حکم یا توضیحی از سوی ماموران مراجعه کننده در منازل شخصی خود بازداشت و به همراه با لوازم شخصی و الکترونیکی خود به نقطه نامعلومی منتقل شدند.

rojhin-ebrahimi-shoole-godarzi

۱۳۹۵ اردیبهشت ۳۱, جمعه

وضعیت جسمی نامساعد زندانی نوکیش مسیحی“مریم نقاش زرگران“ در اوین

مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی به دلیل ابتلا به بیماری ASD نزدیک ٩ سال قبل تحت جراحی قلب قرار گرفت و نیاز مبرم به مراقبت‌های ویژه و مستمر پزشکی دارد.
«محبت‌نیوز» گزارش‌های رسیده از ایران حکایت از آن دارد که وضعیت جسمی مریم (نسیم) نقاش زرگران زندانی مسیحی در بند زنان اوین در وضعیت نامناسبی قرارگرفته اما دادستانی با مرخصی استعلاجی یا اعزام او به بیمارستان مخالفت می‌کند.
برخی منابع غیررسمی از جمله وب‌سایت فعالان حقوق بشر گزارش دادند این زندانی در هفته‌های اخیر دچار درد شدید در ناحیه گوش و سرگیجه مستمر شده و پزشکان بهداری زندان پس از رسیدگی اولیه به وی گفته‌اند تا دو هفته آینده نباید سرش را تکان دهد، در صورت عدم بهبود لازم است تحت عمل جراحی قرار گیرد.
مریم نقاش زرگران به دلیل ابتلا به بیماری ASD نزدیک ٩ سال قبل تحت جراحی قلب قرار گرفت و نیاز مبرم به مراقبت‌های ویژه و مستمر پزشکی دارد.
علاوه بر این او در یک سال اخیر با بی‌حسی دست و پا و درد مزمن در مفاصل و ستون فقرات مواجه شده است که پس از ماه‌ها در مراجعه اولیه به پزشک متخصص تشخیص اولیه بیماری‌های دیسک کمر، آرتروز و پوکی استخوان بوده است و پزشک معتمد زندان دستور بستری ۵ روزه و نیاز فوری به انجام فیزیوتراپی را صادر کرده که با عدم مجوز دادستانی وی همچنان از درد بسیار رنج می‌برد.
زرگران همچنین در ماه‌های زندان به کم خونی شدید، بیماری قند و چربی خون مبتلاست که به دلیل عدم صدور مجوز از سوی نهادهای قضائی مربوطه پروسه درمانی وی مغفول مانده است.
مریم (نسیم) نقاش زرگران نوکیش مسیحی اولین بار در اسفندماه ١٣٨٩ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
این بازجویی‌ها که با تهدید و مزاحمت برای اعضای خانواده وی همراه بود، اغلب در مکان‌های غیر رسمی و حول پرسش از کلیسای خانگی و جامع ادامه یافت


۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۹, چهارشنبه

چهارده سازمان مدافع حقوق بشر؛ مرگ، سرطان و بی‌عدالتی جان افشین سهراب‌زاده را تهدید می‌کند

خبرگزاری هرانا – خبرگزاری هرانا – چهارده سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه ای مشترک، نگرانی خود را از شرایط افشین سهراب زاده، زندانی سیاسی مبتلا به سرطان که بصورت تبعیدی محکومیت ۲۵ ساله خود را در زندان میناب می گذراند اعلام کردند. این سازمانها با بر شمردن موانع و محدودیتهای افشین سهراب زاده برای برخورداری از رسیدگی های پزشکی، سلامت و جان او را در معرض تهدید دانستند و از نهادهای مسئول خواستند بنا بر معاهدات حقوق بشری و قوانین داخلی دسترسی وی به خدمات پزشکی و برخورداری ایشان از یک دادرسی علنی و عادلانه را فراهم کنند.
متن کامل این بیانیه عینا در پی می آید:
مرگ، سرطان و بی‌عدالتی جان افشین سهراب‌زاده را تهدید می‌کند
افشین سهراب‌زاده هفت سال پیش به اتهام ارتباط با احزاب کرد، به بیست و پنج سال زندان و تبعید محکوم شد و از آن زمان تاکنون در زندان‌های مختلف حکومت ایران نگه‌داری می‌شود. افشین سهراب‌زاده در طول این سال‌ها با بیماری‌های مختلف، از جمله سرطان روده دست و پنجه نرم کرده است. این زندانی سیاسی تبعید شده به زندان میناب، در سال ۱۳۹۴ نیز تحت عمل جراحی روده قرار گرفت که عدم موفقیت در این عمل به عفونت و خونریزی داخلی او منجر شده است.
او در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی مسئولین زندان به وضعیت جسمانی‌اش، در بیست و سوم فروردین سال جاری لبان خود را دوخت و برای چندمین بار دست به اعتصاب غذا زد. در این میان نه تنها سازمان عفو بین الملل بر «نیاز مبرم وی به رسیدگی پزشکی» تاکید کرده، بلکه بر اساس اسناد منتشر شده، ریاست زندان میناب نیز اعلام کرده که او دست کم یک‌بار از مرگ حتمی ناشی از بیماری نجات یافته است.
افشین سهراب‌زاده به دلیل هزینه‌های بالای درمان و ناتوانی خود و خانواده‌اش از پرداخت این هزینه‌ها، امکان پی‌گیری روند درمان را ندارد. مأموران امنیتی مدارک شناسایی او راهنگام بازداشت ضبط کرده‌اند و همین بهانه‌ای شده تا او از برخورداری از بیمه محروم گردد.
حفظ جان، زنده ماندن وزندگی کردن از حقوق اساسی انسان است. دستگاه قضائی با نادیده گرفتن حق حیات برای زندانیان به عاملی برای مرگ و حذف فیزیکی ایشاندر دوران محکومیت بدل شده است. اکبر محمدی، ولی الله فیض مهدوی، عبدالرضا جباری، امیرحسین حشمت‌ساران، امیدرضا میرصیافی، محسن دگمه‌چی، هدی صابر، ناصر خانی‌زاده، منصور رادپور، سید محمد مهدی زالیه نقشبندیان، علیرضا کرمی خیرآبادی، افشین اسانلو، سعید کمالی، علی نارویی، مصطفی نصرتی و شاهرخ زمانی تنها بخشی از زندانیانی هستند که به دلیل عدم رسیدگی یا اهمال در ارائه خدمات درمانی، در سال‌های اخیر قوه قضائیه جان خود را از دست داده‌اند.
آن‌چه در زندان‌ها بر سر زندانیان می‌آید، حتی با مواد موجود در آیین‌نامه‌های سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی ایران نیز تعارض دارد. به موجب ماده ۱۱۳ آئین‌نامه اجرائی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب ۲۳ / ۹ /۱۳۸۴ «محکوم به محض احساس کسالت جریان را به مسئول امور نگهبانی زندان اطلاع داده و با اخذ معرفی‌نامه به بهداری موسسه یا زندان اعزام و دارو و دستورهای لازم پزشکی را دریافت می‌دارد». همچنین به موجب ماده ۱۲۰ همین آئین‌نامه «رئیس بهداری زندان موظف است همه روزه اول وقت از کلیه محکومان بیمار که در بیمارستان زندان بستری هستند عیادت نماید و پس از پرسش از وضعیت آنان و حصول اطمینان از حسن مراقبت پزشکان و پرستاران نسبت به معالجه و تغذیه صحیح بیماران نظارت کامل و مستمر به عمل آورد».
وضعیت جسمانی افشین سهراب‌زاده به شدت نگران‌کننده است و بیم آن می‌رود که او نیز به خیل جانباختگان در زندان‌های ایران بپیوند. این زندانی سیاسی به رسیدگی پزشکی فوری در خارج از زندان و به دور از تمامی محدودیت‌های جاری احتیاج دارد.
ما گروه‌ها و سازمان‌های امضا کننده این بیانیه از حکومت ایران می‌خواهیم بر پایه مندرجات اعلامیه جهانی حقوق بشر، با توجه به تصریح قوانین داخلی جمهوری اسلامی در آئین‌نامه سازمان زندان‌ها و بنا بر مسئولیت اخلاقی و وجدان انسانی، زمینه درمان و مرخصی استعلاجی فوری این زندانی سیاسی را فراهم کرده، پس از آن امکان حضور او را در یک دادگاه عادلانه، با تمامی شرایط پیش‌بینی شده در قانون برای یک زندانی سیاسی مهیا گرداند. همچنین از قوه قضائیه می‌خواهیم برای بررسی اظهارات او و بسیاری دیگر از زندانیان سابق در ارتباط با شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات کامیاران تحقیقات قضائی را آغاز کند.
اسامی نهادهای امضاکننده:
دکتر شیرین عبادی، رئیس
مرکز حامیان حقوق بشر
هادی قائمی، مدیر اجرایی
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران
رویا برومند، مدیر اجرایی
بنیاد عبدالرحمن برومند
شادی صدر، مدیر
عدالت برای ایران
فیروزه محمودی، مدیر
اتحاد برای ایران
کیوان رفیعی، مدیر
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
مانی مستوفی، مدیر
تاثیر بر ایران
محمود امیری مقدم، مدیر اجرایی
سازمان حقوق بشر ایران
مهرانگیز کار، دبیر
بنیاد سیامک پورزند
حبیب الله سربازی، مدیر
کمپین فعالین بلوچ
حسن نایب هاشم، نماینده به شورای حقوق بشر در ژنو
همه حقوق بشر برای همه در ایران
تیمور الیاسی، نماینده به سازمان ملل متحد
جمعیت حقوق بشر کردستان در ایران-ژنو
رافائل چنویل-هازن، مدیر اجرایی
با هم علیه مجازات اعدام
ریبین رحمانی، مدیر اجرایی شاخه اروپا
شبکه حقوق بشر کردستان




۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

عفو بین‌ الملل: درصورت بازگشت به زندان خطر مرگ امید کوکبی را تهدید می‌کند

خبرگزاری هرانا – روز جاری سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه ای با عنوان «امید کوکبی فیزیک‌دان ایرانی نیازمند مراقبت‌های ویژه درمان سرطان است» نسبت به بازگردان وی به زندان و تهدید جانش به دلیل نبود رسیدگی پزشکی لازم هشدار داد و از مقامات جمهوری اسلامی خواست فورا و بدون قید و شرط امید کوکبی را آزاد کنند و اطمینان دهند وی در خارج از زندان رسیدگی‌های پزشکی لازم و تخصصی را دریافت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز ۱۷ ماه‌ می میلادی، سازمان عفو بین الملل در بیانیه اقدام فوری، نسبت به بازگشت امید کوکبی به زندان و به خطر افتادن جانش هشدار داد.
در این بیانیه آمده است: فیزیک‌دان ایرانی و زندانی عقیدتی امید کوکبی در ۲۲ آوریل طی یک عمل جراحی کلیه راستش را از دست داد. وی درپی ۵ سال عدم رسیدگی پزشکی در زندان دچار سرطان پیشرفته کلیه شد. او نیازمند مراقبت‌های ویژه بعد از عمل و درمان سرطان است. در صورت بازگشتش به زندان خطر مرگ جانش را تهدید می‌کند.
این بیانیه از مقامات حکومت ایران می‌خواهد فورا و بدون قید و شرط امید کوکبی را آزاد کنند چراکه وی زندانی عقیدتی بوده و تنها به خاطر انجام مسالمت‌آمیز حق آزادی بیان در زندان نگهداری می شود. این سازمان همچنین خواستار آن‌است که مسئولین اطمینان دهند وی در خارج از زندان رسیدگی‌های پزشکی لازم و تخصصی را دریافت خواهد کرد.
آقای کوکبی، دانشجوی دکترای فیزیک با تخصص لیزر در دانشگاه آستین تگزاس، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و بعد از چند ماه به اتهام “ارتباط با دولت متخاصم” و “کسب مال نامشروع” به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
حکم ۱۰ سال حبس امید کوکبی در دی‌ماه ۱۳۹۳ مجددا تایید شد. به گفته آقای کوکبی حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادر شده است.
او از ۵ سال و چندین‌ماه پیش بدون مرخصی در زندان به سر می برد. امید کوکبی در این مدت، چندین بار با دفع سنگ کلیه و خونریزی داخلی ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده است.

Amnesty-Kokabi