۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه

بازداشت دو عضو دیگر یک خانواده بهایی در یزد

خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل یک خانواده بهایی در شهر یزد پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی خانواده، ناصر و قائز باقری را بازداشت نمودند. فریبا اشتری دیگر عضو این خانواده هم اکنون در زندان به سر می برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی برای سومین بار در طی یکسال اخیر منزل خانوده باقری را مورد تفتیش قرار دادند و پس از ضبط وسایلی، آقای ناصر باقری و فائز باقری را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد منتقل نمودند.
لازم به یادآوری است هم اکنون خانم فریبا اشتری، همسر آقای ناصر باقری در حال تحمل محکومیت خود در زندان مرکزی یزد به سر می برد.
bagheri

انتشار اخبار و عکس‌های رئیس دولت اصلاحات دلیل توقیف بهارنیوز بود

خبرگزاری هرانا – مدیرمسئول سایت بهارنیوز انتشار اخبار و عکس‌های رئیس دولت اصلاحات را دلیل توقیف این سایت دانست و تاکید کرد: اخباری که ما پوشش دادیم انتشار اخبار مربوط به درگذشت دختر آیت‌الله خاتمی بود که رهبر هم در این رابطه پیامی صادر کردند.
به گزارش هرانا، منصور قنواتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص فیلتر شدن سایت بهارنیوز گفت: گویا ساعت ۱۲ دیشب از سوی دادستانی تهران به شرکت پشتیبانی سرور و هاستینگ تماس گرفته شده و گفته‌اند سایت را از دسترس خارج کنید. مسئول پشتیبانی نیز به من این مسئله را اطلاع داد.
وی درخصوص دلیل از دسترس خارج شدن سایت بهارنیوز اظهار داشت: گویا دلیل این امر انتشار اخبار و عکس‌های رئیس دولت اصلاحات بوده است.
مدیرمسئول سایت بهارنیوز با بیان اینکه حکمی به صورت رسمی هنوز به من ابلاغ نشده است، تصریح کرد: در تماسی که با معاون دادستان تهران داشتم ایشان به شکل شفاهی این حکم را به بنده ابلاغ کردند.
قنواتی ادامه داد: ارزیابی که ما از صحبت‌های مقامات قضایی داشتیم این بوده که نباید سخنرانی‌ها و مواضع رئیس دولت اصلاحات را منتشر کنیم و ما نیز طی چند روز گذشته تنها اخبار مربوط به درگذشت خواهر ایشان را پوشش خبری دادیم که مقام معظم رهبری نیز در این رابطه پیامی صادر کردند.
این فعال رسانه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: در روزهای آینده قرار بود چهارمین سالگرد شروع به کار سایت را جشن بگیریم اما متاسفانه این سالگرد با توقیف سایت مصادف شد.
dadgah

۱۳۹۳ اسفند ۸, جمعه

دو سایت جماران و بهارنیوز فیلتر شدندخبرگزاری هرانا – دو سایت «جماران» و «بهارنیوز» با دستور قضایی از شب گذشته فیلتر و از دسترس خارج شدند. به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری فارس؛ دو سایت خبری جماران و بهارنیوز با دستور قضایی از شب گذشته فیلتر و از دسترس خارج شدند. سایت جماران که از چند سال پیش وظیفه پوشش اخبار سید حسن خمینی را بر عهده دارد، طی هفته های اخیر مصاحبه های متعددی را با چهره های رادیکال اصلاح طلب منتشر کرده بود. این سایت همچنین پوشش گسترده ای به اخبار و تصاویر محمد خاتمی می داد. سایت بهارنیوز نیز در زمره پایگاه های خبری با گرایش اصلاح طلبی رادیکال به شمار می آمد.

dadgah

انتقاد روزنامه سپاه از اظهارات دستیار روحانی درباره نقض حقوق‌بشردر زندان‌ها

در ایران روزنامه جوان (وابسته به سپاه) از رسانه‌های محافظه‌کار، علی یونسی، دستیار حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، را به همراهی با ضدانقلاب متهم کرده است.

به گزارش « محبت نیوز» علی یونسی که دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی است، روز چهارشنبه (۲۵ فوریه/۶ اسفند) به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود که در زندان‌ها و دادگاه‌های ایران، حقوق‌بشر به صورت گسترده نقض می‌شود.
آقای یونسی در دولت اصلاحات محمد خاتمی وزیر اطلاعات بود.
او گفت: "هم‌اکنون هم بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و محاکم و در خیلی جاها صورت می‌گیرد که نفوذ عناصر افراطی و تندرو دیده می‌شود و جمهوری اسلامی باید بتواند از دست این‌ها خلاص شود و من بهترین جا را برای گروه‌های تندرو مجلس می‌دانم. این افراد باید در مجلس حرف بزنند اما در مراکز قدرت که حقوق مردم را نقض می‌کنند، نباشند."
به گفته بی بی سی، این دستیار آقای روحانی در اظهارت خود همچنین گفته بود که هویت عامل قتل زهرا کاظمی، عکاس خبری ایرانی - کانادایی، کاملن روشن بود، ولی اجازه پیگیری این موضوع به مقامات وقت داده نشد.
آقای یونسی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تلاش دولت آقای روحانی برای "پیگیری حقوق شهروندی" گفت که پیش‌نویس قانونی در همین زمینه آماده شده است، اما افزود: "باید این پیش‌نویس در زمان مناسب به مجلس ارائه شود. البته ما باید مجلس آماده‌ای داشته باشیم و من بعید می‌دانم که این مجلس این پیشنهاد دولت را تحمل و تصویب کند. باید مجلس بهتری در جهت لایحه حقوق شهروندی آماده شود."
او در ادامه این سخنان تاکید کرد که "رعایت حقوق شهروندی فقط دست دولت نیست و خیلی از سازمان‌های دیگر باید همراهی کنند. در حالی که بعضی از آنها همراهی نمی‌کنند. تندروهایی هم وجود دارند که در اختیار هیچ‌کس نیستند و بسیاری از این تندروها در مراکز قدرت نفوذ کردند و خودشان عمل می‌کنند که البته به نام جمهوری اسلامی تمام می‌شود."

.

۱۳۹۳ اسفند ۷, پنجشنبه

چه کسی‌ به روحانی رای داد؟ حتماً میگوئی همانهایی که به خاتمی رای دادند ... حتماً دفعه بعد هم میخواهیم برویم به جنبش سبز فسفری رای بدهیم! اشتباه ما را چه کسی‌ بر سرمان بکوبد؟ واقعا از اینکه به چشم احمق به ما نگاه شود، نباید عصبانی شویم؟

درد و دل یکی‌ از همراهان صفحه سپیده دم به نام مانی با مردم ایران:
روحانی مقصر نیست ... او مزد بگیر است ... قرار نبوده چیزی را درست کند که حالا کسی‌ انتظار داشته باشد که چرا نشده ... مردم باید از خود سوال کنند چند بار میخواهند فریب بخورند؟ چه زمانی میخواهند قبول کنند که تا زمانیکه بلند نشوند و دست روی دست بگذارند هیچ چیزی تغییر نمیکند ... دریاچه ارومیه که سهل است، روزی خواهد رسید که مردم شیر آب منزل را باز کنند و ببینند که دیگر آبی‌ نمیآید، و آب خانه‌های مردم هم خشک شود. این آب دریاچه ارومیه نیست که خشک شده، این عقل و شعور ماست که خشک شده
مگر رئیس جمهور‌های قبلی کاری برایت کردند که منتظر این یکی‌ هستی ... خانه از پای بست ویران است ... خواجه در بند نقش ایوان است
از زمان اول انقلاب چه چیزی بهتر شده که منتظر هستی این یکی‌ بهتر شود؟ شخص جدیدی میبینی‌ که فکر می‌کنی با بقیه فرق دارد؟ ۳۷ سال است که همینه که میبینی‌ هستند و جایشان عوض میشود ... دیروز رئیس امنیت ملّی بود، امروز رئیس جمهور، فردا میشود تشخیص مصلحت و پس فردا هم میشود رئیس مجلس ... و رئیس مجلس کنونی میاید به جای او میشود رئیس جمهور و دوباره این بازی تا همیشه تکرار میشود.
واقعا جالب است از خود بپرسیم که اینها که پای صندوق می‌روند و رای میدهند چه فکری پیش خود میکنند ... چه تفاوتی میکند که چه کسی‌ رئیس جمهور شود ... مگر سیستم تغییری میکند ... واقعا از اینکه به چشم احمق به ما نگاه شود، نباید عصبانی شویم؟
حتماً دفعه بعد هم میخواهیم برویم به جنبش سبز فسفری رای بدهیم که موسوی یا کروبی رئیس جمهور شود، میر حسین یا حسین بگوییم که آب وان حمام خانه‌هایمان خشک نشود!!
و اما آنها که به دنبال مقصر میگردند: در آینه به خودت نگاه کن‌. آنکه میبینی‌ مقصر همه مشکلات تو است.. باور کن‌ خودش است..آری ..دردناک است؟ تلخ است؟ اما حقیقت است
روحانی مسئول حل مشکلات خودش است نه تو ... هیچ کس بجز خودت نه تو را میشناسد و نه وظیفه دارد مشکل تو را حل کند...
چه کسی‌ به روحانی رای داد؟ حتماً میگوئی همانهایی که به خاتمی رای دادند ... خوب چه کسی‌ به خاتمی رای داد ... باز هم میگوئی همان کسانی که پدرانشان به خمینی رای دادند ...
اشتباه پدرانمان را همچون پتک بر سرشان میکوبیم که این چه اشتباهی بود. چرا اینگونه خود و ما را بیچاره کردید....حال اشتباه ما را چه کسی‌ بر سرمان بکوبد؟ در دنیای ارتباطات و اینترنت که تشخیص درست از نادرست کار سختی نیست، خود را به خواب زده ای‌ که چه؟ چقدر مصیبت باید به سرت بیاید تا بیدار شوی! چقدر باید توهین ببینی‌ تا به غرورت بربخورد؟ مطمئن هستی که زنده ای‌؟
ما یک راه چاره بیشتر نداریم، چه سخت باشد چه آسان.. که نه برادران و خواهرانمان اعدام شوند، نه دریاچه‌هایمان خشک شود و نه‌ پراکنده در اینسو و آنسوی دنیا بی‌ ریشه زندگی‌ کنیم
سقوط جمهوری اسلامی در کلیت وتمامیت آن‌ به خصوص در اولویت اوّل، سقوط اصلاحاتی‌ها در کلیت، تمامیت، سبزیت، بنفشیت، معصومیت، قمیت و همه رذیلت به هر شکل و فرم
مانی رومان
۶ اسفند ۱۳۹۳
آیا سخنان جک استراو مقابل دوربین مخفی‌ را شنیده اید که می‌گوید: اگر بخواهم درباره موضوعی سخنرانی کنم، روزی ۵۰۰۰ پوند می گیرم!
وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا در ازای دریافت سالانه ۶۰ هزار پوند مقررات اتحادیه اروپا را به نفع یک شرکت فروش کالا تغییر داد!
حال به نظر شما رقمی که جک استراو دریافت می‌کند تا از حسن روحانی، محمد خاتمی، ... تعریف و تمجید و آنان را به عنوان حامیان حقوق مردم معرفی‌ و از حکومت منفور اسلامی حمایت نماید، تا چه میزان افزایش پیدا می‌کند؟ سینه چاک دادن های جک استراو جهت سفر به ایران و شرکت در مراسم تحلیف روحانی را به خاطر دارید؟

به نظر شما روزنامه نگاران و فعالین ایرانی‌ خارج از کشور مانند مسیح علی‌ نژاد (همان کسی‌ که در صفحهٔ فیسبوک خود نوشته بود " آقای روحانی سر راهت بیا لندن مرا هم با خودت به خانه‌ام ببر. والا " و این حامی‌ "آزادی‌های یواشکی" هم در مصاحبه با تلویزیون‌های غربی حسن روحانی را حامی‌ حقوق مردم معرفی‌ کرده!) چه مقدار جایزه، تسهیلات و پول نقد دریافت میکنند تا از روحانی و خاتمی دفاع نمایند؟

۱۳۹۳ اسفند ۶, چهارشنبه

آغاز محکومیت فریبا اشتری، شهروند بهایی در زندان یزد

خبرگزاری هرانا – فریبا اشتری، شهروند بهایی ساکن یزد روز شنبه جهت سپری کردن محکومیت تعزیری دو ساله، راهی زندان مرکزی این شهر شد. وی چهارمین شهروند بهایی از مجموع بیست شهروند بهایی این استان است که حکم محکومیت وی به اجرا گذارده میشود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه مورخ دوم اسفندماه فریبا اشتری شهروند بهایی ساکن یزد برای سپری کردن حبس تعزیری دوساله، خود را به زندان مرکزی این شهر معرفی کرد. خانم اشتری علاوه بر محکومیت تعزیری دوساله به یکسال حبس تعلیقی نیز محکوم شده است.
لازم به یادآوری است وی چهارمین شهروند از بیست شهروند بهایی است که دادگاه انقلاب یزد، حکم محکومیت ایشان را به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکل جامعه بهایی اجرایی کرده است. پیش از فریبا اشتری در طی هفته های گذشته، فرح باغی، نوید حقیقی و شهرام فلاح شهروندان بهایی دیگری بودند که جهت گذرانیدن حکم به ترتیب به زندان های یزد، اراک و کرمان منتقل شدند.

fariba ashtari

بی‌خبری از وضعیت مستندساز جوان ایرانی، اردشیر احمدی

خبرگزاری هرانا – در حالی که نزدیک به دوماه از بازداشت اردشیر احمدی مجری و مستند ساز ایرانی-کانادایی در دهم دی‌ماه می‌گذرد، همچنان هیچ نهادی مسئولیت بازداشت وی را بر عهده نگرفته است و خانواده و نزدیکان وی نیز تاکنون درباره جزئیات وضعیت وی سکوت کرده‌اند.
به گزارش هرانا به نقل از جرس؛ اردشیر در حالی بیست و پنجمین سالگرد تولد خود را در بازداشت می‌گذراند که سه سال قبل پس از مدت‌ها دوری به ایران بازگشت تا نویدبخش اتفاقاتی مثبت در عرصه برنامه‌سازی و موزیک‌ویدئو در ایران باشد. اردشیر احمدی تحصیل کرده فیلمسازی از دانشگاه بریتش کلمبیا در کانادا است.
بر اساس این گزارش، وی هنگامی که ۱۸ سال داشت با ساخت مجموعه «از ونکوور تا لس آنجلس» به شهرت رسید. این مجموعه بر روی یوتیوب بیش از یک میلیون بار دیده شد و نگاهی انتقادی به مناسبات جامعه فرهنگی ایرانیان در لس‌آنجلس داشت.
پس از مدت کوتاهی اردشیر به امارات رفت و برنامه ذره بین کار بعدی او بود. فعالیت‌هایش به برنامه سازی و مجری‌گری محدود نشد و فعالیت‌های موفقی درعرصه‌های تهیه کنندگی و مدیریت هنری نیز داشت. سرانجام در سال ۲۰۱۲ به ایران بازگشت، ساخت مستندی درباره گروه زدبازی و مجموعه «از زیرزمین تا بام تهران» از معروف‌ترین کارهای اردشیر پس از بازگشت به ایران بود که به موسیقی زیرزمینی ایران اختصاص داشت. عمده فعالیت‌هایش پیش از بازداشت متمرکز بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ساخت موزیک ویدئو بود
اردشیر در حالی در پنجم دیماه در اصفهان بازداشت شد که هفت سال پیش و در آخرین قسمت از مجوعه «از ونکوور تا لس آنجلس» عشق و علاقه‌اش را برای آمدن به ایران در قالب دیالوگی با پدرش اینچنین گفته بود:
آره باباجون بلند می‌شی می‌ای اینجا می‌ریم لب پل خواجو، می‌ریم قهوه خونه یه چایی باهم دیگه می‌خوریم، می‌شینیم لب زاینده رود، آخ باباجون ماهی گیری می‌کنیم……. چی بگم باباجون اصلا این اصفهانم دیگه بدون شما‌ها مزه نداره، شهرعوض شده، آدما عوض شدن…. اما اگه شما جوونا برگردین بیاین، دوباره این اصفهان هم اصفهان شه، خلاصه باباجون دل من فقط نه، دل شهر براتون تنگ شده
siamak-abbasi-ardeshir-arjmand

درگیری و بازداشت فعالان عرفان حلقه در تجمع مقابل دادگاه انقلاب/ تصویری

خبرگزاری هرانا – امروز ۶ اسفندماه همزمان با اعلام تشکیل دادگاه محمدعلی طاهری صدها تن از فعالان گروه عرفان حلقه در مقابل دادگاه انقلاب در حمایت از وی دست به تجمع زدند. در این تجمع که با دخالت ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی به خشونت کشیده شد تعدادی از شهروندان معترض نیز بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، همزمان با اعلام تشکیل دادگاه محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه، صدها نفر از شهروندان و فعالان گروه عرفان حلقه از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در مقابل دادگاه انقلاب در حمایت از آقای طاهری با در دست داشتن عکس و دست نوشته‌هایی حضور یافتند که با دخالت ماموران لباس شخصی و نیروی انتظامی مستقر در صحنه تجمع مسالمت آمیز آنان به خشونت کشیده شد.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت «ماموران در حالیکه با گاز اشک آور سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند افراد حاضر را با باتوم و مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و تعداد زیادی نیز بازداشت شدند.»
این منبع مطلع افزود؛ «ازدحام جمعیت باعث شد نیروی انتظامی مغازه‌ها، فروشگاه اتکا و پمپ بنزین آن ناحیه را تعطیل کند. پس از گذشت دو ساعت که مأموران امنیتی موفق به پراکندن جمعیت نشدند، با آوردن نیروهای یگان ویژه معترضین را به سمت کوچه‌های اطراف متفرق کردند.»
یکی دیگر از شرکت کنندگان در تجمع از مشاهداتش به گزارشگر هرانا گفت: «با حمله نیروهای انتظامی به تجمع کنندگان درگیری سختی شکل گرفت یکی از ماموران یک زن را که با مداخله اش باعث جلوگیری از بازداشت فرزندش می شد طوری به سویی پرتاب کرد که سر زن به جدول کنار خیابان کوبیده شد در جایی دیگر یک پلیس، زنی را که بر زمین افتاده بود مورد حمله قرار داد و با پوتین ضربات محکمی به پاهای زن می‌زد.»
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «صبح امروز زیبا محمدیان همسر آقای طاهری و برادر او و محمود علیزاده طباطبایی وکیل آقای طاهری در محل شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب حاضر شدند اما پیش از ظهر به آنان گفته شده که دادگاه به زمانی دیگر موکول شده است. گفته میشود اکثر بازداشت شدگان تا عصر امروز آزاد شدند.»
لازم به ذکر است در آبانماه سال جاری رسانه های نزدیک به دستگاه امنیتی حکومت ایران از محکومیت آقای طاهری به شش حال حبس تعزیری خبر دادند، همچنین آقای طاهری پیشتر در سال ۱۳۹۰ توسط دادگاه انقلاب به اتهام توهین به مقدسات، مداخله در امور پزشکی و لمس بیماران مونث به پنج سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و ۷۲ ضربه شلاق محکوم شده بود. آقای طاهری تاکنون چندین بار بازداشت شده است، آخرین مورد بازداشت وی در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ صورت گرفته است.
حکومت ایران، از سال ها پیش مقابله با آیین های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این گونه آیین ها را تحت تعقیب قرار داده است. در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین ها با عناوینی همچون “عرفان های کاذب” یا “عرفان های نوظهور” یاد می‌شود.

۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

خطیب دولت اسلامی: اگر پیامبر اسلام زنده بود به دولت اسلامی می پیوست!

کاربران پایگاه ارتباط جمعی توییتر اقدام به انتشار فیلمی از سخنان خطیب دولت اسلامی در یکی از مساجد سوریه کردند که می گفت: « اگر پیامبر اسلام زنده بود به دولت اسلامی مي پيوست.

به گزارش «محبت نیوز»، خطیب داعش که در نزد اهالی الغوطه در سوریه به تعصب شهرت دارد، مدعی شد : اگر پیامبر اسلام زنده بودند، همین الان بر جمع حاضران وارد می شدند و با در دست گرفتن پرچم سیاه لا اله الا الله بر حق بودن ما را گواهی می دادند زیرا ما با کافران و مشرکان مبارزه می کنیم.
در خبر ديگری، مسئول پلیس در استان الانبار عراق اعلام کرد گروه تروریستی دولت اسلامي ۴۵ نفر را در ناحیه البغدادی زنده در آتش سوزاند.
تروریستهای دولت اسلامي هفته گذشته بخش های وسیعی از ناحیه البغدادی نزدیک پایگاه نظامی عین الاسد را اشغال کردند.


عبیدی گفت: ساختمان محل سکونت خانواده نیروهای امنیتی عراق و مسئولان محلی نیز در این منطقه مورد حمله دولت اسلامي قرار گرفته است.
.

 

۱۳۹۳ اسفند ۳, یکشنبه

بیست و یک زندانی در ۴۸ ساعت گذشته در سه زندان ایران اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – ۲۱ زندانی در زندانهای عادل آباد شیراز، بم و بندرعباس طی ۴۸ ساعت گذشته اعدام شدند. منابع دولتی در قبال این اعدام ها سکوت کرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی ۴۸ ساعت گذشته در سه زندان عادل آباد شیراز، بم و بندرعباس تعداد ۲۱ زندانی به دار آویخته شدند.
در زندان بندرعباس در ۴۸ ساعت گذشته ۹ زندانی با جرایم مواد مخدر و قصاص به دار آویخته شدند سه تن از اعدام شدگان از بند ۱، چهار نفر از بند ۷ و دو نفر از بند ۲ این زندان بودند، اسامی زندانیان اعدام شده ای که هویت آنان تاکنون شناسایی شده است عبارت است از “سجادقوچانی اهل تهران ۲۷ ساله، محمد غلامی  اهل تبریز ۳۳ساله، محمد کاظم یزدانی دوبرون ۵۵ ساله اهل مشهد، علیرضا رزمی اهل بوشهر ۴۵ساله، مهدی شهدادی اهل ایرانشهر ۳۱ساله، موسی نکوی زاده اهل بندرعباس ۲۲ساله، قاسم مرادی زاده ۳۵ساله اهل یزد”.
همچنین بنا بر اطلاع گزارشگران هرانا در زندان عادل آباد شیراز نیز ۹ زندانی که هویت آنان تاکنون شناسایی نشده به دار آویخته شدند، اعدام شدگان از متهمان جرایم مرتبط با مواد مخدر و قصاص بوده اند.
زندان مرکزی بم نیز در طی ۴۸ ساعت گذشته شاهد اعدام سه زندانی با جرایم مواد مخدر بود، “محمد حجت ابادی، رسول نادری و حسین میر دوست  فرزند شه بخش” هویت این سه زندانی اعدام شده اعلام شده است.
علاوه بر موارد فوق هرانا گزارشات متعددی از دو مورد اعدام در ملاعام  در ۴۸ ساعت گذشته دریافت کرده است از جمله اعدام یک زندانی متهم به جرایم مواد مخدر در فلکه کوزه گری شهر شیراز  و نیز اعدام حمید محمدی ۲۷ ساله اهل حاجی آباد به اتهام تجاوز به عنف در محله بازار ماهی فروشان شهر بندرعباس، با اینحال همچنان هرانا قادر نیست بطور مستقل صحت این دو گزارش را تایید کند.
edam

۱۳۹۳ اسفند ۲, شنبه

سرنوشت سامان نسیم و سایر اعدامیان ارومیه همچنان در هاله‌ای از ابهام

خبرگزاری هرانا – علیرغم انتشار گزارشات و گمانه زنی های متفاوت در مورد سرنوشت سامان نسیم، سیروان نژاوی، ابراهیم شاپوری، علی افشاری، حبیب‌الله افشاری و یونس آقایان زندانیان محکوم به اعدام زندان اورمیه که از چهار روز پیش ناپدید شده اند مسئولان مربوطه همچنان از اطلاع رسانی شفاف در مورد وضعیت این افراد خودداری می کنند. این عملکرد باعث شده است سرنوشت این شهروندان در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان نسیم، یونس آقایات، حبیب‌الله افشاری، علی افشاری، سیروان نژاوی و ابراهیم شاپوری (عیسی‌پور) روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه از بند ۱۲ زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شدند.
دولتهای مختلف و همینطور گزارشگران سازمان ملل متحد در کنار سازمانهای بین المللی چون عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر بصورت مکرر نسبت به اعدام این افراد بخصوص سامان نسیم که در زمان بازداشت تنها ۱۷ سال سن داشته هشدار داده و خواستار توقف اعدام این افراد شده بودند..
با اینحال پس از خارج کردن این افراد از بند ۱۲ زندان ارومیه طی سه روز گذشته در سایه عدم اطلاع رسانی نهادهای قضایی و انتظامی از سرنوشت این افراد، گزارشات متناقض و گمانه زنی های متفاوتی در مورد اعدام یا عدم اعدام این ۶ زندانی در رسانه ها منتشر شده است با این حال همچنان بستگان درجه اول این افراد نمیتوانند مرگ این زندانیان را تایید کنند.
یک منبع مطلع دراین‌خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “عصر جمعه ۱ اسفند ماموران اداره اطلاعات به یکی از بستگان درجه دو حبیب‌الله افشاری و علی افشاری گفته حکم اعدام این دو زندانی به همراه سه زندانی سیاسی دیگر به اجرا درآمده.” با اینحال بصورت مستقیم به خانواده برادران افشاری اطلاعی داده نشده است.
منابع دیگری به هرانا اطلاع داده اند “بستگان یونس آقایات قصد دارند برای وی مجلس ترحیم برگزار کنند ولی معلوم نیست از چه منبعی خبر اعدام وی برایشان قطعی شده است.”
یکی از نزدیکان ابراهیم شاپوری دیگر زندانی ناپدید شده نیز به گزارشگر هرانا گفت: “هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت وی نداریم و هیچ‌کس نیز با ما تماس نگرفته است.”
برادر سامان نسیم نیز در رابطه با اجرای حکم اعدام سامان به گزارشگر هرانا گفت: “ما هیچ اطلاعی از سرنوشت سامان نسیم نداریم و تنها به ما گفته اند برای تحویل وسایل شخصی وی به زندان ارومیه مراجعه کنیم.”
همچنین تا این لحظه از سرنوشت سیروان نژاوی نیز هیچ‌گونه اطلاع موثقی به‌دست نیامده است.
لازم به اشاره است تماس های زندانیان ارومیه در روزهای اخیر به حداقل رسیده است، تلفن های ثابت زندان ارومیه از چند روز پیش مختل شده و همینطور سایر کانال های ارتباطی زندانیان نیز به دلیل نصب دستگاه های ارسال پارازیت از کار افتاده است. این موضوع به دامنه ابهامات وقایع زندان ارومیه افزوده است.
در روزهای گذشته نیز سازمان عفوبین الملل با انتشار بیانیه ای به شدت به رفتار دولت ایران در خصوص عدم اطلاع رسانی و بلاتکلیف نگه داشتن خانواده های نگران زندانیان اعتراض کرد و خواستار این شد تا حکومت ایران با پذیرش مسئولیت در مورد سرنوشت این ۶ زندانی ببصورت شفاف و فوری پاسخگو شود.
saman-b&w-small

اعمال محدودیت برحضور وکلا در پرونده محمدعلی طاهری

خبرگزاری هرانا – وحید مشکانی وکیل پایه یک دادگستری از سوی خانواده و نزدیکان آقای محمد علی طاهری، موسس گروه عرفان حلقه برای ورود به پرونده و دفاع از ایشان انتخاب شده است با اینحال قاضی پرونده با نقض اصل تفسیر به نفع متهم، قوانین را در راستای جلوگیری از حضور آقای مشکانی به کار گرفته و اجازه حضور نامبرده در تیم دفاع آقای طاهری را نمی دهد.
آقای مشکانی در این باره به هرانا میگوید استدلال قاضی برای نپذیرفتن وی در پرونده این است که  دو وکیل در این پرونده حضور دارند و همان دو وکیل کافی است.
این وکیل دادگستری در خصوص قانونمندی رفتار قاضی مربوطه در نپذیرفتن وی توضیح میدهد ” قانونی داریم به اسم آیین دادرسی مدنی که در آن قانون می گوید که طرفین دعوا می توانند دو وکیل داشته باشند نه بیشتر. یک قانون دیگری داریم به نام آیین دادرسی کیفری، اولی برای محاکمیست که به دعاوی حقوقی رسیدگی می کنند دومی برای محاکمیست که به دعاوی جزایی و کیفری رسیدگی می کنند در مورد دوم، مورد به سکوت برگزار شده یعنی قانونگذار سکوت کرده و تعداد وکلا را فقط در مرحله دادسرا بیان کرده گفته در مرحله تحقیقات مقدماتی هر متهمی می تواند یک وکیل داشته باشد ولی در مرحله دادگاه سکوت کرده حالا قاضی پرونده می گوید من از همان قانون آیین دادرسی مدنی، وحدت ملاک می خواهم بگیرم و می خواهم مانع بشوم. این حالی است که یک اصل وجود دارد و آن یعنی تفسیر به نفع متهم، تفسیر به نفع متهم به ما می گوید هر زمانی که ما در موضعی قرار گرفتیم و تردید کردیم در تصمیمی که می تواند به نفع متهم باشد یا می تواند به ضرر متهم باشد مکلف هستیم تصمیمی را بگیریم که نفع متهم در آن وجود دارد به علاوه اینکه در سابق هم در پرونده های متعددی با وکلای متعددی حضور پیدا می کردیم نمونه بارزش پرونده اقای سلطانی که بیش از یازده وکیل داشتند ولی حالا متاسفانه با این حربه مانع شده اند و اجازه نمی دهند که من روی این پرونده حاضر بشوم.”
آقای مشکانی در ادامه گفتگوی خود با هرانا به نگرانی های خود در رابطه با اتهامات سنگین وارده به آقای طاهری اشاره می کند، او تاکید می کند ” اتهام ایشان افساد فی الارض است و افساد فی الارض یکی از مجازاتهایش حداقل مرگ است “
این وکیل دادگستری در مورد اخبار ضد و نقیضی که در مورد سلامت و حتی فوت آقای محمدعلی طاهری در روزهای اخیر منتشر شده می گوید ” از زمانی که من فراخوانده شدم برای وکالت آقای طاهری در مرحله اول از طرف دوستان ایشان و در مرحله بعد از طرف خانواده ایشان، حواشی و شایعات زیادی شنیده ام ولی خبری که من بصورت دقیق دارم این است که برادر ایشان در هفته گذشته در دفتر کار من حاضر شدند و گفتند در فاصله چند روز پیشتر برادرشان آقای طاهری را دیده اند بنابراین اینکه میگویند ایشان فوت کرده و البته من هم شنیده ام با اظهار نظر برادر ایشان در تعارض است به علاوه اینکه در چهارشنبه هفته آینده آقای طاهری محاکمه دارند.”
 آقای مشکانی در پایان این گفتگو به هرانا گفت “من همچنان بر موضع خودم پافشاری می کنم و تا آخرین روز که بتوانم به درخواست خانواده و دوستان ایشان در خصوص اعلام وکالت تلاشم را خواهم کرد”
لازم به ذکر است حکومت ایران، از سال ها پیش مقابله با آیین های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این گونه آیین ها را تحت تعقیب قرار داده است.
در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین ها با عناوینی همچون “عرفان های کاذب” یا “عرفان های نوظهور” یاد می‌شود.
لازم به ذکر است در آبانماه سال جاری رسانه های نزدیک به دستگاه امنیتی حکومت ایران از محکومیت آقای طاهری به شش حال حبس تعزیری خبر دادند، همچنین آقای طاهری پیشتر در سال ۱۳۹۰ توسط دادگاه انقلاب به اتهام توهین به مقدسات، مداخله در امور پزشکی و لمس بیماران مونث به پنج سال حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و ۷۲ ضربه شلاق محکوم شده بود. آقای طاهری تاکنون چندین بار بازداشت شده است، آخرین مورد بازداشت وی در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ صورت گرفته است.

90 taheri

۱۳۹۳ اسفند ۱, جمعه

مرگ یک کودک دوساله براثر آلودگی هوا در اهواز / به همراه گواهی فوت

خبرگزاری هرانا – یک کودک دو ساله به‌نام امیرمحمد منصوری بر اثر گرد و خاک اخیر اهواز جان خود را از دست داد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیرمحمد منصوری کودک دو ساله اهوازی به علت آلودگی هوا و گرد و خاک اخیر اهواز به عفونت پیشرفته ریه دچار شده و در تاریخ ۲۶ بهمن ماه درگذشت.
گفتنی است، طی هفته‌های اخیر هوای مناطق جنوب غربی ایران دچار آلودگی شدید و گرد خاک شده بود و اعتراضات مردم نسبت به بی توجهی مسئولان به این موضوع در برخی مناطق با وکنش نیروهای امنیتی و بازداشتهای کوتاه مدت همراه بود.
^9CB1D17D616E0ADD03993F3CA63FD6281851CF630F6D0EE278^pimgpsh_fullsize_distr

معصومه ضیاء به حبس تعزیری و شلاق محکوم شد

خبرگزاری هرانا – معصومه ضیاء از فعالان گروه عرفان حلقه به یک سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، معصومه ضیاء که در جریان تجمع در مقابل دادگاه انقلاب هوادارن گروه عرفان حلقه بازداشت شده بود. در دادگاهی که در تاریخ ۱۸ اسفندماه تشکیل شد توسط دادگاه انقلاب شهر تهران برگزار شد به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی به تحمل یکسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
معصومه ضیاء که به همراه ۱۵ نفر دیگر از مربیان عرفان حلقه دادگاه‌شان در روزهای مختلف بهمن ماه تشکیل شد مجموعا به ۳۷ سال حبس محکوم شدند.
شایان ذکر است خانم ضیاء پیش از این نیز در ارتباط با بازداشت قبلی خود در سال ۱۳۸۵ به ‏یک سال زندان تعلیقی محکوم شده بود. اتهام او شرکت در گردهمایی مسالمت آمیز ۲۲ خرداد سال ۸۵ بوده که به هدف تغییر ‏در قوانین تبعیض آمیز علیه زنان برگزار شده بود. ‏
unbenannt8

۱۳۹۳ بهمن ۲۹, چهارشنبه

۱۴ نفر از بهاییان تهران و اصفهان دستگیر شدند

خبرگزاری هرانا – در دو روز گذشته، مامورین امنیتی طی یک اقدام کم سابقه به منازل شهروندان بهایی در شهر تهران و اصفهان مراجعه و پس از تفتیش منازل، اقدام به دستگیری ۱۴ تن از این افراد کردند؛ در بین بازداشت شدگان یک خانم باردار نیز بوده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مامورین امنیتی در شهر تهران با ورود به منزل ارغوان اشراقی٬ ساسان یادگار٬ احسان یادگار و مهرداد فرقانی ضمن تفتیش منزل تمامی لوازم‌های شخصی اعم از کتاب‌ها، هارد کامپیو‌تر، موبایل و تبلت‌ها را ضبط کرده و با حکم قبلی اقدام به بازداشت ۵ تن به اسامی الهام کرم پیشه، مونا محرابی و اکبری و آقایان صفا فرقانی و مهرداد فرقانی کرده‌اند ولی خانم ارغوان اشراقی را به علت عدم حضور در منزل و باوجود اینکه حکمی مبنی بر بازداشت وی نیز داشته‌اند موفق به بازداشت نشده‌اند.
همچنین حدودا ساعت ۸ شب ۲۸ بهمن ماه نیروهای امنیتی در شهر اصفهان با مراجعه به منازل آقایان کاویان دهقان، هوشنگ رحیمی و پیمان عاطفی ضمن تفتیش منازل و ضبط لوازم شخصی اعم از کامپیو‌تر، موبایل و کتاب‌ها اقدام به بازداشت ۹ تن از این افراد به اسامی خانم‌ها: نیکا رجبی، مونا اقدسی، شیوا اغصانی٬ نگار سبحانیان و آقایان: کاویان دهقان، عارف دهقان، شایان کوثر، پیمان عاطفی و کوشا رحیمی کرده‌اند و تا این لحظه از محل نگهداری آنان هیچ اطلاعی در دست نمی‌باشد.
10869822_10152779086804685_4936962591227972363_o

محکومیت ۸ متهم فیس‌بوکی به ۵۴ سال حبس کاهش یافت

خبرگزاری هرانا – شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت ۸ جوانی که پیش‌تر به اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات از طریق فیس‌بوک جمعا به ۱۳۲ سال حبس محکوم شده بودند را به ۵۴ سال حبس کاهش داد.
به گزارش هرانا، شیما قوشه وکیل مدافع سه نفر از متهمان این پرونده در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهارداشت: شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه بدوی صادر کننده رای، بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی بیش از حداکثر قانونی حکم داده و هم بر اساس قانون قدیم، مجازات‌ها را جمع کرده بود به طوری هر کدام از متهمان این پرونده تقریبا به ۲۰ سال حبس محکوم شدند.
وی اضافه کرد: شعبه ۵۴ دادگاه تجدید‌نظراستان تهران در رای خود، جمع مجازات‌ها را بر اساس قانون مجازات اسلامی جدید نادرست دانسته و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید اعلام کرد با توجه به تعدد جرم، قاضی اجرای احکام حداکثر مجازات قانونی را به طوری که مساعد به حال متهم باشد، تعیین کند.
قوشه ادامه داد: شعبه تجدید نظر، تعیین مجازات را به قاضی اجرای احکام سپرده بود و این خلاف اصول مسلم حقوقی است زیرا قاضی اجرای احکام، فقط مسئول اجرای حکم است نه تعیین مجازات. در ‌‌نهایت شعبه تجدیدنظر، رای اصلاحی صادر و مجازاتی که باید توسط اجرای احکام، احرا شود را مشخص کرد.
وکیل مدافع سه نفر از متهمان این پرونده افزود: بر این اساس، شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر در رای اصلاحی خود، مجازات فریبرز کاردار را ۷ سال حبس، مهدی ری‌شهری ۵ سال حبس، مسعود طالبی ۷ سال حبس و مجازات ۵ متهم دیگر را نیز هر کدام ۷ سال تعیین کرده است.
قوشه گفت: اگر در اجرای مجازات این افراد، اتهام توهین به مقدسات درنظر گرفته شود می‌توان طبق قانون جدید مجازات اسلامی بعد از گذشت یک سوم مدت حبس، تقاضای آزادی مشروط یا تعلیق کرد اما در اجرای مجازات اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی این امکان وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می‌کردند که با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.
پرونده متهمان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس (دادسرای اوین) مورد بررسی قرار گرفت و در ‌‌نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده ۲۷ بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.
اتهامات توهین به مقدسات، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در بین هشت متهم این پرونده مشترک است. برخی از متهمان نیز علاوه بر موارد یاد شده به توهین به سران قوا، توهین به رهبری و نگهداری سی دی‌های مبتذل متهم هستند.
مته‌مان این پرونده از شهرهای مختلف و پرونده آن‌ها حدود ۱۱ جلد است. نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات مته‌مان ۲۵ فروردین ماه برگزار و بعد از چند جلسه رسیدگی، حکم دادگاه نهم اردیبهشت ماه صادر شد.
متهمان این پرونده پیش‌تر به ترتیب به ۲۱، ۲۰، ۱۹، ۱۸، ۱۶، ۱۴، ۱۱ و ۸ سال حبس محکوم شده بودند.


۱۳۹۳ بهمن ۲۸, سه‌شنبه

عفو بین الملل: مقامات امنیتی سامان نسیم را برای اخذ مصاحبه ضرب و شتم کردند

خبرگزاری هرانا – عفو بین الملل طی بیانیه‌ای خواهان اقدام فوری برای سامان نسیم زندانی محکوم به اعدامی شد که در سن ۱۷ سالگی بازداشت شده. این مرجع حقوق بشری خبر از ضرب و شتم سامان نسیم برای اخذ اعترافات تلویزیونی طی روز یک‌شنبه داد.
سامان نسیم در تماس با خانواده‌اش در ۱۵ فوریه اطلاع داد: روز گذشته مردانی در لباس شخصی او را به بخش‌های امنیتی از زندان ارومیه بردند. او گفت این مردان، که به اعتقاد او متعلق به وزارت اطلاعات بودند مجهز به دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات ضبط قابل حمل بوده، و او را برای چند ساعت برای ضبط تصویری «اعترافات» مورد ضرب و شتم قرار دادند، اما وی حاضر به انجام این کار نشد.
سامان نسیم آوریل ۲۰۱۳ توسط دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام محاربه و  مفسد فی الارض به دلیل عضویت در یکی از گروههای مسلح کرد به اعدام محکوم گردید.
علت صدور این حکم، به دلیل عضویت وی در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، و برای شرکت در فعالیت‌های مسلحانه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. حکم اعدام او توسط دیوان عالی کشور در دسامبر ۲۰۱۳ تأیید شد.
سامان نسیم هیچگونه دسترسی به وکیل خود در طول تحقیقات اولیه نداشته و به وی اجازه داشتن وکیل داده نشد. او می‌گوید در طول مدت بازداشت شکنجه شده؛ که این شکنجه‌ها شامل کشیدن ناخن‌های دست و پا و برای چندین ساعت بصورت وارونه آویزان شدن بوده است.
10924718_769292926479599_3688000092562939128_n

اعدام ۱۴ زندانی در یک روز

خبرگزاری هرانا – طی روز دوشنبه ۱۴ زندانی در زندانهای مرکزی ارومیه، وکیل‌آباد مشهد، زندان بم و زندان مرکزی بندرعباس اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۶ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان بم از طریق چوبه دار اعدام شدند.
همچنین در همین روز در زندان مرکزی ارمیه (دریا)، ۵ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر از طریق چوبه دار اعدام شدند.
در زندان مرکزی بندرعباس نیز که دو زندانی متهم به قتل عمد به پای چوبه دار رفتند، حکم اعدام علی صادقی اجرا شد و مجید قریشی با گرفتن مهلت از شکات پرونده به سلول خود بازگشت.
در زندان وکیل‌آباد مشهد نیز دو زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر صبح روز دوشنبه اعدام شدند.
هیچ‌یک از اعدامهای فوق از سوی رسانه های رسمی ایران اعلان نشده است.

145438_646

۱۳۹۳ بهمن ۲۷, دوشنبه

سه تن از زندانیان سیاسی زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شدند

خبرگزاری هرانا – در پی اعتراض صنفی زندانیان به هواخوری اجباری در هوای زمستانی و نبود لباس گرم برای زندانیان در بند ۸ زندان اوین، امیر امیرقلی، آسو رستمی و امیرهوشنگ نوایی به سلول انفرادی منتقل شدند و دست به اعتصاب غذا زدند. سه تن دیگر از زندانیان سیاسی بند ۸ نیز تا زمان بازگشت همبندیانشان از انفرادی دست به اعتصاب غذا زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری (دوشنبه ۲۷ بهمن ماه) مسئولان باوجود هوای سرد زمستانی و نبود لباس گرم برای زندانیان در بند ۸ زندان اوین اعلام هواخوری اجباری می‌کنند.
این موضوع که با اعتراض زندانیان و بخصوص زندانیان سیاسی این بند همراه بود منجر به انتقال آسو رستمی، امیر امیرقلی و  امیرهوشنگ نوایی به سلول انفرادی شده است.
این سه زندانی قبل از رفتن به انفرادی به دوستان خود گفتند که دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
همچنین امید علی‌شناس، سعید شیرزاد و مسعود عرب‌چوبدار سه زندانی دیگر این بند، اعلام کردند تا زمان بازگشت همبندیانشان از سلول انفرادی و رسیدگی به مسائل صنفی زندانیان دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «انتقال این سه زندانی به سلول انفرادی به دستور مهدی خدابخش دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و معاون دادستان تهران صورت گرفته است.»
گفتنی است، هواخوری اجباری در فصول سرد سال و مواقع بارانی یکی از شیوه‌های تنبیه جمعی برای زندانیان در زندانهای ایران است و این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که زندانیان اجازه دریافت لباسهای گرم و دولایه از سوی بستگانشان را ندارند.
آسو رستمی- امیر امیرقلی

دسترسی به تعدادی از شبکه های اجتماعی محدود شد

خبرگزاری هرانا – دسترسی به تعدادی از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه و رایانه‌های شخصی مانند «لاین» و «واتس آپ» محدود شده است.
به گزارش هرانا به نقل از ایرنا؛ تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی یاد شده از اختلال در دسترسی به این سرویس‌ها از چند روز گذشته خبر می‌دهند.
یکی از این کاربران به ایرنا گفت: برنامه لاین بر روی گوشی تلفن همراه من باز می‌شود اما امکان ارسال و دریافت پیام یا گذاشتن مطلب جدید در آن وجود ندارد.
امیری افزود: در واقع سرعت این شبکه به حدی کند شده است که امکان انجام هیچ کاری در آن وجود ندارد.
وی این موضوع را اختلال در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی دانست و اضافه کرد: این امر باعث شده که بسیاری از کاربران بدنبال برنامه‌های فیلتر شکن جدید یا ارتقاء نسخه برنامه لاین خود باشند.
این اظهارات در حالی است که تعدادی از کاربران نیز اذعان می‌کنند که قادر به استفاده از این شبکه‌های اجتماعی هستند اما لازم است که نسخه جدید آن دریافت شود.
مدیر یک شرکت خدمات دهنده اینترنت نیز به ایرنا گفت: از حدود چهار روز گذشته سرعت دسترسی به دو شبکه اجتماعی لاین و واتس آپ بسیار کند شده است.
مشک فروش با بیان اینکه این دو شبکه، قطع یا فیلتر نیست افزود: این موضوع ربطی به فیلترینگ هوشمند ندارد و به احتمال زیاد دلیل آن ترافیک روی این شبکه‌ها است.
تعدادی از فعالان عرصه فضای مجازی نیز احتمال می‌دهند که بزودی این اتفاق برای شبکه اجتماعی وایبر (Viber) نیز رخ خواهد داد.
به گزارش ایرنا از چند ماه گذشته زمزمه‌هایی برای فیل‌تر شدن یا محدودیت در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه به گوش می‌رسد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه شهریورماه امسال با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از این وزارتخانه خواست تا مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو اقدام کند.
وی دلیل این درخواست را انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی از طریق این شبکه عنوان کرده بود.
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در واکنش به این نامه اعلام کرد: درباره محتوای مجرمانه بطور جدی اعتقاد داریم که باید حذف شود و این حرف درستی است اما اینکه با مسدود کردن بخواهیم این کار را درست کنیم، حرف دیگری است.
در همین راستا و با توجه به اتمام مهلت داده شده توسط معاون اول قوه قضائیه خبری در دی ماه امسال مبنی بر دستور فیلترینگ سه برنامه پیام رسان لاین، تانگو و واتس آپ توسط کمیته تعیین مصادیق مجرمانه منتشر شد اما امکان دسترسی به این شبکه‌ها همچنان وجود داشت.
در حالیکه یک منبع آگاه در کمیته تبیین مصادیق مجرمانه در گفتگو با ایرنا این خبر را تایید کرده و گفته بود که این طرح ارتباطی به فیلترینگ هوشمند ندارد و نرم افزارهای یاد شده بطور کامل فیل‌تر می‌شوند، رمضانعلی سبحانی یکی دیگر از اعضای این کارگروه از چنین موضوعی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود.
کارگروه «تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» براساس ماده ۲۲ قانون جرایم رایانه‌ای مسئولیت نظارت بر فضای مجازی و پالایش تارنماهای حاوی محتوای مجرمانه و رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد.
این اظهارات ضد و نقیض در حالی است که جعفری دولت آبادی، دادستان تهران بهمن امسال اعلام کرد که به مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای فیلترینگ نرم افزارهای ارتباطی مهلت چند ماهه داده شده است.
مسئولان وزارت ارتباطات نیز همواره اعلام داشته‌اند که سیاست دولت، فیل‌تر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه محتوای مجرمانه این شبکه‌ها باید فیل‌تر و پالایش شود.
البته فیل‌تر شدن شبکه‌های اجتماعی در کشور حرف تازه‌ای نیست و پیش از این نیز برای برنامه وی چت (Wechat) اتفاق افتاده است.
در حالیکه این شبکه اجتماعی پارسال مسدود شد اما وزارت ارتباطات در گزارشی اعلام کرد که بعد از فیلترینگ وی چت، بیشتر کاربران از طریق فیلترشکن و تغییر آی پی آدرس (IP) به آن دسترسی یافتند و از این شبکه ارتباطی استفاده می‌کنند.
لاین (Line) و واتس آپ (Wathsapp) برنامه‌های پیام رسان فوری مخصوص تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی است و به کاربران این امکان را می‌دهد تا با یکدیگر به تبادل پیام‌های متنی، صوتی، عکس و ویدیو بپردازند.
همه کشمکش‌ها و اختلاف نظر‌ها درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی در ایران در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آمارهای جهانی، میلیون‌ها ایرانی عضو این شبکه‌ها هستند بطوریکه تعداد کاربران ایرانی واتس آپ حدود پنج میلیون نفر اعلام شده است.
ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور ۸۱ درصد و اینترنت ۵۴ درصد است.
n00069852-b[1]

۱۳۹۳ بهمن ۲۶, یکشنبه

برگزاری دادگاه برای سه تن از زندانیان سیاسی

خبرگزاری هرانا – جلسه رسیدگی به اتهام تبلیغ علیه نظام که در پی حوادث ۲۸ فروردین (حمله نیروهای گارد به بند ۳۵۰) به رضا شهابی، کامران ایازی و امید زارعی‌نژاد وارد شده بود در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری (یک‌شنبه ۲۶ بهمن ماه) جلسه رسیدگی به اتهام تبلیغ علیه نظام برای رضا شهابی، کامران ایازی و امید زارعی‌نژاد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد.
در طی این جلسه رضا شهابی متهم ردیف اول عنوان شد که از سوی زندان رجایی شهر به دادگاه اعزام نشده بود. متهم ردیف دوم و سوم به ترتیب کامران ایازی (از زندان رجایی شهر کرج) و امید زارعی‌نژاد (از بند ۷ زندان اوین) بودند.
این اتهام که در راستای پرونده سازیهای پس ۲۸ فروردین ماه که به پنج‌شنبه سیاه معروف شد به این سه زندانی سیاسی وارد شده میتواند تا یک سال زندان را درپی داشته باشد.
1404565584