۱۳۹۳ مهر ۸, سه‌شنبه

راه‌اندازی نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند در ایران

خبرگزاری هرانا – مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که نخستین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند وب‌سایت‌های مختلف در ایران راه‌اندازی شد. این نرم‌افزار، در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد برای سانسور وب‌سایت‌های مختلف راه اندازی شده است.
به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری فارس، نرم‌افزار «فیلترینگ هوشمند تصویر، فیلم و متن»، به منظور بهره‌گیری از خدمات شبکه جهانی اینترنت در چهارچوب اصول حکومت اسلامی و به تعبیر و تاکید مرکز ملی فضای مجازی، «برنامه‌ریزی برای صیانت از آسیب‌های ناشی از آن»، راه‌اندازی شده است.
با نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند، تشخیص محتوای وب‌سایت‌های مختلف و اعمال سانسور بر آن دسته از صفحاتی که از سوی مرکز ملی فضای مجازی دارای «محتوای نامناسب» خوانده شده‌اند، بدون نیاز به بستن کل دامنه ممکن می‌شود. به عبارت دیگر در این نرم‌افزار به دلیل امکان تغییر در جزئیات مختلف صفحات، سانسور صرفاً بر صفحاتی اعمال می‌شود که محتوای آن از دیدگاه حکومت اسلامی نامناسب تشخیض داده می‌شود و نیازی به بستن کل دامنه نیست.
بر اساس این گزارش، از دیگر ویژگی‌های این طرح، این است که سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات می‌توانند این نرم افزار را به طور مستقل به کار بگیرند.
طرح فیلترینگ هوشمند با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه اطلاع‌رسانی تبیان) در چندین مرکز داخل کشور و همزمان به عنوان یک طرح صادراتی در خارج از کشور راه‌اندازی شده است و مراحل بعدی این طرح در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.
علاوه بر این حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز هشتم مهرماه به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که این وزارتخانه، «رسانه‌های غیرشفاف» را فیل‌تر خواهد کرد.
بر این اساس قرار است، پنج وب‌سایت غیرقانونی که برای جناح‌های مختلف فعالیت می‌کنند نیز در آینده‌ای نزدیک فیل‌تر شوند. معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نام این پنج وب‌سایت را مطرح نکرده است.
وی با اشاره به اینکه پنج هزار سایت بدون مجوز در فضای مجازی در حال فعالیت هستند، لزوم ساماندهی آن‌ها را مورد تاکید قرار داده است.
حساسیت حکومت ایران در زمینه دسترسی آزاد کاربران به فضای مجازی و تبادل آزاد اطلاعات با کنترل شدید سایت‌ها و فیل‌تر کردن آن‌ها صورت می‌گیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر