۱۳۹۳ مهر ۸, سه‌شنبه

راه‌اندازی نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند در ایران

خبرگزاری هرانا – مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که نخستین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند وب‌سایت‌های مختلف در ایران راه‌اندازی شد. این نرم‌افزار، در حال حاضر مراحل آزمایشی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد برای سانسور وب‌سایت‌های مختلف راه اندازی شده است.
به گزارش هرانا به نقل از خبرگزاری فارس، نرم‌افزار «فیلترینگ هوشمند تصویر، فیلم و متن»، به منظور بهره‌گیری از خدمات شبکه جهانی اینترنت در چهارچوب اصول حکومت اسلامی و به تعبیر و تاکید مرکز ملی فضای مجازی، «برنامه‌ریزی برای صیانت از آسیب‌های ناشی از آن»، راه‌اندازی شده است.
با نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند، تشخیص محتوای وب‌سایت‌های مختلف و اعمال سانسور بر آن دسته از صفحاتی که از سوی مرکز ملی فضای مجازی دارای «محتوای نامناسب» خوانده شده‌اند، بدون نیاز به بستن کل دامنه ممکن می‌شود. به عبارت دیگر در این نرم‌افزار به دلیل امکان تغییر در جزئیات مختلف صفحات، سانسور صرفاً بر صفحاتی اعمال می‌شود که محتوای آن از دیدگاه حکومت اسلامی نامناسب تشخیض داده می‌شود و نیازی به بستن کل دامنه نیست.
بر اساس این گزارش، از دیگر ویژگی‌های این طرح، این است که سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات می‌توانند این نرم افزار را به طور مستقل به کار بگیرند.
طرح فیلترینگ هوشمند با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه اطلاع‌رسانی تبیان) در چندین مرکز داخل کشور و همزمان به عنوان یک طرح صادراتی در خارج از کشور راه‌اندازی شده است و مراحل بعدی این طرح در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.
علاوه بر این حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز هشتم مهرماه به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفته است که این وزارتخانه، «رسانه‌های غیرشفاف» را فیل‌تر خواهد کرد.
بر این اساس قرار است، پنج وب‌سایت غیرقانونی که برای جناح‌های مختلف فعالیت می‌کنند نیز در آینده‌ای نزدیک فیل‌تر شوند. معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نام این پنج وب‌سایت را مطرح نکرده است.
وی با اشاره به اینکه پنج هزار سایت بدون مجوز در فضای مجازی در حال فعالیت هستند، لزوم ساماندهی آن‌ها را مورد تاکید قرار داده است.
حساسیت حکومت ایران در زمینه دسترسی آزاد کاربران به فضای مجازی و تبادل آزاد اطلاعات با کنترل شدید سایت‌ها و فیل‌تر کردن آن‌ها صورت می‌گیرد.

تعویق اعدام ریحانه جباری و بیخبری از سرنوشت اشرف نظری

خبرگزاری هرانا – ریحانه جباری به زندان شهر ری (قرچک ورامین) بازگشت و بصورت غیر رسمی به خانواده وی اطلاع داده شده که اجرای حکم اعدام موقتا به تعویق افتاده.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ریحانه جباری زندانی متهم به قتل زندان شهر ری (قرچک ورامین) که در روند دادرسی مغشوش و ناعادلانه به اعدام محکوم شده، بعد از ظهر روز گذشته (دوشنبه ۷ مهر ماه) جهت اجرای حکم به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
مسئولان زندان رجایی شهر به مادر وی گفته بودند که صبح روز سه‌شنبه برای تحویل گرفتن جسد وی به زندان مراجعه کنند.
این اخبار موجی از نگرانی شهروندان و فعالان مدنی را بخصوص در شبکه‌های مجازی ایجاد کرد.
خبرگزاری ایلنا و ایسنا در دو خبر مختلف انتقال ریحانه جباری به زندان رجایی شهر را تکذیب کردند در حالی که خانواده و وکیل اخبار این خبرگزاری ها را غیرواقعی و نگران کننده خواندند که در واقع میتواند زمینه ساز  اجرای حکم اعدام در سکوت و بی خبری شود.
در ‌‌نهایت مسئولان ریحانه جباری را به زندان شهر ری بازگرداندند و وی اجازه پیدا کرد با خانواده خود بصورت تلفنی صحبت کند.
تا لحظه تنظیم این خبر از سرنوشت اشرف نظری دیگر زندانی محکوم به اعدام که جهت اجرای حکم به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است اطلاعی در دست نیست.

۱۳۹۳ مهر ۷, دوشنبه

برگزاری دادگاه تجدیدنظر برای ۸ فعال فیسبوکی

خبرگزاری هرانا – طی روز یکشنبه جلسه تجدیدنظر ۸ فعال فیسبوکی که مجموعا به ۱۲۸ سال زندان محکوم شده‌اند برگزار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز یک‌شنبه ۶ مهرماه جلسه تجدیدنظر محکومیت ۸ فعال فیسبوکی که مجموعا به ۱۲۸ سال زندان محکوم شده‌اند در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان به ریاست قاضی عرب برگزار شد. اعلام نتیجه این جلسه دادگاه به آینده موکول شده.
گفتنی است بر اساس احکام صادره از سوی دادگاه بدوی (شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران) امین اکرمی‌پور (بازداشت ۹۲/۹/۹) محکوم به ۱۳ سال و یک روز حبس تعزیری، امیر گلستانی (بازداشت ۹۲/۵/۲۹) محکوم به ۲۰ سال و یک روز، مسعود قاسم خانی (بازداشت ۹۲/۸/۱۰) محکوم به ۱۹ سال و نود و یک روز حبس تعزیری، سید مسعود طالبی محکوم به ۱۵ سال و یک روز حبس تعزیری، فریبرز کاردار فر محکوم به ۱۸ سال و نود و یک روز حبس تعزیری، مهدی ری شهری (بازداشت ۹۲/۹/۲) محکوم به ۱۱ سال حبس تعزیری، رویا صابری (بازداشت ۹۲/۸/۱۰) محکوم به ۲۰ سال و یک روز حبس تعزیری، نغمه شاهسوندی شیرازی (به قید وثیقه تا کنون آزاد بوده) محکوم به ۷ سال و نود و یک روز حبس تعزیری شدند.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «ما امیدواریم حکم ناعادلانه این افراد در دادگاه تجدیدنظر استان شکسته شود.»

انتقال ریحانه جباری و اشرف نظری به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام

خبرگزاری هرانا – ریحانه جباری و اشرف نظری دو زن که به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده‌اند جهت اجرای حکم اعدام از بند زنان زندان قرچک ورامین به سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ریحانه جباری زندانی متهم به قتل در زندان قرچک ورامین ظهر روز دوشنبه ۷ مهر ماه جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد.
پرونده وی طی ماههای گذشته مورد توجه محافل حقوق بشری قرار گرفته و روند رسیدگی به پرونده وی ناعادلانه قلمداد شده بود.
مادر زیحانه جباری در این رابطه در فیسبوک خود نوشت: «امروز حوالی ظهر ریحانه زنگ زد: گفت منو صدا زدن برای اجرای حکم. گفتم غیر ممکنه. دیروز وکیل اونجا بوده و پروندهٔ تو در دادستانیه. گفت من نمی‌دونم حرف تو رو باور کنم یا حرف اینا رو. گفتم حرف من بر مبنای چیزیه که مراجع قانونی اعلام کردند. تو مختاری هر کدوم رو می‌خوای باور کن. حدود ساعت دو مجددا زنگ زد. گفت مامان جان مراجع قانونی، هر کس که بوده دروغ گفته به تو زن بی‌پناه. الان به من دستبند زدند و ماشینی دم در منتظره تا منو ببرن برای اجرای حکم. اینکه می‌بینی بهت زنگ زدم به خاطر اینه که مامور همراهم دلش نیومد بدون خداحافظی از تو منو ببره. مامان جان خداحافظ. منو دارن می‌برن زندان رجایی شهر. فردا صبح زود همه دردا برای من تموم می‌شه…»
همچنین به همراه وی یک زن دیگر بنام «اشرف نظری» که به اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده است جهت اجرای حکم از بند زنان زندان قرچک ورامین به سلولهای انفرادی زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.
گفتنی است، ریحانه جباری که در سن ۱۹ سالگی مرتکب قتل شد و در فروردین ۱۳۹۳ بعد از ۷ سال زندانی به‌جرم قتل به قصاص محکوم شده‌است. وی به اتهام قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، ۴۷ ساله، بازداشت و محاکمه شد. جباری اتهام قتل را پذیرفت، اما مدعی شد مقتول قصد تجاوز داشته و او از خود دفاع کرده‌است.
جباری طراح دکوراسیون داخلی یک شرکت تبلیغاتی و طراحی داخلی بود که برای طراحی دکوراسیون مطب مقتول به آنجا رفته بود. مرتضی عبدالعلی سربندی، پزشک عمومی بود و در تجارت لوازم پزشکی فعال بود.

ضارب علی خلیلی، طلبه بسیجی، به قصاص محکوم شد

خبرگزاری هرانا – «احسان»، جوان ۲۲ ساله‌ای که گفته می‌شود ضربات چاقوی وی موجب مرگ علی خلیلی، طلبه بسیجی شد، از سوی دادگاه کیفری استان تهران به قصاص نفس (اعدام) محکوم گردید.
به‌گزارش هرانا به نقل از ایرنا؛ این حکم را شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران روز دوشنبه هفتم مهرماه صادر کرده است.
رسانه‌های ایران می‌گویند علی خلیلی در تیرماه سال ۱۳۹۰ هنگام بازگشت به منزل در حین «امر به معروف و نهی از منکر» توسط «افراد شرور» مورد ضرب و جرح قرار گرفت اما خانواده احسان، ضارب خلیلی می‌گوید، علی خلیلی به همراه چند بسیجی دیگر مانع از گوش دادن احسان و دوستان جوانش به موسیقی در ماشین شده بودند و آن‌ها را مورد تعقیب قرار داده و سپس درگیر می‌شوند که در این درگیری علی خلیلی با ضربات چاقو زخمی و به بیمارستان منتقل می‌شود.
پس از دستگیری ضارب و مطرح شدن شکایت، احسان دو سال در زندان می‌ماند و خانواده وی چندین بار به خانواده خلیلی مراجعه می‌کنند و در ‌‌نهایت با پرداخت دیه، علی خلیلی رضایت می‌دهد.
با این حال در چهارم فروردین‌ماه سال جاری، علی خلیلی در بیمارستان جان می‌سپارد و یک ماه بعد رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌کند که ضربات وارده به خلیلی با مرگ او بی‌ارتباط نبوده است، از این رو با شکایت اولیای دم، رسیدگی به پرونده وی دوباره در دستور کار قرار می‌گیرد.
نخستین جلسه دادگاه «احسان» ۱۲ خردادماه سال جاری در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و در ‌‌نهایت این پرونده برای رفع نقص به دادسرا بازگردانده شد.
دومین جلسه دادگاه در آخرین روز از شهریورماه سال جاری برگزار شد که در این جلسه نماینده دادستان بر جرم قتل عمدی متهم و خانواده علی خلیلی نیز بر اجرای حکم قصاص (اعدام) ضارب پافشاری کردند.
وکیل مدافع خانواده خلیلی در جلسه دادگاه با اشاره به انتقاد وکیل تسخیری متهم نسبت به رضایت قبلی علی خلیلی و اولیایش گفت: «رضایت و گذشت علی خلیلی در رابطه با جرح وارده بوده اما اعمال حق قصاص از حقوق حقه اولیای دم است.»
وکیل تسخیری متهم نیز با بیان این‌که موکلش هیچ آشنایی و دشمنی‌ای با علی خلیلی نداشته، وارد کردن ضربه چاقو را غیرعمدی دانست و مقصر اصلی در مرگ خلیلی را کوتاهی بیمارستان‌ها در پذیرش و درمان وی عنوان کرد.

۱۳۹۳ مهر ۶, یکشنبه

خطر اعدام یک زندانی سیاسی که در ۱۷ سالگی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – خطر اعدام قریب اوقوع سامان نسیم که در سن ۱۷ سالگی بازداشت و به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کردی به اعدام محکوم شد محافل حقوق بشری را نگران کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان نسیم زندانی سیاسی کرد در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۰ در سن ۱۷ سالگی بازداشت شد.
وی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد و حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور به تایید رسیدت.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «سامان نسیم در یک درگیری مسلحانه با سپاه، در منطقه سردشت بازداشت شده. در این درگیری یک عضو سپاه به شهادت می‌رسد و همراهان سامان نیز اقدام به خودکشی می‌کنند. آزمایشات اسلحه‌شناسی نشان داده فرد کشته شده با اسلحه سامان نسیم مورد اصابت قرار نگرفته و خود متهم نیز هرگونه تیراندازی را منکر شده است.»
سامان نسیم هم اکنون در بند ۱۲ (بند سیاسی) زندان مرکزی ارومیه (دریا) نگهداری می‌شود و پرونده وی جهت اجرای حکم به اجرای احکام فرستاده شده.
گفتنی است، طبق کنوانسیونهای بین المللی حقوق کودک که ایران نیز از امضاء کنندگان آن می‌باشد اعدام افرادی که در زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرمی شده باشند ممنوع است.
سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه خود که روز پنج‌شنبه، ۲۷ شهریور، صادر شده، اعلام کرده است که آقای نسیم در دادگاه اتهام قتل را رد کرده و گفته که تنها اقدام به تیراندازی هوایی کرده است.
این سازمان همچنین گزارش داده که سامان نسیم در مدت بازداشت شکنجه شده و در تحقیقات اولیه اجازه دسترسی به وکیل نیز نداشته است.

فهرستی تازه از دراویش مجروح حادثه ۳۰ شهریور

خبرگزاری هرانا – پس از گذشت نزدیک به یک هفته از حمله وحشیانه ماموران امنیتی به زنان و مردان درویش، همچنان وضعیت بعضی از آن‌ها وخیم بوده و در مواردی، صدمات وارده، بر اساس گزارش‌های پزشکی غیرقابل جبران اعلام شده‌اند.
به گزارش هرانا به نقل از مجذوبان نور، در جریان حمله ماموران امنیتی به تجمع مسالمت‌آمیز دارویش، پس از انتقال تمامی مصدومان به درمانگاه صالح، آن عده که عمق جراحات آن‌ها از درمان‌های سرپایی فرا‌تر بود به بیمارستان‌های اطراف منتقل شدند.
بر اساس این گزارش، ۲۸ نفر از مصدومان حادثه یکشنبه ۳۰ شهریور به بیمارستان سجاد، ۸ نفر به بیمارستان میلاد و ۱۱ نفر به بیمارستان سینا انتقال یافته‌اند.
در میان آسیب دیدگان بیش از ۲۵ نفر دچار انواع شکستگی دست، پا، لگن، کتف، بینی و فک شده که اکثرا نواحی حساس استخوانی مانند مفاصل و استخوان‌های حساس ایشان مورد اصابت قرار گرفته و همچنین قریب به ۲۰ نفر به علت پرتاب متعدد انواع گازهای اشک‌آور و گاز فلفل، دچار تنگی نفس، آسم و انواع مسمومیت‌های شدید و عارضه‌های پوستی شده‌اند که به توصیه پزشکان برای خروج این سموم از بدن تحت حجامت قرار گرفتند.
همچنین ۶ نفر از دراویش (که اسامی آن‌ها در مجذوبان محفوظ است) دچار مصدومیت بیضه شده‌اند، به طوری که یک نفر از آن‌ها به گفته پزشکان عقیم شده است. شاهدان عینی آن روز خبر داده‌اند ضربات ماموران امنیتی به ناحیه بیضه آنچنان متداول بود که گوی این کار عامدانه و با دستور قبلی صورت می‌گیرد.
از میان شکستگی‌های ناشی از ضربات باتوم نیز گزارش‌هایی از غیرقابل جبران بودن بعضی صدمات رسیده است. آقای ابراهیم سیف از کرج دچار خرد شدگی مفصل مچ دست شده است، اقای امیر علی‌محمدی لباف دچار ترک خردگی استخوان جمجمه و تاریکی در دید شده‌اند و همین طور بهبود فقیهی که توسط باتوم برقی از ناحیه پا و کمر مورد ضرب شتم قرار گرفت نیز دچار اختلال در کنترل ادرار شده که معاینات اولیه از احتمال ایجاد ضایعه نخاعی خبر داده است.
اسامی بعضی مصدومان و نوع جراحت آن‌ها به شرح زیر است:
خانم‌ها:
۱. خانم بیرانوند (آسیب دیدگی و ضعف شدید)
۲. سحر قاید رحمت (کبودی گسترده ناشی از شوکر و مسمومیت شدید ناشی از گاز فلفل)
۳. نازنین ظفری (شکستگی دست چپ و آرنج، آسیب از ناحیه کتف با شوکر)
۴. فرزانه صادقی (شکستگی دست و کبودی بدن)
۵. آرزو ملک محمدی (شکستگی دست و دررفتگی انگشت پا)
۶. مریم فرسیابی (شکستگی دست و دررفتگی فک و مهرهای کمر)
۷. سمیرا بهبهانی (شکستگی دست)،
۸. زهره خانی (شکستگی سر)
۹. مهرانگیز اسدی (شکستگی دست)
۱۰. خانم باقرپور (شکستگی سر)
۱۱. اعظم مقدم بیگی (شکستگی بینی)
۱۲. مریم فرسیابی (شکستگی فک)
۱۳. بهیئه بنکدار (شکستگی انگشت)
۱۴. پروانه حسین‌پور (کوفتگی شدید و جا به جایی مهره کمر)
۱۵. المیرا یزدانی (ایجاد مشکل تنفسی)
۱۶. نیره همایونی (مشکل تنفسی) اعزام به درمانگاه شبانه روزی پارتیان
۱۷. مریم عابدینی زاد (مشکل تنفسی) اعزام به درمانگاه شبانه روزی پارتیان
۱۸. شهره قائد رحمتی (آسیب شدید با شوکر)
۱۹. الهام افشار
۲۰. شکیبا حق‌وردی
۲۱. صالحه فرید نیا ۹ ماهه
آقایان:
۱. بهبود فقیهی (ضرب و شتم توسط شوکر برقی، اختلال در کنترل ادرار و احتمال ضایعه نخاعی)
۲. ابراهیم سیف (خرد شدگی مفصل مچ دست)
۳. امیر علی‌محمدی لباف (ترک خردگی استخوان جمجمه و تاریکی در دید)
۴. علی بیرانوند (شکستگی و پارگی سر)
۵. مهرداد عینی (شکستگی سر از مجروحان بستری شده در بیمارستان سجاد)
۶. حسن سیف (شکستگی دست)
۷. محمد رضا عیسوند (شکستگی سر و ضربات متعدد باتوم در کل بدن) اعزام مجدد به بیمارستان*
۸. امیر آرمان (شکستگی مچ)
۹. مجید بصیری (شکستگی دست کبودی بدن)
۱۰. علی مرتضوی (شکستگی سر)
۱۱. امیر حسین آرمان (شکستگی دست چپ)
۱۲. شعبان امیری (شکستگی دست و گاز گرفتگی)
۱۳. رضا ابراهیمی (شکستگی سر)
۱۴. وحید فری (شکستگی دندان)
۱۵. اصغر قنواتی (شکستگی بینی)
۱۶. جعفر آروان (شکستگی سر و ضربه شدید به گردن)
۱۷. دکتر تورج زکوی (شکستگی بینی)
۱۸. محمود فلاح وند (آسیب دیده از ناحیه بینی)
۱۹. اصغر بیرانوند (آسیب دیده از ناحیه فک و کمر)
۲۰. علی زین العابدینی (آسیب کتف و شکم)
۲۱. شهاب عرفانی (پارگی کیسه بیضه)
۲۲. سجاد اسداللهی (کبودی شدید بدن با باتوم)
۲۳. داوود عینی (ضرب دیدگی شدید با باتوم)
۲۴. امرالله صادقی سروستانی (سکته قلبی)
۲۵. محسن رضایی (آسیب دیدگی انگشت)
۲۶. امید آروز (ضربه به کتف و سر)
۲۷. علی حیدری (ضربه شدید به سر و تنگی نفس)
۲۸. سامان تیموری (ضربه دیدگی شدید از ناحیه بیضه)
۲۹. محمد غضنفری (شوک عصبی٬ تنگی نفس شدید٬ ضرب دیدگی دنده)
۳۰. رامین اعتمادی (کوفتگی شدید کمر و پا)
۳۱. رحیم مظفری (۸۰ ساله، اختلال تنفسی)
۳۲. احمد هادی‌نژاد
۳۳. ناصر فولادی
۳۴. ابوذر کرمی
۳۵. احمد خضویی
۳۶. علی رستمی
۳۷. محمد رحمتی
۳۸. حبیب حقیقت شیرازی
۳۹. محمد بهراد
۴۰. اعظم خلیل اللهی
۴۱. ابراهیم الله بخشی
۴۲. اصغر عناتی
۴۳. علی باقری

۱۳۹۳ مهر ۵, شنبه

رئیس دادگستری تهران: امیراصلانی به اتهام تجاوز اعدام شد

محسن امیراصلانی پس از تحمل هشت سال زندان به اتهام بدعت در دین و فساد فی‌الارض روز چهارشنبه دوم مهرماه اعدام شد. رئیس کل دادگستری استان تهران اما می‌گوید اتهام او تجاوز به عنف بوده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در گفت و گو با خبرگزاری میزان، ارگان قوه قضائیه ایران اعلام کرده که محسن امیر اصلانی به جرم "زنای به عنف" اعدام شده و جرائم او ربطی به اعتقاداتش نداشته است.
محسن امیراصلانی روز چهارشنبه دوم مهر (۲۴ سپتامبر) اعدام شد. یکی از نزدیکان او در گفت و گو با دویچه وله تصریح کرد که وی از اتهام "زنای به عنف" به دلیل نبود مدارک و شواهد کافی تبرئه شده و جرمش "فساد فی الارض، بدعت در اصول و فروع دین اسلام و تفسیر جدید از قرآن" بوده است.
فتوکپی کارت زندان آقای امیر اصلانی نیز که در فضای مجازی منتشر شده این گفته‌ها را تایید می‌کند. در این کارت، اتهامات این زندانی "توهین به پیامبر الهی حضرت یونس، مرتد فطری، بدعت در اصول و فروع دین اسلام و مفسد فی‌الارض" عنوان شده است.
کارت شناسایی زندان متعلق به محسن امیر اصلانی
کارت شناسایی زندان متعلق به محسن امیر اصلانی
غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران اما گفته: «عمل مجرمانه محسن امیر اصلانی با عنوان اتهامی ارتکاب زنای به عنف و اکراه بوده است و این‌که رسانه‌های ضد انقلاب اعلام می‌کنند که وی به جرم موضوع انحرافی و تفسیر و روان درمانی قرآن اعدام شده، کذب و خلاف واقعیت است».
اسماعیلی مدعی شده که متهم پروند‌های متعددی با شاکیان خصوصی داشته که در آن‌ها به اتهام اذیت و آزار در کلاس‌های روان درمانی و نیز تجاوز از وی شکایت شده است.
همسر آقای اصلانی اما در گفت و گو با رسانه‌ها تمامی این اتهامات را رد کرده و گفته این اتهامات نتیجه خصومت برخی از شاگردان شوهرش بوده است. وی گفته است که در نهایت حکم اعدام را برای دو اتهام تجاوز به عنف و بدعت در مورد همسرش اجرا کرده‌اند.
با این‌همه پدر و همسر محسن اصلانی در گفت و گو با رسانه‌ها تصریح کرده‌اند که در حکم ۲۸ صفحه‌ای دیوان عالی کشور، اتهام زنا رد شده و عنوان شده که دلایل محکمه‌پسند برای آن وجود ندارد.

داعش یک توریست فرانسوی را سر برید

یک گروه اسلام‌گرای با نام «جند الخلیفه» که نزدیک به گروه دولت اسلامی «داعش» می‌باشد، ویدیویی از سر بریدن یک توریست فرانسوی منتشر کرد،
«محبت نیوز» - یک گروه اسلام‌گرای الجزایری با نام «جند الخلیفه» که نزدیک به گروه دولت اسلامی «داعش» می‌باشد، روز چهارشنبه بیست و چهارم سپتامبر، ویدیویی از سر بریدن یک توریست فرانسوی منتشر کرد.
گروه اسلام‌گرای «جند الخلیفه» این توریست فرانسوی با نام «ارو گوردل» را روز یک‌شنبه گذشته گروگان گرفت و به دولت فرانسه ۲۴ ساعت وقت داده بود تا حملات هوایی به شبه‌نظامیان دولت اسلامی در عراق را متوقف کند.
گروه «جند الخلیفه»، که معنای آن سربازان خلیفه است، آقای گوردل را که راهنمای کوهنوردی بود در کوه‌های شمال الجزایر ربوده بودند. او اهل شهر نیس فرانسه و ۵۵ ساله بود و دارای دو فرزند است.
ویدیوی سر بریده شدن این شهروند فرانسوی همانند ویدیوهایی است که گروه حکومت اسلامی پیشتر از سر بریدن دو روزنامه نگار آمریکایی، یک امدادگر بریتانیایی و یک پیشمرگ کرد، در هفته‌های اخیر منتشر کرده بود، با این تفاوت که به جای نشان دادن باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در آن چهره فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه نشان داده می‌شود.
ویدیو با کلیپی از فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه آغاز می‌شود و سپس گوردل در حالی که زانو زده و دست‌هایش از پشت بسته شده در میان چهار شبه نظامی مسلح نقاب پوش نشان داده می‌شود، سپس یکی از اسلام‌گراهای جند الخلیفه متنی را می‌خواند که درآن اقدامات «صلیبیون جنایتکار فرانسوی» علیه مسلمانان در الجزایر، مالی و عراق تقبیح می‌شود.
این ویدیو یک روز پس از آن منتشر می‌شود که رییس‌جمهوری فرانسه وعده داد که تسلیم فشار‌ها و تهدیدهای ستیزه جویان برای پایان دادن به حملات هوایی علیه گروه حکومت اسلامی نخواهد شد.
رئیس جمهوری فرانسه اقدام گروه مرتبط با داعش در الجزایر را در سربریدن گروگان فرانسوی "بزدلانه" خواند
بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه دولت این کشور اصالت این ویدیو را تایید کرده است.
فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه که به نیویورک سفر کرده است، با تایید این خبر، این اقدام را «بزدلانه و شرم‌آور» خواند و آن را محکوم کرد.


این گروه مرتبط با داعش به دولت فرانسه ۲۴ ساعت فرصت داده بود که حملات هوایی‌اش علیه مواضع «خلافت اسلامی» در عراق را متوقف کند.


.

۱۳۹۳ مهر ۴, جمعه

انتشار هویت چند تن از بازداشت شدگان اخیر شبکه های اجتماعی

خبرگزاری هرانا – هویت چند تن از فعالان شبکه‌های اجتماعی که اخیرا توسط سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند مشخص شده است.
به گزارش هرانا به نقل از کمیته گزارشگران، امید مقدم، کوروش نجداد، حبیب دهقانی، مهدی و هادی قنبری، از جمله فعالان فیسبوکی و شبکه‌های اجتماعی هستند که طی روزهای اخیر در استان فارس بازداشت شده‌اند و از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.
بر اساس همین گزارش، حبیب دهقانی و هادی قنبری روز ۲۲ شهریور ماه، و امید مقدم و مهدی قنبری روز ۲۴ شهریور ماه در یکی از شهرهای استان فارس بازداشت شده‌اند، که دستگیری آقایان مقدم و مهدی قنبری، با قرار ساختگی و ربایش صورت گرفته و با ضرب و شتم همراه بوده است.
گزارش مذکور از تفتیش منازل و محل کار این افراد و تهدید خانواده‌ها و نزدیکان آن‌ها خبر داده است.
طی روزهای اخیر، مقامات قضایی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، از جمله پاسدار اسماعیل محبی‌پور، فرمانده سپاه موسوم به «ناحیه ثارالله» شیراز، سردار پاسدار حسین اشتری، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی و همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، ضمن اعلام بازداشت گروهی از فعالان فیسبوکی و شبکه‌های اجتماعی و مخابراتی، اتهام بازداشت شدگان را «توهین به آیت الله خمینی» عنوان کرده و در خصوص لزوم انسداد این شبکه‌ها هشدار داده‌اند.
فرمانده سپاه ثارالله شیراز ضمن متهم ساختن کشورهای بیگانه و مخالفان نظام اسلامی به طعمه قرار دادن فعالان فیسبوکی و شبکه‌های اجتماعی در ایران، مدعی شد که بازداشت شدگان اخیر در «واتس‌آپ‌»، «لاین»، «وایبر»، «تانگو» و «تلگرام» فعال بوده و همچنین در خانه‌هایشان تجهیزات دریافت برنامه‌های ماهواره‌ای داشتند و به اتهامات وارده در خصوص اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی اعتراف کرده‌اند. این فرمانده سپاه اضافه کرده «پرونده فریب خودگان برای سیر مراحل قضایی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است.»
همچنین پاسدار حسین اشتری، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی، پیش از این گفته بود که «با اقداماتی که توسط پلیس فتا و با همکاری سایر نیرو‌ها و دستگاه‌های امنیتی انجام شده، به سرنخ‌هایی از عوامل توهین به مقدسات و حضرت امام (آیت الله خمینی) در وایبر وشبکه‌های اجتماعی دست پیدا کرده‌ایم، که بزودی اعلام خواهد شد.»
خبر بازداشت ۱۱ نفر در ارتباط با انتشار مطالب طنز در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه یک روز پس از نامه هشدارآمیز قوه قضائیه به دولت درباره ضرورت فیل‌تر شبکه‌های اجتماعی اعلام شده است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به وزیر ارتباطات، یک ماه فرصت داده تا «زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر» شبکه‌های ارتباطی مجازی مانند وایبر، واتس‌اپ و تانگو را فراهم کند، چرا که در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام خواهد کرد.
سازمان گزارشگران بدون مرز، روز گذشته طی بیانیه‌ای که همزمان با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل منتشر ساخت، وضعیت وخیم آزادی بیان و اطلاع رسانی در ایران و بازداشت ده‌ها فعال این حوزه را مورد انتقاد قرار داده و خاطرنشان کرده است که ایران یکی از سرکوبگر‌ترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی و در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١۴، از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.

آخرین وضعیت گلرخ ایرایی و آرش صادقی

خبرگزاری هرانا – دادسرای شهید مقدس برای گلرخ ابراهیمی ایرایی وثیقه ۸۰ میلیون تومانی به جرم فعالیتهای فیسبوکی تعیین کرده‌، این در حالی است که آرش صادقی، همسر او همچنان بلاتکلیف در بازداشت نگهداری میشود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،گلرخ ایرایی همسر آرش صادقی بعد از گذشتن زمانی حدود سه هفته همچنان در بند دو الف سپاه محبوس است، برای وی قرار وثیقه ۸۰میلیون تومانی به اتهام فعالیتهای فیسبوکی صادر شده است. خانواده وی سرگرم پیگیری مراحل تودیع وثیقه هستند.
آرش صادقی نیز همچنان در بند دو الف سپاه، به احتمال زیاد در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و با وجود پیگیری‌های پدر وی، تا به حال جواب مشخصی درباره موارد اتهام وی و پیگیری پرونده به او داده نشده است.
آرش صادقی در این مدت تنها تماس تلفنی کوتاهی با پدر خود داشته است و در این تماس یک دقیقه‌ای درباره پرونده سازی بر علیه خود صحبت کرده است.
لازم به توضیح است آرش صادقی دانشجوی سابق دانشگاه علامه طباطبایی، غروب شنبه ۱۵ شهریور ۹۳ در محل کارش توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد.
دقایقی پس از آن، در پی درگیری‌ای که در محل رخ داد ماموران گلرخ ابراهیمی ایرایی همسر وی، نوید کامران دوست و همکار وی، و بهنام موسیوند یکی از دوستان آرش را نیز دستگیر و پس از تفتیش محل کار و منزل آرش صادقی و منزل بهنام موسیوند و ضبط اموالی از قبیل دو یا سه لپ تاپ و دوربین مدار بسته و حافظه دوربین دیجیتال و بسیاری نوشته‌ها و مدارک شخصی، هر چهار نفر را به زندان اوین منتقل کردند که در مرحله اول، زندان اوین به جز آرش صادقی از پذیرفتن سه نفر دیگر به دلیل نداشتن اسناد مربوط به بازداشت خودداری کرد و این افراد ساعتی بعد، بعد از فرستاده شدن به بازداشتگاهی دیگر و مجددا برگشتن به زندان اوین پذیرفته شدند.
بهنام موسیوند و نوید کامران عصر روز سه شنبه‌‌ همان هفته با قید وثیقه‌هایی به ارزش به ترتیب هفتاد و صد میلیون تومان آزاد شدند.
آرش صادقی سال گذشته روز بیستم مهر ۹۲ بعد از سپری کردن حدود ۱۸ ماه انفرادی در بند ۲۰۹ اطلاعات آزاد شد و این بار در زمانی کمتر از یک سال مجددا توسط نیروهای سپاه پاسداران، به دلایلی که تا این لحظه نامعلوم هستند بازداشت شد.

اعدام سه زندانی دیگر در رجایی شهر تایید شد

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه هم زمان با اعدام محسن امیراصلانی به دلایل عقیدتی، ۳ زندانی متهم به قتل نیز به همراه وی اعدام شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲ مهر ماه همزمان با اعدام محسن امیراصلانی سه زندانی متهم به قتل عمد در محوطه زندان رجایی شهر کرج از طریق چوبه دار اعدام شدند.
این ۳ زندانی از بندهای ۶ و ۱ این زندان به پای چوبه دار رفتند و پس از اینکه شکات پرونده حاضر به دادن رضایت نشدند اعدام شدند.
گفتنی است، همزمان با این ۳ زندانی متهم به قتل، محسن امیراصلانی به اتهام «فساد فی الارض از طریق بدعت در اصول و فروع دین اسلام و توهین به حضرت یونس و زنا» اعدام شد.
رسانه‌های رسمی ایران اعلام کردند وی تنها به اتهام زنا و تجاوز به عنف اعدام شده است در حالی که بر اساس گفته های وکلا، خانواده و اسناد منتشره، محسن امیراصلانی در شعبه سی و یک دیوان عالی کشور به دلیل اینکه هیچ یک از شرایط هفت گانه زنا و تجاوز احراز نشده بود از این اتهام تبرئه شده بود، حکم اعدام او اولین بار توسط قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب در سال ۸۶ بر اساس کیفرخواست مبتنی بر بدعت در دین و توهین به مقدسات صادر شده بود.

دادگاه تجدیدنظر ۸ فعال فیس بوکی هفته آینده برگزار می‌شود


خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدیدنظر هشت فعال در فیس بوک که پیش‌تر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهاماتی نظیر اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و غیره به ۱۲۷ سال حبس محکوم شده بودند، ششم مهر ماه برگزار می‌شود.
به گزارش هرانا، «شیما قوشه» وکیل مدافع دو نفر از این متهمان در گفت‌و‌گو با ایرناافزود: دادگاه تجدیدنظر این افراد در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان ۲۵ فروردین ماه برگزار و بعد از چند جلسه رسیدگی، حکم دادگاه نهم اردیبهشت ماه صادر شد.
شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، هشت جوان فعال در فیس بوک را به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص مجموعا به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم کرد.
این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می‌کردند که از تیر سال ۹۲ مورد مورد پیگرد قرار گرفته و با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.
متهمان این پرونده اتهامات مختلفی دارند اما اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام تقرییا در پرونده هر هشت نفر مشترک است.
پرونده مته‌مان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس (دادسرای اوین) مورد بررسی قرار گرفت و در ‌‌نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده ۲۷ بهمن سال گذشته برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.
دو متهم این پرونده به ترتیب به ۱۸ سال و ۹۱ روز و ۱۹ سال و ۹۱ روز حبس، پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شدند.
سایر مته‌مان این پرونده نیز به ۲۱، ۱۴، ۲۰، ۸، ۱۱ و ۱۶ سال حبس محکوم شده‌اند.

۱۳۹۳ مهر ۳, پنجشنبه

محسن امیراصلانی به اتهام تفسیر متفاوت از قرآن اعدام شد

محسن امیراصلانی زنجانی، زندانی عقیدتی که از سال ۱۳۸۵ در زندان بود، سحرگاه روز چهارشنبه، دوم مهرماه در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد. این حکم که دو بار لغو شده بود سرانجام با تایید رئیس قوه قضائیه اجرا شد.

محسن امیراصلانی، زندانی عقیدتی که تا ۲۴ ساعت پیش از اعدامش، هیچ یک از رسانه‌ها خبری از او منتشر نکرده بودند، سحرگاه روز چهارشنبه‌، دوم مهر (۲۴ سپتامبر) در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شد. پیکر او در آرامگاه "بهشت سکینه" کرج به خانواده‌اش تحویل داده شد.
یکی از نزدیکان خانواده امیر‌اصلانی روز چهارشنبه (۲ مهر) در گفت‌وگو با دویچه‌وله ضمن اعلام این خبر گفت که پیکر او پس از تحویل در "بهشت سکینه" به خواست خانواده، به "بهشت زهرا"ی تهران منتقل شده تا در آنجا دفن شود.
محسن امیراصلانی زنجانی (متاهل و ۳۷ ساله) در سال ۱۳۸۵ به اتهام "بدعت در دین" دستگیر شد. فردی که با دویچه‌وله گفت‌وگو کرد گفت، او روانشناس بود و مشاوره میداد اما چون فردی مذهبی بود، مراجعانش را با تفاسیر قرآن و احکام دینی مورد مشاوره قرار می‌داد و به همین دلیل هم میان مراجعه‌کنندگانش بسیار محبوبیت داشت.
به عنوان مثال وی در تفسیر سوره یونس معتقد بوده که یونس پیامبر از دل نهنگ بیرون نیامده و همین امر باعث شد تا به او اتهام "توهین به حضرت یونس" را نیز وارد کنند.
"ارتباط با امام زمان"
ادعای "ارتباط با امام زمان" اتهام دیگری بود که به امیراصلانی وارد شده بود.
به گفته یکی از نزدیکان خانواده امیراصلانی، در ابتدای دستگیری، اولین قاضی پرونده برای او قرار منع تعقیب صادر می‌کند ولی به اصرار دادستان وقت این قرار به دستگیری تغییر می‌کند.
در دادگاه اولیه وی به اتهام بدعت در دین به چهار سال حبس محکوم می‌شود و این حکم در دادگاه تجدید نظر به دو سال و چهارماه کاهش پیدا می‌کند.

با اعتراض وکلا، پرونده به دادگاه تجدید نظر می‌رود و دادگاه تجدید نظر صلاحیت دادگاه انقلاب برای رسیدگی به این پرونده را نقض و آن را به دادگاه کیفری استان تهران می‌فرستد. این دادگاه با حضور پنج قاضی برگزار می‌شود که دو تن از آنها حکم به   بی‌گناهی متهم می‌دهند و سه تن برای او حکم اعدام صادر می‌کنند.
اما در طی مسیر دادرسی، اتهامات جدیدی مثل روابط نامشروع و جرایم دینی به او وارد می‌شود و پرونده به دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی معروف به قاضی صلواتی فرستاده می‌شود. قاضی صلواتی نیز برای او حکم اعدام صادر می‌کند.
نقض حکم در دیوان عالی و اصرار قاضی بر اعدام
پرونده به دیوان عالی کشور می‌رود. دیوان حکم را نقض می‌کند. دوباره پرونده به دادگاه کیفری استان می‌رود و اعدام تایید می‌شود. بار دوم که پرونده به دیوان عالی برمی‌گردد، دیوان حکمی ۱۲صفحه‌ای می‌نویسد که به گفته یکی ازنزدیکان خانواده امیر‌اصلانی، "خواندن این حکم به طور کامل اجحاف در این پرونده را مشخص می‌کند."
در بخشی از این حکم با وارد کردن ایراد به حکم دادگاه کیفری این پرسش مطرح شده که چطور دو اتهام با هم تلفیق شدند، در حالی که یکی از آنها امر مختومه است و مجازاتش را هم کشیده و دیگری هم هنوز اثبات نشده و هیچکدام ادله قانونی ندارد و "فاقد وجاهت قانونی می‌باشد".
در این مرحله پرونده قاعدتا باید به هیأت عالی دیوان عالی کشور می‌رفت اما رئیس دادگاه کیفری استان تهران خود تقاضای اعمال ماده ۱۸ کرده و پرونده را نزد رئیس قوه قضائیه می‌فرستد. رئیس قوه قضائیه هم با استناد به حکم چندین سال پیش آقای صلواتی، اعدام را تایید می‌کند.
اصرار قاضی صلواتی بر اعدام متهم
یکی از نزدیکان خانواده امیراصلانی می‌گوید: «قاضی صلواتی در حکمش در معرفی متهم نوشته: وی که دانشجوی انصرافی، سرباز فراری و فرزند ساواکی بوده. یعنی از ابتدا تصویرسازی از یک متهم کرده که هیچ‌کدام صحیح نیست. محسن دوسال سرباز نیروی دریایی جمهوری اسلامی بوده و پدرش هم الان از سازمان بازنشستگی کشوری حقوق می‌گیرد و دانشجوی انصرافی هم نیست».
خانواده امیراصلانی پس از تایید حکم به کمیسیون عفو و بخشودگی مراجعه کردند و در آنجا خواستار شدند که حکم دیوان عالی کشور که عالی‌ترین مرجع قضایی است مورد توجه قرار بگیرد اما متاسفانه این تقاضا پذیرفته نشد.
خانواده او می‌گوید، روز سه‌شنبه (اول مهرماه) از زندان با خانواده تماس گرفته شده و به آنها گفته می‌شود برای آخرین دیدار با محسن به رجایی‌شهر بروند. در این روز برای اولین بار خبر اعدام قریب‌الوقوع این زندانی عقیدتی در رسانه‌ها منتشر شد.
یکی از اعضای این خانواده که با دویچه‌وله گفت‌وگو کرده عنوان کرد، تمام تلاش خانواده بر این بوده که مسئله از مسیر حقوقی و قانونی حل شود ضمن اینکه مطمئن بوده‌اند که این زندانی اعدام نخواهد شد و پس از گذراندن حکمش آزاد خواهد شد و به همین دلیل تا کنون سکوت کرده بودند.
در نهایت سحرگاه روز چهارشنبه دوم مهر (۲۴ سپتامبر) محسن امیراصلانی زنجانی به اتهام "فساد فی الارض، بدعت در اصول و فروع دین اسلام و تفسیر جدید از قرآن" اعدام شد. وی یک فرزند دوساله دارد.
تا کنون هیچیک از رسانه‌های داخل ایران خبر اعدام این زندانی عقیدتی را منتشر نکرده‌اند.

DW.DE


سه شنبه های اعتراضى مقابل لانه جاسوسى جمهورى اسلامى استكهلم 2014.09.23

۱۳۹۳ مهر ۲, چهارشنبه

فیلترینگ «واتس‌اپ» در ایران تصویب شد

خبرگزاری هرانا – عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اعلام کرد که این نهاد، فیلترینگ نرم‌افزار پیام‌رسان «واتس‌اپ» را تصویب کرده است. او گفت کارگروه برنامه‌ای برای فیل‌تر «وایبر» و «تانگو» ندارد.
رمضان‌علی سبحانی‌فر، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در «کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه» اعلام کرد که فیلترینگ نرم‌افزار پیام‌رسان «واتس‌اپ» تصویب شده است.
به گزارش هرانا، این نمایندهٔ مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری «ایسنا» گفت: «فیلترینگ این نرم‌افزار از قبل در دستور کار بود، اما فیلترینگ دو نرم‌افزار وایبر و تانگو هیچ‌وقت مطرح نبوده است.»
این تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چند روز بعد از آن‌که قوه قضائیه به دولت یک ماه مهلت داد تا «وایبر» و «واتس‌اپ» را فیلتر کند، گرفته شد.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوهٔ قضائیه در نامهٔ خود به محمود واعظی، وزیر ارتباطات کشور تهدید کرد که اگر دولت تا حداکثر یک ماه این نرم‌افزار‌ها را فیل‌تر نکند، قوهٔ قضائیه خود «اقدام مقتضی» را به عمل خواهد آورد.
سبحانی‌فر بار دیگر تاکید کرد که کارگروه به همراهی وزارت ارتباطات در تلاش است تا شبکه‌های اجتماعی ملی را جایگزین شبکه‌های خارجی کند. او مدعی شد که این شبکه‌ها «کارکرد بومی» خواهد داشت و جایگزین مناسبی برای نرم‌افزارهای خارجی است.
این تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چند روز بعد از آن‌که قوه قضائیه به دولت یک ماه مهلت داد تا «وایبر» و «واتس‌اپ» را فیلتر کند، گرفته شد.
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوهٔ قضائیه در نامهٔ خود به محمود واعظی، وزیر ارتباطات کشور تهدید کرد که اگر دولت تا حداکثر یک ماه این نرم‌افزار‌ها را فیل‌تر نکند، قوهٔ قضائیه خود «اقدام مقتضی» را به عمل خواهد آورد.
سبحانی‌فر بار دیگر تاکید کرد که کارگروه به همراهی وزارت ارتباطات در تلاش است تا شبکه‌های اجتماعی ملی را جایگزین شبکه‌های خارجی کند. او مدعی شد که این شبکه‌ها «کارکرد بومی» خواهد داشت و جایگزین مناسبی برای نرم‌افزارهای خارجی است.
جدال بر سر فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان میان قوه‌قضائیه و دولت روحانی از آغاز کار دولت یازدهم آغاز شد و همچنان ادامه دارد. محسنی اژه‌ای ابراز تاسف کرده بود که با این‌که قوهٔ قضائیه پیش از این به دولت مهلتی سه‌ماهه برای «پالایش اینترنت» داد، دولت هیچ اقدام لازمی انجام نداد.

نامه محمد سیف‌زاده و حشمت الله طبرزدی در مورد محرومیت تحصیلی جمعی از هموطنان

خبرگزاری هرانا- محمد سیف‌زاده و حشمت الله طبرزدی دو تن از زندانیان عقیدتی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با ارسال نامه‌ای کوتاه به خارج زندان، نسبت به تداوم تضییع حقوق جمعی از شهروندان ایرانی و محرومیت آن‌ها از ادامه تحصیل در قالب «دانشجویان ستاره دار» و نیز «دانشجویان بهایی» واکنش نشان دادند، متن این نامه عینا در پی می‌آید:
منع حق تحصیل، اقدامی غیرحقوق بشری است
سال تحصیلی نو شروع شد، اما شوربختانه همچون سالهای گذشته گروهی از جوانان با استعداد این مرز و بوم که با تلاش‌های فراوان و به امید آینده‌ای بهتر، در کنکور و در مقاطع گوناگون تحصیلی موفق گردیدند بار دیگر از سوی حکومت، از تحصیل بازماندند. این جوانان و دانشجویان که گروهی از آنان به بهانه فعالیت‌های سیاسی و گروه دیگر به اتهام بهایی بودن و زیرعنوان جعلی «نقص پرونده» از ورودشان به دانشگاه پیشگری شد، از جوانان بسیار با استعداد هستند که خوشبختانه رتبه آموزشی برخی از آنان نیز اعلام گردید.
بدون تردید منع حق تحصیلی، برخلاف اصل ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصل ۳۰ قانون اساسی موجود بوده و به این لحاظ اقدامی برخلاف حقوق بشر به حساب می‌آید که به شدت محکوم و مردود است و عاملین این اقدام، مستحق پیگرد قانونی به دلیل ارتکاب عمل مجرمانه می‌باشند. از دیگرسو شگفت انگیز است که درست یکسال پیش رییس دولت جدید در شعارهای انتخاباتی‌اش وعدهٔ برگرداندن اساتید اخراجی و دانشجویان ستاره دار را می‌داد اما اینک، برخلاف آن شعار‌ها عمل می‌شود، و این در حالی است که مطابق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، موظف به اجرای صحیح قانون اساسی است. باید پاسخگو باشند و هیچ عذر و بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت، پذیرفته نیست و البته از سایر دانشجویان و دانشگاهیان انتظار می‌رود از حقوق این عزیزان دفاع نمایند.
زندان رجایی شهر کرج
محمد سیف‌زاده، حشمت الله طبرزدی
انتشار از هرانا

وضعیت جسمی نگران کننده دوتن از زندانیان سیاسی رجایی شهر

خبرگزاری هرانا -وضعیت جسمی دو زندانی سیاسی به نامهای میثاق یزدان‌نژاد و علی سلان‌پور در زندان رجایی شهر کرج نگران کننده گزارش میشود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، میثاق یزدان‌نژاد دانشجوی زندانی در زندان رجایی شهر کرج روز جمعه ۲۸ شهریور ماه دچار عارضه قلبی شده و به بهداری زندان منتقل شد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «پس از این عارضه قلبی، بهداری زندان تشخیص داد که میثاق باید به خارج از زندان منتقل شود اما مسئولان از اعزام وی جلوگیری کردند.»
همچنین طبق گزارشات دریافتی وضعیت جسمی علی سلان‌پور، یک زندانی سیاسی دیگر نیز به علت دیسک گردن و عدم رسیدگی پزشکی نگران کننده عنوان شده است.
منبع مطلع از وضعیت علی سلان‌پور به هرانا گفت: «وی از درد بسیار شدیدی در ناحیه گردن رنج می‌برد و مسئولان اقدام درمانی مناسبی برای درمان وی صورت نمی‌دهند.»
گفتنی است، میثاق یزدان‌نژاد، متولد سال ۱۳۶۵، از شهریور ۸۶ در زندان به سر می‌برد و از سال ۸۸ به زندان رجایی شهر تبعید شده است. این زندانی سیاسی همینطور ۶ ماه و بیست روز در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ بوده است. وی، دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی در مقطع لیسانس است که به اتهام شرکت در مراسم بزرگداشت اعدامیان سال ۶۷ در گلزار خاوران، دستگیر و به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده است.
لازم به توضیح است، علی سلان‌پور در تاریخ ۱۱ خرداد ماه سال جاری به همراه ۶ زندانی سیاسی دیگر از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. این تبعید گروهی در واکنش به وقایع ۲۸ فروردین ماه در بند ۳۵۰ که به پنج‌شنبه سیاه معروف شد صورت گرفت. از اتهامات دقیق و دلیل محکومیت علی سلان‌پور اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی یکی از نزدیکان وی پیش‌تر در گفتگو با هرانا اتهام وی را «اقدام علیه امنیت کشور از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق» عنوان کرده است.