۱۳۹۲ اسفند ۱۴, چهارشنبه

افزایش فرار مغزها، خالی شدن «ایران از ژن‌های باهوش»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از آزمون دکترای تخصصی سال ۹۳ به آماری اشاره کرده که به گفته خودش به قدری نجومی است که برخی آن را «غیرقابل باور دانسته‌اند»

« محبت نیوز» - بنا بر آمار رسمی در سال گذشته ۱۵۰ هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده‌اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا هستند. خروج این شمار از دانشجویان معادل ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت به ایران وارد می‌کند.
خروج مغزها از ایران تازه‌گی ندارد. روزنامه شرق در گزارشی که سال ۹۱ منتشر کرد نوشت ۶۴ درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپياد طی ۱۴ سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند. این رقم تنها بخشی از میزان واقعی خروج نخبگان از ایران را نشان می‌دهد. اما مشکل این جاست که این روند رو به افزایش است و بیشترین تقاضای خروج متعلق به دانشجویانی است که سال‌ها برای‌شان هزینه شده است: دانشجویان دوره دکترا.
به گزارش خیرگزاری "ایسنا" حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از آزمون دکترای تخصصی سال ۹۳ به آماری اشاره کرده که به گفته خودش به قدری نجومی است که برخی آن را «غیرقابل باور دانسته‌اند». به دلیل نبود امکانات کافی در دوره‌های تحصیلی تکمیلی، سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر پشت کنکور مانده‌اند. از این شمار ۱۵۰ هزار نفر تقاضای خروج از کشور کرده‌اند.
میرزاده می‌گوید: «اگر قیمت تمام شده برای هر دانشجوی دکتری از ابتدای تولد تاکنون حدود یک میلیون دلار باشد، با خروج ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری از کشور، حدود ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت مالی به ما وارد می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد هشدار داده که نتیجه این خروج خالی شدن «ایران از ژن‌های باهوش» است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر