۱۳۹۴ خرداد ۱۰, یکشنبه

رئیس جمهور عراق: خطر داعش ایران را نیز تهدید می‌کند

رئیس جمهور عراق گفته است؛ اگر عراق به دست پیکارجویان داعش بیافتد، ایران نیز به خطر خواهد افتاد.
به گزارش «محبت نیوز» رئیس جمهور عراق در گفتگوی اختصاصی با صدای آمریکا، با اشاره به این که خطر گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی (داعش) ایران را نیز تهدید می‌کند، گفت اگر عراق به دست پیکارجویان داعش بیافتد، ایران نیز به خطر خواهد افتاد.
فواد معصوم با اشاره به نقش ایران در مبارزه بغداد با پیکارجویان داعش، گفت «ایران در روزهای نخست (پس از حملات داعش) نیروی انسانی به عراق اعزام کرد، آب و مایحتاج دیگر هم همینطور؛ بویژه به مناطقی مثل شنگال. در قدم دوم کارشناسان خود را به عراق اعزام کردند تا همیار مردم عراق باشند؛ اسلحه و تجهیزات نظامی هم به ما دادند.»
رئیس جمهوری عراق در گفتگوی خود با علی جوانمردی خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا در بغداد، کمک‌های ایران را «بسیار مهم» خواند و گفت «ایران خوب می‌دانست اگر داعش در منطقه حاکم شود، ایران نیز دچار خطر خواهد شد.»
وی در ادامه تاکید کرد «اگر داعش به صورت بلندمدت در عراق حضور داشته باشد، این خطر گریبان ایران، ترکیه و بسیاری از کشورهای منطقه را خواهد گرفت. به همین دلیل، هر کشوری با توجه به نگرانی‌ها و وضعیت امنیتی خود، با عراق همکاری می‌کند؛ هر کدام به نوعی.»

این در حالی است که برخی از کشورها، بویژه کشورهای عرب منطقه، ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می‌کنند و می‌گویند با اعمال نفوذ بر دولت شیعه آن کشور، درصدد گسترش نفوذ خود در عراق، و همینطور در سراسر خاورمیانه است.
ایران اتهام دخالت در امور داخلی عراق را رد می‌کند، اما حمایت از دولت مرکزی – بویژه پس از پیشروی‌های داعش در تابستان گذشته – را انکار نکرده است. تهران همچنین از پیش از سقوط صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، روابط خوبی با کردهای عراق و اقلیم کردستان داشته است.
نظامیان ایرانی در مواردی هم در مقابله با داعش نقشی محوری ایفا کرده‌اند، مانند عملیات آزادسازی تکریت و رمادی؛ ایالات متحده نیز با وجود نگرانی از بروز درگیری‌های فرقه‌ای در عراق، بواسطه حضور شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت در این عملیات، از نقش ایرانی‌ها بطور تلویحی استقبال کرده است.
به دنبال اعتراض‌ به حضور نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در عملیات آزادسازی تکریت در اواخر اسفند ماه، و نگرانی از بالا گرفتن درگیری‌های قومی در آن کشور، شبه‌نظامیان شیعه در عملیات دولتی برای مقابله با داعش در مناطق سنی‌نشین حضور نداشتند.
اما در پی سقوط رمادی در اواخر ماه گذشته، حیدر العبادی نخست وزیر عراق از گروه‌های داوطلب شبه‌نظامی شیعه خواست برای مقابله با پیکارجویان افراطی گروه داعش در رمادی مرکز استان سنی‌نشین انبار، در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب بغداد، به نیروهای دولتی بپیوندند.

با این حال، سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته گفت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از پیوستن نیروی‌های مردمی از طوایف و فرقه‌های مختلف عراق برای بازپس‌گیری رمادی استقبال می‌کند؛ اما به گفته او «مهم است این نیروها تحت مدیریت و فرمان دولت عراق باشند.»
 

۱۳۹۴ خرداد ۹, شنبه

۳۱ اعدام در يك هفته و سه اعدام در ملأعام

خبرگزاری قاصدان آزادی : طي روزهاي دوم تا هشتم خرداد ماه شهرهاي كرج، تبريز، كرمان، گچساران، مشهد و اردبيل شاهد اعدام 31 زنداني بودند.
سه تن از آنان از جمله دو جوان 27ساله در روز چهارشنبه 6 خرداد در شهر مشهد در ملأ عام حلق آويز شدند. 
زندان قزل حصار در اين روزها همچون هفته هاي پيش از آن قتلگاه دهها زنداني بود. صرفاً در روزهاي سوم و چهارم خرداد 22 زنداني در اين زندان به دار آويخته شدند. شماري از آنها از هموطنان بلوچ بودند. يك زنداني نيز در روز 4 خرداد در زندان گوهردشت كرج اعدام شد.
بربريت حاكم بر ايران همزمان با افزايش موج اعدامها بر ابعاد مجازات وحشيانه شلاق زدن و شكنجه زندانيان در ملأعام نيز افزوده است.
دادگستری استان خراسان رضوي در روز 2 خرداد از «برخورد قاطع با مجرمين» خبر داد و نوشت: «در راستای اجرای عدالت و اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضایی 3 فقره حکم شلاق در ملأ عام در شهرستان جغتای به مرحله اجرا درآمد... تا تذکری جدی برای تمام متعرضین به حدود الله ... باشد».
در روز 29 ارديبهشت حكم شلاق زدن يك زنداني در منطقه شاهين ويلا در شهر كرج به اجرا درآمد. در روز پيش از آن نيز در شيراز، دژخيمان يك زنداني را قبل از اجراي حكم اعدام در ملأ عام 111ضربه شلاق زدند.
اعدام و شكنجه زندانيان در ملأعام كه براي شدت بخشيدن به جو وحشت به منظور مهار اعتراضات اجتماعي است به بهانه «شرارت»، «اخلال در امنيت» و «سرقت» و «قاچاق مواد مخدر»...صورت مي گيرد. و اين در حالي است كه مهمترين منشأ شرارت و ناامني و توزيع مواد مخدر نه تنها در ايران بلكه در منطقه خاورميانه و بخشهاي وسيعي از جهان فاشيسم ديني حاكم بر ايران است و تنها با ريشه كن كردن آن ايران و منطقه و جهان روي صلح و آرامش به خود خواهد ديد.


۱۳۹۴ خرداد ۸, جمعه

رئوف شهبازى بازداشت و راهى زندان شد / سند

خبرگزارى هرانا – رئوف شهبازى دانشجوى دانشگاه صنعتى همدان، امروز، بازداشت و به زندان همدان منتقل شد.
بنا بر اطلاع منابع هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقاى رئوف شهبازى به همراه سبحان زمانیان، در شانزدهم آذرماه سال گذشته، به اتهام توهین به بنیانگذار جمهورى اسلامى در فضاى مجازى، از سوى شعبه اول دادگاه انقلاب همدان، به دو سال حبس محکوم شده بود.
به گفته یک منبع مطلع، منزل شخصی آقای رئوف شهبازی هنگام بازداشت، مورد بازرسی قرار گرفته و طبق دادنامه منتشره، مستند صدور حکم، اقاریرى است که در شرایط بازداشت و انفرادى و تحت فشار از متهمین اخذ شده است.
گفتنى است، بازداشت و محاکمه ى این دو دانشجو، در سکوت خبرى انجام شده و در حین دادرسى از وکیل تعیینى محروم بوده اند.

raoof shahbazi dadnameraoof shahbazi logo

واکنش منفی ایران به موضع آمریکا در مورد دادگاه جیسون رضاییان

خبرگزاری هرانا ـ سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن نام بردن از جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی، به عنوان “یک تبعه ایرانی” اظهارات مقامات آمریکایی درباره روند دادرسی و محاکمه او را «فاقد وجاهت قانونی و حقوقی لازم» دانست.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز پنج‌شنبه، ۷ خرداد، با تأکید بر “استقلال قوه قضاییه” ایران گفت که تصمیم‌گیری درباره “نحوه محاکمه و رسیدگی به اتهامات” افراد در ایران به عهده قاضی پرونده است و “پیش‌داوری و گمانه‌‌زنی در حوزه قضا جایی ندارد.”
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز پنج‌شنبه، ۷ خرداد، با تأکید بر “استقلال قوه قضاییه” ایران گفت که تصمیم‌گیری درباره “نحوه محاکمه و رسیدگی به اتهامات” افراد در ایران به عهده قاضی پرونده است و «پیش‌داوری و گمانه‌‌زنی در حوزه قضا جایی ندارد.”
پرونده جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن پست در تهران، که از روز ۳۱ تیر سال ۹۳ در بازداشت به سر می‌برد، به یک مورد حساس در روابط ایران و آمریکا بدل شده است.
او تابعیت ایرانی- آمریکایی دارد، اما جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که شهروندی دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و این پرونده یک موضوع کاملا داخلی و مربوط به امور ایران است.
آمریکا روز پنجم خرداد از “فقدان کامل شفافیت” در محاکمه جیسون رضاییان انتقاد کرده و از ایران خواسته بود از اتهام “پوچ” جاسوسی علیه این خبرنگار دست بردارد.
به گزارش‌ها رسانه‌های دولتی در ایران، محاکمه جیسون رضاییان روز سه‌‌شنبه گذشته در دادگاه انقلاب تهران و پشت درهای بسته آغاز شد.
خبرگزاری مهر روز ششم خرداد گزارش داد که در جریان جلسه دادگاه غیرعلنی جیسون رضاییان، ترجمه نامه‌ای به زبان فارسی خوانده شد که دادگاه ایران مدعی است خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نوشته شده و در آن آقای رضاییان می‌گوید: “در ایران، من با کارگران ساده ایرانی و نیز روحانیون بانفوذ در تماس هستم.”
با این حال مارتین بارون، مدیر اجرایی روزنامه واشینگتن‌ پست، در بیانیه‌ای اعلام کردکه جیسون رضاییان “هیچ‌ گاه تماس مستقیمی با کاخ سفید نداشته و نامه‌ای ننوشته است.”
یگانه صالحی همسر آقای رضاییان که او نیز روزنامه‌نگار است و برای یک روزنامه انگلیسی‌زبان در ابوظبی کار می‌کرد، همراه او بازداشت، ولی پس از دو ماه و نیم به قید ضمانت آزاد شد.

afkham


۱۳۹۴ خرداد ۷, پنجشنبه

پلمپ محل کار یازده شهروند بهایی در ساری

خبرگزاری هرانا – تعداد واحد های صنفی پلمپ شده متعلق به شهروندان بهایی، در شهر ساری، به عدد یازده رسید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، واحدهای صنفی که روز یکشنبه سوم خرداد ماه، به دلیل بسته بودن در روزی به جز تعطیلات رسمی کشور، توسط اداره اماکن نیروی انتظامی شهر ساری پلمپ شده است، به شرح زیر است:
۱. وهاب دارابی؛ پوشاک
۲. ترانه زاهدی؛ پوشاک
۳. سعید گلی؛ پوشاک
۴. آرامش ظهوری؛ پوشاک
۵. فرشاد کمالی؛ سیم پیحی
۶. مهران کمالی؛ سیم پیحی
۷. ضیاء الله خوشبین؛ فروشگاه رنگ
۸. احسان الله سنایی؛ پخش لوازم بهداشتی
۹. احسان ایزدی؛ پخش لوازم بهداشتی
۱۰. کمال اکبری؛ خراطی
۱۱. پدرام قنبری؛ ظروف یکبار مصرف
یکى از شهروندان بهایى، پیشتر، درباره دلایل این اتفاقات به هرانا گفته است: “در آیین بهایى ۹ روز تعطیل مذهبى وجود دارد که بعضا مصادف با تعطیلات رسمى در تقویم ایران نیست ولى طبق دین بهاییت، کسب و کار در این روز ها جایز نیست و بهاییان این روزها را تعطیل مى کنند، ولى اداره اماکن مى گوید شما حق تعطیل کردن کار در این روزها را ندارید و بهایى ها هم قبول نمى کنند.”
این در حالی است که بر اساس بند ب آیین نامه ی اجرایی ماده بیست و هشت قانون نظام صنفی، اگر کسبه ای (که شغلی از مشاغل اصلی مانند نانوایی ، داروخانه و یا …داشته باشد) بیش از ۱۵  روز بدون اطلاع ، واحد صنفی خود را ببندد، باید پیگیری شود. در ضمن در تبصره همین ماده تشخیص این امر به اتاق صنفی واگذار گردیده است، در حالی که پلمپ این مغازه ها با مداخله اماکن صورت گرفته است.
به گزارش منابع مطلع محلی، مغازه ی بالغ بر ۱۵ تن ازشهروندان بهایی ساکن ساری در طی دو ماه اخیر پلمپ شده است. این در حالی است که موارد فوق الذکر مشمول قانون پلمپ نمی باشند، از جمله ی این موارد می توان به نداشتن کارت مباشرت، در دست اقدام بودن جواز کسب و … اشاره نمود.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، آیین نامه اجرایی ماده بیست و هشت قانون نظام صنفی، در صورتی تعطیلی غیرمجاز واحدهای صنفی را مشمول پیگیری می داند که اولا بیش از ۱۵ روز باشد و ثانیا بدون اطلاع به مراجع رسمی باشد، در حالی که جمع کل تعطیلات رسمی مذهبی بهاییان از پانزده روز در کل سال کمتر است و شهروندان بهایی بارها موضوع تعطیلات رسمی و مذهبی خود را با مراجع ذیربط در میان گذاشته اند.
polomp 3

۱۳۹۴ خرداد ۶, چهارشنبه

اعلام نتیجه تحقیقات در رابطه با مرگ پرابهام سید جمال حسینی در ترکیه

خبرگزاری هرانا – مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسئولیت خود می داند تا افکار عمومی و فعالان حقوق بشر که وضعیت شهروندان و مدافعان حقوق بشر در ایران را پی جویی میکنند، از آخرین به روزرسانی ها پیرامون پرونده “مرگ پرابهام سید جمال حسینی”، سردبیر فقید خبرگزاری هرانا و عضو موسس مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران مطلع نماید.
پیکر زنده یاد سید جمال حسینی (اسفندیار بهارمس)، صبح روز ۵ آگوست ۲۰۱۴، در منزل مسکونی خود واقع در شهر نوشهیر کشور ترکیه پیدا شد، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با پر ابهام خواندن این مرگ به دلایل متعددی اعم از زمینه ها و نحوه وقوع، تحقیقات را به مقامات و موسسات رسمی کشور ترکیه واگذار کرد.
پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی، نتیجه تحقیقات پیرامون مرگ پرابهام زنده یاد سید جمال حسینی، در ابتدای آوریل ۲۰۱۵ صادر و در تاریخ ۱۳ می ۲۰۱۵، به تیم وکلای این مجموعه در ترکیه ابلاغ گردید. از آنجا که این گزارش مفصل ترین اظهار نظر حقوقی-پلیسی و پزشکی است که ارگانهای ذیربط کشور ترکیه، پس از فوت زنده یاد حسینی، تحت عنوان نتیجه تحقیقات، به صورت رسمی اعلام میکنند، از این رو اهمیتی برجسته در روند رسیدگی به چگونگی فوت این فعال حقوق بشر دارد.
گزارش مورد اشاره که بالغ بر ۱۵ صفحه است، به درخواست دادستان عمومی شهر نوشهیر، توسط موسسه پزشکی قانونی استانبول در بخش بندی های مختلفی همچون اظهارت شهود، گزارش پلیس محلی، نظر پزشکی قانونی آنکارا، گزارش موسسه پزشکی قانونی استانبول و کارگروههای تخصصی متعددی همچون گروه بافت شناسی و گروه شیمی تنظیم و نتیجه گیری شده است، این گزارش به امضای شش پزشک از جمله سه متخصص پزشکی قانونی، یک متخصص بیماریهای داخلی، یک متخصص پاتولوژی و یک متخصص قلب و عروق رسیده است.
موسسه پزشکی قانونی، پس از ارائه شرح مفصل گزارشات کالبدشکافی صورت گرفته، اعلام نمود که هیچگونه شواهد پزشکی که فرضیه یک قتل یا مرگ غیرطبیعی را تایید کند، نیافته است. همچنین هیچگونه نشانه ای از وجود مواد مخدر، الکل یا هیچ نشانه ای که یک مرگ خود خواسته را تقویت کند نیز یافت نشد، با این حال این موسسه “قادر به تشخیص علت دقیق مرگ سید جمال حسینی نیست”.
پزشکی قانونی ناتوانی خود در تشخیص علت دقیق فوت را ناشی از انتقال دیر هنگام پیکر به پزشکی قانونی، علیرغم گرمای شدید هوا در زمان فوت می داند که موجب آسیب دیدگی داخلی پیکر شده است، این در حالی است که پزشکی قانونی، مرگ زنده یاد حسینی را بین ساعت ۰۰ تا ۶ صبح روز ۵ آگوست اعلام کرده و زمان حضور پلیس در صحنه نیز تنها ساعاتی پس از فوت (ساعت ۱۰ صبح) بوده، با اینحال به دلایل نامعلومی پیکر زنده یاد حسینی “با سه روز تاخیر” توسط اداره مربوطه در ۸ آگوست به پزشکی قانونی آنکارا منتقل و مورد کالبدشکافی قرار گرفته است.
به دلیل شرایط نامطلوب پیکر، آزمایش بافت شناسی (Histopathology)، که در تشخیص دلیل فوت نقشی کلیدی داشته است، توسط پزشکی قانونی شهر آنکارا صورت نگرفته است. به همین دلیل در جمع بندی گزارش نهایی پزشکی قانونی ذکر شده است که به دلیل عدم وجود آزمایش بافت شناسی عملا امکان تشخیص علت دقیق مرگ وجود ندارد.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گرامیداشت یاد همکار فقید خود و ضمن تشکر از دادستان عمومی شهر نوشیهر که کمال همکاری را در این پرونده لحاظ نمود، این گزارش را علیرغم ارایه جزییات متعدد، به دلیل عدم نتیجه گیری مشخص در مورد علت فوت زنده یاد حسینی ناکافی میداند. بر همین اساس، این مجموعه سعی خواهد نمود با مشاوره با وکلای خود، سایر اقدامات حقوقی که می تواند به عنوان یک ظرفیت برای شفاف سازی بیشتر در رابطه با مرگ نابهنگام زنده یاد حسینی تصور شود را پیگیری نماید.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۶ خرداد ۱۳۹۴ برابر با ۲۷ می ۲۰۱۵

jamal

۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه

جیسون رضائیان امروز محاکمه می‌شود

خبرگزاری هرانا ـ جلسه رسیدگی به اتهامات جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست، دقایقی قبل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، این جلسه به ریاست قاضی صلواتی برگزار می شود و به اتهامات جیسون رضائیان همسرش و دیگر متهم این پرونده رسیدگی ‌می شود.
جیسون رضائیان، تیرماه سال ۹۳ به همراه همسر و دو نفر دیگر دستگیر شدند که پس از گذشت حدود یک ماه، یک نفر از این افراد آزاد شد، دادستانی تهران چهارشنبه ۲۴ دی ماه سال ۹۳ از صدور کیفرخواست این پرونده و ارسال آن به دادگاه انقلاب خبر داد.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران دیروز، دوشنبه ۴ خرداد، در این مورد که آیا جلسه محاکمه آقای رضائیان علنی خواهد بود یا غیرعلنی گفت این موضوع بستگی به تشخیص قاضی و محتوای پرونده دارد و “من یا کسی دیگر حق اظهارنظر نداریم.”
آقای اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تقاضای روزنامه واشنگتن‌پست برای حضور یکی از روزنامه‌نگاران ارشد این روزنامه در جلسه دادگاه گفت: “روزنامه درخواست کرد که کرد، برای خودش درخواست کرده است.”
آقای رضائیان تابعیت دوگانه آمریکایی-ایرانی دارد، وی و همسرش یگانه صالحی، که او هم روزنامه نگار است، ده ماه پیش در محل سکونت خود در تهران بازداشت شدند، خانم صالحی حدود سه ماه بعد آزاد شد اما آقای رضائیان همچنان در بازداشت ماند.
لازم به ذکر می باشد، آقای رضائیان از ده ماه پیش در ایران زندانی بوده و اتهام‌هایی که علیه او مطرح است، می‌تواند محکومیت حبس تا بیست سال را در پی داشته باشد.

rezaeiyan & hamsarash




مادر نگار حائری: از زمان بازداشت تا کنون خبری از دخترم ندارم

خبرگزاری هرانا ـ مادر نگار حائری، حقوقدان جوانی که روز ۲۸ اردیبهشت برای سومین بار بازداشت شد، بیان کرده است که از لحظه بازداشت دخترش هیچ خبری از او ندارد و نمی داند که این بار به چه دلیلی دخترش را بازداشت کرده اند،
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روز، مادر نگار حائری در ادامه، می گوید: تاکنون دادگاهی برای اتهامات و بازداشت های قبلی نگار حائری تشکیل نشده و او محکومیتی ندارد.
نگار حائری پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.
نگار حائری پیش از این ۲ بار بازداشت و ابتدا در بند ۲۰۹ زندان اوین و سپس در زندان قرچک ورامین زندانی و هر دو بار با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، او یک بار به مدت ۱۶ روز و یک بار ۱۰ ماه در زندان قرچک ورامین زندانی بود، دختر جوان حقوقدانی که به خاطر دفاع از حقوق قانونی پدر زندانی‌اش، پروانه وکالت‌اش تعلیق شد، به زندان رفت و بار دوم که با وثیقه ۲ میلیارد تومانی آزاد شده در مصاحبه با روز از حقوق زندانیان زنی سخن گفت که در زندان قرچک ورامین فراموش شده‌اند.
او به پی گیری وضعیت زندانیان زن زندان قرچک پرداخت و همین مساله باعث احضار چندباره او از سوی دفتر پی گیری وزارت اطلاعات شد، و در نهایت از ۲۹ اردیبهشت پس از احضار از سوی دادسرای اوین در حالی بازداشت شده که خانواده ی او  از اتهام یا دلایل بازداشت او بی خبر هستند.

negar haeri

۱۳۹۴ خرداد ۴, دوشنبه

مکارم شیرازی گفته اختیاری بودن انتخاب حجاب امر صحیحی نیست و با از بین رفتن حجاب٬ نظام اسلامی هم نابود خواهد شد.

به گزارش «محبت نیوز»  ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم گفته «نیمه‌برهنگی» سرچشمه اصلی مشکلات غرب است٬ اختیاری بودن انتخاب حجاب امر صحیحی نیست و با از بین رفتن حجاب٬ نظام اسلامی هم نابود خواهد شد.
آقای مکارم شیرازی افزوده غربی‌ها سرچشمه مشکلات خود را «نیمه برهنگی» می‌دانند و زنان مسلمان باید حجاب خود اهمیت دهند چراکه بی‌حجابی باعث بیدار شدن هوای نفس جوانان می‌شود.
به نقل از دیگربان به گفته این مرجع تقلید وجود فساد در جامعه به دلیل نبود حجاب است و در حال حاضر جامعه اسلامی به سمت بدحجابی می‌رود و این روند باید اصلاح شود.
مکارم شیرازی همچنین اضافه کرده اینکه انتخاب حجاب را باید آزاد گذاشت امر «غلطی» است٬ زیرا مساله از «محرمات» است؛ همانگونه که نمی‌توان عبور از چراغ قرمز را آزاد گذاشت.
به گفته وی حجاب با نظام وابسته بوده و «دشمنان» اسلام از این مسئله به خوبی آگاهند و از بین بردن حجاب در جامعه سبب نابودی اسلام است.

پلیس فتا و توسعه “دیپلماسی سایبری”

خبرگزاری هرانا ـ رئیس پلیس فتا ناجا با ادعای اینکه پیگیری های جرایم سایبری با ارتقاء دیپلماسی سایبری نقش موثری در کشف جرم در سطح جهان داشته است , از برگزاری نشست سایبری ” جرایم در دنیای به هم پیوسته ” در تاریخ پنجم و ششم به میزبانی پلیس سایبری ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از پلیس فتا، سردار هادیانفر، رییس پلیس فتا ناجا گفت: پلیس فتا به نمایندگی از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری سازمان اینترپل نشستی تحت عنوان ” جرایم در دنیای به هم پیوسته ” را به منظور ارتقاء سطح همکاری های منطقه ای و بین المللی ، دانش افزایی، تبادل تجربیات و مبارزه با جرایم سایبری فراملی برگزار خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در این نشست نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان اینترپل، روئسای پلیس سایبری، نماینده دفتر مبارزه با جرایم سازمان یافته ،نمایندگانی از دستگاه ها ی دولتی و اجرایی در حوزه امنیت سایبر و  مسئولان لشکری و کشوری حضور خواهند داشت، اظهار کرد: “این نشست در روزهای پنجم و ششم خرداد ماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.”
هادیانفر در ادامه افزود: از آنجایی که جرایم سایبری محدود به موقعیت جغرافیایی نیست لذا از نیمه دوم سال ۹۰ ردیابی های جرایم سایبری با تقویت دیپلماسی سایبری در دستور کار قرار گرفت که همین موضوع نقش موثری در کشف جرم در سطح جهان داشته است.
رییس پلیس سایبری با بیان اینکه “بیش از ۷۰ درصد جرایم سایبری در اروپا و ۴۰ درصد جرایم سایبری در اسیا در حوزه جرایم سایبری فراملی گنجانده می شوند اظهار داشت: در جرایم سایبری هرکس در هرجایی از دنیا می تواند مرتکب جرمی شود بنابراین ما سعی داریم تا دیپلماسی سایبری را توسعه دهیم.”
سردار هادیانفر گفت: برگزاری این گونه نشست ها می تواند در جهت ارتقاء همکاری ها و توسعه تعامل های پلیسی به منظور پیشگیری، مقابله و کشف جرم موثر باشد.
لازم به ذکر می باشد، ستار بهشتی وبلاگ نویس ایرانی ۹ آبان سال ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد و سه روز پس از بازداشت، یعنی ۱۳ آبان ماه درگذشت.
پس از فوت ستار بهشتی با شکایت اولیا دم، پرونده ای به اتهام قتل عمد تشکیل شد،اما شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی تهران، مرگ ستار بهشتی را قتل شبه عمد تشخیص داد که وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی به این مساله اعتراض کرد و پرونده برای رفع اختلاف به شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری کارکنان دولت ارجاع شد.
پس ازچند مرتبه رفت وآمد پرونده بین دادسرا و دادگاه، دادگاه، مرگ ستار بهشتی را شبه عمد تشخیص و آن را به دادسرای جنایی ارجاع داد.
در نهایت، رسیدگی به پرونده ستار بهشتی به اتهام قتل عمد بسته شد و دادسرا از خانواده اوخواست برای پیگیری اتهام قتل شبه عمد شکایت جدیدی ارایه کنند که اولیا دم ستار بهشتی درنامه ای به دادستانی تهران از این کار خودداری کردند.
rais polise fata

۱۳۹۴ خرداد ۳, یکشنبه

گزارش ماهانه – نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر ایران در اردیبهشت ۹۴

خبرگزاری هرانا- آنچه که در پی می آید گزارش اجمالی و ماهانه وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی اردیبهشت ماه ۹۴ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروههای مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمیتواند بازتاب دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد، لازم به اشاره است بخش آمار این تشکل بصورت سالانه گزارشات مفصل تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می سازد.

گزارش تفصیلی، آماری نقض حقوق بشر در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران همچنان مانند گذشته ادامه داشت، اولین روزهای ماه با اعدام ۲۸ زندانی در شهرهای اردبیل، بندرعباس، شیراز، زنجان و ابهر وکرمان و جیرفت آغاز گردید تا تا نشانه ای شود از آغاز نامبارک این ماه برای جامعه حقوق بشری ایران. از برجسته ترین موارد اعدام در این ماه باید به اعدام چهار زندانى در ارومیه، اعدام سه زندانی در ساری، اعدام پنج زندانی در کرج و اعدام یک متهم به قتل در ملاء عام در قوچان و اعدام یک متهم دیگر در میناب در ملا عام اشاره کرد که اغلب این اعدام ها مخفیانه و بدون پوشش رسانه های دولتی انجام شد.
از دیگر موارد پرتوجه و حایز اهمیت در این بخش گزارش نگرانی سازمان ملل از رشد اعدام های مخفیانه در ابران بود که بر اساس آن کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد درباره افزایش اعدام‌ها و به خصوص درباره اعدام‌های اعلام‌نشده در ایران هشدار داده‌اند.
در گزارشی دیگر که از سازمان عفو بین الملل منتشر گردید از احتمال اعدام محمدعلی طاهری ابراز نگرانی شد، سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در اطلاعیه‌ای می‌گوید که احتمال اعدام محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار «عرفان حلقه»،که به اتهاماتی چون «توهین به مقدسات» در ایران زندانی است وجود دارد.
البته بر اخبار ناگوار فوق، خوشبختانه شاهد موارد متعدد بخشش اعدامیان نیز در این مدت بودیم که بخشش اعدامی پس از ۱۷ سال در مراغه و رهایی شانزده زندانی از اعدام در آذربایجان غربی از جمله آنها بود.
این ماه همچنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که بارزترین آنها، آمار بالای لاغری ناشی از سوء تغذیه کودکان در بلوچستان، مجروح شدن یک مادر و فرزند در تیراندازی نیروی انتظامی،کشته و زخمی شدن ۴ نفر در شلیک ماموران مرزبانی نگور و احضار استاد دارالعلوم مکی زاهدان به دادگاه ویژه روحانیت بود.
 سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، نهم اردیبهشت ماه، در مورد گزارش‌ها از بازداشت ده‌ها نفر از فعالان سیاسی در استان خوزستان به وسیله نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران، طی بیانیه ای نگرانیها از «بازداشت گسترده» فعالان سیاسی در خوزستان را ابراز کرده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها در میان بازداشت‌شدگان کودکان نیز حضور دارند.
در ادامه گزارشات مربوط به این رسته، گزارشی منتشر شد مبنی بر محرومیت هشتاد هزار نفر در زاهدان از آب آشامیدنی سالم، این در حالی است که هم اکنون ۳۰۴ هزار نفر از جمعیت زاهدان در حاشیه شهر زندگی می‌کنند که ۸۰ هزار نفر از آنها، آب آشامیدنی سالم نیز ندارند.
در ادامه باید اشاره کرد در این ماه عفو بین الملل خواهان خویشتنداری پلیس ایران در برابر معترضان «کرد» شد، به دنبال درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی، عفو بین الملل روز جمعه ۱۸ اردیبهشت خواستار خویشتنداری نیروهای انتظامی و امنیتی ایران در مقابله با تظاهرات و اعتراضات در این باره شده است.
در حیطه حقوق اقلیت های مذهبی بطور برجسته نقص حقوق شهروندان بهایی مانند گذشته ادامه داشت،بازداشت شهروندان بهایى در همدان، مزاحمت و پلمپ کسب و کار شهروندان بهایى در استان کرمان و آزادى سه تن از اساتید دانشگاه بهاییان از زندان و محاکمه سه شهروند بهایى در گرگان از جمله این گزارشات بودند که در اردیبهشت ماه منتشر شدند.
در رابطه با حقوق شهروندان بهایی یکی از برجسته ترین گزارشات سالهای اخیر را باید انتشار گزارش دستور نیروی انتظامی درباره ممنوعیت دست‌کم ۳۰ شغل برای بهاییان دانست، بر اساس این گزارش فرمانده نیروی انتظامی در دوران احمدی‌نژاد، با صدور دستورالعملی حدود ۳۰ شغل را بر بهاییان ممنوع کرده و قصد کنترل آنان، نظارت بر فعالیت‌شان و جلوگیری از حضور آنان در جامعه را داشته است.
در زمینه حقوق شهروند درویش مذهب نیز گزارشاتی منتشر گردید از جمله ممانعت مجدد از اعزام رضا انتصاری به بیمارستان، تهدید دراویش زندانی به قطع درمان از سوی معاون دادستان تهران.
همینطور شهروندان مسیحی و بطور خاص نوکشیان مسیحی که به تازه گرویدندگان به این مذهب اطلاق میشود گزارش های تایید احکام زندان برای ۱۸ نوکیش مسیحی طی دو ماه اخیر، انتقال تبعیدگونه فرشید فتحی و علیرضا سیدیان به سالن دو زندان رجایی شهر منتشر شد.
بطور کل وضع آزادی مذهبی در ایران در سال ۲۰۱۴ وخیم‌تر شده است، کمیسیون آمریکایی آزادی مذهبی در جهان روز دهم اردبیهشت، شانزدهمین گزارش سالانه خود را منتشر کرد. بر اساس این گزارش وضعیت آزادی مذهب در ایران در سال میلادی ۲۰۱۴ همچنان وخیم‌تر شده است.
درزمینهٔ حقوق کودکان نیز گزارشاتی منتشر گردید که برجسته‌ترین آن‌ها عبارت بود از اخراج دختر دانش آموز از مدرسه به خاطر پیوند کلیه، فروش کودکان کار از ۴۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون‌، بستری شدن در بیمارستان دانش آموز دختر در پی تنبیه بدنی.
 همچنین بر اساس گزارشی که در این ماه منتشر شد، حدود ۲۰۰ کودک همراه مادرانشان، در زندان‌های کشور هستند که از میان آن‌ها ۲۰ کودک در ندامتگاه شهرری زندگی می‌کنند.
درزمینهٔ حقوق اولبه زنان در ایران در کنار هجمه‌های بسیاری چون موارد مربوط به حجاب و ظاهر بصورت رسمی عنوان شد که سال گذشته ۱۵ هزار نفر از قربانیان خشونت خانگی به پلیس مراجعه کردند، براساس آمار موجود در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۵ هزار نفر با موضوع بدرفتاری جسمی و عاطفی به مراکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها مراجعه کرده‌اند.
گزارش هشدار انصار حزب‌الله به دولت: در ورزشگاه آزادی زلزله به پا خواهیم کرد، که از سوی ارگان رسمی انصار حزب‌الله با هشدار نسبت به صدور مجوز حضور زنان در ورزشگاه‌‌ها منتشر شد از دیگر تحرکات برجسته ای بود که حقوق زنان ایرانی را در معرض تعرض و تهدید قرار می داد.
رویدادها و اخبار کارگری در اردیبهشت ماه، بسان ماه‌های گذشته پرشمار بود که از جمله تجمع کارگران مراکز مخابرات روستایی مقابل شرکت مخابرات ایران، انتقاد خانواده علی چراغی از طولانی شدن وعده مسئولان شهر تهران، بازداشت محمود صالحى و عثمان اسماعیلى فعالین کارگرى در آستانه روز جهانى کارگر، بازداشت ابراهیم مددى و داوود رضوى از فعالین کارگرى و اعضاى سندیکاى شرکت واحد و ممانعت از بزرگداشت روز جهانى کارگرتوسط سندیکاى شرکت.
با گذشت ۲۱ روز از اعتصاب کارگران قطار شهری اهواز، همچنان ۶۰۰ تن از کارگران این پروژه به اعتراض خود ادامه داده‌اند. همزمان شرکت کیسون، پیمان‌کار این پروژه در آخرین واکنش به این اعتصاب، پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت، ۶۰ تن از کارگران غیر بومی بخش حفاری قطار شهری اهواز را اخراج کرد.
 همچنین در ماه گذشته شاهد از دست دادن و مصدومیت تعداد زیادی از کارگران کشور بودیم که به عنوان نمونهتعدادی از کارگران شاغل در پروژه‌های فازهای ۱۷ و ۱۸ این منطقه دچار مسمومیت گازی شدند و دو کارگر جان خود را به این دلیل از دست دادند. مضاف بر این مرگ ۴۳۳ کارگر در تهران به علت فقدان ایمنی محل کار نیز در خبرها منعکس شد.
در حوزه اصناف و حقوق صنفی هم این ماه خالی از حوادث نبود، چنانکه هزاران معلم برای بار سوم تجمع کردند، چنانچه در گزارش قبل نیز ذکر شد هزاران معلم حداقل در پنج شهر ایران در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه و اعمال تبعیض میان خود و دیگر کارکنان دولت می‌خواندند تجمع کردند.لازم به ذکر است که در آستانه تجمع معلمان؛ فشارها و احضار فعالین صنفى دوباره اوج گیرى نمود.
از دیگر خبرهای پرتوجه در این بخش، ممنوعیت برداشتن زیرابرو در آرایشگاه های مردانه و تعطیلی ۲۹ غرفه و جمع آوری برخی کتاب ها از نمایشگاه کتاب بود.
درزمینهٔ قضایای فرهنگی گزارشاتی از قبیل، حضور گشت ارشاد در نمایشگاه کتاب، مخالفت کمیته نام کرمانشاه با اسامى نوزادان و لغو کنسرت در ماهشهر با اعتراض امام جمعه و همینطور محرومیت ۱۱۶ ناشر از شرکت در نمایشگاه کتاب سال آینده به اطلاع رسانده شد.
معاون امور بسیج نیروهای مسلح اعلام کرده که نیروی انتظامی وظیفه دارد با افراد مسئله‌دار، خوانندگان ضدانقلابی و آنها که در جریان، سال ۸۸ به ساز آمریکا و انگلیس خواندند و رقصیدند با جدیت برخورد کند. سردار سیدمسعود جزایری، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در نشست معاونان اجتماعی نیروی انتظامی سراسر کشور، گفت: یکی از وظایف نیروی انتظامی جلوگیری از تعمیق چالش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و جلوگیری از ورود آنها به عرصه تهدید‌گری نظام است.
درزمینهٔ ی بهداشت و محیط‌زیست در این ماه گزارشات اندکی منتشر شد که غالب آن‌ها با موضوع آلودگی هوا و محیط‌زیست و کمبود منابع آبی در کشور بود. از این زمره لاروهای ناقل بیماری هدیه شهرداری گرگان به مردم این شهر و وجود بیش از ۱۵ هزار کارتن خواب در تهران بازتاب داده شد.

توجه خاص به موارد نقض حقوق بشر

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در آبان ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.
در این دسته باید حمله به سبک زندگى شهروندان با صدور بیانیه درباره اپیلاسیون، سخنان محمدرضا شجریاندرباره ممنوعیت فعالیت وی در کشور و بازداشت نرگس محمدی از فعالین حقوق بشر در ایران و تبعید احمد زیدآبادی روزنامه نگار و فعال سیاسی به گناباد اشاره کرد که با واکنش و حساسیت زیادی در افکار عمومی روبرو شد.
از این مانند موارد محکومیت محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه به اتهام “افساد فی‌الارض”، جمع‌آوری دوباره دو کتاب و تعطیلی یک غرفه در نمایشگاه کتاب تهران و سخنان محمد جواد ظریف مبنی بر هیچ کسی را در ایران به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم و نا تمام ماندن سخنرانی علی یونسی به دلیل دخالت لباس شخصی‌ها از جمله گزارشات پرتوجه بودند.

گزارش‌های حقوق بشری، در سایه‌ی کم توجهی

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌ دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.
علیرغم مطالبی که قبلا اشاره شد سایت “بهارنیوز” از دسترس کاربران خارج شد، دو تن به جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی دستگیر شدند و تفهیم اتهام تبلیغ علیه نظام برای عضو هیأت مدیره کانون نویسندگان ایران رضا خندان مهابادی از دیگر مواردی بود که کمتر موردتوجه قرار گرفتند.
مؤسسه «خانه آزادی» در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت آزادی رسانه‌ها در سال میلادی گذشته، ایران را یکی از ده کشوری معرفی کرد که غیرآزادترین رسانه‌ها را دارد، در گزارش تازه «خانه آزادی»، ایران در رتبه ۱۹۰ قرار گرفته و فقط پنج کشور بلاروس، اریتره، ترکمنستان، ازبکستان و کره شمالی در رتبه‌های پس از ایران قرار دارند.
gozaresh mahane


۱۳۹۴ خرداد ۲, شنبه

اعلام نظر جمعی از علما و صاحبنظران برجسته فقه و حقوق در رد اتهام افساد فی الارض محمدعلی طاهری

خبرگزاری هرانا ـ تنی چند از علما و صاحبنظران برجسته فقه و حقوق، در رد اتهام افساد فی الارض محمدعلی طاهری اعلام نظر نمودند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از سحام، جمعی از شاگردان محمدعلی طاهری، مبدع عرفان حلقه، با هدف رد ادعای مفسد فی الارض بودن آقای طاهری که از سوی نهادهای حکومتی مطرح شده اقدام به جمع آوری نظر تنی چند از صاحبنظران برجسته علوم فقهی و حقوقی نموده اند.
محمدعلی طاهری، بنیان‌گذار طب مکمل ایرانی یا عرفان حلقه است که در اردیبهشت ۱۳۹۰ برای بازداشت و سپس محاکمه گردید و از آن تاریخ تاکنون در زندان به سر می‌برد و در حال گذراندن پنج سال حبس تعزیری خود است.
آقای طاهری در بهمن ۱۳۹۰ بر اساس چند اتهام مختلف از جمله توهین به مقدسات و بیان مطالبی که هیچ‌گونه تخصصی در آنها نداشته و ادعای الهام و دریافت آگاهی و ارائه این دریافت‌ها به دیگران مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان – با توجه به اینکه هیچ فردی حق ندارد بدواً نظریات خود را روی انسان آزمایش کند- به اتهام تحصیل مال نامشروع و پخش غیرقانونی آثار سمعی و بصری و به علت لمس دست بیماران مونث بدون این‌که دارای مجوز طبابت باشد، محکوم گردید.
در همین حال در بهمن ۱۳۹۳ خبری مبنی بر احتمال محاکمه مجدد او منتشر گردیده است.
چند ماه پیش، خبرگزاری امنیتی فارس در گزارشی نوشت که سه تن از مراجع تقلید طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضایی صورت گرفته، حکم ارتداد این زندانی عقیدتی را صادر کرده‌اند و بر همین مبنا وی به اتهام فساد فی‌الارض دادگاهی خواهد شد.
در مقدمه این گزارش آمده:‌ «هزاران تن از شاگردان وعلاقمندان وی با امضای توماری همراه با ذکر نام و مشخصات خود اعلام کرده اند که از طریق آشنایی با وی و یا شرکت در کلاس‌های استاد محمدعلی طاهری دلبستگی زایدالوصفی به اسلام پیدا کرده اند به نحوی که اگر پیش از آن چندان مقید به تکالیف دینی نبوده اند یا فقط مسلمان شناسنامه ای بودند اکنون مسلمانی عامل به احکام بوده و نماز و عبادات خویش را با عشق می گذارند.»
در توضیح این مجموعه استفساریه آمده:‌ «عده دیگری از اندیشمندان و مجتهدان تقریراتی دارند که در آینده به این مجموعه افزوده خواهد شد. نکته جالب این است که این اشخاص غالباً استاد طاهری را شخصاً نمی شناخته و یا در اظهار نظر خویش استقلال رای نشان داده و اگر نقدی هم داشتند اظهار کرده اند ولی در مجموع بر یک امر اتفاق نظر دارند، مسلمان ومومن بودن آقای طاهری وعدم وجود شائبه انحراف چه رسد به افسادفی لارض. هم‌چنین برخی از آنها اشاره‌ای به اثرات مثبت عرفان حلقه در میان جوانان و مردم داشته اند. کلیه این استفتاءها و پاسخ‌هایش پیش از صدور حکم در دادگاه بدوی بوده اند.»
گفتنی‌است برخی از شاگردان محمدعلی طاهری معتقدند با توجه به عدم ملاقات طولانی مدت افراد معتمد با محمدعلی طاهری، وی زیر فشار شکنجه جان باخته و مراجع امنیتی قرار است با اخذ حکم افساد فی الارض از دادگاه انقلاب، این فوت ناگهانی زیر شکنجه را به مجازات اعدام متصل کنند.
آیت الله بیات زنجانی مرجع تقلید، عمادالدین باقی فعال سرشناس حقوق بشر، سیدکاظم بجنوردی، بنیانگذار و رییس دایره المعارف بزرگ اسلامی، آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی و حجه الاسلام و المسلمین شیخ احمد منتظری، تعدادی از جمله افراد سرشناسی بوده اند که به این سوال پاسخ داده اند.
لازم به ذکر است حکومت ایران، از سال ها پیش مقابله با آیین های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این گونه آیین ها را تحت تعقیب قرار داده است.
در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین ها با عناوینی همچون “عرفان های کاذب” یا “عرفان های نوظهور” یاد می‌شود.

mohhamad ali taheri

تایید حکم حبس مجدد دو زندانى رجایى شهر؛ “پنجشنبه سیاه” همچنان قربانى مى گیرد

خبرگزارى هرانا – حکم یک سال حبس تعزیرى فرشید فتحى و آرش مقدم ، که در پى حمله به بند ٣۵٠ موسوم به پنجشنبه سیاه، متهم شده بودند، توسط دادگاه تجدید نظر تأیید شد.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم یک سال حبس فرشید فتحى کشیش مسیحى و آرش مقدم اصلانپور ، ……‌‌ که پس از یورش گارد زندان به بند ٣۵٠، به حمل و نگهدارى مشروب دست ساز در زندان، توسط قاضى صلواتى به یک سال حبس محکوم شده بودند، توسط شعبه ٣۶ دادگاه تجدید نظر تایید شد.
پیشتر در دادگاه بدوى، فرشید فتحى به یک سال حبس تعزیرى، ٧۴ ضربه شلاق و دویست هزار تومان جریمه نقدى و آرش مقدم به یک سال حبس تعزیرى، ٧۴ ضربه شلاق و سیصد هزار تومان جریمه نقدى محکوم شده بودند.
اتهام این دو زندانی عقیدتی که هم اکنون در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج نگهداری میشوند؛ نگهداری مشروبات الکلی عنوان شده بود که مورد رد هردو نفر نیز قرار گرفته بود.
یک منبع مطلع در این خصوص، پیشتر به گزارشگر هرانا گفته بود: «این پرونده سازی کاملا سیاسی بود؛ چرا که اگر واقعا قرار بود به مسئله مشروبات الکلی رسیدگی شود این کار در صلاحیت دادگاه عمومی است و نه دادگاه انقلاب و آن هم شعبه ۱۵ که به دادن احکام آنچنانی شهره است.»
وی همچنین عنوان کرده بود: «در اتاقی که ۳۰ زندانی سیاسی زندگی می‌کردند و توسط سربازان مورد بازرسی قرار گرفته، به فرض اینکه مشروبی هم کشف شده باشد چگونه می‌شود مالکیت آن را به این دو زندانی عقیدتی نسبت داد؟»
آرش مقدم اصلانپور پیش‌تر به اتهام توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود که یک سال و ۴ ماه آن به مناسبت عید فطر مورد عفو قرار گرفته بود.
یکی از نزدیکان آرش مقدم درباره گرایشات مذهبی آرش مقدم گفت: “به دلایل نامشخص در برخی خبرها ذکر شده که آرش زرتشتی می باشد ولی این قضیه صحت ندارد و وی هیچ گاه زرتشتی نبوده است.”
فرشید فتحی، نوکیش مسیحی و از رهبران کلیساهای خانگی صبح روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد ماه سال جاری، به دستور دادگاه انقلاب و توسط سازمان زندان‌ها از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت.
زمانی که فرشید به زندان رجائی شهر منتقل شد، پرونده موضوع کشف مشروب الکلی که ماموران ادعا کردند در بند ۳۵۰ اوین آن را یافته اند، باز شد.
وی در روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۳۸۹ در آستانه سال نو میلادی در پی بازداشتهای گسترده و از پیش تعیین شده توسط ماموران امنیتی بازداشت و در ‌‌نهایت به ۶ سال زندان محکوم شد. در پی این حادثه نیز شمار بسیاری از شهروندان مسیحی و از اعضا کلیساهای خانگی در تهران و برخی شهرستان‌ها نیز بازداشت شدند.
farshid fathi arash moghaddam 2


۱۳۹۴ خرداد ۱, جمعه

بیست و یک اعدام گزارش نشده؛ طى نیمه دوم اردیبهشت در قزل حصار

خبرگزارى هرانا – طى روزهاى نیمه دوم اردیبهشت ماه، از پانزدهم تا بیست و نهم، ٢١ تن از محکومین جرائم مواد مخدر، در زندان قزل حصار کرج، به دار آویخته شدند.
بنا بر اطلاع منابع هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه شنبه پانزدهم اردیبهشت ماه، ١٢ زندانى و روز سه شنبه ٢٩ اردیبهشت نیز ٩ زندانى دیگر، در قزل حصار اعدام شدند.
یکى از منابع مطلع، درباره این اعدام ها به گزارشگر هرانا گفت: “اغلب این اعدامى ها کسانى بودند که بین هفت تا ١٢ سال با وجود حکم اعدام در زندان قزل حصار به سر مى بردند، مقدار مواد مخدرشان هم حداکثر ۵٠٠ گرم بوده است.”
این اعدام ها نه تنها از طریق مسئولین قضایى و منابع رسمى اعلام نشده است، بلکه از گزارش فعالان حقوق بشر نیز تا کنون پنهان مانده است.
به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در هفته های گذشته روند اجرای احکام اعدام و مخصوصا اعدام علنی، سیری صعودی داشته است و علاوه بر شمار بالاى اعدام ها، اجراى این احکام به صورت اعلام نشده و نیمه مخفیانه و عدم تعهد مسئولین قضایى به شفاف سازى و اطلاع رسانى، باعث نگرانى مضاعف نهادهاى فعال حقوق بشر در زمینه اعدام در ایران شده است.


۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

سوال این است ؛ وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، فردای دستیابی به توافق هسته ای چگونه خواهد شد؟

« محبت نیوز» – با احتمال تحقق توافق اتمی ایران با جامعه جهانی پس از یک دهه مذاکرات پی در پی و حل شدن مهمترین پرونده سیاسی جمهوری اسلامی ایران پس از فیصله یافتن جنگ ایران و عراق، فعالان حقوق بشر توجه خود را بر وضعیت حقوق بشر در ایران پس از توافق متمرکز کرده اند.
بسیاری از آنها بر این باورند که حل مساله اتمی ایران نتایج مثبتی بر بهبود روند وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد گذاشت.
وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، فردای دستیابی به توافق هسته ای چگونه خواهد شد؟
به گفته خبرگزاری صدای امریکا، برپایه جدیدترین گزارش کمیسیون دولتی آزادی بین المللی مذهبی ایالات متحده که ماه گذشته منتشر شد، ایران از جمله کشورهایی هست که در آن وضعیت آزادی مذهب نگران کننده است.
نهادهای بین‌المللی مدافع آزادی بیان و حقوق بشر می‌گویند که وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کارآمدن دولت حسن روحانی بهبود نیافته و در برخی موارد بدتر نیز شده است.
با این حال برخی فعالان حقوق بشر بر این باورند که توافق اتمی، راه را برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران باز خواهد کرد.
علی اکبر موسوی خوئینی نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی بر این باور است که اگر مذاکرات اتمی شکست بخورد، وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر می شود.
او می گوید: «اگر خدای نکرده این مذاکرات شکست بخورد به تبع آن موجب افزایش تنش ها با دنیا و غرب خواهد شد و موجب بسته تر شدن فضای سیاسی و به تبع آن بدتر شدن وضعیت حقوق بشر می شود. ولی اگر به امید خدا این مسائل حل شود، من معتقدم روند تحولات اقتصادی و سیاسی داخلی شتاب بیشتری خواهد گرفت که تاثیر مثبت در مساله حقوق بشر ایران خواهد گذارد.»
همچنین حسین باقرزاده فعال حقوق بشر، می گوید که با فرجام مثبت پرونده اتمی ایران و گشایش در تبادل آزادانه تر اخبار ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود خواهد یافت.
آقای باقرزاده می گوید: «راه های مبادله اطلاعات و ارتباطات ایران با غرب بیشتر باز می شود و این راه های ارتباطی کمک می کند که مسائل و خبرهای مربوط به ایران بیشتر در غرب منعکس شود. فکر می کنم فضای سیاسی جامعه غرب برای شنیدن و اقدام در مورد نقض حقوق بشر در ایران بیشتر فراهم خواهد شد.»


تا دستیابی به توافق جامع اتمی جامعه جهانی با ایران حدود ۴۰ روز باقی مانده است، و قضاوت در باره تاثیر توافق هسته ای بر وضعیت حقوق بشر بی تردید به زمانی بیش از چند روز یا هفته نیاز دارد.
zarif-janC-usa