۱۳۹۵ آذر ۲۹, دوشنبه

مردم ترکیه و پناهندگان سوری در استانبول: ایران قاتل، از سوریه بیرون برو + تصاویر

خبرگزاری قاصدان آزادی: شماری از مردم ترکیه و پناهندگان سوری در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول تجمع کردند تا به نقش تهران در حملات رژیم سوریه به حلب اعتراض کنند.
به نوشته اناتولی شرکت‌کنندگان با سردادن شعارهای «ایران قاتل، از سوریه بیرون برو»، «حلب قبرستان ایران خواهد شد» و «مردم حلب تنها نیستند»؛ انزجار خود را از جنایات رژیم اسد و حامیان آن اعلام کردند.
بر اساس این گزارش اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد ترکیه و همچنین گروهی از پناهندگان سوری مقیم کشور، روز جمعه با برگزاری تجمع اعتراض آمیز برابر کنسولگری رژیم ایران در استانبول حملات رژیم اسد به غیرنظامیان در شهر حلب سوریه را محکوم کردند.
"اعضای سازمان‌های مردمی با در دست داشتن پوسترها، پلاکاردهایی با مضمون محکومیت جنایات ضد بشری رژیم اسد، موضعگیری ایران در زمینه جلوگیری از تخلیه صدها هزار غیرنظامی از شرق حلب، علیرغم برقراری آتش بس را محکوم کردند."
به گزارش TRT فارسی، در بیانیه پایانی معترضین چنین گفته شد : سیاست های وحشت انگیزی که شبکه های ظلم برای تغییر بافت مذهبی و قومی در سوریه و ابدی ساختن سیستم های ستم بر انگیز خود بمورد اجرا می گذارند، امروز موجب شده است تا بیش از 300 هزار نفر در حلب به فقر و گرسنگی و تشنگی و کوچ وادار شوند.
در این اطلاعیه با تاکید بر اینکه ایران در سوریه سیاست توسعه مذهب شیعه را به پیش می برد گفته شد : 5 سال است که میلیونها نفر در سوریه در موقعیت پناهجو قرار گرفته و ناگزیر از ترک زادگاه و یا کشور خود شده اند. هزاران انسان از پیر و جوان گرفته تا زن و کودک قتل عام شدند. کودکان بیشماری مانند آیلان در حین تلاش برای رفتن به اروپا در دریای مدیترانه و یا دریای اژه غرق شدند.
پلیس که تدابیر امنیتی گسترده ای در حین برگزاری تظاهرات اتخاذ کرده بود به نزدیک شدن گروه معترض به سرکنسولگری ایران اجازه نداد.

۱۳۹۵ آذر ۲۴, چهارشنبه

دست کم یک اعدام در زندان قزلحصار؛ ۹ زندانی در انتظار اعدام در ندامتگاه کرج و خورین ورامین

خبرگزاری هرانا – درحالی که سحرگاه امروز چهارشنبه دست کم یک زندانی در زندان قزلحصار کرج به دار آویخته شده است، چهار زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج در انتظار اجرای حکم هستند و پنج زندانی نیز از زندان قزلحصار جهت اجرای حکم اعدام به زندان خورین ورامین منتقل شده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،سحرگاه امروز چهارشنبه ۲۴ آذر، دستکم یک زندانی در زندان قزلحصار اعدام شد.
«محمد حسین بهشتی» هویت این زندانی اعدام شده است که توسط هرانا احراز شده.
یک منبع نزدیک به خانواده بهشتی به گزارشگر هرانا گفت: “محمدحسین از ۲۳ سال پیش در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شد و این اواخر در بند ۷ این زندان بود. اتهام اصلی اش قتل بود ولی اتهام دیگرش نگهداری مواد مخدر در زندان بود که از بابت این اتهام آخر، ۲ روز پیش به زندان قزلحصار منتقل شد، و سحرگاه امروز حکمش به اجرا در آمد.”
از سوی دیگر، از ۹ زندانی منتقل شده به سلول انفرادی در ندامتگاه مرکزی کرج، ۵ زندانی توقف حکم گرفتند، اما ۴ زندانی در حال حاضر در سلول های انفرادی این زندان باقی مانده اند. ملاقات آخر این ۴ زندانی ساعت ۵ عصر امروز انجام شده و احتمال اجرای حکم آنان قوت گرفته است.
هویت احراز شده این زندانیان توسط این خبرگزاری عبارت است از:
۱- بهزاد لازمی سالن ۴ ندامتگاه مرکزی کرج
۲- سعید فرامرزی سالن ۳ ندامتگاه مرکزی کرج
۳- مهدی کائنی سالن ۳ ندامتگاه مرکزی کرج
۴- فردین سبزی سالن ۲ ندامتگاه مرکزی کرج
شایان ذکر است، «مصطفی غلامی از سالن ۵» یکی از زندانیان منتقل شده بود که با توقف حکم به سالن مربوطه بازگشته است.

از زندان قزلحصار کرج نیز گزارش می رسد؛

روز گذشته پنج زندانی با هویت نامشخص از واحد ۳ این زندان جهت اجرای حکم اعدام به زندان خورین واقع در خیرآباد ورامین منتقل شده اند.
انتقال و اجرای پرتعداد حکم اعدام محکومان مواد مخدر در زندان های مختلف در حالی صورت می‌گیرد که مجلس ایران در هفته های اخیر یک فوریت طرح حذف مجازات اعدام مجرمان مواد مخدر را تصویب کرد. هم‌چنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به ریاست قوه قضائیه از او خواسته بودند اجرای حکم اعدام حدود ۵ هزار زندانی محکوم به اعدام مرتبط با جرایم مواد مخدر را تا بررسی طرح مورد اشاره متوقف کنند.


۱۳۹۵ آذر ۱۸, پنجشنبه

گزارشی اجمالی از شرایط نامناسب زندان مرکزی سنندج

خبرگزاری هرانا – اعمال محدودیت های مضاعف از سوی مسئولین زندان سنندج در کنار جمعیت مازاد بر ظرفیت این محل تحمل حبس را برای زندانیان بسیار دشوار کرده است. به دلیل فقدان امکانات، تراکم مازاد بر ظرفیت و اعمال سلیقه ای محدودیت ها از سوی مسئولین زندان مشکلاتی چون قطع عمدی گاز، بوجود آمدن بیماری های کلیوی و پروستات به دلیل آب شرب نامناسب، فقدان امکانات پزشکی مناسب، عدم تفکیک جرائم، توهین و ضرب و شتم زندانیان، کیفیت پایین و کمبود مواد غذایی مورد نیاز در این زندان در سطح گسترده ای به چشم میخورد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندان مرکزی سنندج علیرغم تبلیغات رسانه ای دستگاه قضا از استاندارد بسیار پایینی برای نگهداری زندانیان و تضمین برخورداری آنان از حقوق تعریف شده خود برخوردار است.
منابع نزدیک به زندانیان و خانواده های آنان در تماس با هرانا از «مشکلات عدیده و اعمال محدودیت های متعدد فراقانونی» برای ساکنین این زندان خبر داده اند.
زندان مرکزی سنندج دارای ۱۰ بند است که یکی از بندها ویژه ی زندانیانی است که متادون مصرف می کنند. هر بند دارای چند اتاق است که با دیوارهای ۱.۵ متری و یا با چینش تخت ها تفکیک شده اند. بطور میانگین اتاق ها دارای ۱۰ تخت و ۱۲ متر مساحت است.
زندان مرکزی سنندج در روز ملاقات
در هر اتاق ۲۰ الی ۲۵ زندانی نگهداری می‌شوند. معمولا نیمی از زندانیان از داشتن تخت برای خواب محرومند و به اصطلاح زندانیان «کف خواب» بوده و در کف اتاق ها و راهرو ها، به صورت چسبیده به هم می خوابند.

عمده مشکلات زندانیان زندان مرکزی سنندج که در تحقیق میدانی برای هرانا مستند شده به شرح ذیل است:

– قطع عمدی گاز زندان که باعث اجبار زندانیان در استفاده از آب سرد برای حمام و نیز آب شرب نامناسب میشود (این موضوع باعث شده زندانیان در تعداد بالا دچار بیماری های کلیوی و پرستات شوند.)
– بستن درب بندها علی‌رغم فقدان امکانات رفاهی لازم در داخل سالن ها، قطع ارتباط و به نوعی قرنطینه کردن زندانیان.
– فقدان وجود دندان پزشک و چشم پزشک در زندان، هم‌چنین ویزیت نکردن بیمارانی که مشکلات آنان “عمومی” تشخیص داده شود مانند مبتلایان به آنفولانزا.
– توهین و ضرب و شتم زندانیان توسط افسران نگهبان.
– محروم کردن زندانیان از فعالیت های ورزشی.
– اعمال تنبیه از طریق نگهداری دراز مدت و خارج از ضابطه زندانیان در سلول انفرادی به ویژه در بند جوانان.
– نگهداری زندانیان غیرمعتاد در بند زندانیان متادونی (زندانیان معتاد)
– عدم تفکیک زندانیان سالم از زندانیانی که از بیماری های مسری-عفونی خطرناک هم‌چون هپاتیت و ایدز رنج می برند.
– کیفیت بسیار پایین غذاهای سرو شده به ویژه در ۶ ماهه دوم سال.
– عدم فروش یا ارائه مواد خوراکی لازم در فروشگاه کوچک زندان.
– عدم فعالیت بخش های مددکاری و امور حمایت از زندانیان که موجب نقض حقوق محبوسینی میشود که فاقد توان پیگیری امور حقوقی خود هستند. در ساده ترین مثال نگهداری درازمدت زندانیان به صورت بازداشت موقت و بلاتکلیف در این زندان بسیار به چشم میخورد. (به عنوان مثال یک زندانی متهم به قتل و سرقت مسلحانه مدت ۷ سال است به صورت بلاتکلیف در این زندان نگهداری می شود)
نقشه هوایی زندان مرکزی سنندج
این خبرگزاری در شش‌ماهه دوم سال ۹۴ نیز در «گزارشی اجمالی از وضعیت زندان سنندج» به این زندان پرداخته بود که در مقایسه با گزارش ارائه شده سال جاری، وضعیت این زندانیان نه تنها بهتر نشده، بلکه مشکلات و اعمال محدودیت های بیشتری در این زندان مشاهده شده است.

یک منبع مطلع که یکی از اعضای خانواده اش در این زندان به سر می برد به گزارشگر هرانا گفت “شدت این مشکلات تا حدی است که عضو دربند خانواده ما دچار افسردگی مزمن شده و تحمل حبس برایش تقریبا ناممکن شده است.”

این وضعیت درحالی گزارش می‌شود که خبرگزاری‌ های دولتی در ایران ظرف سال های گذشته، گزارش های «تبلیغاتی» در مورد این زندان منتشر کرده اند. در این گزارشات که با بازدید مسئولین محلی و قضایی بهمراه خبرنگاران بوده، تنها بندهای «قرآنی، اشتغال، مشاوره و قرنطینه» با هماهنگی مسئولان زندان مورد بازدید قرار گرفته که تا حدودی نسبت به بندهای دیگر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.
به گفته یکی از این زندانیان، قبل از بازدیدهای مسئولین، زندانیان همین بندهای مورد اشاره نیز مجبور به تغییراتی در باب «تمیزکاری» و تغییراتی موقت می‌شوند.

۱۳۹۵ آذر ۱۳, شنبه

درخواست ده‌ها تشکل دانشجویی برای «آزادی بی‌قید و شرط» نرگس محمدی

۴۲ تشکل دانشجویی در بیانیه‌ای خواستار «آزادی بدون قید و شرط» نرگس محمدی شده و تأکید کرده‌اند که حکم صادر شده درباره نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر با «انگیزه شرافتمندانه» و «شرایط نامساعد» او «تطابقی» ندارد.
این تشکل‌های دانشجویی در این بیانیه که روز جمعه ۱۲ آذر، در تعدادی از وب‌سایت‌ها از جمله انصاف‌نیوز و کلمه منتشر شده، این پرسش را مطرح کرده‌اند که چگونه حکم نرگس محمدی «سنگین‌تر» از حکم کسانی است که به خود «اجازه‌ زیر پا نهادن حیات جوانانی را می‌دهند که تنها داعیه‌ آزادی، عدالت و برابری دارند».
نویسندگان این بیانیه همچنین پرسیده‌اند که «چگونه مجازات نرگس محمدی دردناک‌تر از مجازات کسانی است که اموال و سرمایه‌های جامعه و بیت المال را به تاراج می‌برند و رنج و مصائب مردمانشان را صد چندان می‌کنند».
این تشکل‌های دانشجویی همچنین این پرسش را مطرح کرده‌اند که «آیا این حکم در سایه‌ عدالت و در پرتوی حقیقت صادر شده است؟»
به گفته نویسندگان این بیانیه، نرگس محمدی «هیچگاه معاند نبوده است و جز احقاق حقوق مظلومان و اقشار ضعیف جامعه نیت دیگری در سر نمی‌پروراند» و« رؤیایی به جز صلح را در سر نمی‌پروراند و عناد در قاموسش معنایی ندارد».
این تشکل‌های دانشجویی با اشاره به اینکه طبق ماده‌ ۳۸ قانون مجازات اسلامی «وجود بیماری» و «انگیزه‌ شرافتمندانه» در ارتکاب جرم باعث تخفیف مجازات می‌شود، تأکید کرده‌اند که حکم صادر شده درباره نرگس محمدی با «شرایط نا مساعد» او «تطابقی» ندارد.
نرگس محمدی در اردیبهشت‌ماه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور» به پنج سال زندان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با تأیید این حکم اعلام کرده که با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی برای نرگس محمدی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس اجرا خواهد شد.
طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، در صورتی که قاضی برای هر یک از جرایم، مجازات مستقلی را صادر ‌کند، در مرحله اجرای حکم بیشترین مجازات تعیین‌شده اجرا خواهد شد.
شماری از نمایندگان مجلس ایران روز یکشنبه، ۲۵ مهر، با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه با اشاره به ایراد وارده در حکم صادره شده برای نرگس محمدی، نایب رئیس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، و با استناد ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، خواستار نقض حکم خانم محمدی و رسیدگی مجدد به پرونده او در شعبه هم‌عرض شده بودند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران، در واکنش به این درخواست اعلام کرده بود که رأفت اسلامی در این مورد «معنا ندارد» و نمایندگان مجلس طبق قانون «صلاحیت این تقاضا را ندارند».
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، نیز در واکنش به این نامه «مدعیان خارجی و فعالان حقوق بشر و مسئولان حامی آنها» را دو ضلع یک «مثلث شوم» خوانده و گفته بود که ضلع سوم این مثلث، برجام است.
در پاسخ به این اظهارات، ۱۷ نماینده مجلس در نامه‌ای دیگر، این بار به دادستان کل کشور، خواستار ارائه توضیحات دستگاه قضایی درباره حکم ۱۶ ساله نرگس محمدی شده بودند.
نرگس محمدی نیز روز سوم آبان در نامه ای از دادستان کل کشور خواسته بود تا کیفر خواست و دفاعیاتش را منتشر کند.
خانم محمدی تأکید کرده بود: «آماده‌ام صفحه به صفحه کیفرخواست و دفاعیاتم و لحظه به لحظه زندگی‌ام را بر ملا کنید تا همه ما نزد افکار عمومی به قضاوت نشانده شویم تا مطرود شود هر کدام از ما که سزاوار طرد شدن است».
نرگس محمدی همچنین در نامه‌ دیگری به نمایندگان مجلس ضمن قدردانی از پیگیری‌های آنها برای تجدیدنظر در پرونده وی، خواستار رسیدگی به پرونده‌اش در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شده است.


۱۳۹۵ آذر ۶, شنبه

ادامه بازداشت فعالان شبکه های اجتماعی در سقز

خبرگزاری هرانا ـ در ادامه موج بازداشت و احضار فعالان شبکه های اجتماعی فردی بە اسم “هیمن حسینی” توسط ادارە اطلاعات شهرستان سقز احضار و بازداشت شدە است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از آژانس خبری موکریان، همچنین براساس اخبار رسیدە چهار نفر از فعالان شبکه های اجتماعی در شهرستان سقز کە پیشتر بە اتهام همسویی با احزاب مخالف نظام بازداشت شدە بودند با اخذ وثیقه آزاد شدەاند.
بە گزارش موکریان “هیوا دستباز” با اخذ وثیقه ۱۶۰ ملیون تومانی، ”کامل شریف زاده”، “غریب شریف زادە” و “ناصر رحیمی” با اخذ وثیقه ۱۲۰ ملیون تومانی آزاد شدەاند.
در مدت یک ماه گذشته نهادهای امنیتی شهرستان سقز، حداقل ٣٠ تن از مدیران و اعضای شبکه های اجتماعی تلگرام و فیسبوک را به اتهام تبلیغ و همسویی فعالیت‌هایشان با احزاب مخالف نظام احضار کردەاند.
سال گذشته، مرکز جرایم سازمان یافته سایبری وابسته به سپاه پروژه ای به نام «عنکبوت ١» اجرا کرد که تعدادی از گردانندگان صفحات فیسبوکی بازداشت شدند و در مجموع ١٠ نفر به ۴۵ سال زندان محکوم شدند.
اردیبهشت امسال در پروژه «عنکبوت ٢»، حدود ١٧٠ نفر از گردانندگان صفحه‌های مدلینگ در اینستاگرام احضار و ٨ نفر بازداشت شدند.
گرداب وبسایت مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه، دوم شهریور امسال اعلام کرد تعداد ۴۵٠ نفر که در “حوزه‌های ضد امنیت، چرخه مدلینگ مجرمانه و توهین به عقاید دینی” در تلگرام، واتساپ و اینستاگرام فعالیت داشتند، احضار شده‌اند

bazdasht cyber

۱۳۹۵ آذر ۵, جمعه

کیوان کریمی در قرنطینه بند ۴ زندان اوین نگهداری می شود

خبرگزاری هرانا – کیوان کریمی فیلمساز که ظرف هفته جاری برای اجرای حکم حبس و شلاق بازداشت شده بود، به بند چهار زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، کیوان کریمی از روز چهارشنبه سوم آذرماه، در بخش قرنطینه بند چهار زندان اوین نگهداری می شود.
روز چهارشنبه سوم آذر، کیوان کریمی فیلمساز سرشناس ایرانی که طی یک تماس تلفنی برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به دایره اجرای احکام شعبه یک دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین تهران احضار شده بود، در همان محل بازداشت و برای اجرای حکم ۱ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق به بخش قرنطینه زندان اوین منتقل شد.
کیوان کریمی سال گذشته بدلیل ساخت مستندی درباره تاریخچه دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران به نام «نوشتن بر شهر»، به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم زندان او در دادگاه تجدید نظر به ۱ سال حبس تعزیری و ۵ سال تعلیقی تغییر کرد.
کریمی پس از تایید حکم در دادگاه تجدید نظر، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که قصد خروج از کشور را نداشته و حکم صادر شده را اجرا خواهد کرد.
کیوان کریمی ابتدا در آذر ماه سال ۱۳۹۲ به دنبال انتشار پیش‌نمایش فیلم «نوشتن بر شهر» در یوتیوب، در منزل شخصی خود بازداشت شد. او مدت ۱۲ روز در انفرادی زندان اوین به سربرد و بعد از آن با تودیع وثیقه آزاد شد.
حکم ۶ سال حبس و شلاق برای کیوان کریمی واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به همراه داشت. اولین واکنش گروهی، بیانیه‌ی جمعی از فیلسوفان، جامعه‌شناسان، نویسندگان و فعالان حقوق‌بشری، تحت عنوان «شعر، جنایتی علیه دولت» بود. پس از آن انجمن ملی کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و عوامل سینما در فرانسه و ایتالیا و انجمن ملی روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی ایتالیا طی بیانیه‌ای به حکم صادره علیه کریمی اعتراض کرده و خواستار لغو مجازات او شدند. همچنین ۴۵ نماینده پارلمان اروپا با امضای بیانیه‌ایی مشترک، با ابراز نگرانی از وضعیت کریمی، خواهان آزادی بدون قید و شرط او شدند. در همین خصوص جشنواره پونتو د ویستا با همکاری بنیاد «ناوارو» وخانواده «ژان ویگو» فیلمساز فقید اسپانیایی، کمپینی را درحمایت از کیوان کریمی به راه انداختند و از ۲۲۳ کارگردان معروف جهان دعوت کردند تا با ضبط یک کلمه توسط دوربین و ارسال آن به جشنواره، در ساخت فیلم کوتاهی به نام «کلمه، شلاق» در اعتراض به حکم ۲۲۳ ضربه شلاق برای این فیلم‌ساز مشارکت کنند. در آستانه برگزاری شصت و نهمین جشنواره فیلم کن نیز، هیئت داوران بخش مستند این جشنواره در اعلامیه‌ای مطبوعاتی خواستار ادامه تلاش‌های بین‌المللی تا لغو حکم این فیلم‌ساز شده‌اند.
فیلم نوشتن بر شهر که به شرح تاریخی دیوارنویسی‌ها وگرافیتی‌های شهر تهران از اوایل انقلاب ۱۳۵۷ ایران تا دوران پس از جنبش سبز می‌پردازد، تاکنون در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی به نمایش درآمده است. تازه‌ترین اکران این مستند، آبان‌ماه درجشنواره بین المللی فیلم وین (ویناله) در کشور اتریش برگزار شد.
از دیگر آثار این فیلم‌ساز می‌توان به «ماجراهای زن و شوهر»، «مرز شکسته» و آخرین ساخته او، «طبل» اشاره کرد. طبل، اولین ساخته سینمایی کیوان کریمی، تابستان امسال برای نخستین بار در بخش هفته منتقدین جشنواره فیلم ونیز اکران شد. فیلم داستان وکیلی است که پس از دریافت بسته‌ای زندگی‌اش به کلی دگرگون می‌شود. کریمی این فیلم را در نوروز ۱۳۹۵ در تهران درحالی فیلمبرداری کرد که به دلیل محکومیت تحت فشار امنیتی بود. این فیلم اولین ساخته بلند سینمایی او محسوب میشود که مورد توجه منتقدان سینمایی در ونیز قرار گرفت. ژان میشل فرودون، سردبیر سابق کایه دو سینما این اثر را بهترین فیلم جشنواره ونیز نام برده است.
کریمی اکنون در زندان اوین در حال سپری کردن حکم یکسال زندان تعزیری خود میباشد.

کیوان کریمی، فیلمساز ایرانی


۱۳۹۵ آذر ۴, پنجشنبه

شیخ حسین انصاریان: جوان‌ها گول مسیحیت را نخورند!

شیخ حسین انصاریان واعظ مشهور شیعه در یکی از منبرهای خود به جوانان مسلمان هشدار داده گول مسیحیان را در کانالهای ماهواره‌ ای نخورید .
به گزارش «محبت‌نیوز» یکی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران فراگیر نشان دادن اربعین در بین ادیان دیگر است، بر همین اساس عکاسان و خبرنگاران زیادی در مسیر راهپیمایی کربلا بسیج می‌شوند تا آن دسته فرقه‌های کوچک مسیحی را که به دلایل مختلف با شکل و شمایل خاص در راهپیمایی دیده می‌شوند ثبت کنند و از آن به عنوان استقبال گسترده مسیحیان از اربعین و قیام امام سوم شیعیان و این دست مسائل استفاده کنند.
همزمانی این استفاده ابزاری با پروژه عظیم‌تر مسیحیت ستیزی به صورت سازمانی و تشکیلاتی دنبال می‌شود، به گاف‌هایی منجر می‌شود که جمع کردن آن کار ساده‌ای نیست.
در روزهای گذشته خبرگزاری‌های دولتی ده‌ها عکس از اربعین منتشر کردند که نشان می‌داد تعدادی از مسیحیان در آن شرکت کردند، با این حال در همین ایام مراسم مذهبی در ایران انجام شده که «شیخ حسین انصاریان»، واعظ مشهور شیعه در آن سخنرانی کرده و در اظهاراتی جنجالی گفته «گول مسیحیان را نخورید».
او با شرحی از حال و هوای معنوی راهپیمایی اربعین و اینکه گروهی از مسلمانان حتی با وجود فقر هر آنچه دارند برای نذری پخش می‌کنند و عده‌ای واکس می‌زنند گفته «ما هیچ فرهنگ محبتی در عالم نداریم مسیحیان در ماهواره دائم شبانه روز مردم را به زبان فارسی دعوت به دین مسیحیت می‌کنند و می‌گویند دین ما دین محبت است ولی آنها محبت به خصوص خود را دارند مسیحیان با ارتششان تا حالا یک میلیون نفر را در عراق کشته‌اند چند هزار زن و بچه کشته‌اند این محبت مسیحیت است در تمام دنیا در آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی ۲۰۰ سال است مسیحیت دارد مردم را می‌کشند. و نفت و طلای ملت‌ها را غارت می‌کنند».
جوان‌های شیعه هوشیار باشند!
او در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرده «جوان‌ها گول مسیحیت را نخورند که می‌گویند دین ما دین محبت است بلکه دین خشونت است دین دزدی و غارتگری و دین آدم‌کشی است. بلکه اسلام دین محبت است یک تجلی‌گاهش همین زیارت اربعین است که ۳۰ میلیون یا ۲۴ میلیون زائری که پیاده می‌روند همه به هم کمک می‌کنند همه پای مجروح شده را حمل می‌کنند».
اینکه با وجود ممنوعیت ماهواره و پارازیت‌ها، شیخ چطور پای ماهواره نشسته مشخص نیست، اما نه به گزارش رسانه‌های غربی و عربی بلکه به روایت خبرگزاری‌های داخلی در جنگ سوریه و عراق که یک سر آن دولت‌های اسلامی و سر دیگر آن داعش و ده‌ها گروه مسلمان دیگر هستند تا امروز هزاران کشته، صدها هزار مجروح و میلیون‌ها آواره از خود به جای گذاشته است.
یک سال پیش آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان خطاب به رهبران مسلمان دنیا گفت، که از خود بپرسید چرا این حجم مسلمان به جای اینکه پناهنده کشورهای دیگر مسلمان مثل ایران یا عربستان شوند به دامن کشورهای اروپایی و مسیحی پناهنده می‌شوند؟
انصاریان درحالی از محبت در اسلام سخن می‌گوید، که حتی سران ارشد کشورهای اسلامی و به اصطلاح نخبگان جهان اسلام ظرفیت و توان نشستن پشت میز مذاکره برای صلح را هم ندارند. ایران و عربستان بیش از سه دهه است که نتوانستند اختلافات خود را حل و فصل کنند و هیچ یک از طرفین نه دنبال «صلح» است نه به قول انصاریان «محبت».
تنها در یک ماه گذشته بیش از هفت بمب‌گذاری در کشورهای اسلامی صورت گرفته که همگی آنها را طالبان و داعش بر اساس «محبت» به عهده گرفته است. در جنگ یمن حوثی‌ها و دولت سعودی با «محبت» به سمت هم بالستیک شلیک می‌کنند و در سوریه ارتش علوی بشار اسد، مدافعان شیعه حرم، جبهه النصره و اسلامگرایان سنی داعش با محبت یکدیگر را سلاخی می‌کنند.

ansarian

۱۳۹۵ آذر ۱, دوشنبه

گزارشی از بازداشت جوانان توسط اداره اطلاعات اهواز

خبرگزاری قاصدان آزادی: به گزارش رسیده، هفته گذشته شماری از جوانان اهوازی توسط اداره اطلاعات در مناطق مختلف اهواز دستگیر شدند.
محمد سوارى ٢٢ ساله،، محمد محمدى(عبيات)٢٠ساله، على سوارى ٢٥ ساله و حكيم مروانى از بازداشت شدگان هفته گذشته می باشند.
بر اساس این گزارش، در طى چند روزى اداره اطلاعات اهواز شمارى از فعالان عرب را در مناطق مختلف اهواز بازداشت كردند. در ٢٥ آبان ١٣٩٥ محمد سوارى،٢٢ ساله، از اهالى كوى علوى(حي الثورة) شهر اهواز توسط نيروهاى اداره اطلاعات بازداشت شد. محمد سوارى يكى از فعالان عرب اهل سنت اهوازى است. تا كنون خانواده او از دليل بازداشت و سرنوشت فرزندشان اطلاعى ندارند.
محمد محمدى(عبيات)،٢٠ساله،از اهالى حميديه اول صبح چهارشنبه ٢٦ آبان ١٣٩٥ در ساعت ٦:٣٠ بامداد توسط اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت شد. بنا به گفته بستگان محمد، او در سال ١٣٩٣ بدليل فعاليتهاى مذهبى توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بود وبعد از بازداشت چند ماه با سپردن وثيقه صدوپنجاه ميليون تومان آزاد شد.خانواده محمد محمدى مى گويند:فرزند آنها سابقا چندين بار توسط اداره اطلاعات در ستاد خبرى احضار شده بود. محمد محمدى يكى از شركت كنندگان در زنجيره هاى انسانى كارون بود.
در ٢٨ آبان ١٣٩٥ نيز فعال ديگرى بنام على سوارى ، ٢٥ساله، از اهالى كوى علوى(حى الثوره) شهر اهواز توسط اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت شد. بستگان سوارى مى گويند:نيروهاى اداره اطلاعات هنگام ورود به منزل بعد از بازرسي،تعدادى كتاب و وسائل شخصي على را با خود بردند. ٣٠ آبان خانواده سوارى به ستاد خبرى واقع در كوى امانيه شهر اهواز مراجعه كرده بودند اما تا كنون از سرنوشت فرزندشان اطلاعى ندارند. على سوارى يكى از فعالان عرب در كوى علوى(حى الثوره) مى باشد و در شبكه هاى اجتماعى فعاليت زيادى داشته است. على سوارى دوسال پيش در سال ياد انتفاضه ١٣٨٤ از ناحيه پا زخمى شده بود و پايش پلاتين دارد.خانواده على سوارى نگرانند كه در اثر شكنجه وضعيت او وخيم تر شود.
در ٢٩ آبان ١٣٩٥ روز شنبه ساعت ٥:٠٠ بامداد حكيم مروانى از اهالى منطقه ملاشيه توسط نيروهاى اداره اطلاعات اهواز در منزل پدريش بازداشت شد. بنا به گفته بستگانش،نيروهاى اطلاعاتي با لباس شخصي و بدون ارائه حكم قضائي حكيم مروانى را بازداشت و به مكان مجهولي منتقل كردند.حكيم مروانى دانشجوي تراشكارى دانشگاه اهواز و يكى از فعالان فرهنگى اهوازى و در شبكه مجازى فعاليتهاى چشمگيرى داشته است. مروانى يكى از عكاسان و طراحان حرفه اى بوده كه در سال جارى در مسابقه عكس مادر عكاسي ريحانه مقام اول را كسب نمود.
گزارش از كريم دحيمى


۱۳۹۵ آبان ۲۹, شنبه

جان بولتون: با تغییر رژیم ایران تهدید اصلی از میان خواهد رفت

خبرگزاری قاصدان آزادی: به گزارش هافینگتون پست، جان بولتون، یکی از گزینه های مطرح برای پست وزارت امور خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ، روز پنجشنبه خواستار «تغییر رژیم» ایران شد.
بولتون که در دولت جرج بوش پسر پست ریاست هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را به عهده داشت، در مصاحبه با نشریه آمریکایی «بریت برت» گفت: «تنها راه حل بلند مدت تغییر رژیم تهران است.»

او گفت: «آیت الله ها در تهران بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات جهان و خاورمیانه هستند.»

بولتون پیشتر نیز تغییر رژیم ایران را به عنوان تنها راه حل مقابله با تهدیدهای اتمی این کشور مطرح کرده و بارها از دولت اوباما خواسته بود تا سایت های اتمی ایران را بمباران کند.

بولتون افزود: «من نمی گویم که با سرنگونی آنها همه چیز در منطقه خوب و درست می شود، اما تهدید اصلی از میان خواهد رفت.»

او همچنین به تظاهرات مردمی در مخالفت با انتخابات ۲۰۰۹ ایران اشاره کرد و گفت: «مردم ایران در این تظاهرات خطاب به باراک اوباما گفتند که یا با ما یا با آنها.» بولتون در ادامه گفت که اوباما هیچ اقدامی در حمایت از مردم ایران انجام نداد و در عوض ترجیح داد تا سیاست توافق اتمی با دولت ایران را پیش بگیرد.

بولتون در این مصاحبه هیچ اشاره ای به نقش احتمالی خود در دولت دونالد ترامپ نکرد، اما به انتقادهای اخیر سناتور جمهوریخواه رند پال پاسخ داد و از سیاست های «مداخله جویانه» در ایران پشتیبانی کرد.


۱۳۹۵ آبان ۲۵, سه‌شنبه

پرستو فروهر به دادسرای اوین احضار شد

خبرگزاری هرانا – پرستو فروهر هنرمند ساکن آلمان و از بستگان قربانیان «قتل‌های زنجیره‌ای» به دادسرای اوین احضار شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرستو فروهر هنرمند ساکن آلمان به شعبه دوم بازپرسی دادسرای «شهید مقدس» زندان اوین احضار شد.
پرستو فروهر، فرزند پروانه اسکندری و داریوش فروهر است. والدین وی رهبران حزب ملت ایران و از جمله قربانیان «قتل‌های زنجیره‌ای» در پاییز سال ۱۳۷۷ بودند.
شایان ذکر است، خانم فروهر هر سال در سالگرد قتل والدینش توسط نهادهای امنیتی تهدید شده و از برگزاری این مراسم جلوگیری بعمل آمده است.

parastoo-forouhar

۱۳۹۵ آبان ۲۴, دوشنبه

فعال مدنی «زرتشت احمدی راغب» دستگیر شد

خبرگزاری قاصدان آزادی: امروز ۲۳ آبان ماه فعال مدنی زرتشت احمدی راغب در منزل شخصی اش دستگیر شد. آقای احمدی راغب در روزهای گذشته اعلام کرده بود که در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته های زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا اقدام به حضور اعتراضی در مقابل زندان اوین خواهد کرد.
گفتنی است که هم اکنون ۸ زندانی سیاسی در زندانهای اوین و زندان ندامتگاه کرج در حال اعتصاب غذا هستند.
مامورین امنیتی دستگیر کننده وی حکم کتبی ارائه نداده و وسایل شخصی چون کامپیوتر٫موبایل و ... را ضبط کرده با خود بردند.
آقای زرتشت احمدی راغب پیش از این سابقه دستگیری در تجمعات اعتراضی داشته و به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود

۱۳۹۵ آبان ۲۱, جمعه

هاجر پیری زندانی سیاسی کُرد تبعیدی در کنار زندانیان اشرار و موادمخدر!

خبرگزاری قاصدان آزادی: هاجر پیری زندانی سیاسی کُرد تبعیدی ،هشت سال و شش ماه است که حبس خود را در کنار زندانیان اشرار و موادمخدر می گذراند.این زندانی سیاسی کرد در شرایط بد جسمی قرار دارد و از ناحیه قفسه سینه دچار مشکل شده و عفونت کرده است.
به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، هاجر پیری زندانی سیاسی کُرد اهل نقده ۳۳ ساله که اردیبهشت سال۱۳۸۶ در نقده توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد٬ پس از گذشت دوماه بازداشت درشهر نقده به اطلاعات ارومیه منتقل شد٬ خانم پیری مدت ۵ماه در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و زیر شکنجه جسمی و روحی بوده و حدود ده روز در سلول انفرادی نگهداری شده است.

همچنین این زندانی سیاسی مهرماه سال۱۳۷۶ در شعبه ۱بیدادگاه رژیم در ارومیه به اتهام«عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف نظام و اقدام علیه امنیت نظام» توسط قاضی حصاری به ۱۷سال حبس و تبعید به زندان کرمان محکوم شد.

این زندانی سیاسی هشت سال و شش ماه حبس را در کنار زندانیان اشرار و موادمخدر دوران محکومیتش را می گذراند و در شرایط بد جسمی قرار دارد و از ناحیه قفسه سینه دچار مشکل شده و عفونت کرده است.

خانم هاجر پیری شهروند کُرد اهل نقده هم اکنون نه سال از حبس ۱۷ساله خود را گذرانده و در زندان مرکزی کرمان نگهداری باشد.

۱۳۹۵ آبان ۲۰, پنجشنبه

اسماعیل عبدی در منزلش در تهران دستگیر شد

 اسماعیل عبدی عضو هیات مدیره‌ی کانون صنفی معلمان تهران و معلم ریاضیات مدارس اسلامشهر،صبح روز١٩ آبان ماه ٩٥ دستگیر شد.
بنا به گزارش حقوق معلم و کارگر، صبح روز (نوزدهم آبان ماه)، شش تن ازماموران امنیتی در حالیکه از ارائه ی کارت شناسایی و مجوز امتناع کرده اند دبیر پیشین کانون را تهران در منزل شخصی اش دستگیر کرده اند.
پیش از این دادگاه تجدید نظر حکم شش سال حبس اسماعیل عبدی را تایید کرده بود.

۱۳۹۵ آبان ۱۸, سه‌شنبه

جامعه بین المللی بهایی از پلمب محل کسب بهاییان ایران در مقیاسی بی‌سابقه خبر داد

خبرگزاری هرانا – جامعه بین المللی بهایی در بیانیه‌ای روزگذشته ۷ نوامبر (۱۷ آبان) از پلمب بیش از ۱۰۰ محل کسب بهاییان در شهرهای مختلف ایران به دلیل تعطیلی در مناسبت مذهبی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جامعه بین‌المللی بهایی در این بیانیه نوشت “بیش از ۱۰۰ مرکز تجاری بهاییان در شهرهای ساری، قائمشهر و بندر عباس، بعد از تعطیلی موقت به مناسبت مذهبی بهاییان در روزهای ۱ و ۲ نوامبر (۱۱ و ۱۲ آبان)، توسط نهادهای حکومتی ایران پلمب شدند.”
جامعه بین المللی بهایی تاکید کرد این اقدام تاسف بار علیرغم آن صورت گرفته که در بیانیه های گزارشگر ویژه سازمان ملل برای آزادی دین و عقیده، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، وکلای برجسته ایرانی (عبدالکریم لاهیجی و شیرین عبادی) و نامه درخواست تجدیدنظر در این اقدامات از سوی جامعه بین المللی بهاییان به رئیس جمهور ایران، خواسته شده به این سرکوب اقتصادی پایان داده شود.
جامعه بین المللی بهایی روز سه شنبه ۴ آبان‌ماه در بیانیه‌ای خطاب به حسن روحانی گفت بود که تلاش‌های ایران برای سرکوب این اقلیت با شدت ادامه دارد و علیرغم قول های حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای پایان تبعیض مذهبی و بهبود حقوق بشر از بعضی جهات شدت یافته هرچند از شیوه های کمتر عیان آن استفاده می شود.
بانگی دوگال نماینده ارشد جامعه بین المللی بهایی در سازمان ملل گفت: “در مجموع آنچه ما شاهد بوده ایم تغییر کلی در تاکتیک های دولت ایران ظاهرا به عنوان بخشی از تلاش برای مخفی کردن اقدامات برای نابود کردن جامعه بهایی به عنوان یک بدنه زنده از چشم جهانیان بوده.”
او افزود: “درحالی که بازداشت ها و زندانی کردن ها یقینا ادامه یافته، دولت بیش از پیش بر شیوه های بی سروصداتر سرکوب مثل تبعیض اقتصادی، آموزشی و و فرهنگی تکیه کرده.”
حکومت ایران بهائیت را یک دین رسمی قلمداد نمی کند و آن را “فرقه ظاله” می خواند.

۱۳۹۵ آبان ۱۷, دوشنبه

آخرین وضعیت ۹ زندانی در اعتصاب غذا / نامه سرگشاده ده زندانی از اوین

خبرگزاری هرانا – ۹ زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان‌های تبریز، اوین و رجایی شهر با مطالبات مختلفی از پنج روز تا بیش از یک‌ماه است که در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می ‌برند. در این بین حال عمومی برخی از این زندانیان نامناسب گزارش شده است. از سه زندانی سیاسی زندان تبریز، رسول رضوی، مرتضی مرادپور که به ترتیب در سی‌وپنجمین و چهاردهمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برند، طی روزهای گذشته به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند. حسین علی‌محمدی اما هم‌چنان در زندان مرکزی تبریز نگهداری شده و در پنجمین روز از اعتصاب غذا است. در زندان اوین، وحید صیادی، آرش صادقی، دو برادر هنرمند مهدی و حسین رجبیان و علی شریعتی به ترتیب بیست‌وسومین، پانزدهمین، یازدهمین و هشتمین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشتند. از سوی دیگر وکیل محمدعلی طاهری زندانی عقیدتی زندان اوین بیش از یک ماه پیش، از اعتصاب غذای اعتراضی وی خبر داد، اما پس از آن هیچ اطلاعات جدیدی از سرنوشت این زندانی به دست نیامده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول رضوی، مرتضی مرادپور، محمدعلی طاهری، وحید صیادی، آرش صادقی، دو برادر هنرمند مهدی و حسین رجبیان، حسین محمدعلی و علی شریعتی، نه زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان‌های تبریز، رجایی شهر کرج و اوین با تاریخ های متغیری از  پنج روز تا بیش از یک‌ماه در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می ‌برند.
رسول رضوی زندانی سیاسی زندان تبریز از روز دوشنبه ۱۲مهرماه در اعتراض به احکام صادره دادگاه انقلاب و فشار نیروهای امنیتی در خصوص روند پرونده خویش دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. این زندانی که سی‌وپنجمین روز از اعتصاب را پشت سرگذاشته، در پی درد شدید معده و بی حالی مفرط چندین بار متوالی به بند بهداری زندان تبریز منتقل و مورد درمان قرار گرفته بود. در آخرین خبر این زندانی سیاسی به همراه مرتضی مرادپور دیگر زندانی در اعتصاب غذای این زندان، به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شدند.
در رجایی شهر، مرتضی مرادپور دیگر زندانی سیاسی در یازدهمین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد. این زندانی که از چهارم آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده، روز یازدهم آبان توسط مسئول اندرزگاه، مامورین انتظامات و وکیل بند در بند ۱۲ زندان مرکزی تبریز مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. یکی از نزدیکان آقای مرادی از ضرب و شتم مجدد وی هنگامی که قصد شکایت ازین موضوع را داشت، خبر داد. آقای مراد پور پس از چند روز بی خبری مشخص شد در روزهای گذشته همراه رسول رضوی از زندان تبریز به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده است.
هم‌چنین در زندان تبریز، حسین علی‌محمدی نیز از روز سیزدهم آبان به اعتصاب غذا کنندگان این زندان پیوست و در پنجمین روز از اعتصاب غذای خود به سر می‌برد.
لازم به توضیح است، روز ۱۱ آبان بدنبال توهین به یک زندانی خارجی تبعه لهستانی در زندان تبریز و دخالت حمایتی تعدادی از زندانیان سیاسی این زندان، حسین علی محمدی و مرتضی مرادپور توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
گفته می‌شود، در این ضرب و شتم ها حسین علی‌محمدی از ناحیه سر دچار شکستگی و خونریزی شده و مرتضی مرادپور نیز بیهوش شد. پس از این واقعه آقای علی محمدی و آقای مرادپور به طور تنبیهی به بند ویژه منتقل شدند. آقای علی‌محمدی به بند ۱۲ (عمومی)منتقل شده و در اعتراض به ضرب و شتم، اقدام به اعتصاب غذا کرده است.
حسین علی‌محمدی ضمن تسلیم شکایت کتبی خود از سلطانی رئیس اندرزگاه، از ادامه اعتصاب غذا تا رسیدگی کامل قضائی در دادگاه صالحه خبر داده است.
آرش صادقی کنشگر مدنی زندانی در سالن ۱۰ بند هشت زندان اوین نیز از روز سوم آبان‌ماه در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی، دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی پانزدهمین روز اعتصاب غذا را پشت سرگذاشته، با  فشار خون ۱۰ روی هشت، ۶ گیلوگرم (از ۶۸ به ۶۲) کاهش وزن دارد. مقامات امنیتی و قضایی در زندان اوین در دیدارهای جداگانه با آقای صادقی و همسرش خانم ایرایی گفته‌اند تا زمانی که آرش در اعتصاب غذاست از ملاقات با یکدیگر محروم خواهند بود. آرش صادقی کتبا از تزریق سرم خودداری کرده است.
وحید صیادی نصیری دیگر زندانی سیاسی در بند هشت زندان اوین از ۲۳ روز پیش، تاریخ ۲۵ مهرماه، در اعتراض به ۱۳ ماه بلاتکلیفی پرونده خود در اعتصاب غذا به سر می برد. آقای صیادی با اتهامات «توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام» در دادگاه بدوی به ۸ سال حبس محکوم شد. اما با گذشت ۱۳ ماه از تاریخ صدور حکم اولیه و اعتراض وی، هنوز هیچ حکمی از دادگاه تجدیدنظر دریافت نکرده است.
آقای صیادی در ابتدای شروع اعتصاب ۹۳ کیلو وزن داشت، اما در حال حاضر با ۱۰ کیلو کاهش به ۸۳ کیلوگرم رسیده است. فشار خون این زندانی ۱۰ روی ۸ گزارش شده است.
یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی به این خبرگزاری گفت: “وحید طی روزهای گذشته به دفتر حفاظت منتقل شده و وی را تهدید کرده اند که اگر به اعتصاب غذایت ادامه دهی به زندان فشافویه منتقل خواهی شد. باید کتبا بنویسی که اعتصاب نیستی و او نیز می گوید من اعتصاب خواهم بود اما برای جلوگیری از انتقال تنبیهی امضا می کند، اما بار دیگر به دفتر می رود و می نویسد اعتصاب هستم حتی اگر به فشافویه منتقل شوم و امضا می کند.”
دوبرادر هنرمند زندانی در زندان اوین، مهدی و حسین رجبیان، که به طور تنبیهی از هم جدا شده و در بندهای هفت و هشت این زندان نگهداری می شوند، از روز جمعه ۷ آبان در اعتصاب غذا هستند. این دو برادر که یازدهمین روز اعتصاب خود را پشت سر گذاشته اند با افت فشار و کاهش وزن روبرو هستند. فشار خون حسین رجبیان ۱۰ روی ۸ بوده، با ۴ کیلو کاهش وزن دچار بی حسی دست و پا می شود و مهدی رجبیان با ۳ کیلو کاهش وزن (۶۸ به ۶۵) با فشار خون متغیر ۱۰ و ۹ روی ۸ مواجه است. روز دوازدهم آبان وی به دلیل «خون بالا آوردن» به بهداری منتقل شد. در بهداری به وی گفته شده خونریزی معده دارد و باید به بیمارستان منتقل شود، که در این بین با پزشک بهداری دچار درگیری فیزیکی شده و توسط این پزشک مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است. مهدی رجبیان درحال حاضر در اعتصاب دارو نیز به سر برده و از پزشک مذکور شکایتی را تنظیم کرده است. وی پس از آن نیز خون بالا آورده است. این دو برادر نیز همراه با نگارش مکتوبی از تزریق سرم خودداری کرده اند.
برادران رجبیان روز پنجم ماه جاری با نگارش نامه‌ای در خصوص آنچه که در طول این چند ماه در زندان بر آن‌ها گذشته، در مورد اعتصاب غذای اعتراضی ماه گذشته و «فریب» توسط یک مقام قضایی، محرومیت از دیدار با وکیل و دیگر موارد حقوق نقض شده‌شان سخن گفته و از همه هنرمندان جهان خواستار نشان دادن «واکنشی مسالمت آمیز در شأن هنر» و تنها نگذاشتن‌شان شده‌ و از اعتصاب غذای مجدد و مصمم در آینده ای نزدیک خبر داده بودند.
یک منبع نزدیک به این دو برادر هنرمند زندانی به گزارشگر هرانا گفته بود: “خانواده رجبیان که نگران اعتصاب غذا و وضعیت سلامت مهدی و حسین هستند به دادستانی مراجعه کرده و با رفتار تند دادستان مواجه شده اند. به آن‌ها گفته شده خواسته برادران رجبیان غیر معقول است و هیچ جوابی نداده اند. از سوی دیگر در داخل زندان نیز افسر نگهبانی و رئیس زندان اوین با رفتاری تهدید آمیز از دو برادر خواسته اند اعتصابشان را بشکنند و به هیچ وجه اخبار اعتصاب غذایشان به بیرون درز نکند، در غیر این صورت عواقب ناخوشایندی در انتظارشان است.”
علی شریعتی، فعال سیاسی که روز دهم آبان‌ماه «درحال انجام کار اداری در شهرداری» بازداشت و برای تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکومیت خود به بند هشت زندان اوین منتقل شد، از بدو ورود در اعتراض به این اقدام دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی که هشتمین روز اعتصاب را گذرانده، طی روزهای اخیر قند و نمک را نیز قطع کرده و به همین دلیل با افت فشار (۹ روی هشت) روبرو بوده و تعادل خود را از دست داده است.
یک منبع نزدیک به زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا در بند هشت زندان اوین به گزارشگر هرانا گفت: “این زندانیان مجبورند برای چک کردن فشار و وزن خود چهار طبقه شامل ۱۴۵ پله را طی کنند که این موضوع در افت فشارخون و انرژی آنها تاثیر مستقیم دارد، در صورتی که کادر پزشکی وظیفه دارد جهت چک زندانیان در اعتصاب غذا به بند آنها مراجعه کند.”
شایان ذکر است روز جاری تعداد ده تن از زندانیان بند هشت شامل «سعید جوکار، آرش مجدایی، احمد افضلی، نصرالله لشنی، نوید کامران، امیر امیرقلی، پیمان میرزایی، داوود کربلایی، صبری حسن پور و کوروش زعیم»، با نگارش نامه ای حمایت خود را از زندانیان در اعتصاب غذای این بند اعلام و از مسئولین خواستار رسیدگی به خواسته ها و وضعیت آنان شدند.
در این نامه آمده است: “انسان فاقد از عقاید و باورهایش، بنابر نفس انسان بودن دارای حق و حقوقی است طبیعی و بدیهی که در دنیای امروز تحت عنوان حقوق بشر باید رعایت شوند. به طبع، زندانیان از این حقوق که بعضا در در داخل ایران تحت حقوق زندانیان به آنها اشاره و تاکید شده است، برخوردارند. اما متاسفانه برخلاف عنوانهای مصوب این حقوق رعایت نمی شود. نقض این حقوق باعث شده برخی از زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب غذا نمایند. بازداشت های طولانی، اطاله روند دادرسی، برگزاری دادگاههای غیرعلنی و بدون وکیل مدافع، صدور احکام غیابی، ندادن فرصت مناسب به متهم جهت دفاع، صدور احکام سنگین و بی توجهی به تناسب جرم وحکم، رد درخواست های اعاده دادرسی، طولانی شدن زمان آزادی مشروط، عدم رعایت تفکیک جرایم در زندانها، بی توجهی به وضعیت بهداشت و درمان زندانیان، از جمله موارد نقض حقوق آنهاست.”
این زندانیان تاکید کردند: “مهدی رجبیان که مشکوک به بیماری ام اس است، بی توجهی به روند درمانش، آرش صادقی که در اعتراض به صدور حکم غیابی و غیرقانونی و عدم فرصت دفاع به همسرش و ایراد ماهوی در دادگاه که یکی از اتهاماتش باید در دادگاه کیفری رسیدگی می شده و نه دادگاه انقلاب، نحوه بازداشت و عدم پذیرش اعاده دادرسی وی (گلرخ ابراهیمی ایرایی) و علی شریعتی که در اعتراض به حکم خود و بی توجهی به اعاده دادرسی و … هم اکنون در اعتصاب غذا به سر می برند، بی توجهی به مطالبات برحق و قانونی این دوستان، وقتی فزونی می گیرد که هیچ یک از مسئولین کمترین توجهی به آنها و چرایی اعتصابشان نمی کند و بیش از دو ماه، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، آقای حاجی لو، به بند هشت زندان اوین حتی قدم هم نگذاشته.”
درپایان این نامه آمده است: “ما امضا کنندگان به منظور حمایت و همراهی مطالبات بر حق و قانونی اعتصاب کنندگان، فارغ از هر فکر و عقیده و گرایشی که دارند، به مسئولین نسبت به وضعیت خطیر آنها تذکر داده و تقاضا داریم که به وضعیت آنها رسیدگی و نسبت به مطالبات و خواسته هایشان توجه داشته باشند.”
از سوی دیگر آقای علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری زندانی عقیدتی زندان اوین یک ماه پیش از اعتصاب غذای اعتراضی وی خبر داد، اما از آن پس، هیچ اطلاعی از سرنوشت این زندانی در دست نیست.
محمود علیزاده طباطبایی از وکلای محمدعلی طاهری با اعلام صدور منع تعقیب برای موکلش گفته بود که به دنبال آزادی آقای طاهری هستیم. این وکیل دادگستری بصورت ضمنی اعتصاب غذای موکلش را که آقای طاهری از آن با عنوان “روزه” یاد کرده، تایید کرده بود.
سازمان عفو بین الملل در دو بیانیه جداگانه در روزهای ۲۹ مهرماه و ۵ آبان با عناوین «بی خبری از محمدعلی طاهری، زندانی در اعتصاب غذا» و «محمدعلی طاهری کجاست؟» نسبت به بی‌خبری از آقای طاهری، بنیانگذار گروه عرفان حلقه، که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، ابراز نگرانی کرده بود. این سازمان از حکومت ایران خواسته بود ضمن اطلاع رسانی در مورد وضعیت و محل نگهداری وی، فورا و بدون قید و شرط این زندانی عقیدتی را آزاد کنند.




۱۳۹۵ آبان ۱۵, شنبه

طبق گزارش سازمان‌های حقوق بشری شدت جفا بر کلیساها در ایران افزایش داشته است

آمار ارائه شده از سوی نهادهای حقوق بشری با استناد به شواهد و مستندات داخل ایران اقلیت‌های دینی در ایران با تبعیض زیادی مواجه هستند.
به گزارش «محبت‌نیوز» طبق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی«ایرانیان مسیحی ، زرتشتی و کلیمی تنها اقلیت دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند».
اصل ۲۳ نیز تاکید کرده «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد».
نوکیشان مسیحی تحت فشار بیشتری قرار گرفتند
طبق آخرین گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران که روز سی ام سپتامبر ۲۰۱۶ در هفتاد و یکمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در صحن علنی منتشر شد در یک سال گذشته (منتهی به پاییز ۲۰۱۶) اقلیت‌های مذهبی در ایران همچنان با محدودیت‌های شدید روبرو هستند.
پیروان ادیان به رسمیت شناخته شده، مانند مسیحیان  (به ویژه کسانی که در گذشته مسلمان بودند)، و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند آیین بهایی، با محدودیت‌های شدید و تبعیض روبرو هستند و طبق گزارش‌ها برای انجام مسالمت‌آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگیرد قضایی قرار می‌گیرند.
دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای اقلیت‌های مذهبی، از جمله مسیحیان را رد کرده و مدعی است که کلیساهای خانگی به فعالیت‌های غیرقانونی مشغول هستند، چون مجوز لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده‌اند. دولت همچنین ادعا می‌کند که “نیازهای مسیحیان ایران برآورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسای جدید، از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد”. (بخش پ| بند ۷۱)
از جفاهای اعمال شده برای مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی در ایران ممنوعیت ساختن بناهای مذهبی است که پس از انقلاب اسلامی اقلیت‌ها با آن روبرو شدند، طوری که حتی مرمت و تعمیرات اساسی داخل کلیساها نیز علاوه بر مجوزهای معمول مربوط به شهرداری نیاز به تاییدیه نهادهای امنیتی هم هست. همچنان که در دی ماه سال ۹۴ پس از آنکه ۱۳ نوکیش مسیحی در یک کلیسای خانگی هنگام دعا دستگیر شدند، مالک ساختمان که در آن دوران خارج از کشور بوده احضار شده است.
تارنمای فارسی بی‌بی‌سی به تازگی گزارشی در مورد محدودیت اقلیت‌های دینی برای تاسیس بناهای مذهبی در ایران منتشر کرد که بخشی از آن گزارش مربوط به مسیحیان بود.
نمانیده مجلس شورای اسلامی: همین میزان کلیسا کفایت می‌کند
در گزارشی به نقل از روبرت بگلریان، نماینده ارامنه جنوب ایران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نوشته شده «من ندیده‌ام که قانون خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. البته با توجه به تمرکز جمعیت ارامنه در شهرهایی که هستند کلیساهای فعلی کفایت می‌کند و تاکنون پیش نیامده که ما بخواهیم درخواست تأسیس کلیسا داشته باشیم یعنی برخورد عملی برای ما پیش نیامده که مراجعه بکنیم برای تاسیس و ببینیم چه برخوردی می‌شود».
او با اشاره به تاریخی بودن اکثر کلیساها در ایران می‌گوید:«کلیساهای تاریخی مورد توجه دولت هستند و طبیعتن جامعه ارامنه و نمایندگان هم پی‌گیر هستند مثل کلیسای کادورس مقدس در آذربایجان شرقی یا کلیسای وانک در اصفهان که به طور مستمر مراجعه کننده دارند و جنبه توریستی دارند، حوزه اداری جامعه ارامنه هم آنجا است. تعمیرات را خود جامعه ارامنه انجام می‌دهد اما کلیساهایی که ثبت جهانی هستند اگر نیاز باشد میراث فرهنگی هم کمک می‌کند. اما در مورد کلیساهایی که بعد تاریخی ندارند جامعه ارامنه هوشیار است و توجه می‌کند. محدودیتی هم برای بازسازی از طرف حکومت تا حالا وجود نداشته اما کلیسای جدیدی احداث نشده است».
بگلریان به رشد منفی جمعیتی جامعه ارامنه ایران به دلیل مهاجرت اشاره می‌کند و می‌گوید:«با توجه به رشد منفی جمعیتی که جامعه ارامنه دارند نیازی به ساخت کلیسا نکردیم که درخواستی بدهیم و مشکلی پیش بیاید.»
کلیسای جدید ساخته نشده است
یوناتن بت کلیا، نماینده ایرانیان آشوری و کلدانی در مجلس ایران هم می‌گوید که در زمینه مرمت کلیساها هیچ وقت مشکلی وجود نداشته اما کلیسای جدیدی در این سال‌ها در ایران ساخته نشده است. به گفته او «کلیساهایی که جزو میراث فرهنگی هستند خود میراث فرهنگی کمک می‌کند که ترکیب اولیه اش حفظ و حراست شود، خود میراث فرهنگی می‌آید اگر جایی خراب شده باشد با سیستم قبلی حتی آجری کنده شود شماره گذاری و مرمت می‌کند. ما آشوری‌ها در ارومیه شاید بالای ۱۰۰ کلیسا داریم. در تمامی روستاهای ارومیه داریم و به جرئت می‌توانم بگویم ۷۰ درصد این کلیساها مرمت شده‌اند. بالاخره کلیساها قدیمی هستند ۶۰۰ و ۷۰۰ و ۸۰۰ سال قدمت دارد و احتیاج به نگهداری و مرمت دارند. شاید در خیلی روستاها محله آشوری نشین هم نداریم ولی کلیسا مرمت شده و نگهداری شده. ولی کلیسای جدید نساخته‌ایم کلیسایی بوده که به طور کل از بنا برداشته شده و مجدد ساخته شده به طور مثال در ارومیه کلیسا هم کف بود برداشتند دوباره دو طبقه ساختند یا سقف کلیسای آشوری حضرت مریم برداشته شد و مجدد ساخته شد. ولی نرفته‌ایم برای ساخت کلیسای جدید».
او در عین حال می‌گوید: «بعضی جاها کلیسا نداریم مثل شاهین شهر اصفهان که محله آشوری‌نشین هست ولی کلیسا نیست و در یک خانه‌ای به عنوان نمازخانه، مراسم نیایش و دعا انجام می‌شود».
نگرانی از آمار بالای تغییر دین
به طور مشخص هیچ یک از نمایندگان مجلس در جمهوری اسلامی اجازه بیان واقعیت کلیساهای فارسی زبان را ندارد، اما آنطور که مشخص است نگرانی از افزایش کلیساهای خانگی به ویژه در بین روحانیون و مراجع شیعه زیاد است. مشهورترین این انتقادات شاید اظهارات جعفر سبحانی، از مراجع تقلید باشد که پس از اعلام خبر مسیحی شدن ۶۰۰ جوان در نیشابور مدعی شد «دشمنان نظام جمهوری اسلامی تلاش دارند تا با دادن پول و امکانات مردم از تشیع برگردند و در منطقه کلیساهای خانگی تشکیل دهند».
افزایش گرایش به مسیحیت
در سال‌های گذشته سازمان جهانی «درهای باز» طی گزارشی اعلام کرد؛ ۴۰ سال پیش تنها حدود ۲۰۰ نوکیش مسیحی که از اسلام به مسیحیت گرویده بودند در ایران زندگی می‌کردند. به طور میانگین تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۷۰ هزار مسلمان که به مسیحیت گرویدن در ایران زندگی کنند که این آمار از میزان پناهندگان مسیحی ایرانی در کشورهای اروپایی قابل تایید است.
جدای از این نوکیشان مسیحی، کلیساهای سنتی آشوری و ارمنی هم در ایران هستند تخمین زده میشود جمعیت این اقلیت مذهبی  ۷۰ هزار نفر باشد. کلیساهای سنتی اجازه دارند که مراسم خود را به زبان خودشان داشته باشند، اما از بشارت دادن به مسلمانان فارسی زبان منع می شوند. آمار رسمی دولت ایران نشان می دهد که حدود ۲۰۰ هزار مسیحی در ایران ساکن هستند.

۱۳۹۵ آبان ۱۳, پنجشنبه

ادامه بازداشت تعدادی از فعالان فضای مجازی در سقز

خبرگزاری هرانا – تعدادی از فعالان شبکه موبایلی تلگرام در سقز به واسطه همسویی با احزاب مخالف نظام همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
به گزارش هرانا به نقل از آژانس خبری موکریان، تیم سایبری یکی از نهادهای امنیتی شهرستان سقز، در دو هفته اخیر، حداقل ٣٠ تن از مدیران و اعضای گروه‌های شبکه موبایلی تلگرام را به جهت تبلیغ و همسویی فعالیت‌هایشان با احزاب مخالف نظام شناسایی و احضار کرد.
بیشتر افراد احضار شده با دادن تعهد کتبی آزاد شده‌اند اما “غریب شریف‌زاده“، “کامل شریف‌زاده” و “هیوا دست‌باز” به دلیل نقش مدیریتی در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی تا این لحظه در بازداشت هستند.
فعالان محلی می‌گویند: افرادی با هویت ناشناس وارد این گروه‌ها و کانال‌ها شده، از کامنت‌های‌ افرادی که احضار شدند و لیست اسامی اعضای گروه‌‌ها و کانال‌ها عکس گرفته‌اند و این عکس‌ها روی پرونده هریک از افراد مذکور به عنوان مدرک جرم ضمیمه شده است.
سال گذشته، مرکز جرایم سازمان یافته سایبری وابسته به سپاه پروژه ای به نام «عنکبوت ١» اجرا کرد که تعدادی از گردانندگان صفحات فیسبوکی بازداشت شدند و در مجموع ١٠ نفر به ۴۵ سال زندان محکوم شدند.
اردیبهشت امسال در پروژه «عنکبوت ٢»، حدود ١٧٠ نفر از گردانندگان صفحه‌های مدلینگ در اینستاگرام احضار و ٨ نفر بازداشت شدند.
«گرداب» وبسایت مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سپاه، دوم شهریور امسال اعلام کرد تعداد ۴۵٠ نفر که در “حوزه‌های ضد امنیت، چرخه مدلینگ مجرمانه و توهین به عقاید دینی” در تلگرام، واتساپ و اینستاگرام فعالیت داشتند، احضار شده‌اند