۱۳۹۴ مهر ۸, چهارشنبه

مصباح یزدی: بی حجاب ها مانند چهارپایان هستند !

صف بندی مقامات دولتی بر سر مساله حجاب گسترده و گسترده تر می شود اما شهروندان ایران به ویژه بانوان همچنان در لایه های تحجر فکری باقیمانده اند.
 «محبت نیوز»  –   نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، که در مراسم افتتاحیه دانشگاه مجازی علوم و معارف اسلامی سخن می گفت با ابراز نارضایتی از وضعیت حجاب و تکیه بر ایجاد بهداشت روانی برای جامعه در ایران گفت: “اکثر فعالیت‌های انسان برای تامین همین نیازها است. “
به گزارش انتخاب، مصباح که در مقام آیت الله، ریاست موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی را هم دارد و به گفته برخی مسولان در چگونگی اعطای بورسیه های تحصیلی به عزیزان ونورچشمی های وابسته به جمهوری اسلامی تاثیر گذاری عمده دارد با بیان این که ما در منطقه شاهد موجوداتی هستیم که از حیوان و دیو هم پست تر هستند، بی حجابی را یکی از پدیده های این تشابه انسان و چهارپایان اعلام کرد.
این مقام بلند پایه در ارکان دولتی و نزدیک به رهبری با اشاره به درماندگی تئوریسین های اسلامی در پاسخگویی به شبه هایی که در مسایل مطرح شده اسلامی در دهه اخیر بوجود آمده است همچنین گفت: اگر کسی اوضــــــاع اوایل انقلاب را با اکنون مقایسه کند مطمئنن با دیدن وضعیت بــد حجاب، گـــرانفروشی‌ها و دیگر موارد تعجب می‌کند. وی در ادامه عنوان کرد: بالاترین عامل این مشکلات ایجاد شده در جامعه اینترنت و گوشی‌های همراه هستند که در این سال‌ها آثار سوء بسیاری داشتند، اگر وضعیت به همان نسبتی که در ۳۰سال گذشته از انقلاب پیش رفته ادامه پیدا کند وضع فرهنگی ۱۰۰ سال آینده چه خواهد شد.
مصباح یزدی اضافه کرد: در کنارهجمه‌های اینترنتی رسانه هایی وجود دارند که دائمن علیه تشیع و اسلام شبهه پراکنی می‌کنند، در چنین شرایطی نخستین وظیفه انسان این است که خود را حفظ کند؛ گاهی شبهه‌ها به اندازه‌ای شیطانی و فنی مطرح می‌شوند که کمتر کسی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
این در حالی است که بر سر مساله حجاب و برخورد با پدیده بی حجابی بین مسئولین و مقامات و دست اندرکار دولتی، اختلاف نظر های چشمگیری بروز کرده است. به عنوان نمونه می توان به نوع برخورد پیشنهادی معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده اشاره کرد مولاوردی ضمن تاکید بر این که با قانونی کردن جریمه برای بد حجابی از شان و مرتبه محجوب بودن زنان کاسته می شود در تاریخ چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ گفت : ” شان حجاب را تا حد کمربند ایمنی پایین نیاورید”.
شهیندخت مولاوردی با اشاره به اینکه برای برخورد با بی حجابی نباید اقدامات‌ایجابی در دستور کار قرار گیرد در یک تقابل رودر رو با بسیجیان و عامران به معروف و ناهیان از منکر قرار گرفت.
او دراین راستا همچنین افزود: “هرگز نمی‌توان با توسل به شیوه جریمه و مجازات به نتیجه مورد نظر دست یافت”.
وی با تاکید بر لزوم بررسی‌های لازم درباره طرح صیانت از عفاف و حجاب افزود:‌این طرح هنوز به تصویب نرسیده و حتی اخیرن رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم نظر مخالف ارایه کرده و گفته است به اندازه کافی قانون در‌این باره وجود دارد.
بنابراین صف بندی مقامات دولتی بر سر مساله حجاب گسترده و گسترده تر می شود اما شهروندان ایران به ویژه بانوان همچنان در لایه های تحجر فکری باقیمانده از هزاران سال کوته اندیشی به سبب بیرون ماندن چند تار از موی خود مورد خشونت های فیزیکی، آزار، توهین و جریمه های سنگین مالی واقع می شوند.


این مشاور رییس جمهور دولت یازدهم با تاکید بر اهمیت درس گرفتن از تجربیات و عملکرد گذشته در‌این حوزه، افزود: نباید اشتباهات را تکرارکرد و سطح‌ این باور دینی را تا حد جریمه نبستن کمربند‌ایمنی پایین آورد زیرا به طور قطع پاسخ مناسب را دریافت نخواهیم کرد‌.
می توان چنین برداشت کرد که پرداختن به مساله بی حجابی با چنین پشتکار و پیگیری آن هم توسط نزدیک ترین اشخاص به بیت رهبری، همچنین هزینه کردن در سطوح بالای مالی توسط ارگان های نظامی چون سپاه و بسیج به جهت رویارویی با زنان به اصطلاح بد حجاب در جامعه، بیش از آن که پیاده کردن حکم اسلامی باشد به نوعی اعلان جنگ به زنان و بانوان ایران به منزله تابو شکنان و مبارزان با یک قانون پوسیده و رنگ باخته است تا به این وسیله مانع شکوفایی و بالندگی نیمی از شهروندان جامعه یعنی بانوان بشوند.
مطلب دریافتی / بقلم مهرداد مقدسی





۱۳۹۴ مهر ۷, سه‌شنبه

تعیین وقت دادگاه آتنا فرقدانی و محمد مقیمی

خبرگزاری هرانا – زمان رسیدگی به اتهام رابطه نامشروع دون از زنا منتسب به آتنا فرقدانی و وکیل او محمد مقیمی تعیین شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمان رسیدگی به اتهام رابطه نامشروع دون از زنا منتسب به آتنا فرقدانی و وکیل او محمد مقیمی که پیرو دست دادن این وکیل و موکل رخ داده است تعیین شد.
بر این اساس مقرر شد که ساعت ۱۰ روز شنبه آینده این دادگاه در شعبه ۱۱۶۱ دادگاه عمومی جزایی تهران برگزار گردد. لازم به ذکر است که وکالت محمد مقیمی را در این دادگاه هوشنگ پوربابایی بر عهده خواهد داشت.
این اتهام پیشتر آتنا فرقدانی را بر ان داشته بود که به دلیل تهمت و آزار کلامی از سوی زندانبان ها سه روز اعتصاب غذا کند.
گفتنی است مادر آتنا فرقدانی چنین رفتارهایی به صرف یک “اتهام دروغین” را “غیرقانونی و غیرشرعی” خواند که موجب آزار دخترش در محیط زندان شده است.
آتنا فرقدانی نقاش و فعال مدنی، روز شنبه ۲۳ خرداد ماه، زمانی که برای ملاقات وکیلش محمد مقیمی در زندان فراخوانده شده بود، به دلیل دست دادن با وکیل، با اتهام “رابطه نامشروع مادون زنا” مواجه شد و وکیل وی نیز بازداشت و به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد، این اقدام اعتراض تعداد زیادی از وکلا را در پی داشت.
خانم فرقدانی که از بیستم دی‌ماه سال ۱۳۹۳ زندانی ست، در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به دوازده سال و ۹ ماه زندان محکوم شد، اتهام‌های او “توهین به نمایندگان مجلس از طریق نقاشی”، “تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب” و “توهین به رهبر جمهوری اسلامی” عنوان شده است.
آتنا فرقدانی سال گذشته پس از دو ماه حبس در زندان سپاه پاسداران، گفته بود که نقاشی‌های انتقادی‌اش محور اصلی بازجویی‌ها از او بوده است، وی هم اکنون در بند زنان زندان اوین نگهداری می شود.
moahmmad moghimi



۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

دو برابر شدن زندانیان زن جرایم غیرعمد به گفته مدیرعامل ستاد دیه

خبرگزاری هرانا ـ مدیرعامل ستاد دیه کشور با اعلام خبر افزایش دو برابری زندانیان نسوان جرایم غیرعمد در ماه شهریور نسبت به ماه گذشته “مرداد”، از آمار ۱۵۷ نفری این محکومان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ستاد دیه کشور، سیداسدالله جولایی گفت: “طبق آخرین آمار تا پایان مرداد ماه، محکومان زن زندان های کشور جمعیت ۷۹ نفری را به خود اختصاص می دادند که متاسفانه امروز این آمار با رشد دو برابری همراه است”.
وی علت حبس ۸۵ درصد این بانوان را محکومیت های مالی عنوان کرد و افزود: “جمعی از این زنان به دلیل بلندپروازی های بی سرانجام و بسیاری دیگر به دلیل مشکلات خانوادگی و تعهدات ناشی از سرپرستی یک خانواده، مجبور به صدور چک هایی می شوند که در ادامه بنا به شرایط خاص بازار رقابتی از پرداخت تعهدات ناتوان شده و به تبع آن راهی زندان می شوند”.
مدیرعامل ستاد دیه کشور، بیشترین تعداد زندانیان زن را با ۲۰ محکوم مربوط به استان مرکزی دانست و تصریح کرد: “در این راستا استان های تهران و فارس با ۱۸ زندانی و اصفهان با ۱۶ مددجو بیشترین نسوان غیرعمد را به خود اختصاص داده اند”.
وی زندان های ایلام و چهارمحال وبختیاری را میزبان فقط یک زندانی زن اعلام کرد و گفت: “در استان هایی چون قزوین، کرمان و سیستان وبلوچستان خوشبختانه هیچ زندانی زن محکوم به جرایم مالی غیرکلاهبرداری نداریم”.
جولایی علت عمده افزایش آمار این محکومان را عدم اعمال مقررات خاص بانکی در گرفتن دسته چک مطرح کرد و افزود: “با توجه به اینکه بسیاری افراد از جمله جوانان و زنان سرپرست خانواده به راحتی و صرفا بر مبنای یک حساب بانکی موفق به دریافت دسته چک می شوند، در این خصوص با عنایت به عواقب سوء این سیاست لازم است بانک ها ضمن اعمال مقررات محدودکننده و با توجه به میزان موجودی و گردش مالی افراد، آن هم به صورت اعتباری به متقاضیان دسته چک ارائه دهند”.
وی ادامه داد: “البته توجه ویژه هموطنان به مساله ضمانت نیز باید بیش از پیش از سوی رسانه ها تشریح و تبلیغ شود، زیرا در شرایط امروز غالب اقشار اجتماعی از هزینه تولد کودک گرفته تا هزینه تحصیل دانش آموزان و ازدواج فرزندان شان را با اتکا به وام های متعدد بانکی محقق می سازند، در این مورد تجدیدنظر در اخذ تضامین بانکی بیش از پیش محسوس است”.
مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: “در ابتدای سال و به مناسبت روز زن این ستاد مردمی با حمایت نیکوکاران نسبت به آزادی ۷۰ نفر از زندانیان زن موجود در زندان های کشور اقدام کرد که این آمار تقریبا شامل ۹۰ درصد محکومان بود، اما متاسفانه در فاصله ای کوتاه به دلیل عدم وجود برنامه ای مدون در بحث پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان ها به خصوص در بحث نسوان جرایم غیرعمد، این آمار مجدد با ورودی های جدید به وضع سابق خود بازگشت”.
جولایی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد این مددجویان را مادرانی تشکیل می دهند که صاحب یک تا دو فرزند هستند، خاطر نشان کرد: “هرچند آزادی زنان سرپرست خانوار و مادران این سرزمین همواره از اولویت های اصلی ستاددیه بوده و هست اما توجه به وضعیت این افراد و ساماندهی شرایط این قبیل افراد در معرض تهدید فقط در حوزه وظایف این نهاد مردمی نبوده و در زمینه آموزش عمومی و فرهنگ سازی، یک اقدام قاطع و همگانی مورد نیاز است”.
وی افزود: “حبس زنان به مراتب آثار مخرب تری نسبت به زندانی شدن یک مرد داشته و اعلام گزارش های متعدد از مشکلات روحی و روانی این دسته از زندانیان که جمعی از آنها به ناچار اولاد خود را هم در مکانی به نام زندان تربیت کرده و به امور معمول آن ها رسیدگی می کنند، خود دلیلی متقن بر این مطلب است”.
jolaeei





بیانیه عفو بین الملل در رابطه با کشته شدن شاهرخ زمانی در زندان

سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای به تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در مورد مرگ شاهرخ زمانی اعلام کرده است که «مرگ این فعال کارگری باید باعث اقدام جهت مقابله با شرایط وحشتناک زندانها در ایران شود.»
به گزارش عفو بین الملل، شاهرخ زمانی هنگامی درگذشت که در حال گذراندن دوران محکومیت ۱۱ سال زندان به دلیل فعالیت های اتحادیه ای مسالمت آمیز در زندان رجایی شهرکرج در شمال غرب تهران، بود.
در رابطه با ادعای غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضایی رژیم جمهوری اسلامی، مبنی بر رسیدگی به مرگ شاهرخ زمانی در زندان، عفو بین الملل تاکید کرده است که این تحقیات باید «بی طرفانه و مستقل» انجام گیرند. عفو بین الملل همچنین اضافه کرده است که «مرگ شاهرخ زمانی باید سبب گردد که مقامات ایران در رابطه با تغییر شرایط اسفناک زندانها در ایران و همچنین عدم امکان دسترسی زندانیان به مراقبت های پزشکی که یک الگوی رفتاری در ایران است دست به اقدام بزنند. این سازمان اضافه کرده است که تحقیقات در مورد مرگ شاهرخ باید همچنین شامل بررسی تاثیر شرایط بد زندان و عدم دسترسی کافی به مراقبت های پزشکی در مرگ او نیز باشد.»
عفو بین الملل در این گزارش از مقامات حکومت ایران خواسته است که «به طور فوری شرایط بازداشت غیر انسانی در بسیاری از زندان های ایران که سلامتی زندانیان را به خطر انداخته و یا مشکلات پزشکی آ‌نها را تشدید می کند، مورد رسیدگی قرار دهند». در گزارش آمده است که مقامات ایران همچنین باید اطمینان حاصل کنند که تمام کسانی که در بازداشت بسر می برند دسترسی به درمان پزشکی کافی و در سطح استانداردهای بین المللی داشته باشند، حقوق انسانی آنان رعایت شود و به افرادی که نیاز به درمان تخصصی دارند مرخصی پزشکی اعطا شود.»
در بیانیه عفو بین الملل همچنین آمده است:
۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵، روزی که جسد شاهرخ زمانی توسط هم سلولی هایش یافت شد، مقامات بهداری زندان، بدنبال یک معاینه مختصر، به این نتیجه رسیدند که او از سکته مغزی در گذشته است . خانواده شاهرخ زمانی درخواست کالبد شکافی کردند که قبل از مراسم تشییع جنازه شاهرخ در ۱۴ سپتامبر در شهر تبریز صورت گرفت. اعلام یافته های پزشکی قانونی به دنبال کالبد شکافی تقریبا یک ماه طول خواهد کشید. عفو بین الملل آگاه است که شاهرخ زمانی تا قبل از مرگ بطور کلی از سلامتی خوبی برخوردار بود؛ هر چند که از اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۴ منتظر انجام آزمایش ام آر آی به دلیل سرگیجه های کوتاه و سردردش بود.»
«شاهرخ زمانی، نقاش و دکوراتور ۵۱ ساله بود که در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۱ در تبریز بازداشت شد. او در اعتراض به بازداشت خود ۳۲ روز در اعتصاب غذا به سر برد. در ماه اوت سال ۲۰۱۱ ، او با اتهاماتی از جمله ‹اقدام علیه امنیت ملی از طریق ایجاد گروهای مخالف نظام و یا عضویت در این گروه ها› و ‹تبلیغ علیه نظام› اما در حقیقت بدلیل فعالیتهای اتحادیه ای به زندان محکوم شد. شاهرخ زمانی در اکتبر ۲۰۱۱ با قرار وثیقه موقتا آزاد شد، اما دوران محکومیت خود را از ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲ در شهر تبریز آغاز نمود. او سپس در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۲ به زندان رجایی شهر منتقل شد. در طول دوران زندان هیچگاه به شاهرخ زمانی مرخصی داده نشد.»





۱۳۹۴ مهر ۵, یکشنبه

نود ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی؛ حکم سهیل عربی صادر شد

خبرگزاری هرانا – سهیل عربی، زندانی محکوم به اعدامی که چندی پیش حکم او نقض شد، به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی و نجات از حکم اعدام محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جام جم آن لاین، سهیل عربی، زندانی محکوم به اعدامی که چندی پیش حکم او نقض شد از سوی دیوان عالی کشور به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی برای اثبات پشیمانی خود و نجات از حکم اعدام پیشین محکوم شد.
بنا به همین گزارش مقرر شد سهیل عربی که جام جم آن لاین از او با عنوان “س ع” نام برده است، ضمن گذراندن هفت سال ونیم زندان، برای حذف مجازات اعدام و اثبات ندامت خود، باید ۱۳ جلد کتاب در حوزه دین شناسی، مذهب شناسی و رفع شبهات دینی بخواند. در مرحله دوم باید از هر کتاب ۵ تا ۱۰ صفحه خلاصه تهیه کند.
او همچنین در تماس با موسسه «در راه حق» و پژوهشکده امام خمینی باید پاسخ شبهات خود را بگیرد و پرسش و پاسخ ها را به صورت مکتوب به دادگاه ارائه کند.
او همچنین باید مقاله ای با موضوع دین یا مذهب شناسی تهیه و برای نوشتن آن به ۵ تا ۱۰ کتاب رجوع کند. او باید طی دو سال و هر سه ماه یک بار گزارش تحقیقات خود را به دادگاه ارائه کند تا پس از اثبات پشیمانی اش برای دادگاه و تغییر در رفتارش از مجازات اعدام نجات یابد.
سهیل عربی زندانی محکوم به اعدامی است که حکم او اوایل تیرماه از سوی شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور نقض شد.
پیشتر، در پى نشر اکاذیب و نسبت هاى دروغ سه وبسایت خبرگزارى فارس ، جهان نیوز و دانا علیه سهیل عربى و شکایت وکلا، بازپرس پرونده براى یکى از سایت ها قرار تأمین صادر کرده بود.
گفتنی است این سایت ها با دروغ پردازی نسبت به اتهامات سهیل عربی و تکذیب اتهام سب النبی، اتهاماتی را به وی نسبت داده بودند که با اعتراض خانواده و وکلا و انتشار تصویر حکم دادگاه مشخص شد اتهام آقای سهیل عربی سب النبی است و این سایت ها اقدام به نشر اکاذیب علیه این شهروند زندانی کرده اند.
سهیل عربی بر مبنای مطالبی که در فیسبوک شخصی اش به اشتراک گذاشته بود به سب النبی(دشنام به پیامبر) متهم شده است و حکم اعدام وی آذر ماه سال گذشته به اتهام سب النبی در فضای مجازی در دیوان عالی کشور به تایید رسید و وی در خطر اجرای حکم اعدام قرار گرفت ولی تلاش وکلا برای اعاده دادرسی و ارجاع پرونده به دیوان عالی کشور، موثر واقع شد و با نقض حکم از سوی شعبه ۳۴، وی از زیر تیغ اعدام خارج شد.
حکم اعدام سهیل عربی درحالی صادر شده بود که هر‌گاه متهم به سب ادعا کند که اظهارات وی از روی اکراه -غفلت- سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده، سب النبی محسوب نمی‌شود.
این زندانی هم اینک در بند ۳۵۰ زندان اوین در انتظار نتیجه نهایی دادگاه مشغول تحمل زندان است.
 soheil arabi 2

۱۳۹۴ مهر ۳, جمعه

انتقال شهرام وحدتیان به بند هفت زندان اوین

خبرگزاری هرانا – شهرام وحدتیان، استاد زبان خارجه دانشگاه در شهر اهواز پس از شش ماه بازداشت به سالن ۱۲ بند هفت زندان اوین منتقل شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهران وحدتیان، استاد زبان خارجه دانشگاه در شهر اهواز که از حدود شش ماه پیش توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود به سالن ۱۲ بند هفت زندان اوین منتقل شد.
بنا بر همین گزارش پرونده آقای وحدتیان در ۲۹ شهریور سال جاری به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست صلواتی منتقل شده و با توجه به کمر درد مزمن ایشان، وضعیت پرونده این زندانی همچنان بلاتکلیف است.
لازم به ذکر است که شهرام وحدتیان در زمان بازداشت به مدت ۴۵ در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ (بازداشتگاه وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین) تحت بازجویی و بازداشت به سر می برده است.



bazdasht evin

گروه «داعش» اعلام کرده است به ایران خواهد آمد و مشهد ایران را با خاک یکسان خواهد کرد.

به گزارش «محبت نیوز» گروه تروریستی اسلامگرای «داعش» دیروز در صفحات توئیتر منتسب به خودخطاب به تمامی شیعیان نوشت: «رافضی»ها بدانند که هدف ما تخریب نماد شرک آلود در نجف، کربلا و سامرا است. بدانید که بعد از تخریب این نمادها در عراق به ایران خواهیم آمد و مشهد ایران را با خاک یکسان خواهیم کرد.
همچنین «داعش» از تمامی مسلمانان درخواست کرد که برای تطهیر زمین از «رافضی»ها بسیج شوند، تا هر چه سریعتر اسلام اصیل در جهان جریان یابد.
گروه دولت اسلامی موسوم به داعش ضمن تهدید ایران اعلام کرد: بعد از عراق به ایران خواهیم آمد و مشهد ایران را با خاک یکسان خواهیم کرد.


۱۳۹۴ مهر ۲, پنجشنبه

یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار دیگر در ایران زندانی شده است

خبرگزاری هرانا ـ گزارش ها از بازداشت یک شهروند آمریکایی ایرانی تبار به نام حامد قاسمی در ایران حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، پرونده جنایی برای رسیدگی به چهار مرد متهم به ربودن و قتل طاهره قاسمی در ایالت لوئیزیانای آمریکا ابعاد جدیدی به خود گرفته است.
طاهره قاسمی ماه آوریل به ضرب گلوله کشته شد، پلیس می‌گوید که حمید قاسمی شوهر مقتول، ضارب را استخدام کرده بود.
همه چیز حدود یک ماه و نیم پیش شروع شد وقتی که حامد قاسمی برای دفن مادرش به ایران سفر کرد و بعد به اتهاماتی که گفته می‌شود صحت ندارند، در ایران زندانی شد.
سفر حامد قاسمی به ایران قرار بود چند هفته طول بکشد. به این ترتیب یک نفر دیگر به فهرست چهارگانه آمریکاییان ایرانی تبار زندانی در ایران افزوده شده است.
یکی از دوستان او به شبکه تلویزیونی محلی در باتن روژ در ایالت لوئیزیانای آمریکا گفته است که وقتی زمان غیبت قاسمی طولانی شد و او به آمریکا بازنگشت نگرانی‌ها آغاز شد و در تلاش برای تماس با خانواده او در ایران، متوجه شدند که حامد قاسمی بازداشت شده است.
دوستان و خانواده قاسمی در تهران به دوستان آنان در آمریکا از طریق فیسبوک ابراز امیدواری کرده‌اند که حامد قاسمی هرچه زودتر آزاد شود اما وضع موجود هفته‌ها است که ادامه یافته است.
دوستان حامد قاسمی در تلاش برای پیگیری وضع او سراغ مقامات محلی، ایالتی و همچنین فدرال آمریکا شده‌اند اما به گفته اسکات سالیوان، استاد حقوق دانشگاه لوئیزیانا به تلویزیون محلی باتن روژ هشدار داده که این پرونده تبدیل به یک مناقشه سیاسی نشود.
آنان یک طومار آنلاین را هم تدارک دیده‌اند که از کاخ سفید تقاضا می‌کند در مسئله دخالت کند.
همزمان پرونده قتل طاهره قاسمی در حال پیگیری و پیشروی در دادگاه است
شوهر سابق او چند هفته پیش متهم به ارتکاب قتل درجه یک شده بود.

bazdasht


اعمال فشار برای پرونده سازی جدید علیه یک کشیش زندانی



خبرگزاری هرانا – دور جدید بازجویی سعید عابدینی، کشیش ایرانی آمریکایی در زندان آغاز شده و وی برای انتساب اتهامات و پرونده جدید تحت فشار قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید عابدینی، کشیش ایرانی آمریکایی زندانی در زندان رجائی شهر مورد بازجویی و فشار ماموران امنیتی در زندان رجائی شهر قرار گرفته است تا با انتساب اتهامات جدید پرونده جدیدی برای گشوده شود.
بنا به همین گزارش و به گفته منابع مطلع، بعد از ظهر سه شنبه سعید عابدینی توسط ماموران امنیتی برای بازجویی فراخوانده شده و با لیست سوالات جدیدی درباره ارتباط با رسانه های خارجی و گروه های ضد حکومتی قرار گرفته است. بنا بر همین گزارش، بازجویی این کشیش ایرانی آمریکایی در بند با فشار، سروصدا و فریاد و برخوردی بسیار خشن همراه بوده و دوبار برای برخورد با او از دستگاه شوکر استفاده شده است. همچنین این زندانی عقیدتی تهدید شده است که با پرونده جدید بر حکم زندان او افزوده خواهد شد.
نغمه عابدینی همسر این کشیش در بند با تائید این خبر گفت که وضعیت جسمانی همسرش در شرایط خوبی نیست و همسر او از بیماری و درد مدام معده رنج می برد.
همسر این زندانی عقیدتی همچنین از نگرانی خانواده همسرش خبر داد و گفت که با توجه به فوت شاهرخ زمانی، فعال کارگری در زندان رجائی شهر بیم اتفاقات ناگواری برای این کشیش در بند در زندان رجائی شهر می رود.
سعید عابدینی، کشیش ایرانی آمریکایی در مهر ماه سال ۱۳۹۱ در ایران بازداشت و در بهمن ماه همان سال به هشت سال زندان محکوم شد.
اتهام آقای عابدینی “تشکیل کلیساهای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت عمومی” عنوان شده است، او از سه سال پیش در ایران زندانی است.



۱۳۹۴ مهر ۱, چهارشنبه

نشر اکاذیب در فضای مجازی جرم است

خبرگزاری هرانا ـ رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان ایلام گفت که برابر قانون با اشخاصی که در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب کنند برخورد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، سرگرد علی کسانی، اظهار کرد: “امروزه فضای مجازی و به‌خصوص اینترنت باعث شده است که اخبار و اطلاعات بسیار سریع در آن منتشر و در دسترس همگان قرار گیرد”.

وی افزود: “همان‌گونه که اخبار و اطلاعات به‌سرعت منتشر می‌شوند به همان اندازه اخبار و مطالب کذب در شبکه‌ها و رسانه‌ها نشر داده می‌شود و این موضوعات دروغین به‌سرعت در اختیار عموم قرارگرفته و در بعضی موارد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای آحاد مردم شود”.

کسانی با اشاره به مصادیق نشر اکاذیب ازجمله، اخبار غیرواقعی، تهمت افکنی، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات که البته این موارد در فضای حقیقی و فیزیکی نیز اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: “با توجه به ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای هر کس به‌قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی، اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به‌عنوان نقل‌قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این‌که از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نودویک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج‌تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد”.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان ایلام تصریح کرد: “نشر اکاذیب هم جنبه فردی دارد و هم اجتماعی که در مورد اول‌شخص آسیب می‌بیند اما در بحث گسترده‌تر می‌تواند در خصوص یک مسئله اجتماعی باشد که در این صورت باعث تشویش اذهان عمومی نسبت مقامات و حتی اشخاص حقوقی است”.

وی ادامه داد: “برای جلوگیری از گسترش مطالب غیرواقعی اول باید منبع خبر را بررسی کنند و تا زمانی که اطمینان حاصل نکرده‌اند، آن خبر را باور نکرده و اقدام به گسترش آن نکنند و کسانی که دست به چنین اقدامی می‌زنند طبق قانون مجازات می‌شوند”.

bazdasht-facebook

بازداشت یک فعال مدنی دیگر در اندیمشک

خبرگزاری هرانا – عزت الله جعفری، فعال مدنی با گرایش ملی مذهبی در در ادامه موج بازداشت فعالان مدنی در اندیمشک بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عزت الله جعفری، فعال مدنی با گرایش ملی مذهبی در اندیمشک که بامداد چهارشنبه گذشته و در جریان هجوم هماهنگ مامورین امنیتی به منازل فعالین مدنی و کارگری در اندیمشک در خانه حضور نداشت و بازداشت نشد، با فشار نیروهای امنیتی خود را معرفی کرده و در حال حاضر در بازداشت به سر می برد.
بامداد چهارشنبه ۲۵ شهریورماه، نیروهای امنیتی با هجوم به منازل فعالان مدنی و کارگری شهر اندیمشک، شاپور رشنو دیگر فعال مدنی با گرایش ملی مذهبی و تعداد دیگری از فعالین مدنی و کارگری از جمله آقایان “علی محمد جهانگیری”، “امیر رحیم خانی” و مادرش و “علی نجاتی” از فعالان سندیکای کارگران هفت تپه را بازداشت کردند.
لازم به ذکر است که نهاد بازداشت کننده این فعالین اطلاعات سپاه اعلام شده و پرونده این افراد در اختیار شعبه سه بازپرسی شهر اندیمشک قرار دارد.
هنوز از انگیزه این بازداشت های گسترده و همزمان در اندیمشک خبری در دست نیست.
'
bazdasht


۱۳۹۴ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

احراز هویت ۱۳ نوجوان اعدام شده یا زیر حکم

خبرگزاری هرانا – هویت ۱۳ زندانی که در دوران نوجوانی دستگیر شده و سپس به اعدام محکوم شدند شناسایی شد. از این تعداد احکام ۸ تن اجرا شده و تعدادی نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران هویت ۱۳ زندانی محکوم به اعدام که در دوران کودکی-نوجوانی بازداشت شده اند توسط این نهاد شناسایی شده است، از این تعداد حکم اعدام ۸ تن اجرا شده و ۵ تن نیز همچنان در انتظار اجرای حکم در زندان به سر می برند. اسامی و مشخصات این افراد در پی می آید:
۱-  وزیر امردین  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  تیرماه/۱۳۹۴  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند عبدل ناظر، تبعه افغانستان، اهل تخار، با برادرش هم پرونده بوده.
۲- محمد قلی زاده  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۳  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند صفر، تبعه افغانستان، اهل شهر بقلان.
۳- محسن بندو  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۰  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۹  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به تجاوز به عنف.
۴- شهاب دیر  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  فرزند موسی، متهم به قتل، از سال ۹۱ در زندان است.
۵- یاسر عیدی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۹  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  اهل میناب، جرم سرقت مسلحانه.
۶- محمد رییسی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  هم پرونده با یاسر عیدی، علاوه بر سرقت مسلحانه جرائم مواد مخدر هم داشته، وزن در زمان اعدام ۴۱ کیلوگرم بوده که باعث مرگ کند و طولانی وی بر چوبه دار شده.
۷- مهدی هاشمی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۵  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۳  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، از کانون نوجوانان به زندان بندرعباس منتقل شده بود.
۸- سعید عشایری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۴  – سن در زمان اجرای حکم:  ۲۷  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۹۲  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل.
۹- مرتضی ذاکری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  متهم به قتل، بیش از ۱۲ سال است در زندان است.
۱۰- یاسر انصاری  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  بندرعباس  – توضیحات:  متهم به قتل، ۹ سال است در زندان است.
۱۱- بهروز برایم نژاد  – سن در زمان بازداشت:  ۱۵  – سن در زمان اجرای حکم:  ۱۸  – تاریخ اجرای حکم:  ۱۳۸۶  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  فرزند اکبر، اهل بم.
۱۲- یعقوب رویان  – سن در زمان بازداشت:  ۱۷  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  ۱۱ سال است در زندان شهاب کرمان است.
۱۳- نصیر برهان زهی  – سن در زمان بازداشت:  ۱۶  – سن در زمان اجرای حکم:  زیر حکم  – تاریخ اجرای حکم:  زیر حکم  – محل اجرای حکم:  کرمان  – توضیحات:  اهل سیستان و بلوچستان، ۷ سال است در زندان شهاب کرمان است.
لازم به یادآوری است مرتکبین جرم زیر سن ۱۸ سال بر اساس معاهدات حقوق بشری کودک محسوب میشوند، مجازات کودکان در ایران و از جمله صدور حکم اعدام برای آنان در موارد مختلف از جمله درگیری و قتل، قاچاق مواد مخدر و.. همواره یکی از چالش‌های مهم نقض حقوق بشر در ایران بوده‌است.
این اقدام ایران با تعهدات کشور در چارچوب میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک در تضاد است. ایران در کنار کشورهای عربستان سعودی، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند. دستگاه قضایی ایران در سالهای اخیر کودکان را پس از دریافت حکم اعدام در مراکز اصلاح و تربیت نگهداری و پس از رسیدن به سن ۱۸ سال اعدام می‌کند.
* زیر حکم : همچنان تحت حکم اعدام در زندان به سر می برد.

edam-kodakan



۱۳۹۴ شهریور ۳۰, دوشنبه

تلاش همسر سعید عابدینی برای آزادی او در حاشیه اجلاس سازمان ملل

خبرگزاری هرانا ـ نغمه عابدینی، همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی – آمریکایی که در ایران زندانی است برای پیگیری وضعیت همسرش به نیویورک رفته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدای آمریکا، نغمه عابدینی امیدوار است در سفر به نیویورک بتواند با گفت و گو با مقامات برخی از کشورها و احتمالا مقامات ایران راهی برای آزادی همسر خود بیابد.
سعید عابدینی، کشیش ایرانی آمریکایی در مهر ماه سال ۱۳۹۱ در ایران بازداشت و در بهمن ماه همان سال به هشت سال زندان محکوم شد.
اتهام آقای عابدینی “تشکیل کلیساهای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت عمومی” عنوان شده است، او از سه سال پیش در ایران زندانی است.
نغمه عابدینی، قرار است در حاشیه برگزاری اجلاس سازمان ملل متحد درباره وضعیت همسر زندانی خود صحبت کند.
او در مصاحبه با تلویزیون فارسی صدای آمریکا از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خواست تا به وضعیت همسرش رسیدگی کند.
خانم عابدینی گفت: “اگر موفق بشوم با آقای روحانی در نیویورک دیدار کنم از او خواهم خواست به عنوان یک پدر و یک همسر مشکلات ما را درک کند”.
او گفت قبلا با برخی نظیر مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت و گو کرده است.
خانم عابدینی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با جامعه جهانی، از امیدها برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران گفت، او که با سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت و گو کرده بود در این باره گفت: “پس از توافق هسته ای و مذاکرات طولانی ایران و آمریکا در جریان آن گفت و گوها بسیاری گمان می کردند که وضعیت روابط دو کشور کمی تغییر کند، زندانیان آمریکایی ایرانی از زندانهای ایران آزاد شوند و وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد، اما چنین نشد”.
دولت آمریکا تا کنون بارها از مقامات ایران خواسته است سعید عابدینی و دیگران شهروندان آمریکایی ایرانی تبار را که در ایران زندانی شده‌اند، آزاد کنند.
Saeid-Abedini


بازداشت به اتهام “توهین به مقامات استان” در فضای مجازی

خبرگزاری هرانا ـ رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان گیلان گفت که عاملان انتشار اکاذیب علیه تعدادی از مقامات رسمی استان در فضای مجازی، توسط پلیس فتا دستگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ “محمدخانی” رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان گیلان با اعلام این خبر گفت: “در پی ارجاع چند فقره پرونده از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت به دادخواهی تعدادی از مقامات رسمی استان، مبنی بر انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه آنان در فضای مجازی، موضوع در دستورکار پلیس فتا قرار گرفت”.
رئیس پلیس فتای استان گیلان گفت: “با پی جویی های فنی و پلیسی، عاملان انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه مقامات رسمی استان در فضای مجازی که دو مرد ۴۰ و ۳۴ساله اهل و ساکن رشت بودند شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به پلیس فتا احضار شدند”.
سرهنگ محمدخانی اظهار داشت: “با توجه به ادله دیجیتال کشف شده، متهمان به صراحت به بزه انتسابی خود اعتراف که جهت سیر مراحل قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت، معرفی شدند”.
رئیس پلیس فتای استان گیلان تصریح کرد: “طبق ماده۱۸ فصل پنجم قانون جرایم رایانه ای، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت “در صورت امکان”، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد”.
fazaye majazi


۱۳۹۴ شهریور ۲۹, یکشنبه

آرش صادقی : نمیدونم از این همه بی عدالتی باید به کجا شکایت ببریم

ای کاش یک دهم آقای زنجانی دستگاه قضا و شخص آقای صلواتی برای امثال من هم به عنوان یک متهم حقو حقوقی قائل بودند
خبرگزاری قاصدان آزادی : آرش صادقی فعال و زندانی سیاسی که در تاریخ ۲۳ اسفند93 با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان اوين آزاد شده
در فیسبوک خود می نویسد:
شنبه آخرین مهلت بیست روز اعتراض نسبت به حکمم بود.به شعبه پانزده رجوع میکنم.خیلی شلوغه.ده نفری نشستن و دارن از چندتا پرونده نت برمیدارن.از یکیشون سئوال میکنم وکیل کی هستید؟چرا اینقدر امروز اینجا شلوغه؟جواب میده:منو نه نفر دیگه وکیل انتخابیه آقای بابک زنجانی هستیم!!
ده دقیقه ای طول میکشه تا مسئول دفتر آقای صلواتی تشریف بیارن.پشت ابلاغیه حکم اعتراضمو مینویسم و برگرو تحویل میدم.برگه خروجمو امضا میکنه و بر میگردم.تو راه برگشت با خودم فکر میکنم.
ای کاش یک دهم آقای زنجانی دستگاه قضا و شخص آقای صلواتی برای امثال من هم به عنوان یک متهم حقو حقوقی قائل بودند.ای کاش من هم مثل آقای زنجانی از حق برخورداری وکیل انتخابی بهره مند بودم.حقی که تا به این لحظه از من سلب شده.ای کاش از حق داشتن یک دادگاه عادلانه با حضور متهم برخوردار بودیم.حقی که از همسرم در حالی که بیمار و آماده جراحی بود سلب شد و به صورت غیابی محاکمه شد.نمیدونم از این همه بی عدالتی باید به کجا شکایت ببریم.
*****
زندانی سیاسی، آرش صادقی در دادگاه ارتجاع به‌ریاست قاضی جلاد صلواتی به 15سال حبس محکوم شده است.
گلرخ ابراهیمی همسر آرش صادقی نیز که به‌دلیل جراحی و وخامت حال جسمی ناتوان از حضور در بیدادگاه جهت دفاع آخر بود، به‌صورت غیابی مورد محاکمه قرار گرفت و به شش سال حبس محکوم گردید.
از دیگر اعضای این پرونده نوید کامران و بهنام موسیوند نیز هر کدام به اتهام تبلیغ علیه نظام، به تحمل 18ماه حبس محکوم گردیدند.
زندانی سیاسی آرش صادقی در تاریخ 15شهریور 93 توسط مزدوران اطلاعات سپاه پاسداران در قرارگاه ضد ثارالله دستگیر شده بود. وی دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی، به مدت هفت ماه در انفرادی بند دو الف سپاه پاسداران بود.


















۱۳۹۴ شهریور ۲۸, شنبه

یک معلم و فعال صنفی دیگر بازداشت شد

صبح روز پنجشنبه “سید منصور موسوی” که از معلمان و فعالان صنفی و عرصه رسانه می باشد، بنا به گفته خانواده اش در منزل دستگیر شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حقوق معلم و کارگر، سید منصور موسوی ۳۴ساله و ساکن تهران است، وی همچنین دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی در مقطع کارشناس ارشد از دانشگاه علامه طباطبایی می باشد.
گفته می شود که این فعال سیاسی و صنفی پیش از این نیز ۲ بار بدلیل فعالیت های رسانه ای و سیاسی بازداشت شده است.
وی تا چند ماه قبل کارشناس اداره کل شهرستان های تهران بوده که بنا به دلایلی به پژوهش سرا منتقل شد.
همچنین گفته می شود که سید منصور موسوی به دلیل طی مراحل درمان بیماری چند ماه در مرخصی استعلاجی بسر برده است.
mansour mousavei

یک فعال کارگری در بندر لنگه بازداشت شد خبرگزاری هرانا – محمدرضا کریمی فعال کارگری شاغل در اداره بنادر بندر لنگه، صبح روز شنبه ۱۴ شهریور بازداشت شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدرضا کریمی که پس از اتمام بازداشت ۲۴ ساعته و آزادی در تاریخ ۱۱ شهریور سال جاری، صبح روز شنبه ۱۴ شهریور جهت دریافت وسایل ضبط شده خود مراجعه کرده بود، مجددا بازداشت شد. گفته می شود که وی هم اکنون در برازجان نگهداری می شود. با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت این فعال کارگری، تاکنون هیچ تماسی با خانواده نداشته است و از دلایل بازداشت و اتهامات وی اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

mohammadreza karimi face

۱۳۹۴ شهریور ۲۷, جمعه

نامه نرگس محمدی به لاریجانی: بنده محکوم به حبس شده‌ام، گناه فرزندان خردسالم چیست

خبرگزاری هرانا ـ نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه نسبت به اجازه ندادن مقام‌های مسئول به او برای تماس تلفنی با فرزندان خردسالش، اعتراض کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر، این زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین که در غیاب همسرش، سرپرستی دو کودک هشت و نیم ساله‌اش را برعهده داشت، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ بدون ارسال احضاریه از سوی دایره اجرای احکام، توسط نیروهای امنیتی- قضایی بازداشت شد، در پی این بازداشت، کودکان خردسال خانم محمدی به نزد پدرشان در فرانسه رفتند.
او در این نامه با اشاره به پیگیری‌هایی که برای تماس با فرزندانش داشته و همچنین اجازه ندادن مقام‌های مسئول برای برقراری این تماس، نوشته است: “اگر گفته شود که تصمیم اتخاذ شده از سوی کارشناسان قضائی و امنیتی هدفی جز فشار و شکنجه روحی و روانی بر من مادر ندارد، باید بگویم از این رفتار درحیرتم که چرا دل‌هایشان برای دلتنگی‌های کودکانه فرزندان خردسالم ذره‌ای نمی‌لرزد”.
از همین‌رو این فعال حقوق بشر در نامه خود، از رییس قوه قضاییه پرسیده است که اگر او محکوم به تحمل حبس و زندان شده‌ است، گناه فرزندان خردسالش چیست.
نرگس محمدی همچنین در این نامه با شرح اقدام‌هایی که به نادیده گرفتن حقوق دیگر مادران و زنان زندانی بند زنان زندان اوین منجر می‌شود، نوشته است که این اقدام‌ها می‌توانند حاکی از این امر باشند که منتقدان دلسوز، فاقد انسانیت و ویژگی‌های انسانی تصور شده و هر اقدامی علیه آنان روا و حلال شمرده می‌شود.
متن نامه نرگس محمدی به رییس قوه قضاییه در تاریخ شهریور ماه ۱۳۹۴ به شرح زیر است:
ریاست محترم قوه قضاییه
با سلام و احترام
اینجانب نرگس محمدی از تاریخ ۱۵/۰۲/۹۴ جهت تحمل حبس، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شده‌ام. از زمان خروج همسرم- تقی رحمانی- از ایران در تاریخ ۲۴/۱۱/۹۱، سرپرستی کودکانم برعهده من بوده است. با بازداشت اینجانب، کودکان هشت و نیم ساله‌ام به‌ناچار ایران را ترک کرده و به کشور فرانسه رفته‌اند. از آن زمان تاکنون که دو ماه می‌شود، اجازه هیچگونه تماس تلفنی و صحبت کردن با فرزندانم به من داده نشده است.
پیگیری‌های من از داخل زندان تاکنون مؤثر واقع نشده است و پاسخ مسئولان مربوطه این بوده که اجازه این تماس از مقامات بالا داده نشده است.
جناب آقای لاریجانی؛
زندانیان بند زنان اوین، از هرگونه تماس تلفنی با خانواده‌هایشان محروم هستند و تلفنی در این بند وجود ندارد. این در حالی است که در تمام زندان‌های کشور، تلفن‌های کارتی در بندها وجود دارد و زندانیان می‌توانند از طریق تلفن، پی‌گیر مشکلات، بیماری‌ها و در نتیجه رفع نگرانی‌های خود و خانواده‌هایشان باشند.
اما در بند زنان زندان اوین که ۲۰ زن و مادر در آن نگهداری می‌شود و برخی از آنها هشتمین سال حبس خود را می‌گذرانند، تلفنی وجود ندارد و در شرایط کاملاً استثنائی و بسیار حاد، امکان یک تماس تلفنی آن‌هم در ساختمان خارج از بند و در دفتر حفاظت یا اجرای احکام و در حضور مأموران برقرار می‌شود که شاید سالی ۳ یا ۴ بار بیشتر نباشد.
متأسفانه علی‌رغم موقعیت پیش آمده برای اینجانب یعنی رفتن کودکان خردسالم از ایران، به دلیل زندانی شدن مادرشان، همین امکان اندک و ناچیز هم ممنوع اعلام شده است.
ریاست محترم قوه قضاییه؛
من نمی‌دانم چنین تصمیم‌ها که نتیجه‌اش وارد آمدن فشار روحی و روانی بر زندانی است توسط کدام نهاد قضائی یا امنیتی اتخاذ شده است اما سئوال اینجا است که اگر بنده محکوم به تحمل حبس و زندان شده‌ام، گناه فرزندان خردسالم چیست.
تا پیش از این، علی جان و کیانا جانم، لحظه لحظه زندگی‌اشان را در کنار مادر سپری می‌کردند اما به‌ناگاه با ورود مأموران امنیتی به منزلم و بدون ارسال احضاریه و حداقل آماده کردن کودکانم به لحاظ روحی و روانی و حتی اندیشیدن تمهیدی برای نگهداری‌شان، مادرشان را بازداشت کردند. این دو کودک خردسال که در نبود پدر، ناگهان با جای خالی مادر مواجه شدند، اکنون دو ماه است که حتی صدای مادرشان را نشنیده‌اند.
اگر گفته شود که تصمیم اتخاذ شده از سوی کارشناسان قضائی و امنیتی هدفی جز فشار و شکنجه روحی و روانی بر من مادر ندارد، باید بگویم از این رفتار درحیرتم که چرا دل‌هایشان برای دلتنگی‌های کودکانه فرزندان خردسالم ذره‌ای نمی‌لرزد.
همچنین با زندانی شدنم، هنوز صدای همسرم را نیز نشنیده‌ام. مقامات محترم با الفاظی نامناسب و توهین‌آمیز نسبت به همسرم این تماس‌های تلفنی را غیر ممکن اعلام کرده‌اند.
روزهای عجیب و پر از دل تنگی‌های غیر قابل وصفی را می‌گذرانم. من به‌عنوان یک مادر، از شنیدن صدای فرزندان هشت‌ونیم ساله‌ام محروم هستم. من به‌عنوان یک همسر، به‌دلیل نبودن همسرم در ایران، با تصمیم مسئولان از شنیدن صدایش محروم هستم. گوئی ارتباط خانوادگی‌ام را با عزیزترین عزیزانم به طور کامل قطع کرده‌اند؛ گوئی نه همسری داشته‌ام و نه مادری بوده‌ام.
آیا نتیجه این اقدام‌های غیر قانونی و غیر شرعی، شکنجه روحی و روانی زندانی و خانواده‌اش نیست.
ریاست محترم قوه قضاییه؛
هدفم از نوشتن این نامه برای مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران این است که بگویم اگر فقط شنیدن صدای فرزندان عزیزم، غم و اندوه و دلتنگی‌های دردناکم بود، حاضر به نوشتن این نامه نبودم؛ اما تصور و فهم من از این قبیل اقدامات این است که آنها «مادرانگی»، «زنانگی» و «انسانیت» ما را نادیده می‌گیرند و این چیزی نیست که با تقلیل به شنیدن یا نشنیدن صدای عزیزترین عزیزانمان از آن بگذریم.
این اقدام‌ها می‌توانند حاکی از این امر باشند که منتقدان دلسوز، فاقد انسانیت و ویژگی‌های انسانی تصور شده و هر اقدامی علیه آنان روا و حلال شمرده می‌شود.
این در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی آنچه که توسط مسئولان از تریبون‌ها اعلام می شود، مسئله اخلاق و رحمت اسلامی است اما چنین برخوردی با منتقدان، نه‌تنها رنگی از اخلاق و رحمت اسلامی ندارد بلکه حاکی از اعمال خشونت‌بار است. اگر حاکمان این نظام در سخنرانی‌های خود، اعمال خشونت‌بار برفرزندان و مادران غزه، یمن و سوریه که در حال جنگ هستند را مذموم می‌شمارند و همچنین رفتار گروه‌های تروریستی را مخدوش کردن چهره رحمانی اسلام و ارائه چهره‌ای خشونت‌بار از اسلام می‌دانند، چگونه است که در کشور اسلامی ایران که ادعای اقتدار، ثبات، صلح، امنیت و پیروزی در مقابل دولت‌های مقتدر جهان را دارد، صحبت تلفنی یک مادر با فرزندان خردسال و معصومش، تهدید امنیت ملی ارزیابی شده و مانع از انجام آن می‌شوند، با اینگونه به حبس کشاندن زنان و مادران این سرزمین، چگونه آن ادعاها و این رفتارها را می‌توان کنار هم گذاشت و پذیرفت و سکوت کرد.
من یک مادرم و اگر مادر بودن من به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، من یک دخترم و اگر فرزند بودن من به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، من یک همسرم و اگر همسر بودن من به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، راهی جز اعتراض بر این شیوه غیر اخلاقی ندارم.
نرگس محمدی
شهریور ماه ۱۳۹۴

narges mohammadi


بازداشت دست کم ۵ فعال دانشجویی در تهران و کرج

خبرگزاری هرانا – حسین جندقیان، سیامک ملامحمدی (ژووان)، کیانا (دیدار) کریم‌پور، سپهرداد صاحبان و مهربان کشاورزی، از فعالین دانشجویی روز چهارشنبه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی طی مراجعات جداگانه به دو واحد مسکونی در تهران و کرج حسین جندقیان، سیامک ملامحمدی (ژووان)، کیانا (دیدار) کریم‌پور، سپهرداد صاحبان و  مهربان کشاورزی، از فعالین دانشجویی را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.
گفته میشود در حداقل یک مورد نیروهای امنیتی از زور و شکستن قفل در برای ورود به منزل استفاده کرده اند، همچنین لوازم شخصی و کامپیوترهای بازداشت شدگان را نیز پس از تفتیش منزل با خود برده اند.
لازم به ذکر است تعداد دانشجویان بازداشت شده چهارشنبه شب، بیش از این تعداد ذکر شده است که تاکنون هویت و مستند بودن این بازداشت ها برای هرانا احراز نشده است.
از دلایل بازداشت دقیق این افراد اطلاعی در دست نیست، بر اساس گزارشات دریافتی اکثر بازداشت شدگان از دانشجویان و فارغ التحصیلان مهندسی دانشگاه خواجه نصیر طوسی هستند.

5-daneshio

۱۳۹۴ شهریور ۲۶, پنجشنبه

حمله وحشیانه گارد ویژه زندان به زندانیان سیاسی و عادی در زندان زاهدان خبرگزاری قاصدان آزادی : به گزارش « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران »گارد ویژه زندان با یورش وحشیانه به زندانیان بیدفاع زندان مرکزی زاهدان اقدام به پخش ، تخریب و سرقت وسایل شخصی آنها کردند. روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ماه حوالی ساعت ۰۶:۳۰ ده ها نفر از نیروهای گارد ویژه زندان به بندهای ۵ و ۷ زندان مرکزی زاهدان یورش بردند. این یورش وحشیانه تحت فرماندهی و نظارت خسروی رئیس زندان، پیری معاون زندان ، خمبر مدیر داخله زندان و غلامی رئیس اطلاعات زندان صورت گرفت .ابتدا زندانیان را از سلولهایشان خارج و آنها را عریان کردند و به طرز توهین آمیزی مورد بازرسی قرار دادند و سپس آنها را به حیاط بندها منتقل کردند. پس از خارج کردن زندانیان از سلولهایشان ، گارد ویژه به درون سلولها یورش بردند و وسایل شخصی زندانیان را به عمد به درون کریدور پرتاب و یا تخریب کردند.لباسهای زیر زندانیان را تحت عنوان اینکه رکابی هستند با خود بردند. زندانی سیاسی ایرج محمدی نسبت به این عمل وحشیانه گارد زندان اعتراض نمود که مورد یورش وحشیانه خمبر مدیر داخله زندان قرار گرفت و او را آماج مشتهای خود قرار داد. این یورش وحشیانه که تحت عنوان بازرسی صورت می گرفت تا ساعت ۳۰ : ۰۹ ادامه داشت.

رسول بداقی به سه سال حبس دیگر محکوم شد



خبرگزاری هرانا ـ رسول بداقی که در تاریخ ۱۳ مرداد ماه، شش سال حبس بدون مرخصی اش به پایان رسیده و همچنان در بازداشت موقت به سر می برد، روز گذشته با محکومیت جدید مواجه شد.
 
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حقوق معلم و کارگر، به گفته کمیته اطلاع رسانی کانون صنفی معلمان ایران، روز گذشته، حکم جدید رسول بداقی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده است.
این حکم، سه سال حبس تعزیری است، با صدور این حکم جدید، وی همچنان با وجود پایان دوران محکومیت باید در زندان بماند.
لازم به ذکر می باشد، رسول بداقی معلم زندانی و پدر سه فرزند شهریور ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و به شش سال حبس محکوم شد، درپی زندانی شدن، حبس او توسط مقامات غیبت غیر موجه تلقی و از آموزش و پرورش اخراج شده و حقوق وی نیز قطع شد.
گفتنی است وی از ابتدای حبس در زندان های اوین و رجایی شهر محبوس بوده و  تاکنون به مرخصی اعزام نشده است.
rasol badaghi



۱۳۹۴ شهریور ۲۵, چهارشنبه

بیش از ۱۲۰ نفر در طرح ارتقای امنیت اجتماعی بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – طی شبانه روز گذشته ۱۲۷ شهروند در تهران در قالب طرح موسوم به “امنیت اجتماعی” توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند، نیروی انتظامی بازداشت شدگان را “اراذل و اوباش” و هنجارشکن خوانده است.
به گزارش هرانا به نقل از ایرنا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ از دستگیری ۱۲۷ نفر از شهروندان که او آنها را “اراذل و اوباش و هنجارشکنان شهر” خواند در شبانه روز گذشته خبر داد و گفت: این افراد در پی اجرای طرح امنیت اجتماعی در پایتخت با تلاش نیروهای انتظامی دستگیر شدند.
سردار حسین ساجدی نیا روزچهارشنبه در جمع خبرنگاران در محل ساختمان پلیس امنیت تهران با اعلام این خبر افزود: بازجویی اولیه از این افراد انجام شده و در مراحل بعدی تحویل مراجع قضایی داده خواهند شد.
فرمانده انتظامی تهران گفت: ۹۰ درصد این افراد سابقه دار هستند و بیشتر جوان و در تهران ساکن هستند.
لازم به ذکر است اجرای طرح امنیت اجتماعی از اواسط دهه هشتاد شروع شده است، در این طرح مسایلی از جمله پوشش زنان و دختران، جمع آوری دیش های ماهواره و برخورد با بزهکاران خشن که معمولا از آنها با عنوان “ازاذل و اوباش” از سوی پلیس یاد میشود مورد توجه و برخورد قرار میگیرد، رفتار صورت گرفته با این شهروندان بازداشت شده از جمله شکنجه و تحقیر آنان در انظار عمومی مورد اعتراض گروههای مدنی بوده است.



گزارشگران بدون مرز بازداشت دو وبلاگ‌نویس را در ایران محکوم کرد

خبرگزاری هرانا ـ گزارش‌گران بدون مرز بازداشت “آرش زاد” سردبیر سایت وبلاگینا از سایت‌های معتبر در عرصه فناوری‌های تازه و وبلاگ آرش زاد در تاریخ ٩ شهریور و “محسن صادقی‌نیا” نویسنده وبلاگ چشمان باز را در تاریخ ۱۴ شهریور محکوم می‌کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از گزارش گران بدون مرز، آرش زاد به هنگام خروج از کشور از سوی اطلاعات سپاه پاسدران در فرودگاه بین‌المللی تهران بازداشت شده است.
این وب‌نگار که از دوسال پیش در ترکیه اقامت دارد، یکی از فعالان عرصه وب ایران است.
وی همچنین یکی از موسسان کفشدوزک انجمنی برای “افزایش مشارکت زنان در حوزه تکنولوژی و کسب‌وکارهای اینترنتی” است و از ابراز ازادانه‌ی نظر خود بر روی اینترنت و انتقاد از سیاست‌های نظام در این عرصه ابایی ندارد.
محسن صادقی‌نیا، پس از مسدود شدن وبلاگ‌اش از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه اینترنتی بازداشت شده است.
این وب‌نگار در وبلاگ خود نوشته‌هایی در باره نقض حقوق بشر در ایران و انتقاد از اعدام‌های خیابانی منتشر می‌کرد، که در دوسال گذشته افزایش یافته‌اند، چرایی و محل بازداشت این دو وب‌نگار از سوی مقامات حمهوری اسلامی رسما اعلام نشده است.
جمهوری اسلامی ایران به جد اینترنت و تبادل داده‌ها را بر روی اینترنت کنترل می‌کند.
از مرداد ماه ۱۳۹۲ و آغاز دوره ریاست جمهوری محافظه‌کار میانه‌رو حسن روحانی، نزدیک به صد شهروندوب‌نگار بازداشت، شده‌اند و بسیاری از آنها به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند.
مسوولیت بیشتر این بازداشت‌ها را اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر عهده داشته است.

fazaye majazi