۱۳۹۴ تیر ۳, چهارشنبه

گزارشگران بدون مرز، سرکوب روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران توسط رژیم ایران همچنان ادامه دارد

برگزاری قاصدان آزادی: بنابر گزارش گزارشگران بدون مرز، سپاه پاسدران به شکار انسان در شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهد. در روزهای اخیر باز هم تعدادی از روزنامه نگاران و وب نگاران به شکل خودسرانه احضار و یا بازداشت شده‌اند.
گزارش‌گران بدون مرز به سخنان ۱۸ خرداد غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضایی رژیم اشاره کرد که گفت:” چند نفر از کسانی که مرتباً در شبکه‌های مجازی اقدامات ضدامنیتی و فراخوانهای غیرقانونی صادر می‌کردند، از سوی نیروهای امنیتی شناسایی و بازداشت شده‌اند“.
بر اساس آمارهای اعلام شده از مرداد ماه ۱۳۹۲ و آغاز دوره ریاست‌جمهوری آخوند روحانی نزدیک به صد وب‌نگار بازداشت، شده‌اند، و بسیاری از آنها به حبس‌های سنگین محکوم شده‌اند. مسئولیت بیشتر بازداشتها را اطلاعات، سپاه پاسداران برعهده داشته است.
در این سرکوب بی سابقه، بیش از ۳۰۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار قربانی موج‌های بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و حبس‌های سنگین زندان شدند.
دو تن از این بازداشت شدگان اخیر محمود موسوی‌فر و شایان اکبرپور هستند که در فیس بوک فعالیت داشته و دارای وبلاگ هستند. ماموران لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران در تهران این دو وب‌نگار را به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ بازداشت کردند که علت و محل بازداشت آن‌ها به خانوادهشان اعلام نشده است.
اگر برخی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی شده در سال‌های ۸۹- ۱۳۸۸ پس از سپری کردن مدت محکومیت خود از زندان آزاد شدند، بسیاری دیگر و گاه در شرایطی دوشوار و نفس‌گیر همچنان در زندان بسر می‌برند .
بسیاری از روزنامه‌نگاران پس از آزادی از زندان، حتی انها که از سوی دستگاه قضایی به « محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای» محکوم نشده‌اند، از حق کار در حرفه خود محروم هستند. بسیاری از مديران و سردبیران رسانه‌ها برای بکارگيری اين روزنامه‌نگاران تحت فشار و تهديد قرار مي گيرند. روزنامه‌نگاران مستقل همواره از سوی مسوولان حکومت آماج تهدید قرار دارند و به بهانه‌های مختلف از فعاليت و مشغول به کار شدن آنها جلوگيری می‌شود. به تازه‌گی به توصیه یکی از نزدیکان حسن روحانی تنها برای « سابقه زندان داشتن» به کار دو روزنامه‌نگاران در مؤسسه ‌رسانه‌ای پایان داده شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر