۱۳۹۴ دی ۹, چهارشنبه

ادامه بازداشت و بی‌خبری از امجد و سوسن سلیمانی

خبرگزاری هرانا – از وضعیت یک خواهر و برادر بوکانی که اوایل دی‌ماه به طور جداگانه بازداشت شدند، اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهار روز پس از بازداشت امجد سلیمانی، نقاش و طراح بوکانی، خواهرش سوسن سلیمانی نیز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
آقای امجد سلیمانی روز اول دی‌ماه در محل کارش بازداشت شد. گفته می شود که نهاد بازداشت کننده اطلاعات سپاه بوکان بوده است.
سوسن سلیمانی، مهندس پتروشیمی، پس از بازگشت از سفری به اقلیم کردستان بازداشت شده و محل کارش نیز از سوی مأمورین پلمپ شده است.
امجد سلیمانی سابقه‌ی یک بازداشت هیجده روزه در سال ۱۳۹۰ را دارد که با قرار کفالت آزاد شد.
از دلایل بازداشت و اتهامات این خواهر و برادر اطلاع دقیقی در دست نیست.
bazdasht

tisdag demohstrera 2015.12.22 Till stöd för politiska fångar avrättades inte framför ambassaden i Islamiska republiken Iran (Stockholm) Kampen mot dödsstraffet Diktator Ned med den islamiska republiken سه شنبه های اعتراضی مقابل سفارت ننگین جمهوری اسلامی ایران-ا  در حمایت از زندانیان سیاسی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران ( استکهلم ) مبارزه علیه اعدام شدند.








۱۳۹۴ دی ۸, سه‌شنبه

ضرب و شتم زندانیان امنیتی رجایی‌شهر به دستور مسئولین زندان

خبرگزاری هرانا – مسئولین زندان رجایی‌شهر با تشویق و تحریک زندانیان عادی، از آنان خواسته‌اند که با تهدید و ضرب و شتم چهار زندانی امنیتی را وادار به شکستن اعتصاب غذا کنند. ایرج حاتمی یکی از این زندانیانی است که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته مسئولین زندان رجایی‌شهر چهار زندانی امنیتی را که دست به اعتصاب غذا زده بودند، به بندهای مختلف فرستاده و از زندانیان خواسته اند که “به زور و تهدید” اعتصاب غذای آنان را بشکنند.
یکی از این زندانیان ایرج حاتمی است که پس از اعتصاب غذا به سالن ۶ فرستاده شد.
یکی از زندانیان عادی این سالن که شاهد ماجرا بوده است به گزارشگر هرانا گفت که امیریان، مدیر داخلی زندان به زندانیان دستور داده است که به زور اعتصاب غذای وی را بشکنند.
به گفته‌ی این زندانی، ایرج حاتمی به شدت از سوی زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و یکی از این زندانیان سیگارش را روی سر این زندانی خاموش کرده است.
علیرضا فراهانی، فرید آزموده و بهزاد ترحمی سه زندانی دیگری بودند که به همین شیوه به بندهای مختلف فرستاده شدند.
به گفته‌ی این زندانیان، ایرج حاتمی با سر و صورتی خونین و حال وخیم به بند بازگشته و سایر همبندیان سیاسی-امنیتی پس از این اتفاق با تحصن و اعتراض خواستار بازگشت فرید آزموده دیگر همبندیشان شدند.
فرید آزموده پس از بازگشت به همبندیانش گفته است که از سوی زندانیان عادی تهدید به قتل و ضرب و شتم، پس از ساعت خاموشی شده است.
گفته می شود که این چهار زندانی با اتهامات نظامی و امنیتی در زندان رجایی شهر نگهداری می شوند.


zendan_rajayishahr

۱۳۹۴ دی ۷, دوشنبه

بازداشت یک نوکیش مسیحی در ایام جشن های کریسمس

در حالی که سرویس های اطلاعات و امنیتی جمهوری اسلامی ، سرکوب کلیساهای خانگی (نوکیشان مسیحی) را در ایام کریسمس افزایش می دهند منابع خبری از بازداشت یک تن از نوکیشان مسیحی در شهر اصفهان خبر می دهند.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» همزمان با آغاز ایام جشن های کریسمس و سال نو مسیحی، خبرهای رسیده از شهر اصفهان حاکی است ماموران امنیتی اقدام به بازداشت یک تن از نوکیشان مسیحی نمودند.
 عصر روز چهارشنبه ۲ دی ماه ۱۳۹۴( برابر با ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ ) چهار تن از ماموران لباس شخصی طی اقدامی، نوکیش مسیحی « میثم حجتی » که در نزد برخی دوستان با نام (سروش ) شناخته می شود را در منزل پدری اش بازداشت نمودند.
این منبع آگاه به محبت نیوز گفت ؛ این افراد لباس شخصی که خود را از ماموران اداره اطلاعات اصفهان معرفی کرده اند، با نشان دادن برگه ایی  به پدر “میثم حجتی” به او گفته اندکه این برگه حکم تنفیتش و بازرسی از خانه می باشد که پس از آن ماموران وارد خانه شدند.
ماموران لباس شخصی که چهار نفر بودند در بدو ورود اقدام به بازداشت نوکیش مسیحی «میثم حجتی»  نمودند . ماموران پس از اینکه به دستان میثم دستبند زدند در همان جا و در برابر چشمان نگران پدر و مادرش چند سیلی به صورتش زدند.
ماموران اطلاعات اصفهان همچنین بطور کامل اقدام به تفتیش و بازرسی از خانه نمودند.
این منبع آگاه در ادامه افزود؛  ماموران پس از بازرسی، برخی از وسایل شخصی میثم ، اعم از تعداد چند جلد کتاب مقدس ، سرودنامه مسیحی ، برگه هایی از جزوات تعلیمی الهیات مسیحی ، و همچنین کامپیوتر و تلفن همراهش را نیز ضبط  و با خود بردند .
ماموران همچنین حتی درخت کریسمس  را که بمناسبت این ایام، زاد روز تولد عیسای مسیح، آراسته و تزئیین شده بود را نیز ضبط کردند. در حالی که در بسیاری از نقاط ایران در چنین ایامی خرید و فروش درخت کریسمس امری بسیار متداول و جا افتاده است.
لباس شخصی ها همچنین ضمن تهدید پدر و مادر میثم ، خواهان عدم خبر و اطلاع رسانی درباره این موضوع توسط آنها شدند و در پی آن اقدام به ضبط تلفن های همراه آنان نمودند.
ماموران اطلاعات همچنین  در مقابل پرسش پدر و مادر میثم که وی را به کجا خواهند برد جوابی نداده و فقط به این پاسخ اکتفا نمودند که  میثم خود با شما تماس خواهد گرفت !
علیرغم گذشت شش روز از بازداشت این نوکیش مسیحی هنوز از مکان نگهداری و سلامت «میثم حجتی» خبری تاکنون در دسترس نیست.
لازم به یاد آوری است «میثم حجتی» از جمله فعالان نوکیش مسیحی است که پیش از این نیز سابقه بازداشت و دستگیری در کارنامه خود دارد.
وی پیش از این نیز یک بار در اسفند ماه  سال ۱۳۹۰ شمسی ( برابر با فوریه  ۲۰۱۲ میلادی ) در پی رخداد موج بازداشت جمعی از مسیحیان بشارتی در اصفهان، هم زمان با دستگیری کشیش “حکمت سلیمی” بازداشت شده بود. این نوکیش مسیحی نیز مانند سایرین پس از گذراندن حدود دو ماه در بازداشت، در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ (۳۰ اپریل ۲۰۱۲ ) با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شد.
جمله نوکیشان مسیحی که در آن زمان تعداد آنان حداقل  به ۱۳ تن می رسید ، این افراد به اتهام ایمان و باورهای مسیحی ، حضور در کلیساهای خانگی ، تبلیغ و ترویج مسیحت ، نگهداری کتاب مقدس و ارتباط با سازمانهای مسیحی در خارج از کشور، بارها مورد بازجویی قرار گرفتند.
لازم به یاد آوری است که ماه دسامبر و ایام کریسمس برای مسیحیان سراسر دنیا یاد آور یک رویداد بزرگ است ، کریسمس زاد روز تولد عیسی مسیح است که همه ساله مسیحیان در سراسر دنیا خود را آماده می کنند تا این روز را در کلیساها با دیگر ایمانداران به جشن و شادی و شکرگزاری بپردازند، اما برای مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در سایه تهدیدات دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی، کریسمس وسال نو، رنگ و معنای دیگری دارد.
در طول سی سال گذشته، کلیسای فارسی زبان و مسیحیان ایران بهای سنگینی برای ایمانشان پرداخته اند. مسیحیان بشارتی در ایران همواره بطور فزاینده ای در معرض دستگیری و بازداشت های خودسرانه می باشند.
حکومت جمهوری اسلامی و سرویس های اطلاعات و امنیتی، سرکوب کلیساهای خانگی( نوکیشان مسیحی) را بویژه در این ایام (کریسمس) افزایش می دهند.

۱۳۹۴ دی ۶, یکشنبه

تعدادی از نوکیشان مسیحی در شیراز بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – منابع محلی از بازداشت دست‌کم ده تن از نوکیشان مسیحی در جریان مراسمی در یک کلیسای خانگی در شیراز خبر داده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه چهارم دی ماه ۱۳۹۴، گروهی از نوکیشان مسیحی به مناسبت مراسم “کریسمس” (زادروز عیسی مسیح) و همچنین در آستانه سال نوی میلادی گردهم آمده بودند، که با هجوم ناگهانی ماموران لباس شخصی، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
بنا بر این گزارش، محسن جوادی، الهه ایزدی، محمد گلشنی کیا، رضا محمدی، محمود صالحی، موسی ساری پور، علیرضا علی قنبری، محمدرضا سلطانیان، “برادر خلیل” و یک تن دیگر (با هویت نامعلوم)، بازداشت شده اند.
ماموران امنیتی مسلح به بیسیم و سلاح کمری بوده ونحوه برخورد و بازداشت این شهروندان، “اهانت آمیز” توصیف شده است. وسایل شخصی بازداشت‌شدگان و همچنین ادوات دریافت ماهواره آن محل نیز ضمن تخریب، ضبط شده است.
از محل نگهداری و وضعیت بازداشت شدگان تا لحظه‌ی تنظیم گزارش اطلاع دقیقی مخابره نشده است.
bazdashtblackmasihi


پرونده یک فیلمساز و دو شاعر در دادگاه تجدید نظر

خبرگزاری هرانا ـ شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر دادگاه انقلاب در روزهای گذشته احکام سنگین چند فعال فرهنگی را مورد رسیدگی قرار داده است، نتیجه دادگاه هنوز مشخص نیست، اما این فعالان گفته‌اند نسبت به روند رسیدگی مجدد به این پرونده امیدوار هستند.
به گزارش هرانا به نقل از روز، جلسه شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر، روز دوم دی‌ماه برگزار شده است.
کیوان کریمی، روز ۱۰ مهرماه سال نود و چهار به اتهام “توهین به مقدسات، تبلیغ علیه نظام و رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست‌دادن با نامحرم” از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد.
همزمان مهدی موسوی و فاطمه اختصاری به اتهامات مشابه در دادگاه به ترتیب به ۹ و ۱۱ سال و نیم زندان و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند.
فاطمه اختصاری در اینستاگرام خود با انتشار خبر برگزاری دادگاه تجدید نظر نوشته است “هنوز نتیجه اعلام نشده و باید صبر کرد و امیدوار بود. چه کنیم که غیر از این راهی نیست.”
مهدی موسوی نیز در توضیحی مشابه “با توجه به جو مثبت دادگاه نسب به دادگاه بدوی” ابراز امیدواری کرده که حکم نهایی حکمی باشد که به گفته او “همه ما دو سال است منتظر آن هستیم.”
بر اساس گزارش‌ها دادگاه کیوان کریمی همزمان با حضور قاضی بابایی و پورعرب و نمایندگاه اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و نماینده دادستان تهران برگزار شده است. کریمی در دفاع از خود برای توهین به مقدسات به دادگاه گفته است که هم فیلم وهم کلیپ مذکور در پرونده هنوز به نمایش در نیامده و هیچ گاه انتشار نیافته‌اند پس مصداقی برای توهین وجود ندارد چیزی که نمایندگان حاضر در جلسه نیز آن را تایید کرده‌اند.
برگزاری دادگاه این فعالان یک روز پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر چندین فعال سیاسی دیگر مانند مهدی رجبیان، حسین رجبیان، یوسف عمادی و آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی ایرایی صورت گرفته است.
ابراز امیدواری وکیل پرونده امیر رئیسیان به متهمان نسبت به تغییر احکام دادگاه در حالیست که اعتراضات و انتقادات جهانی نسبت به صدور این حکم همچنان ادامه دارد.
در تازه‌ترین واکنش، انجمن جهانی قلم در امریکا ، لندن و کانادا با فراخوان کمپینی در دفاع از کیوان از همه هنرمندان جهان خواسته است تا با نوشتن نامه و درخواست به مقامات ایران خواهان تغیر حکم وی در دادگاه تجدید نظر شوند. از سویی دیگر جشنواره فیلم پونتا د ویستا در اسپانیا با ساخت فیلمی به نام ” کلمه ، شلاق” با مشارکت ۲۲۳ فیلساز نامدار به شکل نمادین به حکم ۲۲۳ ضربه شلاق کریمی اعتراض کرده است. در این فیلم هر کارگردان با گفتن یک واژه انتخابی با کریمی ابراز همدردی کرده‌اند.
انجمن جهانی قلم پیشتر نیز نامه‌ای به امضای ۱۱۶ شاعر غربی به رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرده و در آن با اشاره به علاقه شخصی آیت الله خامنه ای به شعر خواهان دخالت پرونده دو شاعر ایرانی، مهدی موسوی و فاطمه اختصاری شده بودند.
همزمان با صدور احکام برای فعالان فرهنگی، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای خواهان لغو بی‌قید و شرط احکام فاطمه اختصاری، مهدی موسوی و کیوان کریمی و نیز آتنا فرقدانی شده بود.
mousavei / ekhtesari / karimi


۱۳۹۴ دی ۵, شنبه

مواد ‌مخدر دومین عامل مرگ در ایران

خبرگزاری هرانا ـ قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر اعلام کرد که مواد‌مخدر نخستین آسیب کشور و دومین عامل مرگ‌ومیر در ایران است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از خانه ملت، این خلاصه همه حرف‌های مهمی بود که قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر عصر پنجشنبه گذشته در آسیب شناسی مواد‌مخدر مطرح کرد، هرچند “علیرضا جزینی” جزئیات این آمار را اعلام نکرد اما با تأکید بر اینکه اساسا مرجع اصلی اعلام آمار مصرف مواد‌مخدر ستاد کل مبارزه با مواد ‌مخدر است، ضمن غیرقابل استناد دانستن آمار اعلامی از سوی وزارت علوم درباره اعتیاد دانشجویان، گفت: “۶.۲ درصد دانشجویان کشور معتاد هستند و مخدر گل بیشترین ماده مصرفی دانشجویان است”.
افزایش مصرف مواد‌مخدر محرک در میان دانشجویان به‌دلیل باورهای غلط در مصرف مخدرهاست.
توصیه‌های اشتباه مبنی بر اینکه این مواد اعتیادآور نیست سبب افزایش مصرف شده اما مقدمه اعتیاد روانی به مصرف مواد محرک و روانگردان‌هاست، او بعد هم اینطور از کوتاهی وزارتخانه‌های بهداشت و علوم در این زمینه گلایه کرد: “ستاد استراتژی پیشگیرانه را دنبال می‌کند لذا وظایفی را برای وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان که مرتبط با دانشجویان هستند، مقرر کرده و ما از این اقدامات رضایت کامل نداریم.”
جزینی اعتماد به نفس پایین، کاهش ارتباط بین فرزندان با والدین و پرکردن خلأ ناشی از آن با دوستان، کاهش میزان اعتقاد به باورهای دینی، فشار دوستان برای مصرف و ناآگاهی از عواقب مصرف را از دلایل گرایش به مواد‌مخدر اعلام کرد و گفت: “باورهای غلط سبب افزایش ورود زنان به چرخه اعتیاد شده است. در چند سال گذشته ۵درصد از مصرف‌کنندگان را زنان تشکیل می‌دادند که امروز این رقم به‌واسطه استفاده از قرص‌های لاغری و برخی قرص‌های حاوی آمفتامین به ۰۱درصد رسیده است.”
شش میلیون ایرانی در مجموع و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر پدیده اعتیاد هستند.
نود و دو درصد از نگرانی مردم مربوط به مواد‌مخدر است و سایر آسیب‌ها مانند بیکاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
هفت هزار تن مواد‌مخدر به‌طور سالانه در افغانستان تولید می‌شود که ۵۱هزار تن آن دپو شده و ۰۳درصد آنها هم وارد ایران می‌شود.
کشته‌های اعتیاد و تصادف
در نیمه نخست سال‌جاری ۱۴۷۰نفر بر اثر سوءمصرف مواد‌مخدر جان خود را از دست دادند.
فقط در شهریور امسال ۲۷۹ نفر بر اثر اعتیاد در کشور جان باخته‌اند، البته این آمار مربوط به مرگ مستقیم به‌دلیل اعتیاد است و مربوط به سوءمصرف مواد می‌شود و این جزئیات آمار مرگ‌های غیرمستقیم را نشان نمی‌دهد.
این در حالی است که در نیمه اول سال۹۴، نزدیک به ۹هزار نفر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند.

etiyad


سه زندانی در خرم‌آباد اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – سه زندانی محکوم به اعدام در زندان پارسیلون خرم‌آباد به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم اعدام سه زندانی به نام‌های بهروز امیری، رحمان کاظم‌ زاده و علی حسن‌ وند، سحرگاه امروز شنبه پنجم دی‌ماه در زندان پارسیلون خرم‌آباد اجرا شد.
هر سه زندانی با جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده‌بودند و روز جمعه به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.
بهروز امیری فرزند رحیم‌خان متأهل و پدر سه فرزند، بیش از ۵ سال در زندان به سر برده است.
گفتنی است مسئولین و ارگان‌های قضایی درباره پرونده و روند صدور حکم و اجرای حکم اعدام این محکومین تا کنون هیچ اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.
^832AFB3D277E530E224A1BF115446DDF4D2538CE2199442775^pimgpsh_thumbnail_win_distr


۱۳۹۴ دی ۴, جمعه

اقلیت‌های دینی ایرانی سهمی در مجلس خبرگان رهبری ندارند

ثبت نام از داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی به پایان رسید که کسی از اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته شده در ایران برای نامزدی در انتخابات این مجلس ثبت نام نکرده است.

به گزارش «محبت نیوز» بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی “ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند”.
کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال ایران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که در ۴ دوره گذشته مجلس خبرگان رهبری، هیچ نماینده‌ای از اقلیت‌های دینی حضور نداشته است.
در مجلس خبرگان قانون اساسی که پس از انقلاب ایران برای تدوین قانون اساسی تشکیل شد، اقلیت‌های دینی ارامنی، کلیمی و زرتشتی ۴ نماینده داشتند.
به گفته بی بی سی،  عزیز دانش راد نماینده کلیمیان، رستم شهزادی نماینده زرتشتیان، هرایر خالاتیان و سرگن بین اوشانا کوگ تپه نمایندگان ارامنه در مجلس خبرگان قانون اساسی بودند. هیچ یک از این ۴ نفر در حال حاضر در قید حیات نیستند. اما تأثیر حضور آنها در تدوین قانون اساسی را می‌توان در اصل ۶۴ قانون اساسی مشاهده کرد. بر اساس این اصل اقلیت‌های دینی ۵ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند: “زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعن یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می‌کنند”.
اما چرا در مجلس خبرگان رهبری که وظیفه تعیین و رهبر و نظارت بر عملکرد او را بر عهده دارد هیچ یک از اقلیت‌های دینی حضور ندارند؟
کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که حتی در مجلس بعد از انقلاب مشروطه هم اقلیت‌های دینی، نماینده داشته‌اند هرچند که “به صورت مستقیم نبوده و نمایندگی‌شان را به مجتهدین شیعه داده بودند. مثلن نمایندگی کلیمیان با آیت‌الله بهبهانی و نمایندگی ارامنه با آیت‌الله طباطبایی بوده است”.
آقای خانلری می‌گوید: “در مجلس خبرگانی که قانون اساسی می‌نوشت نماینده داشتیم ولی برای مجلس خبرگان، من فکر می‌کنم چون مسئله برمی‌گردد به تعیین رهبری، آن طور که در قانون آمده مجتهدین باید جمع شوند. رهبر علاوه بر رهبری انقلاب یک موضوع کاملن مذهبی است و فکر می‌کنم برای تعیین یا تصمیم‌گیری درباره مسائل رهبری، مجتهدین مذهب شیعه باید جمع شوند”.
بر اساس اصول ١٠٧ و ١٠٨ قانون اساسی ایران، “اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی” شرایطی است که نامزدهای مجلس خبرگان باید داشته باشند.
یوناتن بت کلیا، نماینده اقلیت دینی آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: “افرادی که برای مجلس خبرگان انتخاب می‌شوند، اکثرن افرادی آگاه به فقه اسلامی هستند و ما نداریم افرادی را که در فقه اسلامی بتوانند صحبت‌هایی داشته باشند”.
او می‌گوید: “[بحث مجلس خبرگان] بحث رهبری است و بحثی [از حضور اقلیت‌های دینی] به آن صورت در قانون اساسی نبوده و چیزی هم پیش‌بینی نشده. حالا شاید در آینده صحبت‌هایی بشود و تغییری حاصل شود”.
آمار دقیقی از جمعیت اقلیت‌های دینی در ایران وجود ندارد، اما این جمعیت هر میزان که باشد هیچ نقشی در تعیین رهبر جمهوری اسلامی که وظیفه اعضای مجلس خبرگان رهبری است ندارد.
هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مجلس خبرگان رهبری می‌گوید که اگر از اقلیت‌های دینی هم در خبرگان وجود داشته باشند، اشکالی ندارد، اما به شرطی که فقاهت را بشناسند و فقیه باشند: “مجلس خبرگان کارهای اجرایی و نظارتی خاصی ندارد. وظیفه مجلس خبرگان، شناختن رهبر و معرفی او است، همین اندازه. رهبری هم چون شرطش فقاهت است و تخصصی است باید کسانی باشند که فقه شناس باشند، یعنی موضوع خبرگان فقیه شناسی است و معرفی فقیه که غیر فقها نمی‌شناسند. از هر دینی هم باشد فقاهت را بشناسد و بتواند فقیه را بشناسد اشکالی ندارد تبعیض و تفاوتی نیست. یک زرتشتی یا یک اقلیت دینی دیگر اگر رفته تخصص فقه خوانده اشکالی ندارد، فقیه شده و می‌رود شورای نگهبان امتحان می‌دهد قبول شود اشکالی ندارد. اما اگر فقیه نباشد نمی‌شود”.


۱۳۹۴ دی ۳, پنجشنبه

فرج کمیجانی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا ـ فرج کمیجانی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و مسئول منطقه مرکزی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کلمه، فرج کمیجانی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و مسوول منطقه مرکزی ۱ “استان های مرکزی، قم و زنجان” شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بازداشت شد.
ساعت ۸ صبح امروز ماموران پلیس امنیت با حکم بازپرس شعبه ۲ بازپرسی دادسرای قاضی مقدس به دفتر “فرج کمیجانی” در مجتمع فنی رسالت مراجعه کردند و پس از بازرسی، او را با خود بردند.
ماموران آقای “کمیجانی” را به منزل برده و آنجا را هم بازرسی کردند، از منزل و محل کار فرج کمیجانی دو کیس و تعدادی سر رسید جمع آوری شده است.

faraj komeyjani

۱۳۹۴ دی ۲, چهارشنبه

دو زندانی در قزل‌حصار اعدام شدند

خبرگزاری هرانا ـ  دو محکوم به اعدام، سحرگاه امروز در زندان قزل‌حصار کرج به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،صبح امروز چهارشنبه دوم دی‌ماه، دو زندانی که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان قزلحصار کرج به دار آویخته شدند.
هویت متهمان بهمن خرم، ۳۰ساله و مهرداد، ۲۸ساله عنوان شده است.
مسئولین و ارگان های رسمی قوه قضائیه تا کنون درباره اعدام این زندانیان اطلاع رسانی نکرده اند.


edam ghezelhesar

یک شهروند بهائی در سنندج بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – پروانه رحمانی، شهروند بهائی اهل سنندج بیست‌ونهم آذرماه سال جاری توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پروانه رحمانی، شهروند بهائی اهل سنندج و همسر ذبیح الله رئوفی، شهروند دیگر بهائی که پیشتر توسط اطلاعات سنندج بازداشت و آزاد شده بود، در روز ۲۹ آذر ماه سال جاری در این شهر و توسط نیروهای وزارت اطلاعات، پس از تفتیش منزل با قرار بازداشت موقت یک ماهه بازداشت شده است.
همسر پروانه رحمانی، ذبیح الله رئوفی نیز در روز ۱۷ شهریور ماه سال جاری در سنندج بازداشت و در بیست و سوم همین ماه با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی نیز توسط اطلاعات شهر سنندج بازداشت شده بود.
لازم به ذکر است که ذبیح الله رئوفی در روز ۲۳ آذر ماه سال جاری به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده و منتظر صدور حکم از این مرجع قضایی و امنیتی است.
ذبیح الله رئوفی، شهروند بهائی اهل سنندج پیشتر و در سال ۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس در شهرستان تویسرکان تبدیل شد و آقای رئوفی دوران این حبس را در آن شهرستان گذراند.
zabihoolah raoufi


۱۳۹۴ دی ۱, سه‌شنبه

حسین علیزاده: اگر انتقاد کنم جایم گوشه زندان است

خبرگزاری هرانا ـ حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار ایرانی در یک نشست خبری گفت که مسئولان به راحتی به موسیقی توهین می‌کنند در حالی که اگر هنرمندی مانند او از مسئولان انتقاد کند، جایش گوشه زندان است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از زمانه، حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار ایرانی همراه با محمد معتمدی، خواننده و گروه هم‌نوایان کنسرت تازه‌ای در تالار وحدت اجرا می‌کند. در نشست خبری این کنسرت علیزاده از وابستگی خانه موسیقی به وزارت ارشاد اسلامی و لغو کنسرت‌ها در ایران انتقاد کرد. او گفت که مسئولان به راحتی به موسیقی توهین می‌کنند در حالی که اگر هنرمندی مانند او از مسئولان انتقاد کند، جایش گوشه زندان است.
پیش از این کنسرت حسین علیزاده و علیرضا قربانی به دلیل نامعلومی لغو شده بود. حسین علیزاده آهنگساز برجسته ایرانی در این نشست خبری اعلام کرد که لغو کنسرت‌های موسیقی در ایران به خواست برخی اشخاص و به طور غیر قانونی لغو می‌شود، چنانکه در ایران معمولاً شش ماه از سال کنسرتی برگزار نمی‌شود.
او گفت: “هیچ جای دنیا در هیچ دولتی حتی دولت‌هایی که ما از نظر سیاسی آن‌ها را مردود می‌دانیم با موسیقی چنین رفتاری نمی‌کنند. من به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهم کسی هویت مرا از من بگیرد و الان که این حرف‌ها را می‌زنم به هیچ وجه عصبانی نیستم بلکه خوشحالم که توانستم با این گروه ‌هنرمندان در کشور خودم کار کنم.”
در کنسرت تازه علیزاده در تالار وحدت قطعاتی بر اساس اشعار سیروس جمالی به شکل بحر طویل و در قالب طنز اجرا می‌شود. علیزاده به اهمیت طنز اشاره کرد و گفت: “مردم وقتی نمی‌خواهند جملات سیاسی بگویند و گرفتار شوند به زبان طنز حرف می‌زنند هرچند این روز‌ها ممکن است با همین شوخی‌ها هم سر اشخاص بلا بیاورند. جرأت جسارت قالب طنز خیلی بیشتر از قالب جدی است و گاهی پرمحتوا‌تر می‌شود و همین مسئله باعث شده تا در اجرای جدیدمان به بحر طویل بپردازیم.”
علیزاده، دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی ایران است. او اما در این نشست خبری اعلام کرد که مدت‌هاست که به خاطر دخالت دولت در خانه موسیقی در این نهاد صنفی فعالیت نمی‌کند. او در این‌باره گفت: “وقتی خانه موسیقی قرار است مستقل باشد، مسئولانش نمی‌توانند در شورای ممیزی ارشاد باشند. کلید آقای روحانی هم نتوانست مشکل موسیقی را حل کند. اما ما هیچ وقت از دولت نه انتظاری داشته و نه داریم. ملت واژه بزرگی است و باید به آن احترام گذاشت. دولت لازم نیست کاری برای ما کند.”
حسین علیزاده، آذر ۹۳ از پذیرش نشان “شوالیه هنر و ادبیات فرانسه” خودداری کرده بود. او در نامه سرگشاده‌ای که در خبرگزاری‌های داخلی هم بازتاب گسترده‌ای داشت، از مسئولان کشور فرانسه و سفارت این کشور در ایران قدردانی کرده و نوشته بود: “به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده و تا آخر عمر به آن پیشوند و یا پسوندی اضافه نمی‌کنم.
ossein alizaddeh


اعتراض جمعی از اهل قلم به بازداشت نویسندگان

خبرگزاری هرانا ـ جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اهالی قلم، با اشاره به موج جدید بازداشت نویسندگان و شاعران در ایران، در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به بازداشت‌ها، لغو احکام صادرشده برای نویسندگان و آزادی فوری بازداشت‌شدگان شده‌اند.
متن کامل بیانیه و فهرست امضاکنندگان آن به شرح زیر است:
«سکوت هرگز به رهایی کمک نخواهد کرد»
نویسندگان، شاعران و اهالی قلم در ایران، این روزها با موج بازداشت و تحمیل کیفرهای سنگین روبه‌رو شده‌اند. انتقال به مکان نامعلوم، بازداشت به دلایل نامشخص و توسط افراد ناشناس به همراه محکومیت‌های سنگین بار دیگر خودی نشان می‌دهند و شناسه‌های استبداد را یادآوری می‌کنند. آن‌هم در زمانه‌ای که دولت، شعار تدبیر و امید سر می‌دهد و برای گشودن قفل مشکلات، از کلید گفته است.
طی روزهای گذشته مأموران امنیتی در گرگان به خانه دو نویسنده به نام‌های روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا مراجعه و آن‌ها را بازداشت کردند. دو روز بعد به منزل محمدرضا حاج رستم‌بیگلو در کرج رفتند و او را با خود بردند و پس از چند روز به قید وثیقه آزاد کردند. در طول ماه گذشته، یغما گلرویی – ترانه‌سرا نیز بازداشت و چند روزی را در مکانی نامعلوم به‌سر برد و در نهایت به قید وثیقه آزاد شد. پیش از این رویدادها مهدی موسوی، فاطمه اختصاری و کیوان کریمی نیز توسط دادگاه انقلاب، به حبس‌های طولانی مدت ۹ و ۱۱ و نیم ساله به همراه ۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند. مهدی و حسین رجبیان، دو نویسنده دیگر نیز به تازگی با حکم شش سال زندان مواجه شدند.
در حوزه‌های دیگر مربوط به آزادی بیان و آزادی‌های اجتماعی هم وضع بهتری وجود ندارد. آمارهای گوناگونی نشان می‌دهند که سکوت دولت، سرگرم بودن آن به توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها در حالی که وعده‌های دیگرش را فراموش کرده منجر به گسترش بیش از پیش استبداد شده است. ادامه سکوت دولت و ادامه بازداشت‌ها ممکن است وضع را از این هم بدتر کند.
خواسته جمعی ما از همکاران دیگر، رسانه‌ها، نهادهای بین‌المللی و روشنفکران این است که نسبت به نقض آزادی بیان و گسترش استبداد در ایران هوشیار بوده و اقدامات لازم را انجام دهند چرا که سکوت هرگز به رهایی کمک نخواهد کرد.
حسن روحانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری: «ما می‌خواهیم همه مسئولان امنیتی بیدار و هوشیار باشند. برخورد تند راه حل نیست. ما بیاییم واقعیت‌ها را باز کنیم. اگر شعار تند داده‌اند، قتل که نکرده‌اند برای شعار‌های تند تذکر می‌دهند، روانه زندان که نمی‌کنند. پرونده‌سازی‌ها را باید کنار بگذاریم.»
ما به عنوان جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اهالی قلم این سخنان رییس جمهور ایران را یادآوری کرده و خواهان پایان دادن به بازداشت‌ها، لغو احکام صادره برای نویسندگان و آزادی فوری بازداشت‌شدگان هستیم. دولت تدبیر و امید نیز باید با ورود و پایان‌دادن به این وضع تأسف‌بار نشان دهد که وعده‌های انتخاباتی را فراموش نکرده و از ابتدا مردم را فریب نداده است.
ﻋﻠﯽ ﺍﺷﺮﻑ ﺩﺭﻭﯾﺸﯿﺎﻥ – مهرانگیز کار – محسن حکیمی – بنفشه حجازی – فرامرز سدهی – عباس شکری – حسن صفدری – علی عبداللهی – محبوبه عباسقلی‌زاده – امید حبیبی‌نیا – نرگس توسلیان – امید شمس – نعیمه دوستدار – شبنم آذر – شیما کلباسی – بهرنگ زندی – شادیار عمرانی – پیام فتوحیه‌پور – فرهاد حیدری گوران – ناما جعفری – سهراب رحیمی – رویا تفتی – شاهد علوی – کبوتر ارشدی – نسیم روشنایی – آتفه چهارمحالیان – لیلا سامانی – فیض شریفی – ﻣﺤﻤﺪ ﺗﻨﮕﺴﺘﺎﻧﯽ – هوشیار انصاری‌فر – سولماز نراقی – آرام روانشاد – الهه رهرونیا – سیمین روزگرد – رضا حیرانی – علیرضا بهنام – شیوا شکوری – ﻣﺎﻫﺮﺥ ﻏﻼﻣﺤﺴﯿﻦ ﭘﻮﺭ – علی اسداللهی – امین قضایی – حسین مکی زاده تفتی – نیما صفار – امید کشتکار – علیرضا عباسی – وحید آقاجانی – افسانه شفیعی – هومن عزیزی – ﻣﺤﻤﺪ ﺁﺷﻮﺭ – آزاده سلیمانی – اعظم بهرامی -رضا شنطیا – افروز کاظم‌زاده – میترا سرانی‌اصل – ﺍﻭﺧﺘﺎﯼ ﺣﺴﯿﻨﯽ – حمید اسلامی – سعید محمدحسنی  – فرناز جعفرزادگان – سعید غلامحسین پور – بهرنگ قاسمی – هادی کیکاووسی – سحر بیانی – کتایون ریزخراتی – فرهاد اکبرزاده – آزاده بشارتی -سارا خلیلی جهرمی – ایوب صادقیانی – وحیده سیستانی – حبیب محمدزاده – رضا شبانکاره – سمیرانیک نوروزی – سعید آرمات – سوسن محمدی غیاثوند – مسعود چم‌آسمانی – ناهید عرجونی – احسام سلطانی –  فرید قدمی – کیانا برومند – باران حجتی – سهند آدم عارف – زبیده حسینی – سعیده کشاورزی –  منیژه گازرانی – سهند آقایی – مرضیه شاه‌بزاز – مهدی وزیربانی – افسانه برزویی – سیامک میرزاده – سهیل نصرتی – لیلا فلاحی سرابی – محبوبه افشاری – محسن توحیدیان -محسن صلاحی راد – فرید مسجدی -محمدذوالفقاری – کبرا فدوی – شقایق احمدی -شهاب الدین قناطیر -صادق محمدیان روشن – مهدی قلایی – یاسمین حشدری – حامد مصطفوی – حسین عبدالوند – سارا سعیدی – مرتضی نوروزی – علیرضا نوری – علی شام روشن – سحر حجتی – سپیده مجیدی – علی کاکاوند – ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺭﻧﺞ ﺍﻧﺪﯾﺶ – امین مرادی – محمدعلی حسنلو – سارا علیزاده – مرتضی حسینی – مسعود شهریاری – فرانک جواهری کوپائی – سید محسن حسینی – محمد نعامی‌پوران – میلاد کامیابیان -نگین فرهود -ﻓﺮﺷﺎﺩ ﻗﺮﺑﺎﻧﭙﻮﺭ – لیلا برزگر – محمد گنابادی – شوکا حسینی – کیمیا علیزاده حصاری – ربابه صالحی هیکویی – روح الله صحرایی – نسترن رادمنش – روزبه رجبی – ستاره حجتی – جواد قاسمی – پویا عزیزی
gilasiyan & sourosh niya


۱۳۹۴ آذر ۳۰, دوشنبه

بیش از یک ماه بازداشت؛ نوید اقدسی ممنوع الملاقات است

خبرگزاری هرانا – با وجود صدور نامه ای مبنی بر اجازه ملاقات، مسئولین دادستانی از ملاقات خانواده نوید اقدسی با این شهروند بهایی ممانعت کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۲۴ آبان ماه سال جاری مامورین اطلاعات ایران تعداد ۱۶ نفر از بهاییان ایران در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان بازداشت، و تعداد ۱۵ مغازه در چند شهر دیگر ایران را پلمپ کردند.
در میان افراد دستگیر شده نام نوید اقدسی به چشم می خورد که در همان روز توسط مامورین اطلاعات بازداشت و به اوین منتقل شد. او چندین ساعت بعداز دستگیری با منزل تماس گرفته، سلامت خود را اعلام کرده و اطلاع داده که برای پیگیری وضعیت او به شعبه سه دادسرای قدس مراجعه کنند.
بعداز بازداشت نوید خانواده وی بارها برای مشخص شدن وضعیت وی به دادسرای قدس مراجعه کرده اند و درخواست های متعدد برای ملاقات با فرزندشان و رئیس شعبه داده اند که جواب مسئولین به ایشان، مراجعه کردن در چند روز یا هفته بعد بوده است و بعداز رجوع مجدد نیز همان پاسخ ها را دریافت کرده اند.
او بعداز گذشت بیش از دو هفته با منزل تماس تلفنی داشته و طبق گفته ی خانواده ایشان در این مکالمه کوتاه از وضعیت روحی مناسبی برخوردار نبوده و این امر موجب نگرانی آنها شده است.
بعداز این تماس تلفنی مراجعه خانواده به دادسرا و درخواست های کتبی ادامه پیدا کرد و در هفته اخیر نامه ای مبنی بر ملاقات افراد خانواده نوید اقدسی از سوی مسئولین دادسرای قدس به آنها داده و قرار گردید که در انتهای هفته برای ملاقات نوید در شعبه سه دادسرای قدس حاضر گردند.
در روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه خانواده نوید برای دیدارش در محل دادسرای حاضر شدند، و با ارائه نامه ملاقات به مسئولین با عملکرد خشن و تند آنها که او ممنوع الملاقات می باشد روبرو شدند و حتی به آنها گفته شده که ممنوع المکالمه نیز می باشد.
گفته می شود که چهار بازداشت شده بهایی دیگر اخیراً با خانواده خود تماس تلفنی داشته اند.
navid aghdasi

روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

خبرگزاری هرانا – روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا، زوج نویسنده‌ای که هفته‌ی گذشته بازداشت شده‌اند، در بازداشت اطلاعات سپاه به سر می‌برند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزبه گیلاسیان و الهه سروش‌نیا، که ۲۳ آذرماه در گرگان و در منزل مسکونی‌شان بازداشت شدند، طی تنها تماس تلفنی که تاکنون با بستگان خود داشتند، خبر دادند که در بازداشت اطلاعات سپاه هستند.
از اتهامات انتسابی این دو نویسنده‌ی چپگرا کماکان اطلاعی در دست نیست.
الهه سروش‌نیا، دانش آموخته‌ی دانشگاه تبریز و دانشگاه علم و صنعت تهران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
روزبه گیلاسیان نیز، فارغ التحصیل رشته‌ی عمران از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مقطع کارشناسی و رشته‌ی فلسفه‌ی علم در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی ارشد است.
وی نویسنده‌ی کتاب‌های متعددی از جمله “فلسفه در خیابان”، “انسان ماه بهمن”، “فال‌های عاشقانه”، “جزوه‌ی انقلاب”، “فیلسوف کوچولو” و “اکنون دانشگاه” است. گفتنی است که اغلب کتاب‌های وی از جمله انسان ماه بهمن(جستاری در سیاست‌های تربیتی از انقلاب ۵۷ تا امروزه) که در آن به تحلیل تحول سیاست‌های کنترلی زندان‌ها و دانشگاه‌ها روی زندانیان و دانشجویان پرداخته است، موفق به کسب مجوز چاپ از سوی وزارت ارشاد نشده و به صورت مستقل و اینترنتی انتشار یافته‌اند.
کانون نویسندگان ایران نیز، طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای به بازداشت این دو نویسنده اشاره و اعتراض کرده است.
gilasian sorush nia


۱۳۹۴ آذر ۲۹, یکشنبه

دادگاه تجدید نظر چهار فعال مدنی سه شنبه برگزار خواهد شد

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدید نظر فعالین مدنی آرش صادقی، گلرخ ابراهیمی، نوید کامران و بهنام موسیوند روز سه شنبه اول دیماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، با حضور این فعالین و به ریاست قاضی پورعرب برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،در حالی که دادگاه بدوی این فعالین بدون وکیل برگزار شد، آقای رئیسیان وکیل پرونده اجازه یافته است که در مرحله تجدید نظر فقط گردش کار نهایی کارشناس پرونده را مطالعه کند.
کارشناس پرونده اصطلاحی است که قضات برای نامیدن بازجویان وزارت اطلاعات و یا سپاه از آن استفاده می کنند.
این فعالین مدنی در مرحله بدوی، از سوی شعبه ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، جمعا به ۲۴ سال حبس محکوم شده بودند. آرش صادقی به خبرنگار هرانا گفته بود که طی حکمی که ۳۱ مرداد ماه ابلاغ شدا است، وی به پانزده سال حبس محکوم شده و همسرش گلرخ ابراهیمی به شش سال حبس و نوید کامران و بهنام موسیوند نیز هر کدام به ۱۸ ماه حبس محکوم شده اند.
آقای صادقی گفته بود که دادگاه وی در مرحله بدوی بدون حضور وکیل و دادگاه همسرش گلرخ ابراهیمی، غیابا و در شرایطی برگزار شده است که وی در بیمارستان بستری بوده است.
بنا به همین گزارش و در ارتباط با دادگاه بدوی آرش صادقی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، گفته شده که صلواتی رئیس این شعبه اجازه پرونده خوانی به وکیل آقای صادقی یعنی امیر رئیسیان را نداده و رئیسیان نیز با این استدلال که حضور وی در روز دادگاه صادقی، تائیدی بر برگزاری دادگاه این فعال مدنی با وکیل است، از شرکت در دادگاه وی خودداری میکند.
گزارش رسیده به خبرگزاری هرانا در ادامه می افزاید که صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به آرش صادقی پیشنهاد کرده که از بین وکلای تسخیری یک وکیل را برای خود برگزیند که صادقی با اشاره به حق قانونی خود برای انتخاب وکیل از این کار استنکاف کرده است.
همچنین دادگاه گلرخ ابراهیمی، همسر آرش صادقی نیز به دلیل ابتلای خانم ابراهیمی به تومور شکمی، با وجود ارائه مدارک، عدم توانایی راه رفتن خانم ابراهیمی در آن زمان و وجود تست بیهوشی ایشان و همچنین بستری بودن خانم ابراهیمی بدون حضور متهمه برگزار شده و صلواتی با این استدلال که عدم حضور خانم ابراهیمی برای وقت کشی است، به دلایل ارائه شده توجه نکرده و بدون تعویق، دادگاه را برگزار کرده و غیابا حکم را صادر کرده است.
روز شنبه سی و یک مرداد حکم بدوی چهار تن از فعالین مدنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به آنان ابلاغ شد، آرش صادقی به خبرنگار هرانا گفته که وی طی این حکم به پانزده سال حبس محکوم شده و همچنین بنا بر این حکم گلرخ ابراهیمی به شش سال حبس و نوید کامران و بهنام موسیوند نیز هر کدام به ۱۸ ماه حبس محکوم شدند.
آرش صادقی پیشتر در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر هرانا گفته بود: “تقریبا برای همه اتهامات اشد مجازات صادر شده است، هفت سال و نیم برای اجتماع و تبانی علیه نظام، ۳ سال برای اتهام توهین به بنیانگذار انقلاب، ۳ سال برای تشکیل گروه و ۱۸ ماه برای اتهام تبلیغ علیه نظام، در مجموع ۱۵ سال حبس که قرار است در مرحله تجدید نظر ماده ۱۳۴ اعمال شود.”
این در حالی است که اشد مجازات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی در قانون مجازات اسلامی پنج سال و اشد مجازات تبلیغ علیه نظام نیز یک سال است و به نظر می رسد قضات با محاسبه و اعمال سلیقه ای ماده ۱۳۴ اقدام به صدور حکم می کنند.
به گفته آرش صادقی محمل ورود همه اتهامات فعالیت های مسالمت آمیز نظیر دیدار با خانواده های زندانیان، شرکت در تجمعات مسالمت آمیز و مصاحبه های وی بوده است.
آرش صادقى، گلرخ ابراهیمی، نوید کامران و بهنام موسیوند آخرین بار پانزدهم شهریورماه سال ۱۳۹۳ در محل کار بازداشت و پس از مدتی با تبدیل قرار بازداشت تا صدور و قطعی شدن حکم آزاد شدند.

faaline madani arash golrokh navid behnam


۱۳۹۴ آذر ۲۸, شنبه

دو زندانی در زاهدان اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – دو زندانی محکوم به اعدام، صبح امروز در زندان زاهدان به دار آویخته شدند. اتهام یکی از زندانیان “محاربه” عنوان شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز شنبه بیست و هشتم آذرماه، حکم اعدام دو زندانی در زندان زاهدان اجرا شد.
یکی از این دو زندانی “غنی ریگی” فرزند ابراهیم و حدودا ۲۵ ساله بود که گفته می شود به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه های مسلح به اعدام محکوم شده بود.
به گفته یکی از نزدیکان، غنی ریگی حدودا پنج سال قبل بازداشت شده و حکم اعدام وی یک بار در دیوان عالی کشور نقض شده بود.
از هویت و اتهامات دیگر زندانی اعدام شده تا کنون اطلاعی به دست نیامده است.
این دو زندانی روز پنج شنبه بیست و ششم آذرماه جهت اجرای حکم به سلول های انفرادی زندان زاهدان منتقل شده بودند.
مسئولین و ارگان های قضایی هنوز درباره اعدام این افراد و پرونده های آنان اطلاع رسانی نکرده اند.




edam zendan zahedan

۱۳۹۴ آذر ۲۷, جمعه

بی خبری مطلق از زندانی سیاسی میثاق یزدان نژاد

خبرگزاری قاصدان آزادی: به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، با وجود گذشت حدود دو ماه از انتقال میثاق یزدان نژاد، زندانی سیاسی به بند دو الف، بازداشتگاه ویزه سپاه پاسداران مستقر در زندان اوین، از این زندانی سیاسی هیچ خبری در دست نیست و هیچ تماس و یا امکان ملاقاتی برای ارتباط با وی میسر نشده است.
میثاق یزدان نژاد، زندانی سیاسی که از روز چهارم آبان ماه از زندان گوهردشت کرج خارج گردیده در بند دو الف، بازداشتگاه ویژه اطلاعات سپاه در زندان اوین در وضعیت انفرادی محبوس است.
گفته شده است که پرونده این زندانی به شعبه یک بازپرسی اوین ارجاع داده شده است ولی از اتهامات وی اطلاع دقیقی در دست نیست.
پیشتر اعلام شده بود که زندانی سیاسی، میثاق یزدان نژاد جهت درمان به بیمارستان اعزام شده است.
گفتنی است که در نهمین سال زندان میثاق یزدان نژاد، حکم ۱۳ سال حبس این زندانی سیاسی پس از اعاده دادرسی توسط شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور نقض شده و قرار است شعبه هم عرض مجددا به پرونده این زندانی سیاسی رسیدگی کند.
میثاق یزدان‌نژاد، دانشجوی رشتۀ مترجمی پیام نور، در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۱۳۸۶ توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و توسط دژخیم شعبه ۱۵ بیدادگاه رژیم در تهران و همچنین بیدادگاه رژیم در شهرری و پس از تبدیل حکم در شعبه ۳۶ تجدیدنظر، جمعا به ۱۳ سال زندان به دلیل شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی و ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق محکوم شد، این زندانی پیش از انتقال در حال سپری کردن نهمین سال حبس خود در زندان گوهردشت بود.



محکومیت رژیم ایران با صدور قطعنامه حقوق بشری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

خبرگزاری قاصدان آزادی: مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب شصت و دومین قطعنامه با رأی مثبت 81 کشور، نقض حقوق بشر در ایران را به شدت محکوم کرد.
این قطعنامه‌ روز پنج‌شنبه از سوی اکثریت ۱۹۳ دولت عضو این مجمع به تصویب رسید. پس از توافق هسته‌ای رژیم ایران و نوشیدن جام زهر در ژوئیه گذشته، این اولین بار است که قطعنامه‌ای علیه نقض حقوق بشر در ایران در سازمان ملل متحد به تصویب می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نیویورک، در متن قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران که توسط کانادا پیشنهاد شده، نسبت به اجرای مجازات اعدام در ایران، به شدت ابراز نگرانی شده است. از ابتدای سال میلادی تاکنون، 800 نفر در ایران اعدام شده‌اند.
مجمع عمومی ملل‌متحد ,در این قطعنامه به رژیم آخوندی «برای لغو مجازات مرگ، در قانون و در عمل» فراخوان داد و از موج اعدامها به‌ویژه اعدام نوجوانان در ایران ابراز نگرانی کرد.
همچنین, مجمع عمومی ملل‌متحد از رژیم ایران خواست «به تمامی اشکال تبعیض و دیگر موارد نقض حقوق‌بشر علیه زنان و دختران» پایان دهد و از خشونت و بدرفتاری علیه پیروان مذاهب مختلف در ایران نیز پرهیز کن

۱۳۹۴ آذر ۲۶, پنجشنبه

حدود دو ماه بی خبری از میثاق یزدان نژاد

خبرگزاری هرانا – حدود دوماه از انتقال میثاق یزدان نژاد، زندانی سیاسی به بند دو الف، بازداشتگاه ویژه سپاه پاسداران مستقر در زندان اوین می گذرد و با عدم تماس و ملاقات در تمام این مدت، از وی هیچ خبری در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با وجود گذشت حدود دو ماه از انتقال میثاق یزدان نژاد، زندانی سیاسی به بند دو الف، بازداشتگاه ویزه سپاه پاسداران مستقر در زندان اوین، از این زندانی سیاسی هیچ خبری در دست نیست و هیچ تماس و یا امکان ملاقاتی برای ارتباط با وی میسر نشده است.
میثاق یزدان نژاد، زندانی سیاسی که از روز چهارم آبان ماه از زندان رجائی شهر خارج گردیده در بند دو الف، بازداشتگاه ویژه اطلاعات سپاه در زندان اوین در وضعیت انفرادی محبوس است.
گفته شده است که پرونده این زندانی به شعبه یک بازپرسی اوین ارجاع داده شده است ولی از اتهامات وی اطلاع دقیقی در دست نیست.
پیشتر اعلام شده بود که زندانی سیاسی، میثاق یزدان نژاد جهت درمان به بیمارستان اعزام شده است.
گفتنی است که در نهمین سال زندان میثاق یزدان نژاد، حکم ۱۳ سال حبس این زندانی سیاسی پس از اعاده دادرسی توسط شعبه ۱۴ دیوان عالی کشور نقض شده و قرار است شعبه هم عرض مجددا به پرونده این زندانی سیاسی رسیدگی کند.
میثاق یزدان‌نژاد، دانشجوی رشتۀ مترجمی پیام نور، در تاریخ ۱۹ شهریورماه ۱۳۸۶ توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و توسط قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و همچنین دادگاه انقلاب شهرری و پس از تبدیل حکم در شعبه ۳۶ تجدیدنظر، جمعا به ۱۳ سال زندان به دلیل شرکت در مراسم نوزدهمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی و ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق محکوم شد، این زندانی پیش از انتقال در حال سپری کردن نهمین سال حبس خود در زندان رجایی شهر بود.
misagh.yazdannejad


ایران ، سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش تازه خود گفته است که ایران با ۱۸ روزنامه‌نگار زندانی سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران است.
به گزارش «محبت نیوز» گزارشگران بدون مرز، سازمان جهانی مدافع آزادی اطلاع‌رسانی در گزارش خود اعلام کرده که در حال حاضر ١۵٣ روزنامه‌نگاران در جهان در بازداشت به‌سر می‌برند. این تعداد نسبت به سال گذشته کاهشی ١۴ درصدی داشته است.
به گفته زمانه، بنا به این گزارش چین با ٢٣ روزنامه‌نگار بازداشتی بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است و به ترتیب پس از آن مصر با ٢٢، ایران با ١٨، اریتره با ١۵ و ترکیه با ٩ روزنامه‌نگار بازداشت‌شده قرار دارند. در این میان ترکیه رکورددار تعداد بازداشت در سال ٢٠١۵ بوده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: «در ایران برای چندمین بار موجی از بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهام “شبکه جاسوسی” در اوائل ماه نوامبر به راه افتاد و یا ادامه بازداشت یک سال و نیمه جیسون رضاییان، گزارشگر روزنامه واشنگتن پست، نمونه‌هایی از رفتار با روزنامه‌نگاران هستند.»
این گزارش به‌عنوان نمونه به وضعیت پنج روزنامه‌نگار زندانی از کشورهای آذربایجان، چین، مصر، جمهوری دمکراتیک کنگو و ایران پرداخته که نرگس محمدی جزو آن‌هاست.
سازمان گزارشگران بدون مرز، نرگس محمدی را روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر معرفی کرده و آورده است: «نرگس محمدی، نمونه‌‌ای از خودسری‌های دستگاه قضایی در ایران است. در سومین زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران، دستگاه قضایی در مهار رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای قرار دارد که با همکاری سپاه پاسداران وظیفه سرکوب مطبوعات را بر عهده دارند.»
نرگس محمدی در روز ١٣ اردیبهشت سال جاری به دادگاه احضار شد تا به دلیل اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلغ علیه نظام» در فعالیت‌های پس از آزادی و شرکت در کارزارهایی چون « لغو مجازات اعدام» محاکمه شود اما در همان روز زندانی شد و همچنان در زندان به‌سر می‌برد. دلیل بازداشت نرگس محمدی از سوی مقامات ایران، سپری کردن حکم شش سال زندان‌ او عنوان شد.
در گزارش این سازمانِ جهانی مدافع آزادی اطلاع‌رسانی، تعداد روزنامه‌نگاران به گروگان گرفته‌شده در جهان ۵۴ نفر اعلام شده که این تعداد نسبت به سال گذشته رشدی ٣۵ درصدی داشته است. در سال گذشته ۴٠ روزنامه‌نگار به گروگان گرفته شده بودند.
سوریه، یمن، عراق و لیبی، کشورهایی که همچنان گرفتار جنگ و درگیری‌های نظامی هستند، به ترتیب بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران به گروگان گرفته‌شده را دارند. عاملان اصلی گروگان‌گیری با تعداد قربانیان‌شان به‌ترتیب گروه «دولت اسلامی» (داعش) با ١٨ روزنامه‌نگار، شیعیان حوثی‌ با ٩، جبهه النصره با چهار، القاعده با سه و ارتش آزاد سوریه با یک روزنامه‌نگار قرار دارند. مسئول گروگان‌گیری ١٩ روزنامه‌نگار نیز نامعلوم است.
سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش از کاهش چشمگیر ربودن خبرنگاران در سال ٢٠١۵ خبر داد. بر این اساس در سال جاری ٧٩ روزنامه‌نگار ربوده شده‌اند که ٧٠ درصد آن در مناطق جنگی بوده است. این تعداد ۳۵ درصد کمتر از سال گذشته است.
تعداد روزنامه‌نگاران ناپدیدشده در سال ٢٠١۵ نیز هشت نفر گزارش شده که بیشتر آن‌ها در مناطق جنگی بوده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز از ۲۰ سال پیش تاکنون در پایان هر سال بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان را منتشر می‌کند. این بیلان بر مبنای داده‌های گردآوری و تدقیق‌شده سازمان در طی سال است.



۱۳۹۴ آذر ۲۵, چهارشنبه

فدراسیون آموزش بین الملل خواستار آزادی فعالان حقوق معلمان در ایران شد

خبرگزاری هرانا ـ فدراسیون آموزش بین الملل با حمایت از “محمود بهشتی لنگرودی”،‌ سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران،‌ خواستار آزادی فعالان زندانی حقوق معلمان در ایران شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رادیو فردا، آقای بهشتی لنگرودی در اعتراض به حکم ۹ سال زندان خود از روز پنجم آذر دست به اعتصاب غذا زده و خواستار برگزاری دادگاهی علنی و با حضور هیات منصفه در مورد رسیدگی به اتهام های خود شده است.
فدراسیون آموزش بین الملل با درخواست برای تجدید نظر در پرونده محمود بهشتی لنگرودی گفت که سلامتی این فعال حقوق معلمان وخیم است.
فعالان حقوق معلمان به گفته این سازمان،‌ «به ناحق» بازداشت و زندانی شده اند.
در حال حاضر،‌ محمود بهشتی لنگرودی، علیرضا هاشمی، رسول بداقی،‌ علی اکبر باغانی،‌ اسماعیل عبدی و عبالرضا قنبری به اتهام های امنیتی زندانی هستند.
گفتنی است محمود بهشتی لنگرودی امروز به مرخصی اعزام شد.

mahmoud beheshti

۱۳۹۴ آذر ۲۴, سه‌شنبه

گزارشگران بدون مرز: ایران رتبه سوم جهان را در زندانی کردن روزنامه نگاران دارد

خبرگزاری هرانا ـ سازمان گزارشگران بدون مرز امروز با انتشار گزارش سالانه‌ خشونت علیه روزنامه‌نگاران در جهان در بیانیه‌ای نوشت که “امروز در جهان ۱۵۳ روزنامه نگار در بازداشت به سر می‌برند. چین بزرگترین زندان روزنامه نگاران درجهان است و پس از آن مصر، ایران، اریتره و ترکیه قرار دارند.”
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، ایران از جمله کشورهایی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. در این گزارش آمده است: “در ایران در اوایل ماه نوامبر برای چندمین بار موج بازداشت روزنامه‌نگاران به اتهام ‘شبکه جاسوسی’ به راه افتاد. ادامه بازداشت جیسون رضاییان، گزارش‌گر روزنامه واشنگتن پست، از یک سال و نیم پیش نیز نمونه‌‌ایی از رفتار “حکومت” با روزنامه‌نگاران است.”
همچنین در این گزارش به افزایش بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه اشاره شده است و این میزان بازداشت را نشان از “سرگیری سیاست سرکوب در ترکیه” دانسته است.
سازمان گزارشگران بدون مرز در این گزارش می نویسد که امسال بازداشت‌ روزنامه نگاران در ترکیه ۱۱ درصد افزایش داشته است. خبرنگاران در حمله به دفاتر رسانه‌های منتقد، و به هنگام پوشش تظاهرات و درگیری نظامی در مناطق جنوب و شرق ترکیه از بازداشت خودسرانه مصون نماندند.
آخرین نمونه این بازداشت‌ها، بازداشت جان دوندار و اردم گل مدیر و نماینده روزنامه جمهوریت در آنکارا است. این روزنامه‌ برنده جایزه دفاع از آزادی اطلاع رسانی سال ٢٠١۵ سازمان گزارش‌گران بدون مرز است.
بنا بر این گزارش تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در جهان نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافته اما در مقابل تعداد روزنامه‌نگاران گروگان گرفته شده افزایش ۳۵ درصدی دارد.
در حال حاضر ۵۴ روزنامه نگار در سراسر جهان گروگان گرفته شده‌اند که بیشترین تعداد آن در سوریه بوده است.
گزارشگران بدون مرز امسال آمار روزنامه‌نگاران ناپدید شده را نیز به بیلان خشونت علیه روزنامه‌نگاران افزوده است. در سال جاری هشت روزنامه‌نگار ناپدید شده‌اند.
azadi matboat