۱۳۹۴ اسفند ۱۰, دوشنبه

ناهید گرجی به سه سال حبس قطعی محکوم شد

خبرگزاری هرانا – ناهید گرجی، فعال اجتماعی، از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال حبس محکوم شد و این حکم به دایره اجرای احکام ارسال شده است. این شهروند مشهدی مهرماه امسال پس از یک سال بازداشت موقت، به قید وثیقه آزاد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناهید گرجی ۱۹ مهرماه سال گذشته با مراجعه مأمورین امنیتی به خانه اش بازداشت و پس از بازرسی منزل به دادگاه انقلاب کوه سنگی مشهد و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شد، پس از دو هفته برای ایشان قرار وثیقه ۴۰۰ میلیونی صادر شد، مبلغی که به گفته خانواده اش سنگین بود و از پس آن برنمی آمدند.
به گفته اطرافیان خانم گرجی، علت بازداشت او فعالیت در شبکه های اجتماعی بوده و غیر آن فعالیت سیاسی یا اجتماعی دیگری نداشته است.
یکی از نزدیگان وی به گزارشگر هرانا گفته بود: «ماموران امنیتی نیمه شب و خیلی خشن وارد منزل شدند و خانم ناهید گرجی را دستگیر کرده و بعد از بردن ایشان مجددا برای بازرسی وارد منزل شده و وسایلی از قبیل کامپیو‌تر شخصی و تلفن و حتی دوربین عکاسی را با خود برده‌اند.»
ناهید گرجی، در آستانه سالگرد بازداشت خود در مهرماه ۱۳۹۴، به دلیل شدت گرفتن بیماری افسردگی و وضعیت روحی نامناسب با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.
در دوران بازداشت گزارش‌های مختلفی در ارتباط با وضعیت حاد روحی و افسردگی شدید ناهید گرجی منتشر شده بود.
هفدهم آذر ماه سال گذشته، هشت تن از نمایندگان پارلمان اروپا با انتشار یک نامه مشترک به فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، نسبت به بازداشت ناهید گرجی ابراز نگرانی کردند و  از وی خواستند تا نگرانی‌های آنان در مورد این فعال مدنی را با دولت ایران در میان بگذارد و آزادی خانم گرجی را از آنان خواستار شود.
nahid gorji


۱۳۹۴ اسفند ۸, شنبه

جمعی از فعالان مدنی و سیاسی در روز انتصابات نمایشی رژیم ایران در کشور سوئد مقابل سفارت اشغال شده ایران تجمع و علاوه بر اعتراض به این رژیم فاشیست اقدام به رای دادن به سرنگونی جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه کردند 26-02-2016.






درخواست نوم چامسکی، نئومی کلاین، اَوی لوییس از ترودو برای آزادی زندانیان ایرانی-کانادایی

خبرگزاری هرانا ـ نوم چامسکی، نئومی کلاین، اَوی لوییس و بیش از ۲۷۰ نفر دیگر از جاستین ترود، نخست وزیر کانادا خواستند برای آزادی زندانیان ایرانی-کانادایی تلاش کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شهروند، بیش از ۲۷۰ تن از اندیشمندان، کنشگران حقوق بشر، هنرمندان، و شهروندان ایرانی و غیر ایرانی نامه‌ای را امضا کردند که در آن از جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا درخواست می‌شود در مذاکره با دولت ایران، حقوق بشر را مد نظر داشته باشد و به‌ویژه برای آزادی دو زندانی ایرانی مقیم کانادا، آقایان مصطفی عزیزی و سعید ملک‌پور تلاش کند. در این نامه بیان شده که چنین تلاشی در راستای شهرت کانادا در دفاع از دموکراسی و حقوق بشر دیده خواهد شد و از سوی ایرانیان داخل و خارج از کشور مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
در این نامه همچنین به موفقیت مذاکرات دولت‌های آمریکا و ایران اشاره شده است که در نتیجه آن چهار زندانی ایرانی-آمریکایی آزادی‌شان را به‌دست آوردند.
دولت کانادا اخیرا به رفع تحریم‌هایی که بر ایران اعمال شده بود پرداخته و اعلام کرده در حال برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی است. امضاکنندگان نامه از تلاش دولت کانادا در این زمینه استقبال می‌کنند و باور دارند که برقراری روابط دیپلماتیک باعث افزایش نفوذ دولت کانادا بر ایران خواهد شد. امضاکنندگان از دولت کانادا می‌خواهند در جریان مذاکرات بین دو کشور برای برقراری روابط دیپلماتیک خواستار بهبود شرایط حقوق بشر در ایران شود. نامه با اشاره به سابقه تاسف‌آور حقوق بشر در ایران بر این تاکید می‌کند که این شرایط در دو سال گذشته بهبود نیافته است.
برخی از امضاکنندگان نامه به شرح زیر می‌باشند:
“مهرداد آرین‌نژاد، پیام اخوان، محمد اولیایی‌فرد، سهیل پارسا، دوینا پوپسکو، لیلی پورزند، شهرام تابع محمدی، محمد تاج‌دولتی، رامین جهانبگلو، نوم چامسکی، مهرداد حریری، حسین رئیسی، حسن زرهی، نیاز سلیمی، فرح طاهری، کمال طراوتی، پرستو عزیزی، پال کاپلند، نئومی کلاین، اَوی لوییس، زرین محی‌الدین، مریم ملک‌پور، فرشته مولوی، مهردخت هادی
noam chamski


۱۳۹۴ اسفند ۷, جمعه

دادگاه سامان صفرزایی، روزنامه‌نگار زندانی، برگزار خواهد شد

خبرگزاری هرانا ـ گزارش ها حاکی است که دادگاه سامان صفرزایی، از روزنامه‌نگاران زندانی، ۱۵ اسفند در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فردا، اجتماع و تبانی، اقدام علیه امنیت ملی و نشر اکاذیب، از اتهامات آقای صفرزایی هستند.
سامان صفرزایی پیش از بازداشت در ۱۱ آبان، دبیر سرویس بین‌الملل نشریه اندیشه پویا و از خبرنگاران سایت تاریخ ایرانی بود.
بازداشت این روزنامه‌نگار همزمان با بازداشت عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی و آفرین چیت‌ساز و پس از هشدار رهبر جمهوری اسلامی درباره «نفوذ دشمن» در ایران رخ داد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از بازداشت این روزنامه‌نگاران اعلام کرد که «اعضای یک شبکه نفوذی دولت‌های غربی» را دستگیر کرده ‌است.
گزارش ها حاکی است که سامان صفرزایی پس از بازداشت، به زندان اوین منتقل و یک ماه در سلول انفرادی نگهداری شد. او همچنان در این زندان در بازداشت بسر می برد
saman safarzaei


انفجار و آتش سوزی درزندان دیزل آباد کرمانشاه

خبرگزاری هرانا ـ مدیر روابط عمومی مرکز فوریت های پزشکی کرمانشاه از وقوع حادثه انفجار و آتش سوزی در زندان دیزل آباد کرمانشاه خبر داد.
به گزارش هرانا به نقل از مرصاد، اکبر آزادی از وقوع حادثه انفجار و آتش سوزی در زندان دیزل آباد شهر کرمانشاه خبر داد.
وی افزود: “این حادثه ساعت ۵ و ۵۰ دقیقه صبح امروز جمعه رخ داده که پس از اعلام، نیروهای اورژانس به محل اعزام می شوند”.
مدیر روابط عمومی مرکز فوریت های پزشکی کرمانشاه گفت: “نیروهای این مرکز پس از اعزام یک ساعت در محل حضور داشته که از داخل زندان به آنان اعلام شده حادثه مصدومی نداشته و نیازی به حضور آمبولانس نیست”.
آزادی اظهار داشت: “خوشبختانه حادثه هیچ فوتی و یا مصدومی نداشته است”.
zendan dizel abad kermanshah


۱۳۹۴ اسفند ۶, پنجشنبه

پدر سیامک نمازی زندانی ایرانی-امریکایی در تهران بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – خانواده سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی که در بند سپاه اوین زندانی است، از بازداشت باقر نمازی، پدر ۸۰ ساله او در تهران خبر داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، اِفی نمازی، مادر سیامک نمازی، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که همسرش (باقر نمازی) دوشنبه شب، سوم اسفند (۲۲ فوریه) دستگیر شده است.
خانم نمازی می‌گوید تا آنجا که اطلاع پیدا کرده، همسرش به زندان اوین تهران منتقل شده است.
او دستگیری باقر نمازی را خبری “حیرت‌آور و غم‌انگیز” خوانده و نوشته زندانی شدن هم‌زمان پسر و همسرش “کابوسی است که قابل توصیف نیست”.
به نوشته همسر باقر نمازی، او از مشکل جدی قلبی و بیماری‌های دیگر رنج می‌برد و نیاز به دارو و رسیدگی دارد.
سیامک نمازی، مدیر ایرانی-آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، چهار ماه پیش بعد از سفر ایران بازداشت شد.
ایران تاکنون اتهام آقای نمازی را اعلام نکرده است و محمود علیزاده طباطبایی، وکیل او هم گفته است که قوه قضاییه هنوز به او اجازه ملاقات با موکلش را نداده است. به گفته آقای طباطبایی آقای نمازی هم‌سلول عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی در ایران بوده است.
بنا بر گزارش‌ها، سیامک نمازی در زندان اعتصاب غذا کرده بود، اما مادر او روز یکشنبه دوم اسفند در صفحه فیس‌بوک خود از تماس تلفنی پسرش از زندان و پایان اعتصاب غذای او خبر داده بود.
سیامک نمازی که در ایران متولد شده در ایالات متحده تحصیل کرده است. او در سال ۲۰۰۷ در مجمع اقتصاد جهانی به عنوان “رهبری جوان در سطح جهانی” شناخته شد

siyamak namazi

دو تن از هواداران محمدعلی طاهری در کرج بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – منابع نزدیک به گروه عرفان حلقه می‌گویند دو تن از هواداران محمدعلی طاهری در کرج بازداشت و به زندان رجایی شهر منتقل شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکی از منابع نزدیک به این گروه گفت که مسعود مهدویان و مسلم همتی، روز گذشته حین نصب پوسترهایی در حمایت از محمدعلی طاهری در کرج بازداشت و به زندان رجایی شهر منتقل شده اند.
به گفته این منبع برای این دو شهروند قرار وثیقه صادر شده و از آزادی آنها به قید کفالت خودداری شده است.
در روزهای گذشته و با طولانی شدن اعتصاب محمدعلی طاهری در زندان اوین، هواداران وی اقدام به تشکیل تجمعات متعددی کرده اند که به بازداشت و زندانی شدن تعدادی از آنان انجامیده است.
محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه یا عرفان کیهانی از روز دهم بهمن ماه در زندان اوین اعلام اعتصاب غذا کرده و چندین بار به بیمارستان منتقل شده است.
دستگاه امنیتی و قضایی، از سال ها پیش مقابله با آیین های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این گونه آیین ها را تحت تعقیب قرار داده است.
در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین ها با عناوینی همچون “عرفان های کاذب” یا “عرفان های نوظهور” یاد می‌شود.
bazdasht1

۱۳۹۴ اسفند ۵, چهارشنبه

ادامه اعتصاب غذای محمدعلی طاهری و حمایت سازمان عفو بین‌الملل

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای به وضعیت محمدعلی طاهری بنیانگذار زندانی عرفان حلقه پرداخته است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. همزمان منابع مطلع گفته اند که این زندانی از روز یکشنبه تماسی با خانواده اش نداشته و وضعیتش را نگران کننده توصیف کرده اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عفو بین‌الملل در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد، با “زندانی عقیدتی” خواندن آقای طاهری، خواستار آزادی بی قید و شرط، ایجاد شرایط مراقبتی سالم و تحقیقات بی طرفانه درباره نگهداری این زندانی در سلول انفرادی شد.
محمدعلی طاهری هم اینک در بیست و چهارمین روز اعتصاب غذا به سر می برد.
محمد علی طاهری پس از اینکه مسولین بند دو الف، بازداشتگاه ویژه سپاه پاسداران مستقر در زندان اوین به وی گفتند که “باید فکر آزادی را از ذهنش خارج کند” اعتصاب غذای خود را در دهم بهمن ماه آغاز کرد.
او طی ملاقاتی که روز سیزدهم بهمن ماه با یکی از وکلایش در زندان اوین انجام داده، گفته است که چند روزی است که به دلیل “رفتارها و مطالبی که به او گفته شده” دست به اعتصاب غذا زده است.
به گفته منابع هرانا پس از هیجدهم بهمن و عدم آزادی محمدعلی طاهری در موعد مقرر، اعتصاب غذای او با جدیت بیشتری و به صورت خشک ادامه پیدا کرده و با وخامت حال منجر به انتقال به بیمارستانی خارج از زندان شده است.
آقای طاهری روز چهارشنبه بیست و یکم بهمن و همزمان با یازدهمین روز و ادامه اعتصاب غذای تر مجددا به زندان اوین بازگردانده شده است.
گفتنی است حکم اعدام محمدعلی طاهری اواخر آذرماه از سوی شعبه ۳۳ دیوان عایل کشور نقض شد و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد.
علیزاده طباطبایی یکی از وکلای پرونده پس از نقض حکم و با توجه به تمدید نشدن قرار بازداشت اظهار امیدواری کرده بود که موکلش در موعد مقرر یعنی هیجدهم بهمن ماه آزاد شود.
مسئولین قضایی از آزادی آقای طاهری در موعد مقرر در حالی خودداری کردند که جمعی از هواداران او در مقابل منزلش و زندان اوین تجمع کرده بودند.
جمعی از هواداران محمدعلی طاهری نیز همزمان با سیزدهمین روز اعتصاب غذا در حمایت از او دست به تحصن و اعتصاب غذا در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی زده بودند که به بازداشت آنها انجامید.
محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان کیهانی یا حلقه در ایران، ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌ اتهام “توهین به مقدسات”، “مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران”، “ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع”، “استفاده غیرمجاز از عناوین علمی دکتر و مهندس”، “ضالّه بودن کتب و آثار”، به ۵ سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
“افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد”، دیگر اتهام طاهری بود که دادگاه به تحقیقات صورت گرفته در این بخش اشکال نقص گرفت و پرونده برای تکمیل تحقیقات به دادسرا ارسال شد. در نهایت، دادسرا پس از رفع نواقص، پرونده را مجدداً به دادگاه ارسال کرد و ششم اسفند ماه سال ۹۳ برای رسیدگی به این اتهام تعیین شد. اما با درخواست استمهال متهم، دادگاه برگزاری جلسه محاکمه را به تاریخ دیگری موکول کرد تا اینکه دادگاه اوایل اردیبهشت ماه امسال به این بخش از پرونده طاهری رسیدگی و حکم وی را صادر کرد.
حکم صادره با اعتراض وی به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور ارسال شد و در نهایت، دیوان حکم صادره را نقض کرد.
دستگاه امنیتی و قضایی، از سال ها پیش مقابله با آیین های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این گونه آیین ها را تحت تعقیب قرار داده است.
در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین ها با عناوینی همچون “عرفان های کاذب” یا “عرفان های نوظهور” یاد می‌شود
taheri


احضار مکرر خانواده یک زندانی سیاسی به دادگاه اردبیل / احضاریه

 خبرگزاری هرانا – در پی احضار مکرر خانواده عباس لسانی، همسر و دو پسرش امروز در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل حاضر شدند. این فعال مدنی ترک (آذری) شهر اردبیل هم اینک در زندان شیراز نگهداری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بنا به احضاریه قبلی صبح امروز سه شنبه چهارم اسفند، رقیه علیزاده همسر و علی و مهدی، پسران عباس لسانی در شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل حاضر شدند.
رقیه علیزاده به عنوان متهم و مهدی و علی لسانی به عنوان مطلع در این پرونده احضار شده بودند.
این خانواده گفته اند که دادیار مربوطه سئوالات بی ربط پرسیده و آنها حاضر به امضای اوراق دادگاه نشده اند.
خانم علیزاده  اواخر بهمن ماه احضار شده و پیش از آن نیز به صورت تلفنی احضار شده بود . او احتمال داده که احضارش به دلیل شکایت اداره اطلاعات شهرستان اردبیل به دلیل مصاحبه و اطلاع رسانی از وضعیت همسرش باشد.
عباس لسانی، فعال مدنی محبوس در زندان شیراز که پنجشنبه بیست و یکم آبان ماه، بدون اطلاع قبلی از زندان اردبیل به زندان شیراز منتقل شد، از بدو ورود به این زندان از ملاقات با خانواده اش محروم بوده است.
عباس لسانی، فعال مدنی که به دلیل عدم رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی دایر بر تشکیل جلسات دادگاه بصورت علنی، در هیچ یک از ۳ جلسه دادگاه شرکت نکرده بود، در پنجم اردیبهشت ماه طی دادنامه ای از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر اردبیل به ریاست قاضی اسدپور، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
عباس لسانی فعال مدنی ترک (آذری) و پدر سه فرزند که سابقه بازداشت و زندانی شدن های متعددی دارد، آخرین بار روز هیجدهم شهریور سال ۱۳۹۰، در پی اعتراضات به خشک شدن دریاچه ارومیه، به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور، در شهر اردبیل بازداشت شد، وی پس از ۵۵ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل روز ۱۴ آبان ۹۰ با قرار وثیقه ۱۰۰ ملیون تومانی آزاد گردید.

۱۳۹۴ اسفند ۴, سه‌شنبه

استقرار پلیس ضد شورش در بازار تهران

خبرگزاری هرانا ـ رئیس شورای شهر تهران گفت که صبح‌ها در بازار تهران پلیس ضد شورش مستقر می‌شود تا دستفروشان بساط خود را پهن نکنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص افزایش اختیارات شرکت حریم بان و شهربان با بیان اینکه دستفروشان با خواهش و درخواست معابر را ترک نمی‌کنند، گفت: “متاسفانه وقتی برای ماموران شهرداری قمه می‌کشند باید ماموران گردن خود را زیر قمه بگذارند تا درگیری ایجاد نشود”.
وی گفت: “صبح‌ها در بازار تهران پلیس ضد شورش مستقر می‌شود تا دستفروشان بساط خود را پهن نکنند”.


polis zed shoresh

حکم اعدام دست‌کم ۴۰ زندانی در قزلحصار تأیید شد

خبرگزاری هرانا – حکم اعدام دست‌کم چهل زندانی طی هفته گذشته در زندان قزلحصار کرج تأیید شد. بخش زیادی از این احکام روز یکشنبه بیست و پنجم بهمن ماه ابلاغ شده است.
بنا به اطلاع منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستگاه قضایی درخواست اعاده دادرسی تعدادی از این زندانیان را در فاصله‌ای کمتر از دو روز رد کرده است.
این زندانیان با ارائه دلایل جدید درخواست اعاده دارسی کرده بودند. قانون جدید آیین دادرسی کیفری امکان اعاده دادرسی را در پرونده‌های اعدام جرایم مواد مخدر به محکومان داده است.
زندان قزلحصار کرج در سال‌های گذشته بیشترین آمار اجرای اعدام محکومین مواد مخدر را در کشور داشته است.


edam ghezelhesar

۱۳۹۴ اسفند ۳, دوشنبه

اسماعیل عبدی معلم زندانی به شش سال حبس محکوم شد

خبرگزاری هرانا ـ اسماعیل عبدی، دبیرکل زندانی کانون صنفی معلمان، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم صبح امروز به وکیل او، پیمان حاج محمود عطار، ابلاغ شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از حقوق معلم و کارگر، این حکم اولیه در آستانه سال نو در حالی صادر می شود که عبدی از ششم تیرماه در بازداشت غیر قانونی به سر می برد.
دادگاه اسماعیل عبدی روز یازدهم بهمن ماه با حضور متهم و وکیل و نماینده دادستان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
آقای عبدی با اتهاماتی مانند “اجتماع و تبانی به قصد اخلال در نظم عمومی” و “تبلیغ علیه نظام”، موضوع مواد ۶۱۰ و ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی محاکمه شده و مصداق این اتهامات، فعالیت‌های صنفی او به عنوان دبیر کل کانون صنفی معلمان و سازماندهی و شرکت در تجمعات عنوان شده بود.
دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران آخرین بار ششم تیرماه ۱۳۹۴، زمانی که برای پیگیری علت ممنوع الخروج بودنش به دادسرای اوین مراجعه کرده بود پس از ساعت ها بازجویی، بازداشت شد.
این فعال صنفی پیش از بازداشت نیز مرتبا احضار می شد. روز یکشنبه ۳۱ خرداد ماه، هنگامی که آقای عبدی قصد مسافرت به ارمنستان داشت، ضمن ضبط پاسپورت از خروج وی ممانعت به عمل آمد. در اردیبهشت ماه و همزمان با تجمعات اعتراضی معلمان در سراسر کشور، اسماعیل عبدی احضار شد و عدم اجرای حکم حبس تعلیقی وی منوط به استعفا شده بود، این استعفا مورد قبول هیئت مدیره کانون صنفی معلمان قرار نگرفت
او پس از بازداشت به انفرادی های بند دو-الف سپاه منتقل شد و بدون امکان ملاقات با خانواده و وکیل بازجویی شد و پبیست و پنجم مرداد ماه به بند هشت زندان اوین منتقل شدبند هشت یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی در بر خلاف اصل تفکیک جرائم در آن نگهداری می شوند.
مسئولین دادستانی اواخر تیر ماه با استناد به تبصره ماده ۴۸ قانون مجازات از پذیرش وکیل قانونی اسماعیل عبدیامتناع کردند و اعلام کردند که طبق قانون جدید باید وکیل خود را از وکلای مورد تأیید قوه قضائیه انتخاب کند.
پرونده این معلم زندانی پس از پایان بازجویی ها به شعبه دوم بازپرسی اوین ارجاع شد، بازپرس مربوطه بدون ارائه دلیل مشخصی از تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه خودداری کرد و پرونده را برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارسال کرد.
نهادهای بین المللی زیادی به بازداشت و زندانی شدن اسماعیل عبدی اعتراض کرده اند. سازمان جهانی آموزش،اتحادیه سراسری معلمان بریتانیا، اتحادیه استادان کالج ها و دانشگاههای بریتانیا و فدراسیون معلمان کاناداطی نامه بیانیه و گزارش هایی از این معلم زندانی حمایت کرده اند.
کانون صنفی معلمان نیز در بیانیه ای با اعتراض به فشارها و نقض حقوق معلم زندانی در مراحل بازداشت و زندانی شدن، خواستار تبدیل قرار بازداشت به وثیقه و آزادی او شد.
آقای عبدی پیشتر نیز بازداشت و به دلیل فعالیت های صنفی اش به حبس تعلیقی محکوم شده بود. او در تابستان ۸۸ با یکی از رسانه‌های خارجی، دربارهٔ وضعیت آموزش و پرورش و برخی فرهنگیان زندانی گفت‌و‌گو نمود که پس از آن بازداشت شد و مدت ۴۴ روز را در زندان اوین گذراند. پس از آزادی به قید وثیقه، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی در هشتم تیر ماه ۱۳۹۰ اسماعیل عبدی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و ارتباط با دول متخاصم به ده سال حبس محکوم کرد که به مدت ۵ سال تعلیق شد، مصاحبه های این فعال صنفی با رسانه های خارجی مصداق این اتهامات عنوان شده بود.
اسماعیل عبدی برای این محکومیت درخواست اعاده دادرسی کرده ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

abdi esmail


محمد مظفری به دادگاه احضار شد / احضاریه

خبرگزاری هرانا – محمد مظفری، فعال مدنی و اجتماعی ملی‌گرا به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد. این عضو سازمان دانشجویان و دانش آموختگان جبهه ملی به قید وثیقه در بیرون زندان به سر می‌برد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه محمد مظفری بنابر احضاریه چهاردهم اردیبهشت سال آینده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار می شود.
یک منبع نزدیک به این این فعال مدنی به گزارشگر هرانا گفت که محمد مظفری به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و توهین به روحانیون متهم شده است.
به گفته این منبع، مستند این اتهامات عضویت در سازمان دانشجویان و دانش آموختگان جبهه ملی ایران و فعالیت‌های مسالمت آمیز دیگری نظیر دیدار با خانواده زندانیان سیاسی، همراهی با مادران پارک لاله و به اشتراک گذاشتن اخبار آنها بوده است
محمد مظفری ۲۶ بهمن ماه سال گذشته بازداشت و به بند دو-الف، بازداشتگاه اطلاعات سپاه زندان اوین، منتقل شد. او پس از سه ماه و با پایان بازجویی ها به بند هشت منتقل شد و بیست و یکم تیرماه ۱۳۹۴ پس از پنج ماه بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شد.
mohammad mozaffari ehzarie

۱۳۹۴ اسفند ۲, یکشنبه

گزارشی تکان دهنده از فاجعه انسانی در زندان وکیل اباد مشهد

بنا به گزارش رسیده به خبرگزاری قاصدان آزادی از زندان وکیل آباد مشهد فاجعه انسانی در این زندان در شرف وقوع است . طبق گزارشی که به دست ما رسیده فجایعی در این زندان جریان دارد که رژیم ولایت فقیه مانع از اطلاع عموم از وضعیت آنان شده و زندانیان از کمترین حقوق انسانی برخوردار نیستند . متن کامل گزارش تکان دهنده در زیر از نظرتان میگذرد :
زندانیان به اجبار وادار می شوند که در اغاز روز به حیاط زندان مراجعه کنند و با وجود بارندگی یا هوای سرد در هوای آزاد اقامت داشته باشند.
بطوریکه اگر برف بیاید یک پتوی نازک دولتی به زیر خود میندازند و یک پتو(اگر بتوانند تهیه کنند)را به عنوان رو انداز استفاده می کنند.و گاها اتفاق افتاده است که در آغاز روز از شدت بیخوابی در حیاط زیر بارش برف به خواب رفته باشند و وقتی بیدار شده اند دیده اند که زیر برفی که روی آنها قرار گرفته است از خواب بیدار میشوند.
مسوولین زندان از زندانیان به عنوان برده استفاده میکنند و هرکدام خدمتکاری انتخاب کرده اند و به او دستور میدهند.
روانشناسان بندهای مشاوره با زندانیان بدترین رفتارها را دارند واز حساب پس دادن معافند و طوری شده است که جان زندانیان برایشان هیچ اهمیتی ندارد.
بند 6-1 قتلگاه است.قطع عضو در زندان انجام میشود و شلاق زدن به صورت حد جلوی چشم دیگر زندانیان در ورزشگاه زندان "سالن کشتی"به صورت هر3 روز یکبار انجام میشود.





۱۳۹۴ اسفند ۱, شنبه

نهمین روز اعتصاب غذا؛ امیر گلستانی به بیمارستان اعزام نشد

خبرگزاری هرانا – امیر گلستانی، زندانی سیاسی زندان اوین که قرار بود برای مداوای بیماری پوستی به بیمارستان اعزام شود، به دلیل غیرقانونی خواندن لباس اجباری زندان و دستبند، به بیمارستان اعزام نشد. این زندانی بیش از یک هفته است که در اعتراض به عدم موافقت با درخواست آزادی مشروطش اعلام اعتصاب غذا کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با وجود اینکه امیر گلستانی وثیقه ای به ارزش چهارصد میلیون تومان در گرو دادستانی دارد، با مرخصی وی به قید وثیقه نیز موافقت نمی شود.
آقای گلستانی از بیست و سوم بهمن ماه با مطالبه آزادی مشروط اعلام اعتصاب غذا کرده است ولی مسئولین زندان و دادستانی تا به حال واکنشی به خواسته های او نشان نداده اند.
او گفته که حسن رفتار و درخواست آزادی مشروطش از طرف زندان تأیید شده و در انتظار تصمیم نهایی دادستانی است.
مطابق قانون مجازات، محکومین با حبس زیر ده سال پس از گذراندن یک سوم حبس، در صورت حسن رفتار و عدم استفاده قبلی، شرایط برخورداری از آزادی مشروط را دارند.
امیر گلستانی بیست ونهم مرداد ۱۳۹۲ از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و به بند دو-الف زندان اوین منتقل شد. او به همراه چند تن دیگر طی پرونده ای مشترک و موسوم به «فعالین فیسبوکی» مدت ها در بند دو الف برای بازجویی و اعتراف علیه خود تحت فشار بود و در آذرماه با پایان بازجویی به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد.
«اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی»،  «اهانت به مقدسات»، « اهانت به حضرت امام و رهبر»، «توهین به سران سه قوه» و «انتشار تصاویر مبتذل از طریق سامانه رایانه» اتهاماتی بود که به امیر گلستانی و سایر افراد بازداشت شده وارد شده بود.
پرونده این این افراد برای بازپرسی به شعبه شش دادسرای «شهید مقدسی» اوین و بازپرس ناصری و سپس برای دادرسی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شد.
قاضی مقیسه ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، اوایل خرداد ۱۳۹۳، این افراد را با اتهاماتی که در بالا آمد مجموعا به ۱۲۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد. امیر گلستانی نیز با احتساب مجموع اتهامات به بیست سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.
شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی پورعرب در فروردین ماه امسال با اعمال ماده ۱۳۴ و تجمیع جرائم گلستانی را به هفت سال و نه ماه حبس محکوم کرد. او پس از قطعی شدن حکم از بند ۳۵۰ به بند هشت منتقل شد.
نیمی از باقیمانده محکومیت این زندانی در خرداد ماه ۱۳۹۴ مشمول عفو قرار گرفت.
امیر گلستانی متولد آبان ۵۹ مدیریت صفحات فیسبوکی «زندگی سگی» و «زندگی شیرین» را به عهده داشت که با لحنی طنز و اعتراضی به مسائل سیاسی و اجتماعی می پرداخت. او هم اینک در بند هشت زندان اوین سومین سال حبس را می گذراند.
amir golestani

بیش از پنج ماه بازجویی از سیامک نمازی شهروند ایرانی-آمریکایی، بدون دسترسی به وکیل

خبرگزاری هرانا ـ محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای سیامک نمازی شهروند ایرانی – آمریکایی که مهرماه سال جاری در ایران بازداشت شد، گفته است که موکلش در این پنج ماه تحت بازجویی بوده و این بازجویی‌ها هم چنان ادامه دارد، هم اکنون در بند دو – الف زندان اوین با بازداشت موقت زندانی است و به او اجازه نداده اند با وکیلش ملاقات کند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، به گفته آقای علیزاده، سیامک نمازی در این مدت تنها با مادرش ملاقات داشته و هنوز حتی به پدر او اجازه ملاقات داده نشده است.
این وکیل دادگستری در ادامه گفت که به او اجازه مطالعه پرونده  نیز داده نشده، ولی آن طور که خانواده موکلش می‌گوید، اتهام او احتمالا “همکاری با دول متخاصم” است.
با این حال وکیل سیامک نمازی  گفت تشخیص این که یک دولت “متخاصم” است، طبق قانون با شورای عالی امنیت ملی ایران است و “در استعلام‌هایی که در پرونده‌های دیگر در این باره شده، این شورا صراحتا گفته است ما با هیچ کشوری در حال جنگ نیستیم و کشوری “دولت متخاصم” است که با ایران در حال جنگ باشد. بنابراین و طبق قانون دولت آمریکا، متخاصم نیست.”
محمود علیزاده طباطبایی همچنین تایید کرد که در جریان مذاکرات برای آزادی شهروندان ایرانی – آمریکایی، درباره موکل او هم صحبت شده است.
آقای علیزاده ضمن ابراز بی اطلاعی این که چرا موکل او همراه با چهار ایرانی – آمریکایی دیگر آزاد نشده گفت که تحقیقات از آقای نمازی هنوز به پایان نرسیده است.
سیامک نمازی مدیر ایرانی – آمریکایی دفتر برنامه ریزی استراتژیک شرکت نفتی “کرسنت” در امارات است که پیش از این با چند نهاد آمریکایی مثل مرکز مطالعاتی وودرو ویلسون و بنیاد ملی برای دموکراسی (ند) همکاری علمی و مطالعاتی داشته‌ است. او همچنین از دست‌اندرکاران شرکت مشاوره “آتیه ‌بهار” در ایران نیز بوده است. این شرکت در زمینه دادن مشاوره به شرکت‌های نفتی فعالیت داشت. خبرگزاری رویترز که خبر بازداشت او را برای نخستین بار منتشر کرد، نوشت: “که او در ماه ژوئیه برای دیدار خانواده‌اش از امارات متحده عربی به ایران سفر کرد، اما ممنوع الخروج شد و پس از بازجویی‌های مکرر، در اواسط ماه اکتبر(مهرماه ۱۳۹۴)  بازداشت شد.
اما وب سایت های تندرو و وابسته به نهادهای امنیتی در این مدت مطالبی را علیه او منتشر کرده اند. روزنامه وطن امروز دستگیری “سیامک نمازی”، را “شاهکار دستگاه اطلاعاتی کشور” خواند و نوشت: “این خانواده مهم را بدون کمترین ارفاقی می‌توان مروج لیبرالیسم و فساد اداری متعاقب آن در ارکان حاکمیت با سرفصل نیاز متقابل ایران و سرمایه‌داری نامید.” این روزنامه سیامک نمازی را “خائن و فاسد با نفوذ” خواند و نوشت او “هرگز در خدمت ایرانیان نبوده‌اند و همه طرح‌های آنها در مسیر تضعیف ساختار ملی با ترویج طرح‌ها و راهکارهای ابلاغی از جانب دشمن با هدف شکست ایران از درون اجرایی شده است.”
خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران سیامک نمازی را “یکی دیگر از مرتبطان با لابی نایاک” خواند و نوشت: “او یک مشاور اقتصادی و رئیس یک باند بزرگ مافیای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… است.” این خبرگزاری پیش بینی کرد: “پرونده نمازی قطعا از جیسون رضاییان پیچیده‌تر است.”
نهم آبان ماه، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره به سخنان یکی از سناتورهای امریکایی نوشت: “اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، دستگیری آقای نمازی را آخرین مورد اهانت به آمریکا خواند و خواستار آزادی او و چهار نفر دیگری شد که به ادعای وی در ایران زندان و یا ناپدید شده‌اند. اشاره رویس به سعید عابدینی، امیر حکمتی، جیسون رضائیان و رابرت لوینسن است که مقام‌های آمریکایی همواره خواستار آزادی یا همکاری با یافتن یکی از آنها شده‌اند.” خبرگزاری فارس البته خبر دستگیری سیامک نمازی را یک ادعا دانسته بود.
روزنامه وطن امروز هم در مطلبی ۱۸ آبان ۱۳۹۴ منتشر کرد،  سیامک نمازی را با کنفرانس “آی بریج” مرتبط دانست و نوشت: “استارت‌آپ ویکندهای گوگل و مایکروسافت با واسطه‌گری عده‌ای سرعت بیشتری گرفته تا با آلوده‌سازی حداکثری سیستم پیش از توقف عملیاتی، اذهان عمومی را پس از دستگیری سرشاخه‌ها بیشتر به خود مشغول کند. در هر حال بزودی با افشای زوایای مختلف طرح اوباما با دستگیری سرشاخه‌ها و حذف واسطه‌های خارجی مهمی همچون “نزار زاکا”، استارتاپ‌ها نیز با ساختار غیرملی فعلی متوقف خواهند شد. پس سیامک (نمازی) با هدف جایگزین شدن در ساختار به جای عوامل لورفته شبکه نفوذ به ایران آمده است.”
قوه قضاییه ایران تایید کرده است که “نزار زاکا”، کارشناس فن آوری اطلاعات، دبیرکل “سازمان عربی اطلاعات و ارتباطات” هم در سفر به تهران بازداشت شده است. اتهام او در برخی رسانه های تندرو، از جمله خبرگزاری “فارس“، جاسوسی برای امریکا اعلام شده است. این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی که روز ۲۵ آبان ماه منتشر شد مدعی شد “نزار زاکا” توسط “نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران” بازداشت شده است. فارس ادعا کرد: “وی ارتباطات جدی با نظامی و امنیتی با ایالات متحده آمریکا به‌ویژه در پنتاگون و سازمان سیا داشته است.” این خبرگزاری اما سندی در راستای تایید این ادعا ارائه نکرده است.
حسین زادحقیقی که با اسم آرش زاد فعالیت می‌کرد، وب‌نگار ایرانی مقیم ترکیه، نیز که خردادماه امسال در کنفرانس (iBridge) در برلین آلمان حضور داشت، مرداده ۱۳۹۴ بازداشت شد. کنفرانسی که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های ایرانیان فعال در زمینه تکنولوژی و کسب‌وکارهای اینترنتی در جهان از آن یاد شده است. شماری از شرکت کنندگان این کنفرانس که در ایران زندگی می کنند به کمپین خبر داده اند که پس از بازگشت از برلین مورد بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفته اند. آرش زاد هم پس از شرکت در این همایش به ایران رفت و بازداشت شد.
برخی رسانه‌های نزدیک به جناح تندرو در ایران، از جمله روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز و خبرگزاری فارس، در گزارش‌هایی بر فعالیت استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان فن‌آوری تمرکز کرده‌اند و این فعالیت‌ها را از جمله تهدیدهای امنیتی و اطلاعاتی برای نظام جمهوری اسلامی برشمرده‌اند. دی ماه امسال جیسون رضاییان ،سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی، و نصرت‌الله خسروی شهروندان ایرانی آمریکایی که در ایران زندانی بودند آزاد شدند. ایران همچنین دانشجوی آمریکایی متیو ترویتچیک که نام او قبلا به دلیل عدم تمایل خانواده اش اعلام نشده بود را آزاد کرد.  ابتدا از سوی برخی رسانه ها از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا مطرح شد که  سیامک نمازی هم در کنار این افراد آزاد شده است، اما این خبر تکذیب شد و ایرنا  عذرخواهی کرد و گفت به اشتباه نام سیامک نمازی به جای نصرت الله خسروی درج شده بود.
siyamak namazi

۱۳۹۴ بهمن ۳۰, جمعه

بازپرس به خانواده بهمن: خبری از پسرتان ندارم

خبرگزاری هرانا ـ خانواده بهمن دارالشفایی می‌گویند که ده روز است مطلقا از او بی‌خبرند و نگران سلامتی‌اش هستند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، وبلاگ «بهمن دارالشفایی را آزاد کنید» نوشته است: صبح چهارشنبه مادر بهمن به اوین رفته‌ اما شخصی که پیشتر بازپرس پرونده معرفی شده بود و تلفنی با خانواده بهمن صحبت کرده بود، حاضر نشده پای تلفن بیاید و گفته «خبری از پسرتان ندارم. چند روز دیگر سر بزنید.»
ادعای این شخص مبنی بر این‌که «خبری ندارد» چون بهمن «در اختیار است»، نگرانی خانواده را دوچندان کرده.
بهمن صبح چهارشنبه چهاردهم بهمن بازداشت شد و درست دو هفته است در سلول انفرادی است.
در این مدت تنها یک بار، پنج روز بعد از بازداشت، با خانواده تماس گرفته، آن‌هم خیلی کوتاه.
مادر و پدرش به همه نهادهای مسئول، از دفتر ریاست‌جمهوری گرفته تا وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری و البته زندان اوین، سر زده‌اند، اما کسی پاسخ‌گو نبوده، تا جایی که حتی روشن نیست کدام نهاد او را گرفته و به چه اتهامی.
خانواده بهمن می‌گویند که پیش از برخورد اخیر بازپرس امیدوار بوده‌اند از مسیرهای قانونی به نتیجه برسند، اما دیگر جایی نمانده که مراجعه کنند.
بهمن دو سال پیش که تازه به ایران برگشته بود هم چندین جلسه به خاطر دوران کاری‌اش در بی‌بی‌سی‌ فارسی بازجویی شده بود، اما بازداشت نشده بود.










۱۳۹۴ بهمن ۲۹, پنجشنبه

* بر روی صلیب جلجتا تحریم برکات انسان، توسط خون مسیح خداوند برداشته شد ؛ * و در روز پنطیکاست با جاری شدن روح القدس این مشارکت به مرحله اجرا درآمد ، و تا به امروز و حتی تا آخرالزمان این پیمان در خون و بدن خداوند زنده برقرار میباشد ! و خوشا بحال کسانی که وارد این پیمان و حیات ابدی و سعادتمندی کامل میشوند... آمین

شعله پاکروان : تا نفس دارم در راه دادخواهی و عدالت طلبی از خون به ناحق ریخته ریحانه ، از پا نخواهم نشست حتی اگر جانم را در این راه از دست بدهم

خانم شعله پاکروان مادر ریحانه جباری در یادداشتی نوشته اند:
ریحانه 27 سال زندگی کرد . اما معنای عمیق زندگی را بمن و دیگران یاد داد . زندگی یعنی وفاداری به فضائل انسانی و چالش با هر عاملی که میخواهد انسان را به یک خودخواه و دروغگو و زورگو یا زور پسند تبدیل کند . 
من مادری هستم که از فرزندم یاد گرفتم میتوان در حین اسارت ، آزاد بود . میتوان در زندان و زیر شکنجه ، شجاع بود . میتوان در بدترین شرایط ، انسان بود و به دیگران شادی هدیه داد . میتوان عطر خوش زندگی بود زیر تیغ اعدام . او به من آموخت که مرگ پایان زندگی نیست و باید به پرنسیپ های انسانی پایبند باشم .
ریحانه با مرگ خود یادم داد که مقدس ترین مفهوم در جهان ، زندگی بر مبنای راستی است .
تا آخرین روز عمرم از او ممنونم که مرا برای مادری انتخاب کرد . که در جان من رشد کرد و از شیره ی جانم تغذیه کرد . چشمهای مهربانش را میبوسم که نگاه مرا به زندگی تغییر داد . انگشتان بخشنده اش را میبوسم که یادم داد باید آنچه دارم در طبق اخلاص بگذارم . باید همیشه در جستجوی آزادی باشم و برای آزادی دیگران بکوشم . پاهای استوارش را میبوسم که یادم داد نترسم و در هیچ شرایطی لرزه بر اندامم نیفتد . یادم داد با گامهای مطمئن به سوی آینده ی آزاد بروم . به پاس این همه ، تا نفس دارم در راه دادخواهی و عدالت طلبی از خون به ناحق ریخته اش ، از پا نخواهم نشست . حتی اگر جانم را در این راه از دست بدهم






۱۳۹۴ بهمن ۲۸, چهارشنبه

داشت چهار شهروند کامیارانی توسط نیروهای امنیتی

خبرگزاری هرانا ـ چهار شهروند کامیارانی بیش از دو ماه و نیم است در بازداشت اداره اطلاعات به سر می برند، خانواده های آنها از سرنوشت آنان اظهار بی اطلاعی میکنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهار نفر از اهالی روستای موجش شهر کامیاران از توابع استان کردستان به نام های “فرهاد ساعد موجشی، پیام ساعد موجشی، سیروان ساعد موجشی و حسین ساعد موجشی”، دو ماه نیم پیش توسط اداره اطلاعات کامیاران به دلایل نامعلومی بازداشت شدند.
تا لحظه تنظیم این خبر، از سرنوشت آنان خبری در دست نیست و علیرغم مراجعه مکرر خانواده های آنها به اداره اطلاعات سنندج و کامیاران این اداره ها از پاسخگویی نسبت به وضعیت این چهار شهروند خودداری کرده اند

bazdasht

هیجده فعال مدنی به حبس و شلاق محکوم شدند / دادنامه

خبرگزاری هرانا – هیجده تن از فعالین مدنی و اجتماعی طی یک دادنامه هر کدام به ۹۱ روز حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. این فعالین روز سی ام آبان ماه در یک تجمع مسالمت آمیز مدنی به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم شلاق شانزده تن از متهمان به مدت دو سال تعلیق شده است.
رضا مکعیان (ملک)، هاشم زینالی، سیمین عیوض زاده، احسان خیبر، عبدالعظیم عروجی، محسن حاصلی، محسن شجاع، خدیجه (لیلا) میرغفاری، اعظم نجفی، پروین سلیمانی، شرمین یمنی، سارا ساعی، ارشیا رحمتی، مسعود حمیدی، علی بابایی، اسماعیل حسینی، فریده طوسی و زهرا مدرس زاده نام فعالین مدنی است که طی یک دادنامه محکوم شده اند.
دادگاه این افراد روز بیستم بهمن ماه در شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو تهران به ریاست قاضی فرشید دهقانی برگزار شده بود.
اغلب این فعالین مدنی روز سی ام آبان ماه بازداشت شدند، زنان بازداشت شده به زندان قرچک و مردان به زندان اوین منتقل شده بودند و پس از مدتی به قید کفالت یا وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.

۱۳۹۴ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

امیر امیرقلی به اشد مجازات محکوم شد

خبرگزاری هرانا – امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق و زندانی سیاسی بند هشت زندان اوین، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات و با تجمیع جرائم، حداکثر هفت سال و نیم از این مجازات قابلیت اجرا دارد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات» و «تبلیغ علیه نظام» بخشی از اتهاماتی است که به امیر امیرقلی وارد شده است.
وکیل این زندانی، نعمت احمدی به گزارشگر هرانا گفت که خبر صدور حکم را شنیده ولی شخصا هنوز حکم را رویت نکرده است.
مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی جدید در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌نماید. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجراء می‌گردد.
آخرین جلسه دادگاه امیر امیرقلی بیست و سوم دی ماه برگزار شد.
پیشتر و در ۲۷ مهر ماه سال جاری جلسه دادگاه این زندانی سیاسی با عدم اتمام دادرسی نیمه تمام ماند و دادسرسی وی به جلسه دوم دادگاه کشیده شد.
امیر امیرقلی فعال دانشجویی سابق در تاریخ ۱۰ آذرماه سال گذشته بازداشت شد و حدود دو ماه در انفرادی های بند ۲۰۹ اوین و تحت بازجویی بود و پس از پایان بازجویی ها به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به رهبری اتهاماتی بود که از سوی بازپرس ناصری در شعبه ۶ بازپرسی دادسرای اوین به وی تفهیم شد.
به گفته یکی از نزدیکان، اتهام اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی به دلیل شرکت امیر امیرقلی در تجمعات حمایت از کوبانی و اتهام توهین به مقدسات و توهین به رهبری به علت مطالبی بود که در فیسبوک شخصی‌اش به اشتراک گذاشته بود.
امیر امیرقلی پیشتر به دلیل فعالیتهای سیاسی و دانشجویی در شهریور سال ۸۷ بازداشت و متعاقب آن از دانشگاه نیز اخراج شد.
بیش از یک سال از بازداشت این فعال سیاسی چپ می گذرد و این زندانی هم‌اینک دومین سال حبس را در بند هشت زندان اوین سپری می کند.  بند هشت در حال حاضر یکی از بدترین بندهای زندان اوین است که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بر خلاف اصل تفکیک جرائم و در ازدحام و بدون کمترین امکانات در آن نگهداری می شوند.

amir amirgholi


۱۳۹۴ بهمن ۲۶, دوشنبه

گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره بازداشت دوملیتی‌ها

خبرگزاری هرانا ـ سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی دستگیری بهمن دارالشفایی را نشان‌دهنده خطری اعلام کرد که افراد دوملیتی پس از بازگشت به ایران با آن مواجه هستند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به جز  بهمن دارالشفایی، در این گزارش که بیست و ششم بهمن منتشر شده، به مصطفی عزیزی، سیامک نمازی، سراج الدین میردامادی و حسین نورانی نژاد نیز به عنوان تعدادی از ایرانیان دوملیتی اشاره شده است که پس از بازگشت به ایران بازداشت شده اند.
متن کامل گزارش دیده‌بان حقوق بشر را در ادامه می خوانید:
سازمان دیدبان حقوق بشر امروز اعلام داشت دستگیری یک خبرنگار سابق بی‏‌بی‏‌سی توسط مقامات ایرانی در روز ۳ فوریه ۲۰۱۶ نشان دهنده خطری است که افراد دومیلیتی در صورت تصمیم به زندگی در ایران با آن مواجه هستند. خانواده بهمن دارالشفایی که به عنوان مترجم کار می‏‌کرده است، تاکنون  قادر نبوده ‌اند از علت دستگیری اگاهی پیدا کنند. آنها نمی‌دادند که او توسط چه کسانی دستگیر شده و یا با چه اتهاماتی ممکن است روبرو باشد.
دارالشفایی که دارای تابعیت دوگانه بریتانیایی ایرانی می‌باشد به عنوان خبرنگار برای وبسایت و کانال تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی مشغول به کار بود و در سال ۲۰۱۴ پس از چندین سال زندگی در بریتانیا به ایران بازگشت. هنگامی که وی به فرودگاه وارد شد، مقامات کشور گذرنامه او را توقیف کردند. در طی دو ماه بعد مقامات وزارت اطلاعات مرتبا از دارالشفایی درباره فعالیت‏های وی به عنوان خبرنگار بازجویی می‏‌کردند اما در آن زمان هیچگونه اتهامی علیه وی اعلام نشد.
سارا لی ویتسون، رئیس بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر گفت: «نهادهای امنیتی غیر پاسخگو ایران به وعده‏‌های ‏رییس جمهور روحانی  در باره ایرانی فراگیر اعتنایی نمی‌کنند. این شیوه دستگیری ایرانیانی که صرفا در طی زمان اقامت خود در خارج از ایران، از حق خویش برای آزادی بیان و تجمع بهره‏‌مند شدند، این مفهوم را که ایران حقیقتا از شهروندان خود که می‏‌خواهند به وطن بازگردند استقبال می‏‌کند، شدیدا تضعیف می‏‌نماید.»
مأموران لباس شخصی از نهادهای امنیتی ناشناس، دارالشفایی را در صبح روز ۳ فوریه در خانه یکی از دوستانش دستگیر کردند. مأموران سپس دارالشفایی را به خانه والدینش بردند، به او حکم جلب نشان دادند و سپس تمام لوازم دیجیتال وی را توقیف نمودند. هنگامی که پدر و مادر وی از مأموران توضیح خواستند، و درخواست کردند خود را  معرفی نمایند، آنها از پاسخگویی امتناع ورزیدند.
دوستان دارالشفایی گزارش کردند که حساب کاربری تلگرام وی تا چند ساعت پس از دستگیری او فعال بود و حداقل در یک مورد، مقامات از حساب تلگرام او استفاده کردند تا با یکی از افراد درلیست تماس او گفتگو نمایند.
خانواده دارالشفایی در روز ۶ فوریه به زندان اوین در تهران مراجعه کردند و در آنجا تواستند با یکی از مقامات به طور تلفنی صحبت کنند و او تأئید کرد که پسر آنها در آنجا زندانی است. مقام مزبور به آنها گفت که وی  تا یک هفته دیگر نمی‌تواند با خانواده‏‌اش تماس بگیرد. دو روز بعد، دارالشفایی با خانواده‏‌اش تماس گرفت و به آنها گفت که او را در «سلولی» محبوس کرده و از او بازجویی می‏‌کنند اما درباره اتهامات خود و یا در مورد هویت و وابستگی بازجو (های) خود جزئیات بیشتری ارائه نداد.
سازمان دیدبان حقوق بشر اظهار داشت به نظر می‏‌رسد ایرانیانی که دارای تابعیت دوگانه می‏‌باشند و یا در خارج از کشور زندگی کرده ‌اند، مخصوصا توسط نیروهای امنیتی هدف قرار داده می‏‌شوند. علیرغم دعوت‏های ‏مکرر رییس جمهور روحانی از ایرانیانی که ترک وطن کرده‌اند و تشویق آنها به بازگشت به کشور، مقامات ایران چندین تن از شهروندان ایرانی را که بازگشته‌اند، دستگیر نموده و تحت تعقیب قانونی قرار داده‌اند.
مقامات ایران در روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ سیامک نمازی، شهروند ایرانی امریکایی و مدیر دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفت کرسنت که مرکز آن در دوبی می‏‌باشد را در حالی که برای دیدار از خانواده خود به تهران سفر کرده بود، دستگیر نمودند. وی در حال حاضر در بازداشت به سر می‏‌برد اما اتهامات او هنوز معلوم نیست. جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست که اخیرا در طی مبادله زندانیان میان ایران و ایالات متحده، آزاد شد، به مدت ۱۸ ماه در یکی از بندهای زندان اوین که تحت نظر سپاه پاسداران اداره می‏‌شد محبوس بود و در طی این مدت دادگاه او را به محکومیتی محکوم کرده بود که حتی خود او هم از آن اطلاعی نداشت.
مصطفی عزیزی، فیلمساز مستند و مقیم دائمی کانادا در روز ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ در حالیکه برای دیدار خانواده خود به ایران رفته بود دستگیر شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران عزیزی را که هنوز در زندان به سر می‏‌برد، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به مقام رهبری»، و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل هشت سال حبس محکوم نمود. سازمان امنیت سپاه پاسداران انقلاب ایران سراج میردامادی که در طی اقامتش در فرانسه به عنوان خبرنگار برای وبسایت رادیو زمانه کار می‏کرد را در روز ۱۰ مه ۲۰۱۴  دستگیر نمود. او در سال ۲۰۱۳ به ایران باز گشته بود و پیش از دستگیری چندین بار مورد بازجوئی قرار گرفته بود.
در روز ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۴ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران میردامادی را به دلیل فعالیت‏های ‏روزنامه‌نگاری‌اش به اتهام «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل شش سال حبس محکوم نمود. وی اکنون در زندان اوین به سر می‏‌برد. پدر میردامادی به وبسایت روز آنلاین گفت قاضی ابوالقاسم صلواتی مسئول شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در طی محاکمه وی گفته بوده است با تو چنان رفتاری می‏‌کنیم که هیچ کدام از ایرانیان هوس آمدن به ایران را نکنند.
در آوریل ۲۰۱۴ مأموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب ایران، حسین نورانی‌نژاد، روزنامه‌نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی را دو ماه پس از بازگشتش از استرالیا که برای طی دوره کارشناسی ارشد به آنجا سفر کرده بود، دستگیر نمودند. در ماه ژوئن ۲۰۱۴ دادگاه انقلاب، نورانی‌نژاد را که پس از دو ماه حبس انفرادی به قید وثیقه آزاد شده بود، به جرم «تبلیغ علیه نظام» و «تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل شش سال حبس محکوم کرد. سپس یک دادگاه تجدید نظر مجازات نورانی‌نژاد را به یک سال حبس کاهش داد. نورانی‌نژاد در حال حاضر در زندان اوین به سر می‏‌برد.

zandaniyan do tabeyati