۱۳۹۴ بهمن ۱۱, یکشنبه

مخالفت صدراعظم آلمان با دعوت از روحانی

اشپیگل از اختلاف در دولت آلمان بر سر دعوت از روحانی خبر داده است. بر اساس این گزارش، مرکل می‌گوید رژیم ایران کماکان مدافع حزب‌الله لبنان و تهدیدی برای اسرائیل است اما معاونش بر سودآوری معاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی تأکید می‌کند.
خبرگزاری قاصدان آزادی: به گزارش رادیو آلمان، مجله "اشپیگل" آلمان در گزارشی اختصاصی به اختلاف نظر بین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور بر سر دعوت از حسن روحانی پرداخته است. بخشی از این گزارش در "اشپیگل آنلاین" نیز انتشار یافته است.
اشپیگل می‌نویسد، بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده، زیگمار گابریل، معاون مرکل از حزب سوسیال‌دمکرات آلمان موافق این دعوت است، به‌ویژه بعد از آن که جو کیسر، رئیس شرکت زیمنس در دیداری در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بر لزوم وقوع هر چه سریع‌تر چنین دیداری تأکید کرد.
گابریل تصور می‌کند که این دیدار باید انجام گیرد، در غیر این صورت اقتصاد آلمان در هماوردی بر سر مناسبات سودآور با ایران عقب خواهد ماند. آنگلا مرکل از حزب دمکرات‌مسیحی بر خلاف گابریل اعتقادی به ضرورت دیدار هر چه سریع‌تر روحانی از برلین ندارد.
بنا بر اطلاعات کسب‌شده از محافل نزدیک به صدر‌اعظم آلمان، او معتقد است که رژیم ایران همچنان از حزب‌الله لبنان دفاع می‌کند و کماکان اسرائيل را تهدید کرده و لبنان را بی‌ثبات می‌سازد. به علاوه رژیم ایران در سال گذشته ۷۵۰ نفر را اعدام کرده است.

۱۳۹۴ بهمن ۱۰, شنبه

نامه اعضای پارلمان اروپا به حسن روحانی برای آزادی محمدعلی طاهری

خبرگزاری هرانا ـ گروهی از اعضای پارلمان اروپا خواستار اقدامی فوری محمد علی طاهری، بنیان گذار  عرفان حلقه از سوی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شدند.
به گزارش خبرگزار ی هرانا به نقل از صدای آمریکا، ده نماینده‌ ای که این نامه را امضا کرده‌اند مدت طولاتی زندانی شدن آقای طاهری را غیرعادلانه خوانده اند.
طاهری از سال ۱۳۹۰ زندانی است، به اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم شده بود اما وکیلش به تازگی از لغو حکم اعدام او خبر داده است.
نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از آقایان روحانی و صادق لاریجانی، رئیس جمهور و رییس دستگاه قضایی ایران خواستار پایان نقض مستمر حقوق بشر در ایران شده  اند.
این نمایندگان نوشته اند، مقامات ایران باید به رعایت کنوانسیونهای بین المللی و اعلامیه جهانی حقوق بشر متعهد شوند.

90-taheri1

استاد دانشگاه در زندان کف‌خواب است؛ سعید مدنی در بند هفت اوین

خبرگزاری هرانا ـ سعید مدنی، جامعه شناس و نویسنده زندانی که به تازگی به زندان اوین منتقل شده است، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم به بند هفت این زندان منتقل شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کلمه، همسر سعید مدنی در رابطه به عدم تفکیک زندانیان سیاسی با زندانیان جرائم عادی در بند هفت توضیح می‌دهد که “آقای مدنی از زندان رجایی‌شهر به بند هفت منتقل شده‌اند و شرایطشان در این بند مشابه دیگر زندانیان است. مشکل این است که تفکیک بین زندانیان سیاسی و زندانیان با جرایم عادی وجود ندارد. با این حال، خود زندانیان سیاسی امیدوارند با پیگیری‌هایی که از طریق مقامات قضایی می کنند این مشکلات داخلی حل شود.”
یکی از مشکلاتی که زندانیان سیاسی در بند هفت همچنان با آن درگیر هستند، نبود امکانات کافی و عدم تفکیک زندانیان سیاسی با زندانیان جرائم عادی است. این در حالی است که بر اساس قوانین مربوط به اداره زندان‌ها، از جمله آیین‌نامه‌ اجرایی سازمان زندان‌ها و آیین‌نامه‌ تفکیک و طبقه‌بندی، نگهداری زندانیان سیاسی در کنار متهمان به جرایم عادی ممنوع است. موضوعی که در سال‌های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف در بندهای مشترک با زندانیانی با جرائمی از جمله قتل و اعتیاد نگهداری می‌شوند.
سعید مدنی یکی از زندانیان سیاسی است که بیش از یک هفته‌ی پیش به بند هفت زندان اوین منتقل شده است اما به علت ازدحام زیاد جمعیت در این بند و عدم دسترسی به امکانات کافی در شرایط نامطلوبی بسر می‌برد و «کف‌خواب» شده است.
منصوره اتفاق با اشاره به انتقال همسرش به بند هفت زندان اوین می گوید: “در زمان جابجایی حدود شش و هفت روز طول کشید تا از قرنطینه به بند منتقل شود که خیلی غیرعادی بود و جواب خاصی هم نداشتند و احتمالا به دلیل ناهماهنگی‌هایی است که در زندان‌ها وجود دارد.”
انتقال سعید مدنی و سعید رضوی فقیه از زندان رجایی شهر در تاریخ یکم بهمن ماه بدنبال اعتصاب غذای آنها در اعتراض به تهدید و ارعاب زندانیان سیاسی صورت گرفت.
سعید رضوی فقیه نیز هم اکنون بدلیل مشکلات قلبی هم اکنون در بیمارستان قلب بستری است.
همسر این زندانی سیاسی همچنین به نبود امکانات کافی در این بند اشاره کرده و می‌گوید: “آقای مدنی در زندان رجایی شهر در یک اتاق دو نفره بودند و با شرابط بهتری دوران زندان را طی می‌کردند تا زمانی‌که درگیری و ضرب و شتم آنها صورت گرفت. اما از زمانی‌که به بند هفت منتقل شده‌اند متاسفانه مانند شرایط زندان رجایی شهر که در اتاق دو نفره باشند، تلویزیون باشد و امکان غذا درست کردن برای خودشان وجود داشته باشد، هنوز در بند هفت مهیا نیست. بند خیلی شلوغ است اما امیدواریم با پیگیری‌های خود زندانیان بتوانند مسائلشان را حل کنند. البته برای خانواده رفت و آمد به زندان رجایی شهر مشکل بود و در بند هفت هم امکان تماس تلفنی وجود دارد.”
سعید مدنی پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی و مدنی و از اعضای شورای فعالان ملی مذهبی، کمیته دفاع از انتخابات آزاد، عادلانه و منصفانه، کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه و شورا اجرایی کانون مدافعان حقوق بشر است.
این زندانی سیاسی که دی ماه سال ۹۰ و در پی صدور سه سال و نیم حبس در تبعید به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد، پس از یک سال بازجویی و فشار به بند ۳۵۰ فرستاده شد. او در بهمن سال ۱۳۹۲ در پی فعالیت به عنوان وکیل بند و اصرار بر خواسته های زندانیان این بند از این بند به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
وی علاوه بر حکم سه و نیم سال حبس و در پی پرونده سازی های جدید و به صورت غیر قانونی به ۶ سال دیگر نیز محکوم شد و باید تا سال ۱۳۹۸ را در حبس بگذراند و پس از آن برای گذراندن دوسال تبعید به بندر عباس منتقل شود.
او همچنین سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ زندان سیاسی را تجربه کرده و از سال ۱۳۹۰ تا امروز را در زندان گذرانده و تاکنون پژوهش هایی در زمینه مسایل اجتماعی ایران از جمله فقر و نابرابری، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، تن فروشی، رفاه اجتماعی و امثال آن را در زمینه اجتماعی منتشر کرده است.

saeeid madani

۱۳۹۴ بهمن ۹, جمعه

صدور قرار وثیقه‌ای دیگر برای نرگس محمدی

در پی تشکیل پرونده جدید و با شکایت مأموران اعزام کننده به بیمارستان
در پی تشکیل پرونده جدید برای نرگس محمدی که به دلیل شکایت مأموران اعزام کننده او به بیمارستان بوده است، قرار وثیقه دیگری به مبلغ ده میلیون تومان برای او صادر شد.
خبرگزارى قاصدان آزادى: به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، شکایت از نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر در حالی صورت گرفته است که معاون دادستان تهران تصریح کرده بود، برخورد مأموران با خانم محمدی از جمله دست‌بند زدن به او، مناسب نبوده و اصلاح خواهد شد؛ اگرچه بر اساس اعتراض دوباره این زندانی سیاسی، تغییری در چگونگی اعزامش به بیمارستان صورت نگرفته است.
خانم محمدی پیش از این و در جریان اعزامش به بیمارستان، با ارسال دو نامه به دادستان تهران، از آنچه که رفتار ناشایست مأموران به هنگام انتقال به زندان می‌نامید، شکایت کرده بود.
از همین رو خانم محمدی معتقد است که او باید از رفتار نامناسب مأموران، شکایت می‌کرده است و نه آنان. او همچنین به دلیل حاضر نبودن وکیلش، از دفاع خودداری کرد.
این زندانی مدنی که به بیماری‌های آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است، در تاریخ 15 اردیبهشت ماه 1394 بدون ارسال احضاریه از سوی دایره اجرای احکام، توسط نیروهای امنیتی- قضایی بازداشت شد و از آن تاریخ تاکنون در زندان به‌سر می‌برد.
نرگس محمدی که احتیاج به مراقبت‌های پزشکی دارد، با وجود گذراندن بیش از نصف زمان زندانش که شامل آزادی مشروط می‌شود، همچنان محروم از اجرای این قانون است. همچنین او از داشتن اجازه تماس تلفنی و گفت‌وگو با فرزندانش محروم است.
این در حالی است که در پی بازداشت خانم محمدی، کودکان خردسالش، به نزد پدرشان در فرانسه رفته‌اند.

۴۱ روز من در زندان اوین:‌... به نظرم آمد در ساختمانی ‌هستم که همه هنرمند و روشنفکر و مخالف سیاسی‌اند خبرگزارى قاصدان آزادى: یکی از زندانیان اخیرا آزاد شده در تبادل زندانی میان ایران و آمریکا با شرح ۴۱ روز خود در زندان به صورت روزانه برای نشریه تایم برای روز ۲۹‌ام نوشته است: «امروز مرا از سلول انفرادی به سلول دیگری بردند که دو برابرسلول قبلی بود با دو مرد دیگر. یکی از آنها گفت که مدتی با جیسون رضاییان همسلول بوده است. به نظرم آمد که در ساختمانی هستم پر از روشنفکران، مخالفان سیاسی و هنرمندان...»

۱۳۹۴ بهمن ۸, پنجشنبه

بیش از ۳۶۰ استاد دانشگاه از آمریکا و اروپا، خواهان آزادی حسین رفیعی شدند

خبرگزاری هرانا ـ بیش از ۳۶۰ نفر از اساتید دانشگاه ها در اروپا و آمریکا، در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواهان آزادی حسین رفیعی، فعال ملی-مذهبی و استاد بازنشسته دانشگاه تهران از زندان شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، امضا کنندگان نامه که نوام چامسکی، چهره سرشناس دانشگاه ام آی تی آمریکا هم در بین آنهاست، از حسن روحانی خواسته اند که زمینه آزادی فوری و بی قید و شرط آقای رفیعی ۷۱ ساله را فراهم کند که بنابر این نامه “به دلیل بیان دیدگاه های سیاسی و مسالمت آمیز” زندانی شده است.
آقای رفیعی در روز ۲۶ خرداد بدون احضار قبلی و در خیابان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین است.
او مدتی قبل از دستگیری توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی به تحمل شش سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت های حزبی و رسانه ای محکوم شده بود، اما هنوز فرصت اعتراض به این حکم وجود داشت و حکم قطعی نشده نبود.
آقای رفیعی قبل از بازداشت، در نامه ای به سران دو قوه قضائیه و مجریه از عملکرد “بی ضابطه” دستگاه های اطلاعاتی و قضایی ایران انتقاد کرده بود.
مرداد ماه سال جاری، انجمن شیمی آمریکا، که بزرگترین انجمن علمی دنیا با بیش از ۱۵۸ هزار عضو است و “کمیته دانشمندان نگران” در نامه ای به آیت الله علی خامنه ای، درباره وضعیت آقای رفیعی اعلام نگرانی کرده بودند.

hosein rafiee

حال روزنامه‌نگار زندانی در دیزل‌آباد وخیم است

خبرگزاری هرانا – وضعیت جسمی فرزاد پورمرادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در زندان دیزل آباد وخیم گزارش شده است. او سیزدهم دی ماه از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد و هفته گذشته به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده است.
به گزارش منابع هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد پورمرادی، فعال رسانه ای و مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد دکتر حسن روحانی در کرمانشاه، سه شنبه شب ششم بهمن ماه، به دلیل ناراحتی قلبی به بهداری زندان دیزل آباد منتقل شد و با وجود تجویز پزشکان مبنی بر لزوم اعزام به بیمارستان، از فرستادن او ممانعت شده و همچنان در بهداری زندان بستری است.
یک منبع نزدیک به آقای پورمرادی به گزارشگر هرانا گفت که مقامات اطلاعات سپاه مانع اعزام او به بیمارستان شده اند.
به گفته این منبع فرزاد پورمرادی به دلیل گرفتگی دریچه قلبی، طی یک سال گذشته زیر نظر پزشکان متخصص، مشغول مداوا بوده است.
فرزاد پورمرادی روز یکشنبه سیزدهم دی‌ماه، هنگام خروج از خانه از سوی مأمورین اطلاعات سپاه بازداشت و پس از تفتیش منزل و ضبط برخی از وسایل به مکانی نامعلوم منتقل شد.
قاضی الماسی دادیار شعبه ۱۶ بازپرسی دادگاه انقلاب کرمانشاه، این روزنامه نگار را به  “تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب” متهم کرده است. نزدیکان آقای پورمرادی این اتهام را رد کرده و آن را یک “تسویه حساب سیاسی در آستانه انتخابات” عنوان کرده اند.
فرزاد پورمرادی با وجود نزدیک به یک ماه بازداشت، تا کنون موفق به گرفتن وکیل نشده است.
این روزنامه‌نگار، پیش از بازداشت با راه اندازی یک کانال خبری در تلگرام، در حوزه‌ی انتخابات مجلس فعالیت می کرد و از سوی رسانه های تندرو محلی متهم به “براندازی و تفرقه‌افکنی” شده بود.
فرزاد پورمرادی، فعال سیاسی و رسانه‌ای، مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات دکتر حسن روحانی در استان کرمانشاه در انتخابات یازدهم معرفی شده است. او هم اینک بر خلاف اصل تفکیک جرائم در بند ۱۰ زندان دیزل آباد محبوس است. بند ۱۰ زندان دیزل آباد به گفته زندانیان سابق یکی از بدترین بندهای این زندان است که محکومینی با جرائم خطرناک در آن نگهداری می شوند.
farzad poormoradi


۱۳۹۴ بهمن ۷, چهارشنبه

دستگیری دو نوکیش مسیحی و تهدید‌ ایرانیان مسیحی در خارج

سردبیر شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان در گفت‌وگو با دویچه وله درباره دستگیری دو نوکیش مسیحی توضیح داد. به گفته کشیش مدبر در ماه‌های اخیر "سپاه ۴۰۰" برخی از مسیحیان پناهنده در خارج را تهدید کرده است.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان (محبت‌نیوز) دو نوکیش مسیحی به نام‌های "لادن ۲۶ ساله و هومن ۲۷ ساله"، ۲۶ فروردین ۹۱ با هجوم ماموران امنیتی به خانه‌شان در تهران بدون حکم قضایی بازداشت شده‌‌اند.
بنا به این گزارش ماموران امنیتی در جواب سؤالات مادر یکی از این نوکیشان مسیحی که پرسید شما که هستید و دخترم را کجا می‌برید، جواب داده‌اند: «به " عیسی مسیح" بگویید بیاید نجاتش دهد!»
بنا به گزارشی که شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت منتشر کرده است طی روزهای گذشته نیز از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین احضاریه‌ای برای والدین این افراد ارسال شده تا ضمن مراجعه به این دادسرا نسبت به فعالیت‌های فرزندانشان به سوالاتی پاسخ دهند.
کشیش محمدرضا مدبر سردبیر شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان (محبت‌نیوز) در گفت‌و‌گو با دویچه وله درباره این‌که چرا پس از دو هفته خبر دستگیری این دو نوکیش مسیحی منتشر شده می‌گوید: «دلایل زیادی وجود دارد. همان روز دستگیری به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای خانواده یا خود این افراد به‌وجود بیاید نمی‌توان خبر را منتشر کرد.»
به گفته کشیش محمدرضا مدبر همچنین آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی که در شهرهای مختلف ایران بازداشت هستند وجود ندارد چرا که سازمانهای مسیحی برای جلوگیری از فشار بر خانواده این افراد از انتشار نام نوکیشان مسیحی دستگیرشده خودداری می‌کنند.
او میگوید: «برخی نوکیشان مسیحی نیز به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند و هنگام دستگیری خبری از وضعیت این افراد منتشر نمی‌شود ولی می‌توان گفت که تعداد دقیق دستگیرشدگان ۲ یا ۳ برابر آن‌ چیزی است که اخبار آن منتشر می‌شود.»
«تهدید به قتل نوکیشان مسیحی در خارج از ایران»
در حالی که در سال‌های اخیر اخبار متفاوتی از دستگیری و فشار بر نوکیشان مسیحی در ایران منتشر شده، بسیاری از این نوکیشان مجبور به خروج از ایران شده‌اند.
کشیش مدبر درباره ادامه فشار بر نوکیشان مسیحی پس از خروج از ایران می‌گوید: «شرایط زندگی برای نوکیشان مسیحی که از ایران خارج می‌شوند بسیار سخت و اسف‌بار است. متاسفانه در چند ماه اخیر گروهی که خود را "سپاه ۴۰۰" معرفی می‌کند از طریق پیامک‌های تلفنی یا ایمیل خادمان مسیحی ایرانی را به قتل یا آسیب‌زدن به خانواده‌ها تهدید می‌کنند. متاسفانه این تهدید‌ها نگرانی بعضی مسیحیان را، که پس از پناهندگی مشکلات فراوانی دارند، بیشتر کرده است.»
کشیش مدبر با بیان این که چنین تهدیدهایی در گذشته نیز وجود داشته و دوره‌ای داشته است می‌گوید ولی این‌بار تهدیدهای "سپاه ۴۰۰" روی طیف زیادی از مسیحیان خارج شده از ایران تاثیر گذاشته است.

۱۳۹۴ بهمن ۶, سه‌شنبه

سعید عابدینی: در زندان شکنجه‌ام کردند

خبرگزاری هرانا ـ سعید عابدینی کشیش آمریکایی – ایرانی که اخیرا در معاوضه زندانیان بین دولت‌های ایران و آمریکا از زندان آزاد شده و به آمریکا بازگشته است، گفت چون حاضر نشده اعتراف‌های جعلی را امضا کند شکنجه شده و او را در سلول انفرادی حبس کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فردا، سعید عابدینی در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز که روز دوشنبه پنجم بهمن پخش شد، اظهار داشت در مدتی که در زندان اوین زندانی بوده بازجو‌ها او را کتک زده‌اند، او را همراه یک زندانی وابسته به القاعده در یک سلول انداخته‌اند و آن فرد تلاش کرده او را بکشد و شاهد لحظه‌های داد و فریاد افرادی بوده که از سلول‌ها برای اجرای حکم اعدام منتقل می‌شدند.
او در بخشی از این مصاحبه گفت: “در جریان بازجویی یک بار مرا به شدت کتک زدند چون می‌خواستند به کارهایی اعتراف کنم که من انجام نداده‌ام. در واقع در اتاق دادگاه بود، قاضی در اتاق را بست و بازجو‌ها شروع کردند به کتک زدن من. پس از آن معده من خونریزی کرد”.
وی افزود: “بد‌ترین چیزی که من در زندان دیدم لحظات بردن زندانیان سنی برای اجرای حکم اعدام بود. اکثرشان سنی بودند و بعضی از آن‌ها زندانیان سیاسی بودند. می‌توانم بگویم که اکثر آن‌ها به خاطر عقاید مذهبی و دین‌شان اعدام شدند”.
قرار بود سعید عابدینی و اعضای خانواده‌اش روز سه‌شنبه در برنامه‌ای در یک مرکز مسیحی در کارولینای شمالی شرکت کنند ولی به گفته سخنگوی این مرکز، از قرار معلوم به خاطر سفرهای فشرده خانواده این برنامه به تاخیر افتاده است.
سخنگوی مرکز آموزشی بیلی گراهام در شهر «کوو» که از سوی سعید عابدینی و خانواده‌اش تاسیس شده است، افزود آقای عابدینی پس از سه سال زندان برای بودن در کنار خانواده و انطباق با شرایط جدید به فرصت بیشتری نیاز دارد.
نغمه، همسر سعید عابدینی، هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفت که این زوج تلاش خواهند کرد رابطه خود را احیا و اصلاح کنند.
خانم عابدینی در پیامی خطاب به حامیانش که پس از مدتی مضمون آن علنی شد، گفت همسرش رفتار آزاردهنده‌ای با او دارد و به فیلم‌های پورنوگرافیک معتاد شده است.
سعید عابدینی روز پنجشنبه به اشویل در کارولینای شمالی آمد. او و حامی فعالش، فرانکلین گراهام، تاکنون حاضر نشده‌اند در مورد این موضوعات اظهار نظر کنند.
سعید عابدینی کشیش ۳۵ ساله و شهروند ایرانی تبار آمریکا از سوی دستگاه قضایی ایران به جرم به خطر انداختن امنیت ملی کشور و تلاش برای تاسیس کلیسا در ایران به هشت سال زندان محکوم شد.
آقای عابدینی از جمله پنج تبعه آمریکایی ایرانی تباری بود که در مقابل عفو و آزادی هفت زندانی ایرانی از سوی دولت آمریکا آزاد شده و هفته گذشته به آمریکا بازگشتند.
آزادی و معاوضه این زندانیان در روز اعلام خبر لغو تحریم‌ها علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران صورت گرفت.
saeeid abedini



حال علیرضا گلی پور در زندان اوین وخیم است

خبرگزاری هرانا – علیرضا گلی پور، زندانی بند هفت زندان اوین که به سرطان مبتلا شده است، یک روز پس از انجام عمل و خارج کردن تومور از ریه‌اش به بند بازگردانده شد. با توجه به لزوم انجام شیمی‌درمانی شرایط او در زندان، وخیم توصیف شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو هفته پیش و با قطعی شدن ابتلای علیرضا گلی پور، زندانی محبوس در بند هفت زندان اوین، به سرطان، عمل جراحی بر روی او انجام شده و با خارج کردن تومور از ریه نامبرده و همچنین گذاشتن استنت برای قلب او، تنها یک روز پس از عمل جراحی وی به زندان بازگردانده شده است. گفتنی است که شیمی درمانی نامبرده برای درمان کامل سرطان همچنان ادامه دارد و داروهای وی نیز اضافه شده است.
وکیل این زندانی با تائید این خبر گفته است که دادگاه این زندانی بند هفت اوین در ساعت ۱۰ صبح روز ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۵ و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که بیمارستان محل عمل جراحی آقای گلیپور مشخص نبوده و تنها مشخص است که این بیمارستان متعلق به سپاه پاسداران ایران بوده است.
اتهام انتسابی به علیرضا گلی پور، متاهل و متولد ۱۳۶۵ “جاسوسی به نفع اجانب و به طور مشخص کشور آمریکا” عنوان شده است.
پیشتر در ۲۵ آبان ماه سال جاری برای این زندانی امنیتی زمان رسیدگی مشخص شده بود که به دلیل عدم وجود پرونده در دادگاه و بردن آن توسط یکی از ارگان های دولتی این دادگاه برگزار نشد. .
علیرضا گلی پور در مهرماه ۱۳۹۱ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. این زندانی امنیتی بیش از یک سال از زمان حبس خود را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذرانده است که از این مدت ۸ ماه آن در انفرادی بوده است.
پیشتر نیز وضعیت علیرضا گلی پور، زندانی امنیتی بند هفت زندان اوین وخیم گزارش شده بود و پس از انتقال این زندانی به بهداری اوین، پزشک زندان نیز با اعلام اورژانسی بودن وضعیت این زندانی گفته بود که امکان انجام کار مفید در بهداری زندان برای او نیست و خواستار اعزام او به مراکز درمانی خارج از زندان شده بود.
علیرضا گلی پور پیشتر و در روزهای آخر ماه مهر دچار ناراحتی قلبی و تنفسی شده و توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات به بیمارستان قمر بنی هاشم منتقل شده است.
لازم به یادآوری است که تعداد زیادی از زندانیان سیاسی-امنیتی هم اینک بر خلاف اصل تفکیک جرائم و با کمترین امکانات در بند هفت و هشت زندان اوین نگهداری می شوند.

alireza golipoor

۱۳۹۴ بهمن ۵, دوشنبه

درباره محکومان جرائم جاسوسی در ایران؛ حسین رئیسی

خبرگزاری هرانا – در روزهای گذشته لیست بیش از هفتاد زندانی امنیتی زندان اوین منتشر شد که با اتهامات “جاسوسی” و “ارتباط با دول متخاصم” بازداشت و به حبس محکوم شده اند. حسین رئیسی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، طی یادداشتی در هرانا به جنبه‌های حقوقی و سیاسی این اتهامات و محکومیت‌ها پرداخته است.
متن یادداشت آقای رئیسی را در ادامه می‌خوانید:
جرم یا فعالیت جاسوسی یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال امروزه رایج بین دولت‌های مختلف و بعضا شرکت‌های بزرگ است. دلیل از رونق نیفتادن این جرم ارزشی است که در اطلاعات جدید وجود دارد. اگر چه با پایان یافتن جنگ سرد از جاسوسان بسیار حرفه‌ای شاید خبری نباشد، اما جاسوسی از رونق نیفتاده است و امروزه نیز به خصوص برای کشورهای با ساختار غیردمکراتیک شکل سنتی جاسوسی کماکان رایج است و در دنیای مدرن نیز اهمیت آن کم نیست. تنها ابزارها هستند که تغییر کرده اند.
آنچه در ایران شاهد آن هستیم و به ساختار حقوق کیفری ایران در باره جرم جاسوسی مرتبط می شود، با شکل رایج آن تشابهات و تفاوت‌هایی دارد.
بدیهی است که ایران کشوری است که درمنطقه‌ای مهم از جهان و پر درسر قرار دارد و از حکومتی برخوردار است که به سبب مبنای ایدئولوژیک، با اکثریت مردم خود و اکثریت کشورهای جهان ارتباط آرام و صلح‌آمیزی ندارد، این شرایط دو اتفاق را رقم خواهد زد: نخست اینکه برخی از مردم علاقمند می‌شوند برای مبارزه با ساختار حاکم به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نظام دسترسی پیدا نمایند و قبح خیانت‌آمیز بودن این رفتار نیز بین این دسته از مردم بی‌رنگ است. دوم اینکه نظام با سانسور و محدود کردن اطلاعات همه رفتارهای شهروندان را مد نظر قرار می‌دهد تا مانع جنبش‌های مردمی و حرکت‌های اصلاحی مهم بشود. تلاقی این دو موضوع و تلاش همیشگی مردم برای بهبود اوضاع سیاسی و اجتماعی بین ساختار قدرت  و جامعه نوعی دشمنی روشن با خطوط قرمز گاه همراه با زیگزاگ ایجاد کرده است. در این رهگذر هر شهروند معمولی می تواند یک دشمن برای حکومت محسوب گردد.
به عنوان وکیلی که در تعدادی پرونده‌های مهم جاسوسی حتی پرونده معروف جاسوسان اسراییلی در شیراز وکالت کرده ام، می‌توانم بگویم که حکومت ایران دو نوع جاسوس دارد؛
یک دسته جاسوسان واقعی که گاهی دستگیر می‌شوند و به دلایل امنیتی و یا گاهی به دلیل اینکه دستگاه ضد جاسوسی امنیتی ایران با آنها معامله می‌کند، هیچ گاه خبری از پرونده‌های آنها به اجتماع درز پیدا نمی کند و اگر هم درز نماید مانند همان پرونده به اصطلاح جاسوسان اسراییلی حرکتی نمایشی پشت آن شکل می گیرد و واقعیت امر به اطلاع مردم نمی رسد.
دسته دیگر مواردی است که فعالیت‌های معمولی عنوان جاسوسی ساختگی دریافت می کند. در این حالت جاسوسی نه رخ داده است و نه ممکن است رخ داده باشد و صد البته دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای ممکن نیست، اما حکومت به سبب ماهیت سوء‌استفاده‌گرش با برچسب‌های امنیتی سعی در بی‌اثر کردن برخی فعالیت‌های مدنی و بعضا سیاسی فعالان این عرصه می نماید.
این دسته افراد بیشتر خبرنگاران یا روزنامه‌نگارانی هستند و یا حتی ممکن است وکلاء، بازرگانان، دانشجویان، محققین یا حتی اساتید دانشگاهی باشند که با خارج از کشور ارتباط دارند و درعین حال دلخوشی از حکومت ندارند یا ممکن است تمایل به رفورم داشته باشند، اما هیچ گاه به اطلاعات مهم و طبقه بندی شده و سری که ارزش جاسوسی داشته باشد، دسترسی ندارند و هیچ زمانی رفتارهای آنها و یا گزارش‌های آنها مصداق جاسوسی پیدا نمی کند، اما حکومت و دستگاه امنیتی آن بسیار تمایل دارد آنها را جاسوس معرفی نماید تا بدین وسیله از یک طرف اثر حرکت مدنی و یا فعالیت حرفه‌ای آنها را در نظر مردم بی ارزش نماید و ترس شدیدی بین سایرین گسترش دهد و از طرفی دیگر هزینه کمتری روی دست خود داشته باشد، چون یک اتهام جاسوسی بیشتر قدرت مانور و نگهداری زندانی در شرایط سخت و حتی تا تهدید به مجازات اعدام را برای حکومت فراهم می‌نماید تا اتهامات سیاسی و فعالیت های مدنی معمول که حتی با هیچ معیاری نتوان آنها را جرم شناخت.
از این نظر در نظام حقوق کیفری ناظر به جرایم جاسوسی اصطلاحاتی نظیر دولت خصم یا متخاصم توسعه می یابد و تعریفی از آن ارائه می گردد که بتوان هر حرکت مدنی را به فرض تماس با گروه های مدنی و یا سیاسی فعال بیرون از کشور به جاسوسی تعبیر نمود. اصطلاح “دولت متخاصمگ و “گروه های محارب” دو اصطلاحی است که در ایران همیشه مورد مناقشه بوده و هست. به طور نمونه در سال ۱۳۸۲ از موکلی دفاع می کردم که متهم به جاسوسی از طریق ارتباط با دولت متخاصم آمریکا بود بدون اینکه دستری به اطلاعات مهمی داشته باشد و اتفاقا همان زمان به دلیل وقوع زلزله ناگوار بم دولت آمریکا در بم بیمارستان صحرایی دایر کرده بود، من دفاعیاتم همین موضوع را مطرح کردم که چگونه دولت آمریکا متخاصم است که با ما هیچ جنگی ندارد و بلکه در بم فعال است، اما در این پرونده متخاصم تعریف می شود!
مفهوم تخاصم در تعریف دقیق آن تنها به مفهوم جنگ گرم اطلاق می شود، چون در جرم‌انگاری برای این نوع ارتباط هر نوع رابطه با دول متخاصم در ماده ۵۰۸  قانون مجازات اسلامی – تعزیرات – جرم دانسته شده است. از این رو نمی توان هرنوع رابطه بدون تبادل اطلاعات مهم و طبقه‌بندی‌شده را جاسوسی دانست، درحالی که جنگ بین دو کشور درگیر نیست.
با توجه به اینکه اتهام جاسوسی و هر اتهام دیگری متهم را برخوردار از این حق می سازد که در یک ساختار عالانه دادرسی کیفری با رعایت معیارهای دادرسی عادلانه با حق دسترسی به وکیل منتخب خود مورد بازجویی و تحقیق و سرانجام محاکمه قرار گیرد، برچسب اتهام جاسوسی تنها در نظام های سرکوب‌گر ابزاری است برای نفی اصول دادرسی عادلانه در حق متهم که به وضوح در پرونده های مهمی که امروز روزنامه نگاران ایرانی در زندان های جمهوری اسلامی با آن روبرو هستند پیش روی ماست.
در نتیجه با قاطیعت می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بسیاری از روزنامه‌نگاران یا اندیشمندانی که به سبب ارتباط با دنیای آزاد و احتمالا بی تمایل به ارائه خدمت به یا خوش خدمتی به حکومت متهم به جاسوسی می شوند، در سایه نظام ناعادلانه دادرسی کیفری و نظام قضایی غیر مستقل و غیر مردمی این نوع اتهامات بصورت واهی کماکان ساخته و منتسب به بسیار فعالان مدنی و سیاسی می شود، تا سرپوشی برای ضعف های عدیده ساختار سرکوب باشد.
hosein raeisi



وضعیت روحی نامساعد پیمان عارفی در زندان رجائی شهر

خبرگزاری هرانا – در پی مخالفت نهادهای قضایی و امنیتی با امکان مرخصی پیمان (امیررضا) عارفی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، شرایط روحی او در وضعیتی نامناسب و نامساعد قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی مخالفت و پاسخ منفی نهادهای امنیتی و قضایی با درخواست مرخصی پیمان (امیررضا) عارفی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجائی شهر کرج، شرایط روحی وی در وضعیتی نامناسب قرار گرفته و این عدم مرخصی با توجه به حادثه مرگ مادر و همسر وی که پیشتر رخ داده، شرایط زندان را برای این زندانی سیاسی بسیار سخت و دشوار نموده است.
یکی از نزدیکان پیمان عارفی با ذکر این خبر به خبرنگار هرانا گفت که “شرایط پیمان با خیلی از زندانی ها فرق میکند” و با توجه به امکان ملاقات با عزیزانشان برای سایر زندانیان و حادثه مرگ مادر و همسر پیمان عارفی در مسیر ملاقات با وی، زندان ماندن برای او با توجه به تاوان سنگینی که پرداخت کرده بسیار گران و دردناک است.
لازم به ذکر است که درخواست آزادی مشروط این زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج نیز به مسئولین قضایی و امنیتی داده شده و وی منتظر پاسخ و امکان استفاده از آزادی مشروط برای رهائی از زندان است.
پیمان عارفی روز شنبه هفتم آذر ماه، از بند هفت زندان اوین به سالن دوازده زندان رجایی شهر و محل نگهداری زندانیان سیاسی-عقیدتی منتقل شد.
این زندانی سیاسی پیش از این مدتی را نیز به زندان مسجد سلیمان تبعید شده بود، “ناهید رحمانی” و “زیبا صادق‌زاده” مادر و همسر پیمان عارفی در راه بازگشت از ملاقات در تاریخ ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۲ بر اثر یک سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند.
پیمان عارفی اردی‌بهشت ماه سال ۸۸ بازداشت شد و در دادگاه به اتهام هواداری از «انجمن پادشاهی» مورد محاکمه قرار گرفته و ابتدا به اعدام و سپس در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شد.
این زندانی سیاسی به همراه پسر دایی خود “آرش رحمانی” که در اواخر سال ۸۸ اعدام شد، در حالی که پیش از انتخابات سال ۸۸ بازداشت شده بود، در دادگاه دسته جمعی دستگیرشدگان بعد از انتخابات، به عنوان یکی از معترضان انتخاباتی که در صدد انجام اقدامات مسلحانه علیه حکومت بوده، مورد محاکمه قرار گرفت.
زیبا صادق‌زاده که خود به همراه پیمان عارفی بازداشت شده بود نیز مدتی در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار داشته است، پیمان عارفی پیش‌تر در نامه‌ای از زندان نوشته بود که برای رهایی همسرش بر علیه خود اعتراف کرده است.

peyman arefi

۱۳۹۴ بهمن ۴, یکشنبه

توهین به رؤسای قوا و نمایندگان مجلس جرم سیاسی است

خبرگزاری هرانا ـ نمایندگان مجلس مصوب کردند که توهین به رؤسای قوا و نمایندگان مجلس بدون قصد ضربه زدن به اصل نظام “جرم سیاسی” محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان ماده یک طرح جرم سیاسی را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، هر یک از جرایم مصرح در ماده ۲ این قانون مانند توهین و افترا به رؤسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص، وزرا، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اعضای شورای نگهبان چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون آنکه مرتکب قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته باشد جرم سیاسی محسوب می‌شود.
نمایندگان مجلس ماده ۲ این طرح را به تصویب رساندند که طبق آن جرایم زیر در صورت انطباق با شرایط مقرر در ماده یک این قانون جرم سیاسی محسوب می‌شوند:
الف- توهین یا افترا به روسای سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونان رئیس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و اعضای شورای نگهبان به واسطه مسئولیت آنان.
ب- توهین به رئیس یا نماینده سیاسی کشور خارجی که در قلمرو ایران وارد شده است. با رعایت مفاد ماده ۵۱۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات.
پ- جرایم مندرج در بندهای «د» و «ه» ماده ۱۶ قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوب ۱۳۶۰/۶/۷.
ت- جرایم مقرر در قوانین انتخابات خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و روستا به استثنای مجریان و ناظران انتخابات.
ث- نشر اکاذیب.
نمایندگان مجلس با ۱۱۲ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.
majles

مدیران مسئول سه نشریه مجرم شناخته شدند

خبرگزاری هرانا ـ مدیرمسئول سه نشریه گل، پایگاه خبری شهدای ایران و وطن امروز از سوی هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، در جلسه امروز دادگاه مطبوعات به پرونده روزنامه های گل و وطن امروز و سایت شهدای ایران رسیدگی شد.
در جلسه امروز دادگاه مطبوعات مدیرمسئول و خبرنگار روزنامه ورزشی گل با شکایت علیرضا حقیقی به اتهام نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر با اکثریت آرا مجرم شناخته شدند و هیات منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.
همچنین مدیرمسئول پایگاه خبری شهدای ایران به دلیل نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی پس از دفاع و تشکیل جلسه دادگاه متهم تقاضای استمهال کرد تا درجلسه آتی با ارائه اسناد و شواهد به طور مبسوط از خود دفاع کند، بنابراین دادگاه و هیات منصفه با این تقاضا موافقت کردند.
در این جلسه دادگاه مدیرمسئول وطن امروز به دلیل عدم ذکر نام مدیرمسئول با اکثریت آرا مجرم شناخته شد و هیات منصفه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.

hokm azadi

۱۳۹۴ بهمن ۳, شنبه

در جریان درگیری مسلحانه در ایرانشهر چهار تن کشته شدند

خبرگزاری هرانا -در یک درگیری مسلحانه در ایرانشهر  چهار تن کشته و تعدادی زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفته است در این درگیری مسلحانه که شامگاه جمعه در یکی از خیابان های ایرانشهر به وقوع پیوست دو نفر از مأموران نیروی انتظامی و دو تن از “اشرار مسلح” کشته شده اند.
سیدباقر حسینی گفته است: “در پی این رعایت احتیاط دو تن از ماموران نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند و یک نفر دیگر نیز زخمی شد.”
به گفته منابع هرانا این درگیری بین چند تن از افراد دو طایفه ناروی و گرگیج با نیروی انتظامی اتفاق افتاده و تعداد زیادی هم زخمی شدند
^20BED3933E3E24B2201347CD81B61581A4E3D3AC7DE6AEF708^pimgpsh_thumbnail_win_distr

دو تن در استان گلستان بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا ـ دو شهروند بلوچ در محل سکونت خود در استان گلستان بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فعالین بلوچ، “عبدالله بلوچ فرزند” شریف و “عبدالله بلوچ” فرزند مجید در تاریخ ۱۹ دی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
ماموران برای بازداشت نامبردگان ساعت ۲۱:۳۰ به خانه آنها واقع در بلوچ آباد کوچک استاجیق از توابع علی آباد یورش برده و بدون برگه قضایی وارد منزل شده و این دو نفر را با خود برده اند.
تا لحظه تنظیم این خبر تماسی با خانواده خود نداشته و از علت بازداشت و محل نگه داری آنها نیز اطلاعی در دست نیست.
بنابر گزارش فعالان مدنی بلوچ موج دستگیری ها در استان گلستان در ماه های اخیر زیاد شده و این مساله باعث نگرانی مردم شده است.
bazdasht

۱۳۹۴ بهمن ۲, جمعه

انتقاد گزارشگران بدون مرز از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در ایران

خبرگزاری هرانا ـ سازمان گزارشگران بدون مرز، روز پنجشنبه، با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به وضعیت تعدادی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فردا، این نهاد مدافع آزادی بیان می‌گوید وضعیت جسمی حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس، سعید رضوی فقیه روزنامه‌نگار، رؤیا صابری‌نژاد نوبخت وب‌نگار و نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، که همگی در زندان به سرمی‌برند، «نگران‌کننده» است.
حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال مدنی که از خردادماه گذشته، با سپردن وثیقه‌ای به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در مرخصی استعلاجی به سرمی‌برد، روز چهارشنبه ۳۰ دی‌ماه، به دادستانی تهران احضار و به زندان اوین منتقل شد.
او درحالی به زندان بازگردانده شده است که خانواده‌اش می‌گویند بنا به تشخیص پزشکان، شرایط زندان برای وضعیت جسمی او «نامناسب» است.
حسین رونقی ملکی، در مهرماه سال ۱۳۸۹ به اتهام «عضویت در گروه اینترنتی ایران پراکسی و تبلیغ علیه نظام» به ۱۵ سال زندان محکوم شد.
سعید رضوی فقیه روزنامه‌نگار زندانی نیز که سال گذشته، تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت، به گفته گزارشگران بدون مرز، وضعیت جسمی‌اش در زندان «نگران‌کننده» است.
وی از اسفندماه سال ۱۳۹۲ در زندان به سرمی‌برد و به اتهام «اقدام علیه امنیت‌ ملی، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران» جمعاً به چهار سال و نیم زندان محکوم شده است.
رؤیا صابری‌نژاد نوبخت، وب‌نگاری که تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیایی دارد، زندانی دیگری است که گزارشگران بدون مرز نسبت به وضعیت سلامتی‌اش ابراز نگرانی کرده است.
این وب‌نگار که مهرماه سال ۱۳۹۲ توسط مأموران امنیتی در ایران بازداشت شد، به اتهام «توهین به مقدسات» به پنج سال زندان محکوم شده است.
داریوش تقی‌پور همسر رؤیا صابری‌نژاد نوبخت، سال گذشته به رادیوفردا گفته بود که مبنای اتهام‌های همسرش فعالیت‌های اینترنتی او بوده است.
سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود همچنین، نسبت به وضعیت نرگس محمدی نایب رئیس و سخنگوی زندانی کانون مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کرده است.
وی که آخرین بار در اردیبهشت‌ماه گذشته، توسط مأموران امنیتی بازداشت شد، پیشتر در سال ۱۳۸۹ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» به شش سال زندان محکوم شده بود.
تقی رحمانی همسر نرگس محمدی می‌گوید همسرش بیماری فلج عضلانی‌ دارد و شرایط زندان برای او «خطرناک» است.
در اطلاعیه گزارشگران بدون مرز آمده است که این نهاد، با ارسال نامه‌ای به زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی، ضمن انتقاد از شرایط نگهداری روزنامه‌نگاران در زندان‌های ایران، خواستار اقدام فوری او دراین‌باره شده بود.
رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان در سازمان گزارشگران بدون مرز دراین‌باره گفت: «براساس میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران هم یکی از امضاکنندگان آن است، محروم‌کردن از درمان پزشکی می‌تواند نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز محسوب شود».
شیرین عبادی رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۳ میلادی نیز، روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه، در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، با اشاره به آزادی چهار شهروند ایرانی امریکایی از زندان ابراز امیدواری کرد که روزی درهای زندان‌ها به روی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران باز شود.
وی با انتقاد از «دادرسی ناعادلانه» زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران، در نامه‌اش نوشت: «متأسفم که سایر زندانیانی که تنها تابعیت ایران را دارند، باید مظلومانه در زندان بمانند».
بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی در ایران، از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران بوده است.
در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این گزارش‌ها را «مغرضانه و سیاسی» توصیف می‌کنند.
bazdasht roznameh negaran


گزارش سالانه اعدام در ایران ویژه سال ۲۰۱۵

خبرگزاری هرانا – گزارش پیش رو، همه چیز درباره‌ی اعدام در کشور در سال میلادی ۲۰۱۵ را نشان می‌دهد. این گزارش که از سوی نهاد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، بخشی از گزارش سالانه است که در آن وضعیت حقوق بشر در ایران به شکل مستند و مقایسه ای و بر اساس ارقام و نمودار، بررسی شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۲۴ گزارش از سوی نهاد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که شامل محکومیت ۶۱۶ نفر به اعدام و اجرای حکم اعدام ۷۹۷ نفر می باشد که تعداد ۴۹ نفر در ملاء عام اعدام شدند. . از میان قربانیانی که هویتشان احراز شده، ۴۱۹ نفر مرد و ۱ تن زن بوده اند.
اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ دست کم ۴۰٪ افزایش داشته است، هم چنین صدور احکام اعدام نیز با افزایش ۲۱۵٪ همراه بوده است. تعداد اعدام ها در ملاء عام ۳٪ نسبت به سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است و اعدام زنان نیز ۵۰٪ کاهش را نشان می دهد.
بر اساس این گزارش ۶۹٪ اعدام شدگان به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند. ۲۱٪ به اتهام قتل، ۶٪ به اتهام تجاوز به عنف، ۱٪ به اتهام نامعلوم، و ۱٪ درصد نیز به اتهام محاربه و افساد فی الارض در ایران اعدام شدند.
مجموماً از ۳۲۱ گزارش گردآوری شده ۳۴۲ مورد نقض حقوق برای ۱۴۷۱ شهروند به ثبت رسیده است.
edam-salane

۱۳۹۴ بهمن ۱, پنجشنبه

یک زندانی سیاسی زندان ارومیه در آستانه آزادی دوباره محکوم شد

خبرگزاری هرانا – یوسف (مصطفی) کاکه‌ممی زندانی سیاسی زندان ارومیه، به اتهام نامه به گزارشگر ویژه سازمان ملل و ارتباط با رسانه‌ها از درون زندان، به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه‌ی دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه، یوسف کاکه ممی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است.
این اتهامات به دلیل ارتباط این زندانی با رسانه‌ها، خبررسانی، نامه‌نگاری و از جمله نامه به احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، وارد شده است.
حکم، روز گذشته در زندان و در حالی ابلاغ شده که تنها هفت ماه به پایان حبس نه‌ساله‌ی این زندانی باقی مانده و قرار بود در مردادماه سال آینده آزاد شود.
یکی از نزدیکان آقای کاکه ممی گفت که او در هیچ یک از مراحل دادرسی وکیل نداشته و مدت ها در انفرادی اداره اطلاعات ارومیه تحت فشار و بازجویی بوده و در بازپرسی و دادگاه هم همه‌ی اتهامات را رد کرده است.
یوسف کاکه ممی در خردادماه امسال به انفرادی های وزارت اطلاعات زندان ارومیه منتقل و در دوم تیرماه به اتهام تبلیغ علیه نظام و ارتباط با رسانه های بیگانه به شعبه شش بازپرسی دادسرای ارومیه احضار شد. این احضاریه در حالی به زندان ارومیه ابلاغ شد که او در انفرادی وزارت اطلاعات بود.
یوسف کاکه ممی، شهروند مهابادی است که در سال ۱۳۸۶، بازداشت و به اتهام ارتباط و همکاری با پژاک، به ۹ سال زندان محکوم شد. او هم اینک هفت ماه مانده به آزادی اش در بند دوازده زندان ارومیه محبوس است.
zendan urmie





۱۳۹۴ دی ۳۰, چهارشنبه

محکومیت جدید یکی از فعالان عرفان حلقه در زندان رجایی شهر

خبرگزاری هرانا – سعید اردشیر، از هواداران گروه عرفان حلقه که در زندان رجائی شهر محبوس است در یک پرونده جدید به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید اردشیر، از فعالان گروه عرفان حلقه که در حال حاضر بنا بر حکمی ۵ ساله در زندان رجائی شهر محبوس است، در یک پرونده جدید به شش ماه حبس تعزیری در دادگاه نخست محکوم شده است.
بنا بر این گزارش به نقل از منابع مطلع هرانا این حکم جدید مرتبط با بازداشت اخیر وی در ۲۵ مرداد ماه سال جاری است که منجر به قطعی شدن حکم پیشین ۵ ساله وی و اعزام او به زندان رجائی شهر شد.
لازم به ذکر است که در ۲۵ مرداد ماه سال جاری سعید اردشیر در حین نصب یکی از بنرهای مرتبط با محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه بازداشت شده و با قطعی شدن حکم پیشین وی، او به زندان رجائی شهر کرج منتقل شده است.
سعید اردشیر، از فعالان عرفان حلقه در بهمن ماه ۱۳۹۱ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از آزادی به قید وثیقه و در مرداد ماه ۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به مقدسات از طریق فعالیت در عرفان حلقه به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام حصول مال نامشروع از طریق تکثیر و توزیع آثار عرفان حلقه و نیز به اتهام دخالت در امور پزشکی، در مجموع به پرداخت ۳۶۵ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است.
این حکم پس از ۴ بار بررسی پرونده در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و توسط قاضی پورعرب تائید شد.
لازم به ذکر است که محل کار سعید اردشیر از همان زمان بازداشت وی در سال ۹۱ در وضعیت پلمپ قرار دارد و بنا بر اعلام منابع هرانا، قاضی پورعرب اعلام کرده است که به دلیل عدم وجود حکم پلمپ امکان صدور حکم فک پلمپ برای وی مقدور نیست. گفتنی است که پلمپ این مرکز کسب به اصرار اطلاعات سپاه انجام شده است.
saeid ardeshir


حسین رونقی با معرفی خود به دادستانی راهی اوین شد

خبرگزاری هرانا – حسین رونقی پس از احضاریه‌ی دادستانی مبنی بر توقیف وثیقه، با معرفی خود به دادستانی تهران، امروز راهی زندان اوین شد. این زندانی سیاسی برای معالجه‌ی مشکلات کلیوی و با نظر پزشکان زندان به مرخصی درمانی اعزام شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پدر حسین رونقی با تأیید خبر گفت پسرش پس از مراجعه به دادستانی بازداشت شده است. حسین رونقی ملکی در صفحه‌ی شخصی اش هم اعلام کرده بود که روز چهارشنبه خود را به دادستانی تهران معرفی می‌کند.
دادستان تهران در بیست و نهم آذرماه طی اخطاریه‌ای به وثیقه‌گذار حسین رونقی، اعلام کرده بود که چنانچه وی خود را ظرف یک ماه آینده به زندان معرفی نکند، وثیقه‌‌اش ضبط خواهد شد.
آقای رونقی با اعلام این خبر و انتشار نامه‌ی اخطاریه در صفحه اینستاگرامش نوشت: “اصرار برای بازگرداندن من به زندان آن هم در چنین شرایطی و با توجه به وضعیت من غیرقابل درک و غیرقانونی است در صورتی که بر اساس ماده ۵۰۲ آ.د.ک و آزادی مشروط می توانند من را بیرون از زندان نگه دارند. این در حالی است که پزشکان بازرسی سازمان زندان ها نیز گفته اند شرایط زندان برای نگهداری یک زندانی با شرایط من به هیچ عنوان مناسب نیست و خطرات زیادی دارد.”
حسین رونقی چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه، با عود بیماری و نظر پزشکان، به قید وثیقه و برای ادامه درمان، از بند هفت زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شده بود.
او که پیشتر به دلیل مشکلات حاد کلیوى و خطر از دست دادن کلیه از بند ٣۵٠ اوین آزاد شده بود، در اسفندماه سال گذشته به دلایلى نامشخص مجددا احضار و راهى زندان اوین شد.
حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس، درتاریخ بیست و دوم آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد.
شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب پس از گذشت ۱۰ ماه از بازداشت در بند دو-الف اوین، در تاریخ سیزدهم مهر ماه ۱۳۸۹ او را به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. اتهامات او در دادگاه «عضویت در شبکه ایران پروکسی، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهوری» عنوان شد.
این حکم در شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر تأیید شد و حسین رونقی پس از آن به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد.



۱۳۹۴ دی ۲۹, سه‌شنبه

قوه قضاییه ایران: بر اساس قرآن، قصاص مایه حیات است

معاون فرهنگی قوه قضاییه درایران گفته است: برابر نص صریح قرآن قصاص مایه حیات است و نمی توان آن را نادیده گرفت.
به گزارش «محبت نیوز» معاون فرهنگی قوه قضاییه درایران با اعلام اینکه غرب از طریق تبلیغات در حال گسترش تفکر سکولار و لیبرال در جامعه ایران است گفته است: دشمنان حملات زیادی از این ناحیه به دستگاه قضایی ما وارد می کنند. این در حالی است که برابر نص صریح قرآن قصاص مایه حیات است و نمی توان آن را نادیده گرفت.
به گزارش «تسنیم» معاون فرهنگی قوه قضاییه روز چهارشنبه ۲۳ دی با بیان این مطلب افزود: تنها راه پیشرفت مسایل حقوق بشری کشور در عرصه بین اللملی این است که باید نگاه اسلامی و خدایی خود را با چنان قوتی در دنیا تبلیغ کنیم که به رسمیت شناخته شود.
در همین زمینه : حق قصاص نص صریح قرآن است
«هادی صادقی» هم‌چنین با اشاره به بحث افزایش طلاق در کشور علت این مساله را افزایش ازدواج های مدرن دانست و اظهار داشت: در ۱۰ سال گذشته نسبت ازدواج و طلاق ۱۰ به ۱ بود که این آمار امروز به نسبت ۳ به ۱ نزدیک شده است، یعنی در برابر هر ۳ ازدواج یک طلاق در کشور رخ می دهد.
وی به کاربردن اصطلاح «ازدواج سفید» در مورد مردان و زنانی که بدون علقه زوجیت با هم زندگی می کنند را کاربردی غلط دانست و افزود: لطفن به هیچ‌وجه برای این امر نامبارک از واژه ازدواج سفید استفاده ننمایید، چرا که این عمل نه ازدواج محسوب می شود و نه سفید است و پیشنهاد می کنم عبارت «همباشی سیاه» را جایگزین آن نمایید.
معاون فرهنگی قوه قضاییه هم‌چنین برابری حقوق زن و مرد را امری غلط خواند و اظهار داشت: حقوق زن و مرد شبیه به هم نیست، بلکه متعادل است و باید عدل و انصاف در حقوق زن و مرد رعایت شود.



یک شهروند سقزی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – مأموران اداره اطلاعات، شنبه‌شب، رحیم علایی شهروند سقزی را بدون توضیح به خانواده‌اش بازداشت و به مکانی نامشخص منتقل کردند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه مأمور اداره اطلاعات، ساعت ۲۳ روز شنبه بیست و ششم دی‌ماه، با مراجعه به منزل این شهروند کرد ۵۴ ساله‌، او را بازداشت کردند.
آقای علایی تا به حال با خانواده‌اش تماس نگرفته و پس از پیگیری خانواده، مسئولین قضایی شهر سقز نیز بازداشت او را به عهده نگرفته است.
رحیم علایی سال ۱۳۶۸ نیز به اتهام ارتباط و همکاری با احزاب کرد بازداشت شده و یک سال و شش ماه زندانی بوده است.
سقّز یکی از شهرهای شمالی استان کردستان است که پس از سنندج پرجمعیت‌ترین شهر این استان به شمار می‌آید.

bazdasht