۱۳۹۴ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

حکیمه شکرى به زندان اوین منتقل شد

خبرگزارى هرانا- حکیمه شکری، زندانى سیاسی که آذر ماه سال گذشته بدون هیچ توجیه قانونی به زندان قرچک منتقل شده بود، به زندان اوین بازگردانده شد.
به گزارش وبسایت کلمه، این عضو گروه مادران پارک لاله که از آبان ماه ۹۱ جهت تحمل محکومیت حبس سه ساله خود در زندان اوین به سر می‌برد، آذرماه سال گذشته درحالی که تنها شش ماه به اتمام حکم‌اش باقی مانده بود، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
مسئولان زندان اوین خانم شکری را را بدون هیچ‌گونه وسیله شخصی به زندان قرچک ورامین که محل نگهداری زندانیان زن با جرایم عادی است منتقل کرده‌ بودند؛ برخوردی خلاف قانون که منجر به اعتراض زندانیان سیاسی زن و همچنین همبندیان سابق و مجامع بین‌المللی و حقوق بشری شد.
حکیمه شکری بارها نسبت به انتقالش به زندان قرچک و وضعیت نامناسب این زندان و نگه‌داری زنان زندانی در شرایط قاجعه‌بار اعتراض کرده بود.
وی از بیماری چشمی رنج می‌برد و با این حال در زندان قرچک از درمان‌های ابتدایی همچون کمپرس آب گرم نیز محروم بوده است.
این زندانی سیاسی که سه روز پیش تهدید کرده بود در صورت رعایت نشدن قانون برای وی، اعتصاب غذا و اعتصاب ملاقات خواهد کرد، سرانجام امروز به زندان اوین منتقل شد.
گزارش‌های موجود از زندان قرچک، از وضعیت اسف بار و شرایط نامناسب نگهداری زندانیان در این زندان حکایت دارد.
Hakimeh-Shekari2

۱۳۹۴ فروردین ۱۰, دوشنبه

انفجار دو مین در شهرستان قصر شیرین ۶ قربانی گرفت خبرگزاری هرانا – معاون فرماندار قصرشیرین از انفجار دو مین در شهرستان قصر شیرین و کشته شدن ۵ تن از مرزبان‌های این شهرستان و یک زن عشایر خبر داد. به گزارش هرانا، نعمت الله ناز پرورده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۵ نفر از نیروهای پاسگاه مرزی سه تپان قصرشیرین در اثر برخورد به می‌ن‌های باقی مانده از سالهای دفاع مقدس به شهادت رسیدند. وی افزود: این نیروهای مرزبانی در حال گشت زنی با خودروهای انتظامی بودند. معاون سیاسی فرمانداری قصرشیرین گفت: پاکسازی اراضی آلوده در شهرستان قصر شیرین در سال ۹۱ تمام شده اما مواردی که نیاز به پاکسازی عمیق دارند نیاز به زمان بیشتری دارد که در حال انجام است. وی همچنین از انفجار یک مین جنگی دیگر در حاشیه کمربندی قصرشیرین و مرگ یک زن چوپان خبر داد و گفت: فرد مذکور از عشایر محلی منطقه بوده است.

min2[1]

انتقال کاوان محمد پور به اداره اطلاعات ارومیه خبرگزارى هرانا – کاوان محمدپور روزنامه نگار سردشتى به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان خبرى مجموعه فعالین حقوق بشر در ایران، کاوان محمدپور که حدود یک ماه پیش در شهر مهاباد بازداشت شده بود، به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. هنوز از اتهامات و دلایل بازداشت این روزنامه نگار ٢٨ ساله کرد اطلاع دقیقى در دست نیست. کاوان محمدپور دانشجوى جامعه شناسى دانشگاه پیام نور مهاباد و دبیر سرویس اجتماعى دوهفته‌‌نامه جامعه کردستان و دبیر بخش ادبى مجله ٧ تیر سردشت است. بنابر گزارش هاى رسیده این روزنامه نگار با روزنامه هاى شرق و ابتکار نیز همکارى داشته است.

Kavan mohammad poor

۱۳۹۴ فروردین ۸, شنبه

حمله دوباره ماموران امنیتی به نصیر آباد سرباز

خبرگزاری هرانا – ماموران امنیتی با یورش به روستاهای نصیر آباد و بندان سرباز پس از محاصره اقدام به تفتیش منازل تعدادی از ساکنان محل کردند.
به گزارش هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ؛ صبح جمعه ۷ فروردین نیروهای انتظامی و امنیتی با ده‌ها اتومبیل به روستاهای نصیرآباد و بندان رفته و چند خانه را محاصره و مورد بازرسی قرار دادند.
به گفته یکی از ساکنان محل، نیروهای انتظامی به همراه چندین اتومبیل منزل فردی به نام «حافظ صلاح الدین سیدی» را محاصره کرده و با شکستن درب و شیشه‌ها وارد منزل شدند.
وی افزود: «در آن هنگام کسی در خانه نبوده و ان‌ها درب‌های اتاق‌ها را هم شکستند و کلیه وسایل را بهم ریختند و بعد از ساعتی منطقه را ترک کردند.»
این منبع مطلع، همچنین خبر داده که در همین زمان نیرو‌ها به روستای دیگری از سرباز بنام بندان نیز رفتند و چند خانه از بستگان «حافظ صلاح الدین» را محاصره و تفتیش کردند.
حافظ صلاح الدین سیدی یکی از علما و فعالان ملی و مذهبی بلوچ بود که اردیبهشت ماه ۸۷ کمتر از ۷ ماه پس از بازداشت در زندان مرکزی زاهدان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی اعدام شد.
در همین حال گزارشهایی از حمله و تیر اندازی به پایگاه انتظامی «پل سرباز» وجود دارد.
منابع محلی شامگاه پنجشنبه ۶ فروردین از حمله تعدادی از افراد نا‌شناس به پاسگاه نیروی انتظامی پل سرباز و تیر اندازی به سمت ماموران خبر داده‌اند. که خبر دقیقی از کشته و زخمی شدن کسی در این حمله گزارش نشده است.

6bd09ebb69527be30772b6e4b4a81d6f_L

۱۳۹۴ فروردین ۷, جمعه

وضعیت مسیحیان ایران در گزارش سال ۲۰۱۵ احمد شهید

گزارشگر ویژه سازمان ملل، چگونگی وضعیت حقوق بشر ایران و گذری بر وضعیت مسیحیان ایران در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد.


گردآوری ندا عطایی
« محبت نیوز»  -  احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، چگونگی وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: " بسیاری از قوانین مدنی و شهروندی ایران همچنان گذشته ناقض حقوق بشر می باشد و نه تنها تغییرات عمده ای نداشته بلکه در برخی موارد حتی شدت نیز گرفته است .در این گزارش صراحتن به این مهم اشاره شد که همه مسایل اکتبر ۲۰۱۴ به قوت خود باقی است.
این موارد شامل اصلاح قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، بخش هایی از منشور حقوق شهروندی پیشنهادی دولت در سپتامبر ۲۰۱۳ و تصویب اخیر یک کنوانسیون اضافی سازمان بین المللی کار می باشد.
در این بررسی در مورد مجازات اعدام بررسی های کاملی صورت گرفته که ادامه روند این تحقیقات از سال ۲۰۱۰ می باشد و در آن سه توصیه را مد نظر قرار داده است: ۱ – ارتداد ۲ – الحاد به عنوان جرایم سزاوار اعدام ۳- بررسی لغو اعدام کودکان .
این تحقیقات نشان می دهد که طبق گزارشات، حداقل ۷۵۳ نفر در سال ۲۰۱۴ اعدام شدند که بالاترین آمارثبت شده ظرف ۱۲ سال گذشته میباشد. این تعداد شامل اعدام ۲۵ زن و همچنین اعدام ۵۳ نفر درملاء عام میباشد.
جمهوری اسلامی با وجود آنکه در یک حرکت تبلیغی درقانون مجازات اسلامی سال ۲۰۱۳ مجازات اعدام برای موارد ارتداد، جادوگری و الحاد را منع کرد، اما این مجازاتها را برای این جرایم با عناوین دیگر حفظ می کند که یکی از آنها محاربه (به طور عامیانه به عنوان دشمنی با خدا) و دیگری مفسد فی الارض (فساد کننده روی زمین) می باشد.
دراین راستا اعدام افراد برای حقوق تضمین شده شان توسط قوانین، عمیقن باعث نگرانی است. کسانی که حقوق خود به عنوان یک اقلیت مذهبی را طلب می کنند به نحو نامتناسبی با اتهامات محارب و مفسد فی الارض روبرو می شوند.
جنبه هایی از قوانین و سیاستهای جمهوری اسلامی در این گزارش نشان دهنده استفاده از مجازات اعدام و سایر مجازاتهای ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیزدر ابعاد نگران کننده ای است که همچنان ادامه دارد.
عوارض منفی قوانین و روشها را می توان در گزارش هایی که همچنان ظرف سال گذشته در مورد دستگیری های مداوم مدافعان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران و اقلیت های مذهبی وجود داشت مشاهده کرد. مسیحیان ایران از اقلیت هایی هستند که سالها مورد ظلم و بی عدالتی حکومت جمهوری اسلامی قرار گرفته اند.
بر اساس این گزارش ساخت و ساز کلیساها شامل کلیساهای ارمنی، ارتودکس و آشوری در ۳۵ سال گذشته محدود تر ( ممنوع ) شده و گزارشات مستمر در خصوص جلوگیری دولت از برگزاری مراسم به زبان فارسی در کلیساهای مسیحی دریافت می شود.
همچنین بنا بر گزارش یاد شده در تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۵ حداقل ۹۲ مسیحی در کشور به دلیل مذهب و فعالیت های مسیحی خویش در بازداشت به سر می برند.( و یا در انتظار برگزاری دادگاه می باشند )
طبق این گزارش تنها در سال ۲۰۱۴ تعداد ۶۹ نوکیش مسیحی دستگیرشدند و به مدت بیست و چهار ساعت بازداشت شده اند. طبق گزارشات، مقامات به هدف قرار دادن رهبران کلیساهای خانگی که عمومن از دین اسلام به مسیحیت گرویده اند ادامه داده اند. نوکیشان مسیحی همچنان با محدودیت در رعایت ایام ویژه آیین های خود روبرو هستند.
طبق گزارشات در۲۵ دسامبر ۲۰۱۴ مقامات ایران به یک کلیسای خانگی در شهرستان رودهن حمله کرده و ۹ نفر را که برای جشن گرفتن میلاد مسیح (کریسمس) گرد هم آمده بودند دستگیر کردند. مقامات در تاریخ ۲۶ دسامبر همچنین "ویکتور بت تمرز" رهبر سابق کلیسای پنطیکاستی "آشوری شهر آرا" در تهران را همراه با دو نوکیش مسیحی دیگر در زمانی که کشیش تمرزمشغول انجام مراسم مربوط به جشن میلاد مسیح بود بازداشت نمودند. طبق گزارشات کشیش ویکتور بت تمرز از سال ۲۰۰۹ به دلیل انجام مراسم کلیسایی به زبان فارسی تحت فشار بوده است .
در تاریخ ۱۹ اکتبر۲۰۱۴ دادگاه انقلاب استان البرز ( دگر اندیشان مذهبی - غیر تثلیثی ) کشیشان بهنام ایرانی، رضا ربانی ، و عبدالرضا حق نژاد را به ۶ سال زندان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل گروههای برانداز دولت محکوم کرد. بهنام ایرانی در حال حاضر در حال سپری کردن حکم شش سال زندان خویش در زندان به اتهامات یاد شده می باشد. ( "رضا ربانی" با نام سیلاس و "علی رضا علی حق نژاد" با نام ماتیاس، یک شنبه ۳ ۲ آذر ماه ۱۳۹۳ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ ، دادگاه تجدید نظر شهرستان کرج این افراد را از اتهامات وارده تبرئه و حکم به آزادی این این دو تن داد.)
طبق گزارشات آوریل ۲۰۱۴ ، مقامات به نحو فزاینده ای کلیساهایی که دارای مجوز رسمی بوده اند را بسته اند و کشیش های این کلیساها را به دلیل برگزاری نیایش به زبان فارسی و ارایه خدمات مذهبی به ایرانیانی که پیشینه مسلمانی دارند دستگیر کرده اند.


مقامات به طور منظم وب سایت های مسیحی را نیز مسدود می کنند. نوکیشان مسیحی گزارش می دهند گاهی اوقات در دوره بازداشت مورد اذیت و آزار روانی و جسمی شدید از جمله تهدید به اعدام شده اند . در آوریل ۲۰۱۴ ماموران اطلاعاتی یک رهبر کلیسای زندانی به نام کشیش فرشید فتحی را مورد ضرب و شتم قرار داده اند به نحوی که لازم شد وی را به بیمارستان منتقل کنند.
 .



رئيس قوه قضائيه: برخی در ايران به دشمنان نظام دل بسته‌اند


به نظر می‌رسد منظور رئیس قوه قضائیه دلت حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی باشد !

به گزارش « محبت نيوز» ، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه گفته؛ برخی افراد در ایران به «دشمنان» نظام «دل بسته‌اند» و هدفشان ایجاد اختلاف میان مردم و حاکمیت است.
به نقل از دیگربان، آقای لاریجانی افزوده این افراد با دستاویز مسائل اقتصادی و سیاسی و بهانه کردن این موضوعات تلاش می‌کنند میان دولت و مردم شکاف ایجاد کنند.
رئیس قوه قضائیه نامی از این افراد نبرده است٬ اما به نظر می‌رسد منظور وی دولت حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی باشد.
علی خامنه‌ای نیز در سخنرانی روز اول فروردین خود در مشهد به صراحت از سیاست خارجی دولت روحانی انتقاد کرده است.
بسیاری از محافظه‌کاران تندرو می‌گویند دولت روحانی گرایش شدیدی به غرب دارد و گمان می‌کتد با تواق هسته‌ای و گسترش ارتباط با کشور‌های غربی می‌تواند مشکلات اقتصادی ایران را حل و فصل کند.
.

۱۳۹۴ فروردین ۶, پنجشنبه

هفت زندانى در شیراز اعدام شدند

خبرگزارى هرانا- هفت زندانى در زندان عادل آباد شیراز به دار آویخته شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز پنجشنبه ۵ فروردین، هفت زندانى در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.
اعدام شدگان از محکومین جرایم مواد مخدر بودند که حدود یک هفته قبل، در آخرین پنچ شنبه سال گذشته جهت اجراى حکم به سلول هاى انفرادى زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بودند.
به گزارش منابع هرانا، شش تن از زندان اعدام شده از زندان پیربنای شیراز به این زندان جهت اجرای حکم منتقل شده بودند و هفتمین زندانی اعدام شده نیز از زندانیان عادل آباد شیراز بود.
از هویت این افراد که در ایام تعطیلات عید نوروز، در سکوت رسانه ها و بدون اطلاع رسانى از سوى قوه قضائیه اعدام شدند، هنوز اطلاعى در دست نیست.
گفتنى است بخش اعظم آمار اعدام ها در ایران ناشى از جرائم مربوط به مواد مخدر است که انتقادات فراوانى را از سوى سازمان هاى بین المللى و فعالین حقوق بشر متوجه حکومت ایران کرده است.
پیشتر مقامات ایرانى از طرحى براى کاهش یا لغو اعدام در  جرائم مربوط به مواد مخدر خبر داده بودند، مسئله اى که تاکنون عملى نشده است.
Edam

شعارهای اعتراضی در تشییع جنازه یونس عساکره در خرمشهر

خبرگزاری هرانا – در جریان تشییع جنازه یونس عساکره، دستفروش عرب ایرانی که در اعتراض به تخریب دکه‌اش خودسوزی کرده بود، گروهی از شرکت‌کنندگان شعارهای اعتراضی سر داده‌اند و تعدادی از آن‌ها در هنگام بازگشت از مراسم بازداشت شده‌اند.
به گزارش هرانا به نقل از بی‌بی سی؛ تشییع کنندگان از جمله به زبان عربی شعار می‌دادند «آزادی، آزادی»، «نباید تن به خواری دهیم» و «ما همه یونس هستیم».
در عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده از این مراسم که دیروز دوشنبه سوم فروردین برگزار شد، تعدادی از جوانان دیده می‌شوند که به سنت عرب‌های منطقه، در مراسم تشییع جنازه سلاح‌های سردی همچون چوب، قمه یا شمشیر در دست دارند.
فعالان حقوق اعراب می‌گویند که تشییع جنازه آقای عساکره تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و تعدادی از مسئولان شهر هم در آن شرکت داشتند.
اما در هنگام بازگشت تشییع کنندگان که از شهرهای اطراف به خرمشهر رفته بودند، تعدادی از آن‌ها در جاده به اتوبوس‌های کاروان‌های راهیان نور حمله کرده‌اند و شیشه‌های بعضی اتوبوس‌ها را شکسته‌اند.
کریم دحیمی، از مدافعان حقوق عرب‌های ایران می‌گوید که انگیزه این حمله احتمالا خشم ناشی از این باور بوده است که تخریب دکه‌های دستفروشان در خرمشهر به دلیل آماده کردن شهر برای پذیرش کاروان‌های راهیان نور انجام شده.
این کاروان‌ها توسط نهادهای حکومتی از جمله سپاه پاسداران و بسیج سازماندهی می‌شود و هدف آن‌ها آشنا کردن جوانان با مناطقی است که جنگ هشت ساله ایران و عراق در آن جریان داشت.
به گفته آقای دحیمی، دست کم هشت نفر از تشییع کنندگان به هنگام بازگشت به خانه‌های خود در اهواز در یک ایست بازرسی جاده‌ای بازداشت شده‌اند.
یونس عساکره، جوان ۳۲ ساله‌ای بود که روز ۲۳ اسفند پس از اینکه از تخریب دکه میوه فروشی‌اش آگاه شد، در مقابل شهرداری خرمشهر دست به خودسوزی زد.
او به دلیل شدت سوختگی به بیمارستان مطهری تهران منتقل شد و صبح روز دوم فروردین در اثر عفونت و سوختگی شدید اعضای داخلی درگذشت.
گروهی از جوانان عرب ایرانی چند روز پس از خوسوزی آقای عساکره در حاشیه مسابقه فوتبال تیم فولاد خوزستان و الهلال عربستان با پلیس درگیر شدند و یک خودروی پلیس را آتش زدند.
گفته می‌شد که این درگیری به دلیل اعتراض به خوسوزی آقای عساکره آغاز شده بود.
150324175458_asakereh_funeral_512x288__nocredit

۱۳۹۴ فروردین ۴, سه‌شنبه

شانزده شهروند با اتهامات سیاسی و امنیتی در ارومیه محکوم شدند

خبرگزارى هرانا – احکام قضایى ١۶ شهروند بازداشت شده در شهرستان ارومیه با اتهامات سیاسی و امنیتی صادر شده است.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در بهمن ماه ٩٣، شعبه یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه حکم حبس ١۵ شهروند را که بین خردادماه و تیرماه ١٣٩٣ بازداشت شده بودند، صادر کرده است.
اسامى این شهروندان که به حبس هاى بین ٧ ماه تا ٢ سال محکوم شده اند، به شرح زیر در اختیار هرانا قرار گرفته است:
فرامرز نجفى، حسین نجفى، فایق نجفى، کریم زمانى، عبدالله بدوى، ناصر بدوى، محمود جانگو، عبدالناصر محمدپور، مولود حسینى، ناجى تموزاده، فریدون ابراهیمى اهل شهر ارومیه و رضا ایوبى، رمضان سبزى، على اهرم، گلناز آهنگ خوش از شهرستان ماکو و بشیر صالحى از شهر خوى.
بنابر اطلاع منابع هرانا، اغلب این زندانیان به اتهام اقدام علیه امنیت ملى از طریق ارتباط با گروه پژاک به حبس محکوم شده اند و در بندهاى سیاسى، بند جوانان و بند ٣۴ زندان ارومیه نگهدارى مى شوند.
در این میان حکم حبس گلناز آهنگ خوش، رضا ایوبى و رمضان سبزى هنوز ابلاغ نشده است.
گفتنى است بنابر گزارش منابع هرانا، ناصر بدوى که به هفت ماه زندان محکوم شده است، دانشجوى فوق لیسانس دانشگاه صنعتى شریف نیز بوده است.
Biedalati

کشته شدن یک شهروند بلوچ در شلیک ماموران انتظامی

خبرگزاری هرانا – روز شنبه ۱ فروردین ۹۴، یک جوان بلوچ به نام نواز درازهی مظنون به حمل گازوییل، در شلیک ماموران انتظامی پاسگاه جالق کشته شد.
به گزارش هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ؛ این جوان که مظنون به حمل گازوئیل بوده است روز شنبه ۱ فروردین ۹۴ در منطقه کلگان از توابع شهر جالق (نزدیک به مرز ماشکید پاکستان) توسط ماموران انتظامی مورد هدف مستقیم گلوله قرار گرفته است.
یک منبع مطلع از بستگان وی در این باره گفت: گلوله مستقیم ماموران به سر نواز اصابت کرده و در دم کشته شده است.
وی افزود: با وجود پیگیری‌های خانواده نیروی انتظامی منطقه پاسخگو نبوده‌اند.
نواز درازهی اهل بم پشت و ساکن آسپیچ سراوان بوده است.
4bf14caa10fe139ac24ea05b35b7b8f6_L (1)

۱۳۹۴ فروردین ۳, دوشنبه

اعدام ۴ زندانی در زندان مراغه

خبرگزاری هرانا – ۸ اسفند ماه ۴ زندانی با جرایم مربوط به مواد مخدر در زندان مراغه اعدام شدند.
به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۸ اسفند ماه سال ۹۳، ۴ زندانی در زندان مراغه از طریق چوبه دار اعدام شدند.
این چهار نفر بهرام اشتری،  عاطف رنجبر،  کریم سادات و ولی نجف نیا نام داشتند و همگی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.
یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «۲۷ زندانی دیگر در انتظار اجرای حکم در زندان مراغه نگهداری می‌شوند که احتمالا حکم ایشان پس از پایان مراسم سال جدید به اجرا در خواهد آمد.»

0.273588001295926987_irannaz_com

۱۳۹۴ فروردین ۱, شنبه

آغاز محکومیت ایمان رشیدی و شبنم متحد در زندان یزد



خبرگزاری هرانا – یک زوج بهایی به نامهای ایمان رشیدی و شبنم متحد، برای گذراندن محکومیت خود بازداشت و به زندان مرکزی یزد منتقل شدند.
 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه مورخ ۲۷ اسفندماه یک زوج بهایی به نام های ایمان رشیدی و شبنم متحد جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان مرکزی شهر یزد منتقل شدند
آقای رشیدی به حکم دادگاه انقلاب شهر یزد به سه سال حبس تعزیری و یک سال تحبس تعلیقی و خانم متحد نیز به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده اند،
به گزارش هرانا، دادگاههای انقلاب در چندین شهر از جمله یزد در فروردین ماه سال ۹۳ بیست شهروند بهایی را به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت در تشکیلات جامعه بهایی محاکمه و به حبس محکوم کرد، آقای رشیدی و خانم متحد نیز جزو این بازداشت شدگان بودند که در ادامه اجرایی شدن احکام شهروندان مورد اشاره روانه زندان شدند.
rashidi motahed

مرگ پرابهام یک شهروند در بازداشتگاه کلانتری اصفهان

خبرگزاری هرانا – محسن ملکی، شهروند اصفهانی که در رابطه با جشن چهارشنبه سوری بازداشت شده بود، بصورت پر ابهامی در بازداشتگاه کلانتری ۱۶ اصفهان درگذشت، خانواده وی مدعی هستند بر روی پیکر وی آثار ضرب و شتم مشاهده شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محسن ملکی، ۲۶ ساله، متاهل و ساکن اصفهان که به بهانه پیشگیری از ارتکاب جرم پیش از فرارسیدن جشن چهارشنبه سوری بازداشت شده بود، در بازداشتگاه کلانتری ۱۶ اصفهان بصورت پر ابهامی فوت نمود و پیکرش در روز جمعه به خاک سپره شد.
پروانه شیرانی، مادر آقای ملکی با تایید این موضوع در گفتگو با گزارشگر هرانا، افزود آقای ملکی فاقد بیماری خاصی بوده و روز سه شنبه ۲۶ اسفندماه توسط نیروی انتظامی وابسته به کلانتری ۱۶ اصفهان بازداشت و به بازداشتگاه این کلانتری منتقل شد، خانم شیرانی به گزارشگر هرانا گفت”سه شنبه با محسن ملاقات کردیم و حالش خوب بود اما چهارشنبه صبح خبر فوت او را به ما دادند”.
به گفته خانواده آقای ملکی نیروهای انتظامی و بیمارستان خورشید که نامبرده احتمالا در آنجا فوت نموده، از ارایه مدارک و گزارشات پزشکی مربوط به آنان خودداری کرده اند.
محسن ملکی، کارگر ۲۶ ساله به دلیل داشتن سابقه بازداشت در سال ۸۹ موظف بوده است هر سال خود را پیش از چهارشنبه سوری به کلانتری معرفی کند، با اینکه امسال حاضر به این اقدام نشده در خیابان و توسط نیروی انتظامی بازداشت شده است.
تا کنون مقامات دولتی و نیروی انتظامی در خصوص این مرگ مشکوک سکوت کرده اند. خانواده آقای ملکی مدعی هستند که بر پیکر نامبرده آثار مشهود ضرب و جرح را مشاهده کرده اند.
لازم به یادآوری است مرگ مشکوک زندانیان و بازداشت شدگان در زمان بازداشت مسبوق به سابقه بوده است و در مواردی نیز نهادهای مربوطه قتل بر اثر ضرب و شتم یا عملکرد مامورین را پذیرفته اند، هر چند اکثر این قبیل پرونده ها هیچگاه به درستی مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفه است و عاملین آن به مجازات نرسیده اند.
mohsen - maleki

۱۳۹۳ اسفند ۲۹, جمعه

چهار وبلاگ‌نویس در تهران و اهواز بازداشت شدند

خبرگزاری هرانا – رحیم یزدی و وحید ابوالقاسمی، دو وبلاگ‌نویس ساکن تهران و شهاب موسوی و مجید کعبی به بازداشت نیروهای امنیتی در آمدند.
به گزارش هرانا به نقل از کمیته گزارشگران حقوق بشر؛ رحیم یزدی روز پنجشنبه چهاردهم اسفند ماه ۹۳ با یورش ماموران امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت و پس از بازرسی منزل و ضبط برخی وسایل از قبیل کامپیو‌تر شخصی و آلبوم‌های خانوادگی، به محلی نامعلوم منتقل شده است.
همچنین وحید ابوالقاسمی، دیگر وبلاگ‌نویس منتقد نیز، بامداد روز شنبه شانزدهم اسفند ماه ۹۳ در حوالی ایستگاه متروی میدان فردوسی تهران توسط چند مامور لباس شخصی متوقف و به زور سوار خودروی آن‌ها شده است، منزل وی نیز مورد تفتیش و ضبط برخی وسایل واقع شد.
از دلیل بازداشت این دو وبلاگ نویس منتقد خبری دقیقی در دست نیست، اما در نتیجه مراجعات مکرر خانواده یزدی به مراجع امنیتی و قضایی، به آن‌ها گفته شده که توسط سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.
بازداشت در اهواز
همچنین گزارش شده است که آقایان شهاب موسوی و مجید کعبی، شامگاه سه شنبه ۲۶ اسفند ماه پس از درگیری‌هایی که در جریان و بعد از مسابقه فوتبال بین فولاد خوزستان و الاهلی عربستان اتفاق افتاد، بازداشت شدند که از وضعیت آن‌ها نیز خبری در دست نیست. این دو وبلاگ‌نویس عرب، چند ماه پیش نیز توسط ماموران امنیتی مورد احضار و تهدید قرار گرفته بودند.
ادامه بازداشت فعالان مدنی
منابع کمیته گزارشگران همزمان از وضعیت نگران کننده و بی‌خبری از شرایط عاطفه نوید، فرید صادقی و منصوره پایان، سه فعال مدنی که روز یک‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۳، هشتم مارس ۲۰۱۵، بعد از تجمع روز زن بازداشت شده‌اند خبر داد. در آن روز تعدادی از فعالان جنبش زنان و کنشگران مدنی، به تجمع اعتراضی نسرین ستوده در مقابل کانون وکلای دادگستری در تهران پیوسته و با این وکیل حقوق‌بشری همراهی کرده بودند.
تداوم نقض حقوق بشر
طی ماههای اخیر وضعیت حقوق‌بشر در ایران همچنان در وخامت به سر می‌برد، و فعالان مدنی، سیاسی، حقوق بشری، وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران، و همچنین دگراندیشان مذهبی و عقیدتی، بیش از گذشته تحت فشار‌ها امنیتی و قضایی و تهدید قرار داشتند.
روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۳ (۱۶مارس ۲۰۱۵)؛ احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بد‌تر از گذشته شده است. آقای شهید در گزارش خود که هفته پیش به سازمان ملل ارائه و روز دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۳ آنرا منتشر ساخت، از حکومت جمهوری اسلامی تقاضا کرد که قوانین ناقض آزادی بیان و مطبوعات را لغو کند، روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی را آزاد کند و به سانسور سایت‌های اینترنتی و پارازیت‌اندازی بر روی ماهواره‌ها پایان بخشد.
سازمان عفو بین‌الملل نیز چند روز پیش گزارش کرده بود که وضعیت حقوق بشر در ایران از زمان روی کار آمدن حسن روحانی بد‌تر شده است.
همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز نیز پیش اعلام داشت انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری تأثیرمثبتی بر وضعیت آزادی اطلاع رسانی نداشته، چنانکه رسانه‌ها همچنان توقیف می‌شوند، و موج بازداشت روزنامه نگاران و وب‌نگاران نیز ادامه دارد. بر اساس گزارش این سازمان مدافع آزادی بیان، سکوت دولت حسن روحانی در برابر سرکوب آزادی اطلاع رسانی اگر همیارانه نباشد به عنوان رئیس جمهوری و مسئول اجرای قانون اساسی، دست کم پرسش برانگیز است. ایران همچنان با ۵۰ فعال رسانه‌ای زندانی یکی از پنج زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است.

بنیاد-اکبر-محمدی-وبلاگ-نویسان-زندانی

نامه دو تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی به مناسبت سال نو

خبرگزاری هرانا – ابراهیم فیروزی و آرش مقدم اصلانپور طی نامه‌ای به مناسبت سال نو می‌نویسند: «ر‌ها کردن شخص بخشیدن نیست بخشش پاسخی است به اعتراف فرد، مقابل بخشش‌‌‌ رها کردن رنجش و خشم خودمان است تا از بدان توسط آن خورده نشویم بخشش یعنی یک انتخاب که دیگران به‌رغم خطاهایی که در موردمان کرده‌اند دوست بداریم بخشش باعث احیای روابط نمی‌شود بلکه ما قادر می‌شویم تا در آرامش زندگی کنیم و به نفرت دیگران مهر بورزیم.»
متن کامل نامه این دو زندانی بند ۱۰ زندان رجایی شهر را در زیر می‌خوانید:
مژده‌ای دل که بهار دگری در راه است
بگزاریم ازاینجا آغاز کنیم هیچ‌یک از ما کامل نیستیم و همیشه بهترین کار را انجام نمی‌دهیم یا کار درست نمی‌کنیم و همهٔ ما دچار خطا و اشتباه می‌شویم حتی گاهی کارهای زیان‌بار در مورد اطرافیان و بهترین افرادی که دوستشان داریم می‌کنیم یا حرف‌های ناپسند می‌زنیم ما نمی‌توانیم گذشته خود را پاک بکنیم و تنها کاری که بکنیم این است که بر خطای خود اعتراف کرده و بپذیریم که درست نبوده است و اشتباه کرده‌ایم ما دو راه بیشتر نداریم یا ببخشیم یا کینه ونفرت را در دل نگه‌داریم در هر دو صورت انتخاب با ماست که چه باشیم.
بسیاری از ما به نگاه خود به دنبال عدالت می‌گردیم و خود را مبرا از هر اشتباهی می‌دانیم و دیگران را گناه‌کار و حتی اشتباهات خود را به گردن دیگران می‌اندازیم بسیاری از ما هرروزمان را با دیروزمان پیوند می‌دهیم و آنگاه مدام شکست‌های گذشته را به دوش می‌کشانیم و اجازه می‌دهیم احساسات ناخوشایند گذشته وارد امروزمان شود و خشم و انتقام در ما زنده بماند و با این‌گونه زندگی حال و اکنون را از دست می‌دهیم و اما نکته اساسی این است که گذشته‌هایمان به تاریخ پیوسته است، بنابراین اگر کسی اشتباهی کرده باشد یا به‌اشتباه خود پی برده و اعتراف می‌کند و یا به رفتار خود پافشاری می‌کند اما هیچ قضاوتی نیست، ما بهترین راه را برمی‌گزینیم و آن این است؛ او را به خدا و کائنات واگذار می‌کنیم و می‌دانیم که خدا هم خدای عدالت است هم خدای رقص است. پس ما اجازه نمی‌دهیم رفتار ناپسند دیگران زندگی امروزمان را تباه کند. ‌
ر‌ها کردن شخص بخشیدن نیست بخشش پاسخی است به اعتراف فرد، مقابل بخشش‌‌‌ رها کردن رنجش و خشم خودمان است تا از بدان توسط آن خورده نشویم بخشش یعنی یک انتخاب که دیگران به‌رغم خطاهایی که در موردمان کرده‌اند دوست بداریم بخشش باعث احیای روابط نمی‌شود بلکه ما قادر می‌شویم تا در آرامش زندگی کنیم و به نفرت دیگران مهر بورزیم.
این انتخاب ماست شمارا نمی‌دانم، پس خود انتخاب کنید که چه می‌خواهید باشید. می‌دانید از چه سخن می‌گویم، از روز جدید، از دگرگونی، از روز شادی و روز بخشش، سخن از نوروز است و   روز نوروزی که در آیین نیاکان ما هزاران خبر که بر پا مانده است و هنوز تب‌وتاب خاص خود را دارد.
با فرارسیدن این جشن بزرگ عید درون، ما را پذیرا باشید. درود بر مادرانی که برای حمایت از خانواده و برای همهٔ فرزندانشان تلاش می‌کنند و مسئولیت فرزندانشان را به‌تنهایی به دوش می‌کشند. درود بر پدرانی که باوجود چند شغل خانواده‌شان به‌طور کامل تأمین نمی‌شود اما تمام سعی خود را در گرد هم آوردن خانوادهٔ خود می‌کنند. درود بر فرزندان طلاق که باوجود اختلافات پدر و مادرشان باروحیه و استقامت به زندگی خود ادامه می‌دهند. درود بر شخصی که با درد و رنج طلاق مبارزه می‌کند و موفق می‌شود روحیه مثبت خود را حفظ کند. درود بر فردی که با بیماری مدتی دست‌وپنجه نرم می‌کند و خود را نمی‌بازد و انرژی مثبت خود را درراه مثبتی به کار می‌برد. درود بر افرادی که تمام غم خود را روی کمک به کودکان محروم گذاشته و انرژی خود را صرف کمک به دیگران می‌کنند. درود بر کسانی که تمام زندگیشان برای بالا بردن سطح فرهنگ تاریخ هنر ادبیات محیط‌زیست و شعور جامعه گذاشته‌اند.
با تبریک سال نو ۱۳۹۴ درود نوروزی و بهاری ما را بپذیرید
این خجسته نامهٔ بهاری با آیین پاک نیاکانمان بر شما ایرانیان آزاده فرخنده باد
از طرف آرش مقدم اصلان‌پور (آرش اجایی) و ابراهیم فیروزی
ابراهیم فیروزی

۱۳۹۳ اسفند ۲۸, پنجشنبه

تنبیه یک زندانی به دلیل اطلاع رسانی درباره پرونده اش

خبرگزاری هرانا – روزبه کرمجانی شهروند رباط کریمی که به جرم توهین به رهبری با شهادت همسایگان خود زندانی شده به دلیل اطلاع رسانی از وضعیت پرونده اش به بند ۶ زندان رجایی شهر کرج که محل نگهداری زندانیان با جرایم خشن است تبعید شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزبه کرمجانی که درپی گزارش و شهادت ۴ تن از همسایگانش مبنی بر توهین به رهبری بازداشت و با قرار وثیقه به زندان رجایی شهرکرج منتقل شده طی روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه از بند ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به بند ۶ سالن ۱۶ این زندان که متعلق به زندانیان با جرایم خشونت آمیز است منتقل شد.
پیش از انتقال مسئولان پلیس فتا این زندانی و همچنین خانواده وی را به علت خبر رسانی از وضعیت وی مورد بازجویی قرار داده بودند و علت این انتقال نیز خبر رسانی عنوان شده است.
بند ۶ زندان رجایی شهر یکی از غیر بهداشتی ترین بندهای این زندان است که زندانیان بسیار خطرناک با محکومیتهای سنگین در آن نگهداری میشوند.
پیشتر یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفته بود: «روزبه کرمجانی در یک جلسه دوستانه ادای رهبر فعلی ایران را درآورده و این امر به مذاق چند تن از همسایگان خوش نمی‌آید و از وی شکایت می‌کنند و شهادت می‌دهند وی به دین و رهبری توهین کرده است.»
شعبه ۲دادیاری رباط کریم روزبه کرمجانی را با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی روانه زندان رجایی شهر کرج کرده است.
25

۱۳۹۳ اسفند ۲۷, چهارشنبه

تداوم تفتیش منازل بهاییان در شیراز خبرگزارى هرانا- با مراجعه به منزل کرامت امیرى، تفتیش و بررسى منازل بهاییان در شیراز ادامه پیدا کرد. به گزارش خبرگزارى هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر، صبح روز ٢۵ اسفند، ماموران اطلاعات شهر شیراز با هجوم به منزل کرامت امیرى شهروند بهایى، وسایل مختلفى اعم از لپ تاپ، موبایل، کتب دینى و سى دى را ضبط کردند. آقاى امیرى شهروند ۶٢ ساله بهایى است که به همراه همسرش در شهر شیراز زندگى مى کند. بنابر گزارش هاى متعدد اخیر هرانا، تفتیش و بازرسى منزل و سپس احضار افراد، به رویه جدید اداره اطلاعات شهر شیراز در برخورد با شهروندان بهایى تبدیل شده است و طى ماه گذشته منزل بیش از بیست شهروند بهایى این شهر، به همین شیوه مورد تفتیش و بازرسى قرار گرفته است.

taftish

حکم ۱۲نفر از مربیان عرفان «حلقه» صادر شد

خبرگزاری هرانا – ۱۲ نفر از مربیان عرفان حلقه مجموعا به ۲۴ سال حبس و حدود یکصد میلیون تومان رد مال محکوم شدند.
به گزارش هرانا به نقل از مشرق؛ تعداد ۴۰ نفر از فعالین حوزه عرفان حلقه و مربیان آنکه اقدام به برپایی کلاس کرده بودند و در حین برگزاری کلاس دستگیر شدند که ۱۲ نفر از آنان محاکمه و محکوم شدند.
این ۱۲ نفر از مسترهای عرفان حلقه بودند ک بعد از دستگیری محمد علی طاهری بنیانگذار این مکتب عرفانی اقدام به برگزاری کلاس کردند که به همین منظور پرونده‌ای برای آنان در دادگاه تشکیل شد و این ۱۲ نفر را مجموعا به ۲۴ سال حبس و حدود یکصد میلیون تومان رد مال محکوم کرد.
از آنجایی که اتهام اصلی این افراد توهین به مقدسات بوده است، با توجه به میزان اتهام، یک تا پنج سال حبس و به علت تحصیل مال نامشروع محکوم به رد مال شدند.
همچنین دو نفر از فعالان این حوزه که در تجمعات چند ماه اخیر در حمایت از محمدعلی طاهری در مقابل دادگاه انقلاب، زندان اوین و روبروی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ایران حضور داشتند، هر کدام به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام اخلال در نظم عمومی محکوم شدند.
این منبع در ادامه این گزارش نوشت، محمدعلی طاهری که به اتهام توهین به مقدسات در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین است، هم اکنون پرونده افساد فی الارض وی در دست بررسی است و سه تن از مراجع تقلید طی استفتائاتی که از سوی دستگاه قضا صورت گرفته است، حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند که دادگاه وی نیز روز بیستم اسفند ماه در دادگاه انقلاب برگزار شد.
این خبرگزاری افزود، طی ماه‌های اخیر جریان‌های وابسته به عرفان حلقه در داخل و خارج از کشور ادعاهایی را در مورد وضعیت بد جسمانی محمدعلی طاهری منتشر کرده‌اند، این ادعا‌ها تا حدی پیش رفته است که حتی چندی پیش برخی از مرگ وی خبر دادند و اخیراً هم طرفداران عرفان حلقه با شنیدن خبر محاکمه طاهری و اوج‌گیری مجدد برخی شایعات و ادعا‌ها در مورد وضعیت جسمی بد وی به دنبال پیگیری وضعیت او بودند. با این وجود از حاشیه این دادگاه فیلمی در فضای مجازی روز یک‌شنبه ۲۵ اسفند منتشر شد که نشان از سلامت کامل نامبرده دارد، در این فیلم نشان داده می‌شود که همسر طاهری در کنارش حضور دارد و سپس علیزاده طباطبایی و یکی دیگر از وکلای وی در کنار او حضور می‌یابند.
کاربری که این فیلم سه دقیقه را در فضای مجازی قرار داده، در توضیحات فیلم آورده است: «دیداری کاملاً غیر منتظره و روبرو شدن با استاد طاهری در راهروی دادگاه. وضعیت استاد خوب است و برخلاف آنچه گفته می‌شود، استاد -همان طور که در فیلم مشخص است- در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد، در دادگاه همسر استاد در کنار ایشان نشسته بود، آقای علیزاده هم بودند، اما به خاطر دلایل امنیتی جرأت نکردم به سمتشان بروم.»
بیش از این، ۱۶ نفر از مربیان عرفان حلقه در مجموع به ۳۷ سال حبس و ۱۳۰ میلیون تومان ردّ مال محکوم شده بودند، این در حالی است هر یک از آن‌ها با توجه به میزان جرم به یک تا پنج سال حبس و به علت تحصیل مال نامشروع -به فراخور درآمد حاصله- محکوم به رد مال شدند و به علت کشف مشروبات الکلی برخی از آن‌ها نیز محکوم به جریمه نقدی شدند.
لازم به ذکر است که برخی از شاگردان آقای طاهری این فیلم را کاملا ساختگی و متعلق به مدتها پیش از اعتصاب غذای ایشان می دانند.
150205104051_mohamad_ali_taheri_640x360_rahekamal_nocredit[1]

دیدار مقامات «قضایی و دیپلماتیک» ایران با احمد شهید

سخنگوی وزارت خارجه و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران از دیدار مقامات «قضایی و دیپلماتیک» جمهوری اسلامی با احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، خبر دادند.

به گزارش « محبت نیوز» خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۷ اسفند، گفت: «دیدارهایی در سطح نمایندگی‌های ما و هیئت‌هایی که به ژنو و نیویورک سفر داشتند با احمد شهید برگزار شده است.»
خانم افخم اضافه کرد: «در عین حال دیدگاه‌ها صریحاً‌ به ایشان ابراز شده بود و انواع مصاحبه‌ها و مستندات غیرواقعی که ایشان ارائه کرده‌اند مورد نقد قرار گرفته است و مباحث و مستندات مربوط نیز ارائه شده است.»
وی تصریح کرد: «این تلاش‌ها به صورت مجموعه‌ای ادامه دارد و... مذاکرات نیز در این راستا می‌تواند موثر باشد.»
به گفته رادیو اروپای ازاد ، یک روز پیش از این سخنان خانم افخم، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، نیز خبر داده بود که مسئولان ایران «در سطوح مختلف اعم از قضایی و دیپلماتیک و...» با احمد شهید ملاقات داشته‌اند.
این دو مقام جمهوری اسلامی جزئیات بیشتری از این دیدارها ارائه نکرده‌اند.
شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز ۲۷ خرداد سال ۹۰ احمد شهید، وزیر امور خارجه پیشین مالدیو، را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران برگزید و هشتم فروردین ۹۳ نیز ماموریت او را تمدید کرد.
مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکنون ضمن مخالفت با سفر آقای شهید به ایران اتهامات متعددی را درباره او مطرح کرده‌اند.
در این میان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران از همه بیشتر به احمد شهید تاخته و در مواردی از توهین به او نیز فروگذار نکرده است.
از جمله محمدجواد لاریجانی روز سه‌شنبه درخواست آقای شهید برای سفر به ایران را «نمایش تجاری» خوانده و گفت که همکاری جمهوری اسلامی با او «بیش از حد لیاقتش است».
آقای لاریجانی تصریح کرد: «سوال من این است که شما ایران می‌آیید چه کار می‌کنید؟ می‌گوید من اتهامات کشور شما را بررسی می‌کنم. ۱۳۰۰ اتهام! به او می‌گوییم که برای هر اتهام چه قدر زمان نیاز دارید؟ مثلا سه ساعت که اگر در ۱۳۰۰ ضرب شود، چند روز می‌خواهی ایران باشی.»
وی اضافه کرد: «ما می‌گوییم دو موضوع انتخاب کن که شما چه کار می‌خواهید انجام دهید، زیرا طبق منطق سازمان ملل گزارشگر که جایی می‌رود می‌گوید که من این کار‌ها را می‌خواهم انجام دهم که ما با آن مشکلی نداریم.»
به گفته مقام‌های سازمان ملل، از سال ۲۰۰۵ تاکنون ایران به نمایندگان این سازمان اجازه نداده که برای بررسی اوضاع حقوق بشر به کشور بروند.
پیش از تبدیل کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به شورای حقوق بشر، رینالدو گالیندوپل در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ و موریس کاپیتورن در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران فعالیت می‌کردند.
آقای کاپیتورن در سال ۹۰ در گفت‌و‌گویی با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بود که پس از انتشار اولین گزارش وی در مورد ایران «رهبران جمهوری اسلامی چنان خشمگین شدند» که دیگر به وی اجازه سفر به ایران را ندادند.
آقای لاریجانی روز سه‌شنبه همچنین آقای شهید را متهم کرد که «با تروریست‌ها همکاری وسیعی دارد و به طور رسمی با آنها ارتباط دارد».
وی همچنین گفت که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایرانبه گزارش‌های مقامات ایران از، به گفته او، «ترور ۱۷ هزار نفر» به دست سازمان مجاهدین خلق «توجه نکرده است».
وی اضافه کرد: «به عنوان مثال فردی که حداقل چهار نفر اعم از معلم، نانوا، عابر پیاده و کودک را ترور کرده و به اعدام محکوم شده است را به عنوان یک فرد فرهنگی معرفی می‌کند.»


محمدجواد لاریجانی پیش از این نیز احمد شهید را با عباراتی مانند «احمد شریر»، «نادان» و «مغرض» مورد خطاب قرار داده بود.
 .

۱۳۹۳ اسفند ۲۶, سه‌شنبه

متن کامل گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران خبرگزاری هرانا – گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران با انتشار گزارش دوره ای خود گفت وضعیت حقوق بشر در این کشور در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی بدتر از گذشته شده است. به گزارش هرانا، احمد شهید ابراز امیدواری کرده است که امضای توافق هسته‌ای با ایران به بهتر شدن وضعیت حقوق بشر کمک کند. به گفته آقای شهید، به طور کلی وضعیت حقوق بشر ایران در زمینه احزاب، تشکل‌های مدنی، جامعه حقوقی و مدافعان حقوق بشر “بدتر” شده است.

ahmad-shahid2

شش سال حبس برای جعفر عظیم زاده، فعال کارگری

خبرگزاری هرانا – جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس و دو سال محرومیت از «فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات» محکوم شد.
به گزارش هرانا به نقل از کلمه؛ این فعال کارگری که از هماهنگ کنندگان طومار چهل هزار نفری کارگران برای افزایش حداقل مزد بوده، به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمعا به شش سال حبس محکوم شده است.
صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب، در این حکم قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ را زیر پا گذاشته و مجازات‌های این متهم سیاسی را که از اساس ناعادلانه است، تجمیع هم نکرده است. جالب اینجاست که او در رای محکومیت جعفر عظیم‌زاده آورده است: «نامبرده با افکار مارکسیستی به دنیا آمده است»!
اتحادیه آزاد کارگران اعلام کرده که از جمله مصادیق اتهامات عظیم‌زاده، تشکیل این اتحادیه، تشکیل اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار، همکاری با کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای آزاد کارگری، شرکت در تجمع روز جهانی کارگر پارک لاله در سال ٨٨، هدایت کارگران در اعتراضات سال ٨۴، اقدام به تشکیل و برنامه ریزی و مدیریت تجمعات کارگری در زمان دولت جدید و تهدید به تجمع و اعتصاب در اسفند ماه سال ۹۲ بوده است.
عظیم‌زاده همچنین به علت جمع آوری طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران و تجمعات در مقابل مجلس و وزارت کار و هدایت و اجرای این تجمعات، اعتراض به مزد مصوب، شکایت از سعید مرتضوی به عنوان نماینده هزار کارگر، اعتراض به ایجاد تغییرات ضدکارگری در قانون کار، نشست و ملاقات با دیگر تشکلهای مستقل کارگری از قبیل سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کمیته هماهنگی، کمیته پیگیری و مصاحبه با برخی رسانه‌های برون مرزی محکوم شده است.
دو هفته قبل هم اعلام شد که جمیل محمدی، دیگر عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، از سوی قاضی صلواتی به سه سال و نیم حبس محکوم شده است.
جمیل محمدی و جعفر عظیم‌زاده، دو تن از هماهنگ کنندگان طومار اعتراضی چهل هزار نفری کارگران هستند که نیمه شب دهم اردیبهشت ماه سال جاری با حمله مامورین امنیتی به منازلشان بازداشت و به ترتیب مدت ۲۱ و ۴۶ روز در بند ۲۰۹ اوین زندانی شدند.
این دو، از جمله شش نمایندهٔ ۱۰۰۰ کارگری هستند که علیه غارت و چپاول صندوق سازمان تامین اجتماعی به دادگاه شکایت کرده‌اند.
آن‌ها در حالی به سه سال و نیم حبس محکوم شده‌اند که سعید مرتضوی با وجود حیف و میل گسترده بیت المال و چند پرونده جنایی و اقتصادی، هنوز هیچ محکومیت قطعی دریافت نکرده و پرونده‌اش هنوز بلاتکلیف است.
jafar-azimzadeh

۱۳۹۳ اسفند ۲۴, یکشنبه

مجید مقدم به ۶ سال زندان محکوم شد

خبرگزاری هرانا – مجید مقدم که در آذرماه سال جاری بازداشت شده بود به ۶ سال زندان تعزیری محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته حکم ۶ سال زندان برای مجید مقدم از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده صادر شده است.
این حکم که به وکیل این زندانی سیاسی ابلاغ شده قابل تجدیدنظرخواهی بوده و وکیل پرونده به حکم اعتراض کرده است.
یکی از نزدیکان مجید مقدم به گزارشگر هرانا گفت: «اتهامات مجید مقدم در پرونده اقدام علیه امنیت کشور، استفاده از تجهیزات ماهواره و توهین به رهبری بوده است.»
وی در ادامه گفت: «ما خواهان آزادی مجید باقید وثیقه شده‌ایم که تا زمان اعلام رای از سوی دادگاه تجدیدنظر آزاد باشد ولی مسئولان هنوز جواب ما را نمی‌دهند.»
مجید مقدم هم اکنون در بند ۸ زندان اوین و در بند عمومی نگهداری می‌شود.
گفتنی است، مجید مقدم، پیش از این نیز به دلیل شرکت در اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و به بازداشت‌گاه کهریزک انتقال داده شده بود.
blogger-image-963462138

مختار زارعی بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – مختار زارعی فعال سیاسی سنندجی قبل از ظهر روز جاری در منزل خود بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قبل از ظهر روز جاری (یکشنبه ۲۴ اسفند ماه) مختار زارعی فعال سیاسی با حکم دادستانی در منزل خود بازداشت شد.
یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی که ارگان بازداشت کننده مختار زارعی بوده است اتهام وی را انتشار یادداشتی در فیسبوک شخصی خود عنوان کرده است.»
گفتنی است، وی ماه گذشته طی یک احضاریه کتبی به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج احضار شده بود.
مختار زارعی که از اعضای اتحادیهٔ دموکراتیک دانشجویان کُرد نیز بوده است در زمستان ۸۸ حین برگزاری مراسم دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم لطف‌اللهی بازداشت و پس از ۳ ماه در سال ۸۹ با تودیع وثیقه آزاد شد.
وی در ‌‌نهایت سال ۹۰ به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
999219_605012709567811_1090280325_n

۱۳۹۳ اسفند ۲۳, شنبه

گزارش سالانه احمد شهيد و سوز و گداز رژيم خبرگزاری قاصدان آزادی: گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد گفت، سال گذشته دستكم 753 نفر در ايران اعدام شده اند كه بيشترين تعداد اعدامها در دوازده سال گذشته است. به گزارش خبرگزاري رويتر احمد شهيد هنگام ارائه گزارش سالانه 81 صفحه اي خود به شوراي حقوق بشر در ژنو گفت در ايران روزنامه‌نگاران تحت تعقيب يا بازداشت شده، اغلب با اتهاماتي مانند ارتباط با رسانه‌هاي خارجي، انتقاد از سران رژيم يا بحث درباره مسائل حساس سياسي مورد تعقيب قرار مي‌گيرند. گزارشگر ويژه سازمان ملل خواهان متوقف كردن پارازيتها و پايان دادن به روند مسدود كردن سايتهاي اينترنتي شده است. خبرگزاري رويتر-22اسفند93

دو تن از فعالان حقوق دراویش به انفرادی منتقل شدند

خبرگزاری قاصدان آزادی: صبح روز جمعه دو تن از فعالان حقوق دراویش گنابادی محبوس در بند 

عمومی زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شدند. 

بنابر گزارش دریافتی به قاصدان آزادی به نقل از مجذوبان نور، آقایان رضا انتصاری و مصطفی عبدی از 

فعالان حقوق دراویش محبوس در زندان اوین به دلیل امتناع از رفتن به هواخوری اجباری به 

سلول‌های انفرادی منتقل شدند.



دراویش محبوس از قریب به ۵ ماه پیش که از بندهای ۳۵۰ و زندان گوهردشت کرج به بندهای 

عمومی زندان اوین منتقل شدند تا کنون از پوشیدن لباس زندان در هنگام ملاقات و رفتن به 

هواخوری اجباری خودداری کردند. این دراویش بار‌ها اعلام کرده بودند مادامی که به طور غیرقانونی 

در بند زندانیان عادی حضور دارند به عنوان اعتراض از قوانینی که مخصوص زندانیان عادی است، 

پیروی نخواهند کرد.




۱۳۹۳ اسفند ۲۲, جمعه

محمدرضا پورشجری به حبس و تبعید محکوم شد

خبرگزاری هرانا – دادگاه انقلاب کرج، محمدرضا پورشجری را به تحمل یکسال حبس، دو سال اقامت اجباری در شهرستان اردکان استان یزد و نیز ضبط وسایل شخصی و نقدی که در زمان بازداشت همراه وی بود محکوم کرد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران دادگاه انقلاب شهر کرج به ریاست قاضی آصف حسینی، محمد رضا پورشجری (سیامک مهر) ، وبلاگ نویس در بند را به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یکسال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری (تبعید) در شهرستان اردکان استان یزد محکوم کرد، طبق حکم صادره مبلغ ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان نقدینگی و نیز وسایل شخصی آقای پورشجری که در زمان بازداشت همراه وی بوده است نیز ضبط گردید.
آقای پورشجری هشتم مهرماه سال جاری در حالی که تنها چند هفته از آزادی او از بابت حبس سابق می گذشت بازداشت شد، در حال حاضر این وبلاگ نویس زندانی در زندان رجایی شهر کرج محکومیت خود را سپری می کند.

pourshajary

احمد شهید: ایران قوانین ناقض آزادی را لغو و روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کند



خبرگزاری هرانا – احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر در ایران، از جمهوری اسلامی خواسته است تا قوانین محدودکننده آزادی بیان و رسانه‌ها را لغو، روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی را آزاد کند و به ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای و مسدود کردن وبسایت‌ها پایان دهد.
 
به گزارش هرانا، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۱ اسفند گزارش داد که آقای شهید در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر ملل متحد، از «اصلاح قوانین و سیاست‌هایی که حقوق و استانداردهای شناخته شده بین‌المللی را تضعیف یا نقض می‌کنند»، به عنوان «اولویت‌های اصلی» برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نام برد.
این در حالی است که مسئولان ایرانی مانند صادق آملی لاریجانی، رییس و محمدجواد لاریجانی، معاون قوه قضاییه، تاکنون چند بار تاکید کرده‌اند که قوانین جمهوی اسلامی بر مبنای احکام دین اسلام تدوین شده‌اند و بعضا با قوانین و اصول بین‌المللی در حوزه حقوق بشر تفاوت دارند.
یکی از انتقادات اصلی احمد شهید در گزارش‌ها و موضع‌گیری‌های او، شمار بالای اعدام‌ها در ایران بوده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود نیز با انتقاد از این مسئله گفته که جمهوری اسلامی در سال گذشته، ۷۵۳ نفر را اعدام کرده که نیمی از آن‌ها به علت ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده است.
به گفته آقای شهید، این تعداد اعدام از سال ۲۰۰۲ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
در این گزارش آمده که از ماه مه سال ۲۰۱۴ تاکنون، جمهوری اسلامی حداقل ۲۹ روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و کاربر اینترنتی را بازداشت و زندانی کرده یا تحت تعقیب قرار داده است.
احمد شهید در گزارش خود آورده که روزنامه‌نگاران تحت تعقیب یا بازداشت شده، اغلب با اتهاماتی مانند ارتباط با رسانه‌های خارجی، انتقاد از رهبران حکومت یا بحث درباره مسائل حساس سیاسی مورد تعقیب قرار می‌گیرند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین از پیش‌قوانینی که به گفته او، باعث «نفی بیشتر حقوق بشر» خواهند شد ابراز نگرانی کرده است.
به گفته آقای شهید، این قوانین اختیارات بیشتری به جمهوری اسلامی برای نفوذ در رسانه‌ها، جامعه مدنی، گروه‌های سیاسی و جوامع حقوقی می‌دهند.

A1EC7CA7-295B-4162-97E3-DE411EFA85B2_w640_r1_s